globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
 
23.7.2011 v 20:46
Jak třeba znovu zaznělo v I like bike. U guzzi bych to chápal (pálí nerovnoměrně), ale boxer pálící vždy po 360? Ten by měl ostřeďovat na obě strany, ne?

Uzavřeno 16.01.2013 v 14:42 uživatelem bledemon

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?

26.7.2011 v 10:28 | Nahoru | #1
molex> Což u OHV nějak nefunguje (starší BMW, guzziny, CX500/650, Dněpry, Uraly) a jednak to nemá vliv na vyvážení.

Dřík> Blbost. Písty a ojnice se z velké části vyvaží samy tím že choděj proti sobě a o zbytek způsobený jejich odsazením se stará vyvážení kliky. Klika sama o sobě není těžší než u jinýho motoru. Stejně těžký je setrvačník se spojkou a díky velkému průměru má několikrát větší moment setrvačnosti, než samotná klika. Nevím jak těžký setrvačník maj OHCčkový BMW R1100 a novější, ale staré BMW, Dněpry a Uraly mají těžký setrvačník aby ten motor chodil krásně bez cukání od nejnižších otáček. Dněpry, Uraly a OHV BMW nemají vyvažovací hřídel vůbec a přitom v podstatě vůbec nevibrují. V určitých otáčkách vibrují velmi slabě, v ostatních otáčkách vůbec. Srovnal bych to s řadovými dvouválci GS500E nebo CB500, které ale musí mít jeden nebo dva vyvažováky, aby tak nízkých vibrací dosáhly.

Klopný moment při prudké změně otáček je způsoben jen tím, že síla roztáčející těžký setrvačník se musí prostě o něco opřít stejně velkou opačnou silou. To je úplně základní fyzikální zákonitost (akce-reakce).

Che> Projevuje se to citelně jen při protočení na neutrál, nebo při prudkém rozjezdu na první kvalt. Ale i tam snad jen v terénu, kde se protočí zadní kolo. Při podřazení v otáčkách to nepociťuji, tam víc pociťuji to, že mi setrvačnost motoru utrhne gumu do smyku, protože rusáci mají opravdu velké rozdíly mezi kvalty (má to jen 4, z toho ten první je zpřevodovanej skoro jako redukce). Podřazení o 2 kvalty si nedovedu představit.
Jízda na BMW z 80tých let mi příjde velmi podobná, jen mezery mezi kvalty nejsou tak velké (5-kvalt). Někdo je na to možná citlivější, tak to vnímá i jindy.

Reakce kardanu, nevím co je tím myšleno. Na starém BMW jsem nepozoroval žádné, na Dněpru mi při velkém zrychlení táhne zadní kolo doleva, protože se vidle a její uložení v rámu trochu zkroutí. Ale to je při brutálních jízdních vlastnostech Dněpra už drobnost. Teoreticky by se měl při zrychlení zvedat zadek, jak hruška kuželového převodu šplhá po ozubeném věnci. To jsem ale jen viděl na japonských chopperech, Dněpr ani BMW to nedělá, jen se prostě nepotápí. R1100 a novější mají tento efekt kompenzovaný jiným uložením hlavního převodu, takže by se měli chovat podobně jako řetízkáči (v čemž nevidím vůbec žádnou výhodu, jen jsou na to lidi zvyklý).
Nějaké tvrdé reakce kardanu bych do toho netahal, kardan má buďto v sobě gumovou hardyspojku jako tlumič záběru, nebo novější BMW mají pružinový tlumič záběru přímo v převodovce. Ale ten je tam hlavně kvůli ochraně kloubů a ozubených kol před rázy. Většina řetízkáčů má nějaký tlumič záběru taky. Buďto gumový v uložení rozety v zadním kole, nebo pružinkový ve spojkovým koši. Třeba na CB450 mám ty tlumiče oboje. Rozhodně to ale netlumí roztáčení setrvačnosti kliky při podřazení, tak velký rozsah natočení žádný z těch tlumičů záběru nemá.

Naposledy editováno 26.07.2011 10:30:37

(reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?

26.7.2011 v 10:41 | Nahoru | #2

Deadman píše: molex> Což u OHV nějak nefunguje (starší BMW, guzziny, CX500/650, Dněpry, Uraly) a jednak to nemá vliv na vyvážení.

