globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Silná moto pro začátečníka - shrnutí
 
17.7.2011 v 14:52
Téma "začínam na moto, chci silnější stroj" se tady opakuje s železnou pravidelností. Pokaždé se pak dotyčnému dostane spoustu doporučení ze dvou soudků: a) silnou moto nekupuj, jdi postupně, b) kup si co se ti líbí, sám s tím nemám problém... obě tyto skupiny mají pravdu, ale věc poněkud zjednodušují. Málokdo se zabývá tím, co je na ježdění na motorce nejpodstatnější a tím je ZKUŠENOST. Každý se musí dopracovat k tomu, aby svůj stroj ovládal a výkon je pouze jeden z činitelů, které v tomto procesu hrají roli. Podívejme se na nebezpečné situace a jaký vliv má v dané situaci výkon motocyklu.

1.) Nouzové brždění
Začátečníci nemají vždy vypracovaný cit pro brždění a v krizi často zamáčknou prudce brzdu což vede ke smyku předního kola a následnému pádu (zejména když nedrží při brzdění dostatečně pevně řídítka v přímém směru). Brzdí se však progresivně s krátkým ale postupným nárůstem brzdé síly (vytvoří se brzdný klín, který dovolí prudké brzdění). Zkušení jezdcí se taky brzdění často vyhnou a dokáží provést uhybný manévr. Akcelerace silných strojů = vyšší rychlost a ta klade na umění brzdění vyšší nároky. Motorka má obvykle brzdy odpovídající výkonu (slabá/slabé, výkonná/výkonné). I se silným strojem se však dá jezdit pomalu, výhodou slabých strojů je to že nedisponuje takovou akceleraci což přirozeně jezdce "brzdí v rozletu" a nedovolí na krátkém úseku dosáhnout vysoké rychlosti kterou by museli rychle "řešit".

2.) Chyby v náklonu
Jízda v náklonu je kombinací zkušeností a vypracované důvěry v pneumatiky a motoyckl. Průjezd musí být plynulý a práce s plynem citlivá. Panika (np. kvůli výmolu ve vozovce, louži, kamenu, výjezdu zeširoka) a následné brždění je příčinou spousty pádů nebo výletů mimo silnici. Zde je rozhodující vyježděnost jezdce a jeho psychická odolnost (když pud velí "brzdiii", zkušenost dovolí motocykl udržet a zatáčku projet bez ubrání plynu). Slabý stroj nešikovnou práci s plynem v zatáčce netrestá tolik jako silný stroj. Hrozba highsideru (rozkmitání říditek na výjezdu pod plynem) je u slabších motorek menší.

3.) Předjíždění
Zde se již jedná hodně o představivost. Zrychlení silného stroje vám dovolí nerozumné manévry, které byste si se slabým strojem asi rozmysleli. Nejnebezpečnějším manévrem je předjíždění auta, nebo nedejbože kolony aut, kdy existuje nebezpečí, že plechovka vybočí doleva (předjíždění, odbočení vlevo, otáčení do protisměru). Zkušení nepředjíždějí v situaci, kdy existuje možnost, že vám auto může vybočit doleva (je tam np. silnice, pumpa). I tak to může být nebezpečné (zkušený Ondra Lelek doplatil na Avii, která v přehledném úseku na dvojité odtáčela do protisměru). Zde to už není o síle stroje ale o představivosti co se může stát.

4.) Krizovky v provozu
Zde to již není o stroji ale o zkušenosti jezdce. Np. jedete po hlavní a na vedlejší stojí auto a řidič kouká do protisměru. V této situaci je ostražitost na místě. Koukejte na kola auta, jejich otáčení zaregistrujete dříve než pohyb vozidla vpřed. V této situaci je jedno, sedláte-li litra nebo 125ku.

Jízda na přehledné silnici je relativně bezpečná i na silném stroji a tady problém nebývá.

Jak vidíte, tak síla stroje je pouze jedním z několika členů rovnice bezpečné jízdy. V rovnici je ještě "znalost tchniky jízdy", "orientace v provozu", "technický stav stroje" a především ZKUŠENOST a "zvládání stroje". Méně výkonný stroj Vás jakoby nutí jet pomaleji a mnohé chyby odpustí. Výkonný stroj má nevýhodu v tom, že nutí nevyježděné jezdce "držet krok" i když na to ještě nemají zkušenosti. Byl jsem na vyjžďce, kdy novopečený R1kář se snažil držet krok s litry a skončil v lese (mokrá silnice ve stinné levotočivé zatáčce).

Prosím o doplnění konkrétních situací, kdy je silný stroj nevýhodou a kdy je to jedno. Které stroje jsou dobré a proč...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

25.7.2011 v 10:56 | Nahoru | #1

Devilboy píše: Che>. Svůj názor zakládám na tom, že když jsem měl možnost něco málo s těma 600 se svézt ve vyšším provozu tak se s tím litrem dalo jet velmi plynule na vyšší rychlosti, nechcípalo to a ani to nevibrovalo apodobně, když sem potřeboval zrychlit tak jsem prostě jen přidal



Takže 130ti koňová šestka je pro začátečníka slabá a je třeba mít 200koňovýho litra? nejni to hochu spíš tím, že neumíš řadit tak, abys využil potenciál motoru??? píšeš, žes na půjčený motce velmi opatrně najel tři sta kiláků a žes TO DAL to jako znamená, že už to umíš, máš ten stroj zmáklej, využíváš jeho možnosti a můžeš se hrdě zařadit do té výše posané skupiny???

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

25.7.2011 v 11:09 | Nahoru | #2
Che>

178 koňovej stroj asi TEŽKO někdo využívá v plné kráse. To prostě nejde, jedině na okruhu a to je taky o hubu. Ano já se do té skupiny NEŘADÍM!! Navíc jsem nic takového neříkal, že to mám zmáklé a podobné řeči co vedou akorát do hrobu. Připadá mi, že schválně se snažíš v každém příspěvku nalézt nějakej záchytnej bod, kterej by si pak vyzdvihl, ztrefil se do přispěvovatele a začal tim flamewar akorát?? Baví tě to?? Všude tady hlásáš jak jseš pro konstruktivní debatu a neděláš nic jiného než, že dle tvých výše zmíněných příspěvků děláš z lidech na supersportech mentály (lidi s poruchou sebereflexe, narcisty a různá idividua) a ostatním slovíčkaříš. Nechci se tě nějak dotknout, ale jak napsal STEV, někdy je lepší si ty pichlavé poznámky nechat...

Teď ale narážíš úplně na něco jiného co jsem vůbec neříkal resp. nezmiňoval... nikde jsem nepsal že 130 koňová šestka je slabá. To vůbec ne!! Řadit si dovolím říct umím a prostě mi přijde příjemnější mít na otáčkoměru 3-4 v běžném provozu s pocitem že když přidám tak je odezda bezprostřední a né se ploužit s 600 s daleko vyššíma otáčkama. Pozn. bavíme se tu o SS. Logicky 600 u jiné třídy motorek je taky jinde...

Závěrem bych chtěl říct, že já osobně sem si ten tvůj elaborát přečetl, celkem mě to obohatilo, to samé titulní příspěvek tohoto tématu. V podstatě s tím více méně souhlasím, nikomu tady nic necpu == nemám zkušenosti jako TY! Pouze jsem jen sděloval svůj názor na tuhle krátkou jízdu co jsem měl možnost prožít. Ale zásadně, a to je také důvod proč jsem sem "přispěl", se mi nelíbí to nařčení, že každej začátečník co vleze na SS 600-1000 trpí nějakou poruchou... to si myslím, že je velkej šlápot vedle... nic víc, nic míň!! a pevně věřím, že nejsem jediný kdo má tento názor.

Naposledy editováno 25.07.2011 11:16:55

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

25.7.2011 v 11:16 | Nahoru | #3
já tady rejpu to máš pravdu a přiznávám to zkusím vysvětlit, proč to dělám já jezdím na motkách víc než 30 let, měl sem jich víc než deset a mám zkušenost i se silnějšíma, než mám teď - nechci nijak machrovat, ale je fakt že technickou stránku těchdle věcí sem vystudoval a mám ji docela zmáknutou (jak musím poznamenat se skromností sobě vrozenou ) před lety sem o tom tady udělal pár vláken a řada lidí mi děkovala se slovy, že se díky tomu posunuli a něco pochopili bylo ale dost i těch,keří mě poslali do prdele a tak se od tý doby do teď snažím pochopit, co vlastně vede člověka k tomu, že se bez předchozích zkušeností rozhodne začít na takový raketě, jako je ss 600 a vejš a taky co ho vede k tomu, aby volal do světa, že to dokázal a že to jde, případně že to jde bez problému a je na tom hovno už f tom mám docela jasno, přečetl sem řadu tenčích i tlustejch knih od renomovanejch psychologů a až zazimuju motku, tak to napíšu a hodím to sem je škoda, že se žádnej vozíčkář z rehabiliťáků neodhodlal k tomu, aby něco napsat - docela to chápu ale je fakt, že by to asi bylo sdělný

Naposledy editováno 25.07.2011 11:39:55
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist