Proto mě zajímá co jsem udělal blbě, že se mi ta motorka začala chvět. Jel se na té mé. Díky moc za rady.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
Dodo_Terra píše: Malej dotaz k tomuhle a ta motorka se my natočí tím směrem kam jí nakloním?
jj - mrkni na tohle video.
V čase okolo 0:45 je to hezky vidět. Nakloníš motorku mírně do zatáčky a citlivě přimáčkneš zadní brzdu tak, aby ti zadek začal trochu klouzat. Tím si už při brždění natočíš motorku a v zatáčce potom budeš ležet trochu kratší dobu - takže budeš o trochu rychlejší.
Na kole to není problém se takto kontrolovaným smykem trochu natočit - pokud brzdím jenom zadkem. Na motorce jsem ještě nenašel odvahu to ani vyzkoušet v "normální" rychlosti (zkoušel jsem to při cca 20km/h a bez přední brzdy) - i když bez přední brzdy by to zase takovej problém být neměl.
Bacha na 2 věci. Za prvé - když to přeženeš a zadek ti ujede moc, tak si asi usteleš (i když jsem takovej pád ještě neviděl). Za druhé, zadní brzdu je potřeba pouštět plynule. Když to uděláš moc rychle, tak ti zadní kolo nakope. Zase jsem z tohoto pád neviděl, ale ten kopanec je nepříjemnej (vyzkoušeno).
Osobně si myslím, že tohle moc na silnici nepatří. Znamená to brzdit až hodně hluboko do zatáčky. Ani borci v Moto2 to neumí všichni. Na okruhu je tohle už pro hodně velký prďáky. Dokud nejezdíš Brno pod 2:15, tak asi nemá moc velkej smysl to zkoušet. Nicméně mě berte s rezervou, protože Brno pod 2:15 zdaleka nejezdím a tuhle techniku znám jenom teoreticky.
Každopádně už se dostáváme úplně mimo nějaký reagování v krizovce. Jestli si na toto někdo dokáže myslet i v průseru, tak je to fakt démon.
Naposledy editováno 23.08.2012 08:35:44
Dodo_Terra píše: Takže jsem byl dneska zkoušet a popiši nějak co je pro mě lepší atd. Brzdil jsem z cca 80-90km/h.
Nejlepší varitantou je pro mě zamáčkout přední brzdu a vymáčknou spojku a přizvednout lehce zaní kolo. Nohy zapřít o nadrž a k motorce a zadek sem trochu cpal do zádu. Ruce sem měl lehce napnutý. Brzdná dráha cca z 80km/h byla kolem 20-25m (do uplnýho zasttavení).
Varitana vymáčknutá spojka lehce zámáčknout zadní brzdu před začatkem a pak brzdí přední se mi moc neosvědčila. Brzdná dráha byla delší cca 30m a dost byla motorka neklidná.
Brzdění jenom zadkem jsem zagumoval motorka se rozkymácela a byla dost nerovzní a když sem to dávkoval tak abych nezagumoval tak po cca 50 metrech sem skončil v poli(naštěstí měli posekáno, takže jsem věděl, že při nehorším se projedu po trávě).
Při brzdění 70% předek a 30%zadek, samozřejmě vše s vymáčknutou spojkou se stalo to co jse mi stalo při brždění před tou babetou. Motorka se rozvyklala. Brzdná dráha byla u mě cca 30m.
Takže prostě na tu zadní na silnici skoro nešahat. A ted už zbývá jenom trénovat a dopilovat to k dokonalosti.
Presne tak, a spojku kdyz uz vymackavat tak az pred zastavenim, ne hned kdyz zacnes brzdit, kdyz ji nevymacknes hned a vlastne pustis plyn tak ti bude brzdit zadek aspon trosku motorem a mas to jako "lehkou zadni brzdu".
Dodo_Terra píše: Malej dotaz k tomuhle a ta motorka se my natočí tím směrem kam jí nakloním?
Motorka se ti natoci tim smerem kam zatocits, ne tim smerem kam se naklonis. Pri samotnym naklaneni/vysedani na moto bez pouziti riditek moc zatacek neprojedes (vlastne skoro zadnou) Koukni na net na pojem counter-steering .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
Pomatuju ze driv se tenhle styl lital v MotoGP hodne kdyz meli 5tikila, ale uz to z toho ponekud vymizelo. Takze si myslim ze to ma vyuziti jenom v hodne specifickejch zatackach jinak je to spis takova frajerina nez ze by jsi projel zatacku rychlejc.