Dřík> Blbost. Písty a ojnice se z velké části vyvaží samy tím že choděj proti sobě a o zbytek způsobený jejich odsazením se stará vyvážení kliky. Klika sama o sobě není těžší než u jinýho motoru. Stejně těžký je setrvačník se spojkou a díky velkému průměru má několikrát větší moment setrvačnosti, než samotná klika. Nevím jak těžký setrvačník maj OHCčkový BMW R1100 a novější, ale staré BMW, Dněpry a Uraly mají těžký setrvačník aby ten motor chodil krásně bez cukání od nejnižších otáček. Dněpry, Uraly a OHV BMW nemají vyvažovací hřídel vůbec a přitom v podstatě vůbec nevibrují. V určitých otáčkách vibrují velmi slabě, v ostatních otáčkách vůbec. Srovnal bych to s řadovými dvouválci GS500E nebo CB500, které ale musí mít jeden nebo dva vyvažováky, aby tak nízkých vibrací dosáhly.

Klopný moment při prudké změně otáček je způsoben jen tím, že síla roztáčející těžký setrvačník se musí prostě o něco opřít stejně velkou opačnou silou. To je úplně základní fyzikální zákonitost (akce-reakce).

Che> Projevuje se to citelně jen při protočení na neutrál, nebo při prudkém rozjezdu na první kvalt. Ale i tam snad jen v terénu, kde se protočí zadní kolo. Při podřazení v otáčkách to nepociťuji, tam víc pociťuji to, že mi setrvačnost motoru utrhne gumu do smyku, protože rusáci mají opravdu velké rozdíly mezi kvalty (má to jen 4, z toho ten první je zpřevodovanej skoro jako redukce). Podřazení o 2 kvalty si nedovedu představit.
Jízda na BMW z 80tých let mi příjde velmi podobná, jen mezery mezi kvalty nejsou tak velké (5-kvalt). Někdo je na to možná citlivější, tak to vnímá i jindy.

Reakce kardanu, nevím co je tím myšleno. Na starém BMW jsem nepozoroval žádné, na Dněpru mi při velkém zrychlení táhne zadní kolo doleva, protože se vidle a její uložení v rámu trochu zkroutí. Ale to je při brutálních jízdních vlastnostech Dněpra už drobnost. Teoreticky by se měl při zrychlení zvedat zadek, jak hruška kuželového převodu šplhá po ozubeném věnci. To jsem ale jen viděl na japonských chopperech, Dněpr ani BMW to nedělá, jen se prostě nepotápí. R1100 a novější mají tento efekt kompenzovaný jiným uložením hlavního převodu, takže by se měli chovat podobně jako řetízkáči (v čemž nevidím vůbec žádnou výhodu, jen jsou na to lidi zvyklý).
Nějaké tvrdé reakce kardanu bych do toho netahal, kardan má buďto v sobě gumovou hardyspojku jako tlumič záběru, nebo novější BMW mají pružinový tlumič záběru přímo v převodovce. Ale ten je tam hlavně kvůli ochraně kloubů a ozubených kol před rázy. Většina řetízkáčů má nějaký tlumič záběru taky. Buďto gumový v uložení rozety v zadním kole, nebo pružinkový ve spojkovým koši. Třeba na CB450 mám ty tlumiče oboje. Rozhodně to ale netlumí roztáčení setrvačnosti kliky při podřazení, tak velký rozsah natočení žádný z těch tlumičů záběru nemá.



jo ta reakce v kardanu je zavadejici ta co si kazdej predstavi krouti ram, to co myslel dawe bude o necem jinem a asi mimo ramec tohodle tematu (to ze to klopi motorku na stranu i pri ustalene rychlosti pokud na rotujici casti pusobi nejaka sila)

(reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?

26.7.2011 v 12:28 | Nahoru | #3
Deadman> asi jsem to napsal moc přímočaře na ten moment. Je to o velikosti setrváku (ten ale souvisí i s tím nevyváženým momentem 1.řádu, protože ne vždycky se vyvažuje na klice) Nicméně jsem pak potvrdil, že hlavní příčina je klopný moment od setrváku. Ten moment 1.řádu uznávám dělá při nevyvážení spíš vibrace, než že by s tím klopil.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?

26.7.2011 v 13:26 | Nahoru | #4
Deadman> díky za přednášku

tak ten kardan je už dneska asi o něčem jiným já sem tehdy jel na něčem, co mělo ještě hnací hřídel venkem - byl sem tak vydřenej z toho, že mi to půjčili, že si pamatuju jen to, že to proti panelce krásně jelo a že gdyž sem za to vzal, tak se to prostě nějak divně kroutilo, což ten kámoš přičítal kardanu a páč jel za mnou, tak zase říkal, že se cítí divně na jawce vypadalo to nějak takle, akorát to bylo ještě starší
Téma je zamknuto


TOPlist