1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
To trikpa:
Jak zvýšit šanci, že koupím dobře, a jak vytipovat problémovou motorku?
Usuzovat je možné nejenom podle technického stavu kupované motorky (mnoho dobrých tipů máš již od kolegů uvedeno výše), ale i podle některých "netechnických okolností".
Přikládám jim stejnou váhu jako těm technickým, a jednoznačně se to osvědčuje.
Takže další ještě možná nezmíněné body k dobru nebo minusy:
1.
Tu nabízenou motorku má její majitel už delší dobu a absolvoval s ní STK již před časem (ne včera, když si podal inzerát)?
Pokud těch STK bylo víc, je dobré zkontrolovat si jejich pravidelnost (uvedeno v TP) a mrknout se na záznamy o stavu tachometru - slušné STK to tam uvádějí a slušný prodejce si ty protokoly o STK schovává a je schopen a ochoten je kupujícímu na požádání obratem doložit.
2.
Už osoba samotného prodejce (majitele) dost napoví, jestli lze očekávat serioznost a poctivost nebo naopak problémy. Samozřejmě ne vždy to lze poznat na první pohled, ale u některých lidí už podle jejich vzhledu, chování, oblečení, způsobu mluvy a domácího prostředí poznáš, že máš před sebou darebáka.
3.
Jestli má prodávající motorku jenom pár měsíců nebo dokonce týdnů, je nutno velmi zbystřit a být velmi opatrný. A připravit se na to, že je tam pravděpodobně nějaký pro kupujícího zatím skrytý zádrhel - ať si majitel tvrdí o důvodu prodeje cokoliv. Naopak je-li prodávající prvním nebo druhým majitelem nebo měl-li tu mašinu několik let, je to mnohem lepší. Kromě jiného se nemůže v případě nějaké skryté vady tak lehce vymlouvat, že on nic, on muzikant, on nic nevěděl, to určitě někdo před ním atd.
4.
Nízký kilometrový nájezd je u mnoha typů motorek i u mnoha lidí reálný. Nedej na to, že typická motorka "má mít" ročně najeto 10 tisíc km, takže např. 5 let stará mašina s 20 tisíci km na tachometru je určitě stočená. Není to pravda. Třeba čopráci jezdí pokud možno jenom za krásného počasí, nádrž mají typicky tak na dojezd 150-200 km.
A i jiné typy motorek u mnoha lidí jsou v provozu spíš výjimečně než často a pravidelně, třeba jednou za týden nebo i za měsíc. A když má takový prodejce na sebe napsány ještě další dva tři stroje na značkách a s nepropadlými STK a platnými povinnými ručeními (je žádoucí toto všechno ověřit), tak je ten nízký roční nájezd u prodávaného stroje úplně logický.
5.
Něco jiného je, když majitelem je mladý kluk, který na tom s kamošema lítá dennodenně a něco jiného je kupovat si motorku od staršího otce rodiny, který nemá motorku jako svoji prioritu, protože hlavně musí živit rodinu a věnovat se dětem, a motorka je jenom koníček kvůli občasné relaxaci, když čas, manželka a rodina dovolí.
6.
Dobrým signálem je i to, když je motorka garážovaná v suché a čisté garáži.
Pokud ji má ale prodávající jen tak někde opřenou za barákem, nebo jestli je podlaha v garáži špinavá a celá mastná od oleje a šmíru a kolem dokola brajgl a poházené vercajky a díly, můžeš čekat, že se v tom ten člověk (a možná ještě s kamarádama) furt hrabe - buďto z nutnosti nebo z blbosti. Nebo s tím kšeftuje. Tak na toto všechno bacha!
Snad Ti to trochu pomůže
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
Ale na druhou stranu, pokud má někdo v plánu na motorce hodně nalítat a pak jí co nejdráž prodat, tak už si bude hlídat i tohle a před odjezdem na STK tacho stočí na hodnotu o třeba 5-7 tisíc víc, než bylo při minulé STK, aby to vypadalo, že na motorce jezdil, ale nepoznalo se, jak velké porce km motka skutečně mezi STK najezdila.