globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Momentový klíč.
Zdravím,

Vím, je tu dost vláken ale raději bych se zeptal.. tak se nezlobte za další téma.

Jde mi to, jaký momentový klíč by jste mi doporučili a v jakém "Nm" rozmezí by měl být (cena 1.000-2.000). K tomu ještě prosím o vysvětlení rozmezí tzn.: 10-210 nepřesný? 20-110 přesný? a jaké největší utahovací momenty na motorce jsou? Jde o použití hlavně na cebro, ale kdyby byl použitelný na více motorek (hlavně motorů) nezlobil bych se.

Děkuju.

Naposledy editováno 02.04.2012 07:06:10

2 reakcí na tento příspěvek Momentový klíč.

Skvělá odpověď, děkuji! 4.4.2012 v 13:11 | Nahoru | #1
 

rantisek píše: A věc druhá, kalibrace momentovýho klíče, jako každý měřidlo je dobrý čas od času nechat ověřit zda to, co si na klíči nastavíš skutečně utahuje. Můžu Vás ujistit, že jsem byl hodně překvapenej, když z cejchovny letěl NOVEJ momenťák od TONY jako vadnej a neseřiditelnej. Je fakt, že to bylo pětikilo což na mašině fakt nepoužijete ale jenom pro příklad. Šrouby a matice.....


I tady máš pravdu, a ve vlastním zájmu je dobrý čas od času prověřovat, že je stále ještě pravda to, co bylo pravda před rokem nebo co se píše ve specifikacích.

Mám tři momenťáky (ty nejrozšířenější "přecvakávací" typy) v celkovém a vzájemně se překrývajícím rozsahu od 2 Nm do 210 Nm. Zkontroloval jsem si jejich přesnost v celém spektru, a netřeba k tomu profesionální kalibrovací zařízení.

Např. stačí pevně upnout nějaký starý šroub vhodné velikosti do svěráku, na jeho 6 hrannou hlavu (nebo na dvojici kontramatek dotažených na krev) nasadit ořech z gola sady a na něj nasadit kontrolovaný momentový klíč.
Dát ho samozřejmě do vodorovné polohy, na konec ramene (konec momentového klíče) zavěsit vhodné závaží, postupně zvyšovat jeho hmotnost a sledovat, při jaké hodnotě momenťák přecvakne (tato fáze se dá urychlit, když je k dispozici siloměr).

Vynásobením hmotnosti závaží gravitační konstantou (cca 9.81) pak dostaneme jeho tíhu v Newtonech. Ale pro běžnou praxi stačí i ten obligátní převod 1kg ~ 10N...
A konečně vynásobením tíhy (působící síly) délkou ramene (v metrech) dostáváme moment v Nm.

 
A doporučení na závěr:

Pro udržení momentového klíče v co nejlepší kondici a pro dlouhodobou stabilitu jeho parametrů je důležité vždy po skončení práce s momenťákem ho zase uvolnit (nastavit co nejnižší předpětí jeho pružiny).
A pak před začátkem práce (nebo jednou za pár měsíců) je vhodný projet celým rozsahem, aby se uvolnilo usazené mazivo, celé se to zase pěkně promazalo a aby se tak pružina laicky řečeno "zhomogenizovala".

 
Kdyžtak tady jsme již před válkou právě o těchto momentových klíčích a jejich používání diskutovali s panem okresním hejtmanem...
http://www.bmwgs.cz/...10025&rowstart=0
 
 


 


Naposledy editováno 04.04.2012 13:22:06

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Momentový klíč.

4.4.2012 v 13:52 | Nahoru | #2
Dovi> pěkně napsaný. Dělám s Hazetem a Wurtem ( 40 - 200 a 200 - 500 Nm )"přecvakávací" a je pravda, že kvalitní nářadí něco stojí. Obecně mám pocit, že se od momentů ustupuje a řeší se to malým momentem a potom úhlem dotažení. Co se týče kalibrace - není problém - většina fabrik má cejchovnu pro vlastní potřebu a pořád se za "razítečko" dá provést kontrola s velice dobrou jistotou výsledku a kolikrát i s tabulkou nastavení klíče a skutečné hodnoty utažení. Jak jsem psal - nechci blbnout - je důležitý vědět, že není momenťák jako momenťák a zdaleka né s každým se dá jít do motoru a už vůbec né třeba na ojnice, lágry kliky, hlavy a podobně. To potom nemusí dopadnout dobře.
Tak asi tak...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Momentový klíč.

4.4.2012 v 21:38 | Nahoru | #3
Dovi> Přesně ty momenťáky od proteca mám cos sem dal tu fotku, mám malý a velký, ten střední nemám, ale časem si ho chci ještě dokoupit. Nemůžu si vůbec stěžovat, mám je už snad 4. rok a žádný problém a to je minimálně jednou týdně používám. Už sem s nima dělal nejeden motor, včetně kompletní GO, kde sem s nima dotahoval ojinice, blok, hlavu, vačky a uplně bez problémů. Navíc mi přijdou docela přesné, prostě že v daný moment je to cvaknůtí prostě takové výrazné a fakt cvakne v daný moment. Tím chci říct, že když sem třeba dělal v servisu, tak sme tam měli momenťáky minimálně 2x dražší(značku už nevím) a přišlo mě že si to cvaká jak chce, někdy to nebylo ani skoro slyšet, nebo to prostě necvaklo v jeden moment, ale jak kdyby se něco ozvalo a docvaklo to uplně až po otočení třeba o dalších 20°. Byla hrůza s něčím takovým dělat.
Ale jak říkám, proteco fakt chválím, ikdyž to samozřejmě není žádná super ultra špičková kvalita, tak na druhou stranu to rozhodně není žádný šunt a poměru cena/výkon je to parádní nářadí. Mám ještě pneumatickou povolovačku s kterou dělám taky hodně času, dá se říct skoro denně a slouží mě už přes 2 roky, nebo od nich mám ještě sadu šroubováku, kterou sem kupoval spíš tak nouzově a velice mě překvapila, dělá s nima furt a hroty jsou pořád skoro jako nové, žádné očesané a ohlodané. Za mě proteco
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
zapalovací cívky Honda CBR 600F gogo25 3 24.5.2024 v 22:53 Milda69
Honda cbr600f cukání ve vyšších otá... Honda CBR 600F Novasek21 3 10.5.2024 v 20:36 Pawkahb750
Suchot pri nevypnutej spojke Honda CBR 600F juri23 23 8.5.2024 v 21:14 juri23
Nestartuje Točí ale nechytne Honda CBR 600F Mxbike 6 8.3.2024 v 17:48 Mxbike
Zvýšení CBR600 Honda CBR 600F GaučMaster 7 6.3.2024 v 03:41 kokoška.


TOPlist