No a na nasich silnicich clovek driftuje i kdyz se zadni brzdy ani nedotkne protoze je vsude nakej bordel nebo hadíci
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
Chapadlo píše: Chces mi rict, ze kdyz vyletis ze zatacky a uprostred cesty bude traktor, tak si budes hrat s davkovanim brzd a premyslet kterou jak? Kecy! Vetsina lidi da tvrdou brzdu a bude cekat co se stane. Ti lepsi daji tvrdou brzdu a budou hledat misto po krajich...
Ano klidne toto tvrdim do zatacky klidne brzdim mam to dost naucene a i na okruhu odzkousene.
Myslim tim brzdit zadni zase si najit drahu a znova poklopit.
Nevim co je na tomhle jak nerealneho ba naopak strnule brzdit a nechat s enarovnat je totalni blbost. Vzdy si hledam cestu nejmensiho odporu proste tohle mam nacvicene nebo lepsi vlohy pro toto ale vzdy si dokazu uvedomit co se deje a kam to poslat. Nekolikrat uz me to zachranilo prdel. Kdyz me to nedavno frajer poslal pred cumak taky jsem sel zadni pridrepl moto a plna predni tim sem nemusel resit zvedle zadni a brzdil jsem obema a tim padem vetsi treci plocha pro brzdy dokazu zadrzdit tak ze jedu ( gumuju a v celku zatim udrzim motorku rovne a davkuji brzdnej ucinek). Nastesti se me toto vzdy povedlo:)
1 reakcí na tento příspěvek Co jsem udělal blbě?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
Jo, ok, verim ti. Ale az skoncis, budes 20m za traktorem(kdyz najdes cestu kolem), kdyz ne, budes davno v nem.
Chapadlo píše: Nemyslim si, ze je dobrej napad, zkouset projizdet zacatky na silnici driftem. To je hodne vysokej lvl A nemyslim si, ze je dobry mackat spojku az na konci, protoze i kdyz pri jizde motorem brzdis, tak pri brzdeni te ten motor tlaci dopredu. Kdyz chces zastavit co nejdriv, tak hned spojka. Dle meho
"Motor" te tlaci dopredu kdyz pustis plyn protoze to zacne brzdit a to je prece cil. Premejslel jsem nad tim ted chvili a nikdy jsem pri brzdeni netahal za spojku a myslim si ze je to dobre... protoze v tu chvili jak za ni zatahnes tak je z motorky delova koule a pri zmene smeru jizdy v pripade prekazky nebo neceho dalsiho krizovyho (napr se chces vecpat nekam mezi auta kdyz vidis ze to nevybrzdis) se s ni spatne manevruje protoze uz tam neni zadna prace s plynem a vsechna vaha na predku.
Zkusim to v praxi abych netlachal na prazdno ale nevsazim na to ze to bude lepsi
Chapadlo píše: mfence> Takze kdyz ti postavim traktor za zatacku (samozrejme nereknu za kterou, protoze najizdet si do znamych zatacek a krizovka je uuuplne neco jineho) a ty vylitnes a budes mit 30m na zastaveni, tak prvne slapnes na zadni, vyzkousis si jak moc muzes, aby to bylo tip top, pak sahnes na predni a tu zase davkujes a zkousis, aby te to moc nezvedlo a mohl brzdit obema kolama na asfaltu do uplneho zastaveni?
Jo, ok, verim ti. Ale az skoncis, budes 20m za traktorem(kdyz najdes cestu kolem), kdyz ne, budes davno v nem.
Nehon si tu na me triko jak to vse vis a nevytrhavej veci z kontextu.
Takhle jak to pises to neni ale proste je dle meho blbost kdyz to jde nepouzivat zadni a jen to nechavat na predni. Pokud to jde tak neni reseni zamrznout a cekat co bude a jestli ty takhle brzdis tvuj problem ja mel zatim vzdy uvazovani chladne a ne jen cekat co bude.
Nezkousim jak moc si muzu dovolit to mas proste v noze to je jak razeni neuvazujes ale proste to delas jestli ty to nezvladas neni to muj problem. Ja vse delam bez premejsleni rika se tomu zkusenost :) A zatim vzdy vse ok ac me tancovala motorka pod zadkem a nebo jsem na ni jel jako po masle zdy jsem si to nadavkoval tak abych nelehl coz samozrejme neni berna mince a muzu se zitra valet. Ale rozhodne si dovolim tvrdit ze vim co delam.
Flisker píše: phobos> Takze si myslim ze to ma vyuziti jenom v hodne specifickejch zatackach jinak je to spis takova frajerina nez ze by jsi projel zatacku rychlejc.
Jo - to jsem mohl taky zmínit - v Moto2 se to používá víc než v MotoGP nebo SBK (i když jsem to viděl všude) a je pravda, že i jezdci, kteří takto jezdí, to používají jenom v některejch zatáčkách.
1 reakcí na tento příspěvek Co jsem udělal blbě?
Kdyz uz mam nekoho poslouchat bude to napr Dawe a nebo lidi co zavodi a i tam je to kolikrat hrozny viz Smrz. Je rozdil od veci na okruhu a stylu zavodni jizdy a stylu v provozu jak sam rikal Rossi nebo jak se ten skret jmenje :)
Nedavno me tu tvrdil jeden borec jak z fleku pri velke rychlosti na sterku veme plnou predni a v pohoode. To je taky krasne z chuti bych si na toto koupil listky a popcorn.
Tohle reseni kdo jak brzdi je fakt velka sranda kazdej si tu jede to svoje a vzdy je to jen prestrelka svojich pravd :)
Naposledy editováno 23.08.2012 12:53:54
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
mfence píše: Je krasne jak me tu nekdo nuti svoji pravdu a jak me presvedcuje ze takhle je to ok.
Kdyz uz mam nekoho poslouchat bude to napr Dawe a nebo lidi co zavodi a i tam je to kolikrat hrozny viz Smrz. Je rozdil od veci na okruhu a stylu zavodni jizdy a stylu v provozu jak sam rikal Rossi nebo jak se ten skret jmenje :)
Nedavno me tu tvrdil jeden borec jak z fleku pri velke rychlosti na sterku veme plnou predni a v pohoode. To je taky krasne z chuti bych si na toto koupil listky a popcorn.
Tohle reseni kdo jak brzdi je fakt velka sranda kazdej si tu jede to svoje a vzdy je to jen prestrelka svojich pravd :)
Ja to nevidim jako prestrelku, idelani by byla vymena zkusenosti .
Celt jsem co jsi psal, nemuzu si pomoct ale priklanim se k Chapadlu. Nevim jak velky krizovky jsi zazil ale kdyz mas na tachaci 200 napr. vyjizdis ze zatacky moto skoro na kolenu a kus pred tebou ti to rizne do silnice dodavka na posledni chvili tak preci musis souhlasit ze neni na miste zacit davkovat zadni brzdu a potom predni a kdo vi co vsechno vymejslet. Z moji zkusenosti na to neni vubec cas a druha vec je ze kdyz prestanes akcelerovat coz je vetsinou normalni kdyz chces zastavit tak ti jde vaha na predek a v tu chvili kdyz zacnes slapat na zadek tak je brzdnej ucinek hodne nizkej a pravdepodobnost driftu vysoka coz muze vest k dalsimu rozruseni ridice a o to hur bude resit situaci nemluve o tom ze je mnohem slozitejsi citlive na plno brzdit dvema brzdama nez jednou a jeste pevne sedet.
.. ja mel zatim vzdy uvazovani chladne a ne jen cekat co bude.
Z tohohle mam pocit ze jsi budto extremne zkusenej ridic nebo jsi nemel jeste nakou vetsi krizovku.
Jinak samozrejme no offense.
Ja se ale za me nebavil o kolenech a zatackach na koleno ja jsem rikal svuj nedavnej pribeh kde jsem brzdil na rovno s moznoisti uhebneho manevru mino auto. Tak se to bohuzel zde popletlo to sorac. Krizovku v zatacce jsem moc nemel to me tu nekdo postavil zase pred jeho krizovku. :) Mel jsem velkou zatackovou krizovku parkrat ale festovni jsem mel kdyz jsem predjizdel auto ono me nechtelo pustit tak jsem to otevrel na full gas a v opravdu velke rychlosti vysoko nad mou rychlost ve ktere jsm tu zatacku daval jsem musel do zatacky naletnout. Zacala me samozrejme vyhazovat ven na pravou stranu. A zase jsem zcela nastesi chladne jednal vzal zadni nasel si v zatacce rovne misto vim jak to zni ale da se to :) Pobrzdil na snesitelnou rychlost a prudce zase polamal a epesne ji projel na ramenko :) To ze jsem mel trenky od okroveho prujmu je vec druha. Ale rikam si ze jsem rad ze jsem nevytuhnul a nesel prudce na predni to by byla krasna prochazka polem
1 reakcí na tento příspěvek Co jsem udělal blbě?
Bud se to uc sam,nebo lepsi je vyhledat Lisaka (Mira Lisy) Ma kurzy na bezpecnou jizdu,motorky s padacima koleckama kde si muzes vse bezpecne osahat
Zadni kolo se pri spravnem brzdeni predni brzdou natolik odlehci ze jeho brzdny ucinek je prakticky nulovej a maximalne ti rozhodi motorku!
Edit....zapomel sem na dulezitou vec...uz to tu nekdo psal a jsou to ramena,musis se poradne zaprit do riditek a telo odtlacovat ramenama dozadu,pozdeji se zacne zvedat zadni kolo a taky neprelitnes
Naposledy editováno 23.08.2012 14:46:54
Z mých slabých zkušeností absolutního amatéra:
1. V zatáčce se nebrzdí. Lépe řečeno - při zatáčení se nebrzdí.
Jo - někdo to možná umí. Já ne. S motorkou v náklonu nebrzdím.
Pokud je krize a není čas na narovnání a brždění, tak hledám, kde tesař nechal díru.
2. Na suchém asfaltu jen předek.
Decelerace dvouválce je na úrovni lehkého přibrždění zadku, mašinu to samo rovná.
Proč bych do toho měl ještě hrabat svojí nešikovnou haksnou?
3. Na štěrku, šotolině, ... nejdřív zadek, při kousnutí kola s citem brzdu povolit.
Předek na štěrku je dost problém a musí se to umět. Moc to neumím.
Ještě perlička z roku 1973.
Dostal jsem svůj první "superstroj" Jawa 50 Mustang. Po několika dnech jsem byl mistr světa. Letím ( 40? Jelo to tolik vůbec? ) po štěrkové silničce a chci prudce vlevo do boční cesty.
Představa jasná - zadupnu krátce zadní brzdu tak, že se zadek smýkne vpravo, to mne nasměruje do té cesty vlevo, zkrátím tak zatáčku, plyn, ... Představa super.
Realita?
Zadek se smýká vpravo, směr dobrý, ... pocit, že mi to nejdříve podjíždí, načež se fichtl narovnává, překlápí, padám vpravo, letím, letím, ...
Tak jsem poprvé odřel motorku (a sebe také, jen že to nebylo poprvé)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
No a i tak nevidím problém v tom brždění zadní brzdou, pokud to máš zažitý tak to děláš podvědomě stejně jako brždění přední nebo cokoliv jinýho, v krizovkách se nepřemýšlí ale dělá to co máš zažitý. Pokud máš čas přemýšlet tak to není krizovka.
No a ten velkej náklon je zrovna situace kdy na 100% máš přední kolo na limitu dřív než se ti odlehčí zadní...
Naposledy editováno 23.08.2012 14:54:26
stráťa píše: Flisker> Tak pokud letíš 200 na koleno v místech kde není vidět tak je problém i jinde než v brždění.
No a i tak nevidím problém v tom brždění zadní brzdou, pokud to máš zažitý tak to děláš podvědomě stejně jako brždění přední nebo cokoliv jinýho, v krizovkách se nepřemýšlí ale dělá to co máš zažitý. Pokud máš čas přemýšlet tak to není krizovka.
No a ten velkej náklon je zrovna situace kdy na 100% máš přední kolo na limitu dřív než se ti odlehčí zadní...
Ano ano tak nejak :)
Vse se dela tak nejak samo pak pouze zpetne premitam co jsem vlastne delal a vim ze to bylo dobre. Pak to muze vypadat ze clovek jeste mel cas na honeni ocasu ale dela se to podvedome.
dj.holland píše: Dulezity je se v krizovych situacich,pokud teda jedes na asfaltu bez sterku,brzdit pouze! predni brzdou a zadni se nedotykat.Brzdit jen rovne,maximalne v lehkem naklonu,ale cim vetsi naklon tim mene intenzivne brzdit.Pokud uz jsi zkusenejsi muzes i podrazovat a brzdit motorem,ale to je potreba se perfektne naucit!Hodi se to spis pri nutnem brzdeni v naklonu,ale je to opravdu jen pro zkusene!
Bud se to uc sam,nebo lepsi je vyhledat Lisaka (Mira Lisy) Ma kurzy na bezpecnou jizdu,motorky s padacima koleckama kde si muzes vse bezpecne osahat
Zadni kolo se pri spravnem brzdeni predni brzdou natolik odlehci ze jeho brzdny ucinek je prakticky nulovej a maximalne ti rozhodi motorku!
Edit....zapomel sem na dulezitou vec...uz to tu nekdo psal a jsou to ramena,musis se poradne zaprit do riditek a telo odtlacovat ramenama dozadu,pozdeji se zacne zvedat zadni kolo a taky neprelitnes
Pokud jde o me tak mimo "edit" bych naprosto souhlasil Co se tyce toho odtlacovani ramenama potazmo rukama tak misto toho uz jsem psal urcite to resit nohama, samozrejme nekdo namital ze pri extremnim brzdeni se to neda ... da ale je to taky extremne narocny na nohy pripadne to chce hodit na bike stompgripy coz podstatne pomuze.
stráťa píše: Flisker> Tak pokud letíš 200 na koleno v místech kde není vidět tak je problém i jinde než v brždění.
No a i tak nevidím problém v tom brždění zadní brzdou, pokud to máš zažitý tak to děláš podvědomě stejně jako brždění přední nebo cokoliv jinýho, v krizovkách se nepřemýšlí ale dělá to co máš zažitý. Pokud máš čas přemýšlet tak to není krizovka.
No a ten velkej náklon je zrovna situace kdy na 100% máš přední kolo na limitu dřív než se ti odlehčí zadní...
To s tou krizovkou je urcite pravda. Jinak psal jsem "kdyz vyjizdis ze zatacky" abych jeste vic zduraznil ze ta zadni brzda je nebezpecna z myho pohledu, jasne predni je podobnej problem pri naklonu vlastne jeste horsi, ale brzdnej ucinek na predni gume je podstatne vetsi nez na zadni kdyz je moto v aspon trochu vertikalni rovine. Kdyz se nejede absolutne na hrane tak se da s citem brzdit i v naklonu.
Ale hlavne jak psal dj.holland, pri silnym brzdeni se tak odlehci/je ve vzduchu zadni kolo ze brzdnej ucinek je zanedbatelnej pripadne nulovej a narusi to akorat stabilitu motorky + to vyzaduje soustredeni na dalsi vec navic.
Urcite to co pisu nebude platit pro vsechny motorky ale co se tyce sportu jako R6,R1 a ekvivalentu tak ja kdyz jdu hodne na brzdy tak mam zadek ve vzduchu a proste brzdit na kolo ktery se nedotyka silnice mi nedava smysl.
Samozrejme kazdej ma jinej styl takze jestli nekomu zadni brzda vyhovuje a jezdi tak rad, tak se do toho urcite nijak nenavazim
Naposledy editováno 23.08.2012 15:56:10
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
Jawamaha píše: tak špatně jsi udělal už to, že jsi nejel podle předpisů..(Předpokládám, že to nebylo na dálnici, protože tam nemá babeta dle konstrukční rychlosti co dělat a pak druhá věc - ten autobus by byl v protisměru..) Za další neznám konstrukční rychlost derbiny ale určitě to bylo na hranici..a takové prudké brždění je pak nic moc. A za další jsi nepoděkoval všem svatým za to, že tu ještě jsï..
No to je zase moudro. Místo aby jsi mladýmu poradil, tak moralizuješ Další co jezdí s litrem 90 a sežral Šalamounovo hovno...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
chiro2 píše: No to je zase moudro. Místo aby jsi mladýmu poradil, tak moralizuješ Další co jezdí s litrem 90 a sežral Šalamounovo hovno...
90 je uz mimo dalnici limit a jezdit na hrane uz je trosku nebezpecny nemyslis ? Ja bych rekl ze jezdi tak 70 aby bylo vse vporadku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co jsem udělal blbě?
chiro2 píše: Flisker> Kaju se. Pohybovat se na hraně zákona není moudré. Ode dneška mimo obec 70 a v obci 30
No obcim se asi vyhejbat protoze pri 30tce mi bike heka jako vlčák na slunicku v tehle vedrech