globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: nabíjení baterky
21.2.2012 v 12:13
Zdar, mám dotaz, když chci dobít baterku, musím ji odpojit od motky nebo ji nemusím odpojovat a můžu ji dobít když je připojená???? Mám gelovku.
Díky za kvalitní odpovědi.

2 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky

21.2.2012 v 20:35 | Nahoru | #1
yper: cece vim ze si chemik, ale trosku se mi nezda - ses si jistej ze baterka s nizsi kapacitou(opotrbena) ma i mensi napeti? ja mel za to ze i clanek uz treba jen s polovinou puvodni kapacity ma plne nabitej stejny napeti jako ten novej (nebo spis temer stejne) ze to vychazi z chemicko-fyzikalni podstaty toho clanku, ne z toho jak ma velkou kapacitu....

priklad: ted tu mam jednu mrtvou tu LiFePo4 baterku, par clanku jeste vykazovalo nakej zivot tak sem je prohnal cyklem vybit-nabit .. maji ted stejne napeti jako novej clanek, ale nabijecka do nich nacpala jen cca 300-500mAh, puvodni kapacita 2200mAh....

samo life neni olovo.. ale principielne el clanek jako el clanek ne?

Naposledy editováno 21.02.2012 20:37:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky

21.2.2012 v 22:04 | Nahoru | #2
assassin> jdi spat dobrou noc

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky

22.2.2012 v 11:43 | Nahoru | #3

assassin píše: yper: cece vim ze si chemik, ale trosku se mi nezda - ses si jistej ze baterka s nizsi kapacitou(opotrbena) ma i mensi napeti? ja mel za to ze i clanek uz treba jen s polovinou puvodni kapacity ma plne nabitej stejny napeti jako ten novej (nebo spis temer stejne) ze to vychazi z chemicko-fyzikalni podstaty toho clanku, ne z toho jak ma velkou kapacitu....

priklad: ted tu mam jednu mrtvou tu LiFePo4 baterku, par clanku jeste vykazovalo nakej zivot tak sem je prohnal cyklem vybit-nabit .. maji ted stejne napeti jako novej clanek, ale nabijecka do nich nacpala jen cca 300-500mAh, puvodni kapacita 2200mAh....

samo life neni olovo.. ale principielne el clanek jako el clanek ne?



To co jsi napsal v 1. odstavci, tak takhle by to fungovat mělo - to je ideální stav, protože i baterie s nižší kapacitou (Ah) mají menší styčnou plochu desek a také dosáhnou max. napětí, ale bohužel to tak úplně nefunguje.
A já jsem se snažil na to upozornit: že opotřebovaná baterie - zasulfátovaná stářím a nebo špatným zacházením, nedosáhne své maximální kapacity a potažmo i maximálního napětí při plně dobitých článcích.
U klasických elektrolytických to tak je. A proč to tak je, je na odbornou diskusi a mnohem, mnohem delší povídání a hlavně také proto, že zasulfátování nejen omezuje styčnou plochu, ale tvoří i zkraty.
ACCU je totiž složené z několika článků v sérii tak, aby bylo dosaženo onoho kýženého základního napětí 12V. Bohužel ovšem při stárnutí baterie a nebo špatném zacházení s ní, nestárnou všechny články stejně - viz kontrola elektrolytu - některé sekce je třeba dolít destilkou a jiné nikoliv. Ty které je třeba dolít, tak ty vykazují právě poškození, protože nejsou schopny pojmout náboj a dochází u nich už k elektrolýze a odpařování. Tyto poškozené články pak nedovolí, aby ostatní, zdravé články, byly nabity na maximum a tudíž dosaženo max. napětí. U takovéhle baterie totiž stoupá její vnitřní odpor, který je protikladem průtoku proudu při nabíjení. Ale jak píšu, princip je na mnohem delší psaní-povídání.
Pokud je nová, tak ji narveš až k hodnotě napětí na nějakých 14,5 - 15 V a teprve pak začne plynovat.
Pokud však ztratí kapacitu a tím vlastně nejde nabít na maximum, tak spolu s tím ztratíš i její maximální napětí (nakonec to znáš z praxe - kapacita je dána kvalitou elektrolytu a celkovým povrchem-plochou olověných desek) a elektrolyt začne plynovat - rozkládat se elektrolýzou už při nižších napětích.
Pamatuji se na dobu, kdy se někdy vyplatilo baterii vylít a pak ji proláchnout 30% peroxidem vodíku a dát ji nový elektrolyt. Ale byl to poměrně náročný úkon, protože se tím kolikrát baterie jen víc zmršila, protože kaly ze dna ucpaly prolisy v deskách, čímž snížily celkovou styčnou plochu a bylo vymalováno. Někdy to však i pomohlo.
Já si teď objednám novou baterii, v suchém stavu, ale nedám do ní technickou H2SO4, protože ta má nečistoty, které se rovněž mohou podílet na jejím stárnutí. Ale to jsem já, protože jsem chemik. Možná to bude k ničemu.

No a co se týče "suchých" článků, tak tam je to asi o něčem jiném. Princip těchto článků já přesně neznám a ani jsem se o něj nějak nezajímal - jsem modelář jako Ty a tohle dělám zrovna tak - proženu je opakovaným cyklem vybít-nabít. Ale každý takový článek je sám jeden kus - není složen z několika a tak se s ním dají dělat psí kusy - vybít/nabít/vybít/nabít, čímž se jakoby "oklepe".
Už to tu někdo psal, super nabíječky jsou takové, které nabíjejí v pulzech a ještě jsou natolik "inteligentní", že nabije a vzápětí 1/3 a nebo 2/3 toho co nabila (jedním pulzem) vybije dalším pulzem s obrácenou polaritou a nebo přes zátěžák - záleží na její konstrukci.
Ale kdyby jsi si dal tu práci a dal každý takový kus na zátěžák a sledoval pokles napětí, tak zjistíš, že úbytek napětí při zatížení bude okamžitý a dost velký oproti té s větší kapacitou, což je pochopitelné - nakonec víš, že napětí jde ruku v ruce s kapacitou. Ona se tváří že to maximální napětí dosáhla, ale dlouho jej neudrží - ztratí jej téměř okamžitě.
Ten můj příklad se vztahoval hlavně k olověným ACCU a vychází kromě jiného i z praxe.
Ty asi hodně lítáš s elektrolety co? Myslím si to podle toho, že používáš LiFePolymery, které jsou hlavně na stříďáky. Já jsem klasik - Véčka, svaháče, motoráky.
Jo a abych Tě dostal a navnadil, tak jsem já se svým kolegou (74 let) byl druhý v republice, který po Stejskalovi vyrobil funkční turbínu - a kdyby jen jednu - 4 ks.
Asi do toho modelářského vlákna taky přihodím pár fotek.

Edit - doplnění.

Naposledy editováno 24.02.2012 08:34:52
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 35 28.4.2024 v 11:57 mariano
Po vycisteni ucpane hltrysky v karb... Honda CBF 600S bandit.kenny 6 8.4.2024 v 22:22 bandit.kenny
Honda CBF 600 nesvítí přední světla... Honda CBF 600S Eržebet 8 8.4.2024 v 00:30 alik4321
Blinkry Hornet-relé Honda CBF 600N, Honda CBF 600S salahadin 8 15.3.2024 v 22:09 salahadin
Spojková sada cbf600s 2005 ( PC38) Honda CBF 600S Mišáneeek 8 12.8.2023 v 09:03 Strider


TOPlist