bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: A to znáte ?
 
20.2.2012 v 10:47
Ochrana zarovek proti prepeti





Naposledy editováno 20.02.2012 10:50:33

A to znáte ?

20.2.2012 v 10:59 | Nahoru | #1
je to zajímavý,ale neznal jsem to
jen mě trošku vyděsila kvalita toho zapájení..chodil jsem na elektro a mistr nám za podobný studeňáky trhal uši ..nee,nevypadá to tak špatně

A to znáte ?

20.2.2012 v 11:34 | Nahoru | #2
neco podobneho fungovalo uz pred 40 ti lety na javach 05 ubabety se to resilo zarovkou ruske vyroby 28 voltu

A to znáte ?

20.2.2012 v 11:37 | Nahoru | #3
Já bych řekl, že nejčastěji ty žárovky odchází kvůli vibracím, často v kombinaci se stářím žárovek

Každopádně zajímavej nápad

A to znáte ?

20.2.2012 v 12:55 | Nahoru | #4
Zbytečnost ty žárovky jsou dimenzovaný až na nějakých 16V

1 reakcí na tento příspěvek A to znáte ?

20.2.2012 v 13:01 | Nahoru | #5
Na dváce mi hořela jedna žárovka za druhou, tak jsem tam musel napájet Zenerovy diody - ty sxe teda dávají do série.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) A to znáte ?

20.2.2012 v 13:09 | Nahoru | #6
--VinCenzo--: Zenerky do série? Jaký by to mělo účel?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) A to znáte ?

20.2.2012 v 13:12 | Nahoru | #7

1100Virago píše: --VinCenzo--: Zenerky do série? Jaký by to mělo účel?



Pro snížení napětí na samotné žárovce?

A to znáte ?

20.2.2012 v 13:26 | Nahoru | #8
Jo zname, ale jak uz nekdo psal tak zarovky se vetsinou uklepou. Jestli ti funguje regulator, tak pro zarovku cca 13 V neni zadny prepeti do 14.4 V je to dokonce norme. Spis bych rekl ze se ti driv uklepe to "pajeni" nez vlakno zarovky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) A to znáte ?

20.2.2012 v 16:31 | Nahoru | #9
Dovi> V tom případě by tam stačilo dát obyč. diodu. Zenerky paralelně v kombinaci s předřadným rezistorem Zde ale nepoužitelné.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) A to znáte ?

20.2.2012 v 17:01 | Nahoru | #10

Eddie666 píše: Dovi> V tom případě by tam stačilo dát obyč. diodu. Zenerky paralelně v kombinaci s předřadným rezistorem Zde ale nepoužitelné.



No, já jsem je tam nedával.
Dotyčný třeba neměl zrovna nic jinýho po ruce, nebo nejlevnější bylo šáhnout do šuplíku do starých zásob a něco (cokoliv)tam zkusit předřadit, někdo mu to třeba poradil, někde to někdo publikoval a doporučoval... Co já vím - těch možností je spousta.

(reakce na) A to znáte ?

20.2.2012 v 19:32 | Nahoru | #11

Dovi píše: No, já jsem je tam nedával.
Dotyčný třeba neměl zrovna nic jinýho po ruce, nebo nejlevnější bylo šáhnout do šuplíku do starých zásob a něco (cokoliv)tam zkusit předřadit, někdo mu to třeba poradil, někde to někdo publikoval a doporučoval... Co já vím - těch možností je spousta.

Poradili mi to v elektru a fungovalo to, po těch Zenerkách se mi už žádná žárovka nezhulila a předtím měly životnost tak měsíc...

1 reakcí na tento příspěvek A to znáte ?

20.2.2012 v 20:38 | Nahoru | #12

(reakce na) A to znáte ?

20.2.2012 v 20:45 | Nahoru | #13
Benda1> super popis

Snižuje napětí na žárovce cca o 0,5V a tím se prodlužuje životnost žárovek H7. Vhodné pro automobily u kterých často praskají H7 kvůli vyššímu napětí z alternátoru.

A to znáte ?

20.2.2012 v 21:04 | Nahoru | #14
transil filtruje napetove spicky a vo Fabii mi funguje skvele uz niekolko rokov.

tu je niekolko fotiek z montaze: transil vo Fabii

A to znáte ?

21.2.2012 v 06:10 | Nahoru | #15
 
uživatel lars (Ochrana žiaroviek H7 pri zapínaní svetlometov)

Publikováno 23. březen 2010 - 10:58

Som elektrikár a tak si dovolím napísať jeden názora na túto tému. Ochrana prepätia transilom je síce funkčná, avšak je nežiadúca pre alternátor, lebo transil pri zvýšení napätia nad prahovú úroveň prechádza takmer do skratu a zaťaží alternátor a môže to vadiť ostatnej elektronike v aute ako napäťové náraz.
Rozumnejšie je obmedziť prúdový náraz pri zapnutí svetiel ako to vyriešil JARKO, a aj tá úprava ktorú vymysleli páni v skodovke /odporový drôt/ je lepšia ako transil.
Žiarovkám H7 vadí najviac nárazový prúd pri zapnutí a prehrievanie /napr.cestovanie v zápche so zapnutými svetlami/ .
Ideálne by bolo obmedziť napätie na žiarovke na cca 12 V trvale a vypínať svetlá pri jazde v zápche poprípade zlepšiť chladenie reflektora.
U starších fabií odchádzali H7 podla kamaráta zo škodovky kôli napäťovým nárazom v sieti auta pri zapínaní a vypínaní posilovača /serva/. Napätie vtedy podla meraní kmitalo od 11 V až po 14,5 V a žiarovky veselo odchádzali.
Transil by v tomto prípade neustále vytváral v sieti auta rázové skratové vlny a neviem ako by sa to páčilo napr. riadiacej jednotke. Síce aj v samotnej riadiacej jednotke je na vstupe transil aby sa nepoškodila pri napr. poruche alternátora a vyskočení napätia , ale tam je transil na cca 18 V a ten by proste skratol a odišla by poistka pre napájanie riadiacej dosky a doska by bola zachránená.
V žiadnom prípade tam nedávajte transil, ktorý otvára do skratu skôr ako pri cca 14,5V. Ten odporúčany BZW06-13B15V otvára pri 15,3 V.
 

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) A to znáte ?

21.2.2012 v 07:13 | Nahoru | #16

Dovi: Pro snížení napětí na samotné žárovce?


Ano, ale zenerka v sérii ti bude snižovat napětí o nějakou konstantu (vlastní otevírací napětí), zatímco paralelně stejně jako transil zasáhne až přivedené napětí přesáhne určitou mez. Nepřipadá mi jako moc chytré řešení trvale snížit světelný výkon něčím v sérii.

edit: Ještě k tomu článku - pro auto není zkratová regulace asi tím nejlepším nápadem, ale u motorek kde je alternátor s permanentními magnety se napětí tak jako tak reguluje zkratově, takže tam by použití transilu vadit nemělo.

Naposledy editováno 21.02.2012 07:15:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) A to znáte ?

21.2.2012 v 08:33 | Nahoru | #17
 

1100Virago píše: Ano, ale zenerka v sérii ti bude snižovat napětí o nějakou konstantu (vlastní otevírací napětí), zatímco paralelně stejně jako transil zasáhne až přivedené napětí přesáhne určitou mez.


Ano, souhlasím.
Toto je sice pravda, ale...

 

1100Virago píše: Nepřipadá mi jako moc chytré řešení trvale snížit světelný výkon něčím v sérii.


Jenže to se právě nedá takto obecně říct - v určitých případech to není chytré řešení, v jiných případech to naopak řešení je.
Záleží to na tom, čeho vlastně chci tou úpravou zapojení osvětlení dosáhnout.

Příčiny předčasného/častého odcházení žárovek jsou v zásadě trojího druhu:

1.
Mechanické - zvláště na motorkách ty rozsvícené žárovky (s rožhaveným vláknem) více trpí na otřesy (obecně více než u auta), proto je snaha uchycovat hlavně koncové/brzdové světlo a blinkry pružně.

2.
Žárovka se za provozu ničí (a ničí a ničí, až se nakonec zničí) přepěťovými špičkami v palubní síti - v tom případě může být dobrou pomocí i zde diskutovaná filtrace paralelně připojeným transilem, ovšem se správným otvíracím napětím - ideálně okolo 15 V - tedy mírně (s rozumnou rezervou) víc, než je napětí alternátorem dobíjené baterie.

3.
Žárovka (v principu každá) se hodně ničí (dostává pokouřit) každým zapnutím.
Studené vlákno žárovky má velmi malý odpor, a tak jím při zapnutí žárovky prochází na zlomek sekundy (než se vlákno rozžhaví) mnohem větší proud, než by vyplývalo z jejího jmenovitého příkonu a jmenovitého napětí (a tedy mnohem větší, než je zdrávo).
Všimněte si, že třeba doma vám žárovka v lustru nejčastěji "praskne" právě při rozsvícení.

Takže v tomto 3. případě zrovna ten paralelně připojený transil nepomůže. Ale pomůže třeba i to nejprimitivnější možné zapojení - jenom s předřazeným malým (myšleno ohmově malým) odporem (v sérii se žárovkou).

Podobně je toto (nebo jiné) sériové zapojení účinné i v případě příliš vysokého palubního napětí. Ovšem zde se už pouze hasí následky, a neodstraňují příčiny (oprava resp. seřízení regulátoru).
 

(reakce na) A to znáte ?

22.2.2012 v 09:01 | Nahoru | #18
Dovi: Je jasné, že bod 1. se elektrickým zapojením kompenzovat nedá. Dvojku řeší právě filtr špiček. Co se trojky a dál týče, tak odpor v sérii by měl smysl jen u trvalého přepětí, což je ale opravdu spíše na opravu regulátoru. Pokud by se ale napětí příliš menilo v závislosti na otáčkách, tak by předřadný odpor způsoboval, že by v nižších otáčkách bylo na žárovce podpětí a svítila by naprd.
Na kompenzaci šoku studeného vlákna žárovky je spíše než odpor vhodná cívka v sérii - ta se při náběhu chová jako odpor proměnné hodnoty a po ustálení je její vliv na obvod minimální.
(ale je mi jasné, že oba víme o čem je řeč a ostatní to stejně řešit nebudou )

A to znáte ?

22.2.2012 v 09:54 | Nahoru | #19
 
1100Virago>

OK, rozumím, v pohodě.

Ono kdyby se šlo do detailů a měly by se podchytit všechny možné situace, tak ta problematika je samozřejmě vždycky složitější.

Zakladatel vlákna (dedek_new) správně hned na začátku píše, že je to "ochrana proti přepětí".

Takže ty tři (moje) body byly jenom hrubý nástřel popisující nejčastější (typické) příčiny předčasného zrušení žárovky - aby si třeba nějaký začátečník nemyslel, že stačí do konektoru připájet nebo i jenom přicvaknout odpovídajcíí transit a už mu žárovka nemůže odejít.
 

Naposledy editováno 22.02.2012 09:55:56
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist