1.) Nouzové brždění
Začátečníci nemají vždy vypracovaný cit pro brždění a v krizi často zamáčknou prudce brzdu což vede ke smyku předního kola a následnému pádu (zejména když nedrží při brzdění dostatečně pevně řídítka v přímém směru). Brzdí se však progresivně s krátkým ale postupným nárůstem brzdé síly (vytvoří se brzdný klín, který dovolí prudké brzdění). Zkušení jezdcí se taky brzdění často vyhnou a dokáží provést uhybný manévr. Akcelerace silných strojů = vyšší rychlost a ta klade na umění brzdění vyšší nároky. Motorka má obvykle brzdy odpovídající výkonu (slabá/slabé, výkonná/výkonné). I se silným strojem se však dá jezdit pomalu, výhodou slabých strojů je to že nedisponuje takovou akceleraci což přirozeně jezdce "brzdí v rozletu" a nedovolí na krátkém úseku dosáhnout vysoké rychlosti kterou by museli rychle "řešit".
2.) Chyby v náklonu
Jízda v náklonu je kombinací zkušeností a vypracované důvěry v pneumatiky a motoyckl. Průjezd musí být plynulý a práce s plynem citlivá. Panika (np. kvůli výmolu ve vozovce, louži, kamenu, výjezdu zeširoka) a následné brždění je příčinou spousty pádů nebo výletů mimo silnici. Zde je rozhodující vyježděnost jezdce a jeho psychická odolnost (když pud velí "brzdiii", zkušenost dovolí motocykl udržet a zatáčku projet bez ubrání plynu). Slabý stroj nešikovnou práci s plynem v zatáčce netrestá tolik jako silný stroj. Hrozba highsideru (rozkmitání říditek na výjezdu pod plynem) je u slabších motorek menší.
3.) Předjíždění
Zde se již jedná hodně o představivost. Zrychlení silného stroje vám dovolí nerozumné manévry, které byste si se slabým strojem asi rozmysleli. Nejnebezpečnějším manévrem je předjíždění auta, nebo nedejbože kolony aut, kdy existuje nebezpečí, že plechovka vybočí doleva (předjíždění, odbočení vlevo, otáčení do protisměru). Zkušení nepředjíždějí v situaci, kdy existuje možnost, že vám auto může vybočit doleva (je tam np. silnice, pumpa). I tak to může být nebezpečné (zkušený Ondra Lelek doplatil na Avii, která v přehledném úseku na dvojité odtáčela do protisměru). Zde to už není o síle stroje ale o představivosti co se může stát.
4.) Krizovky v provozu
Zde to již není o stroji ale o zkušenosti jezdce. Np. jedete po hlavní a na vedlejší stojí auto a řidič kouká do protisměru. V této situaci je ostražitost na místě. Koukejte na kola auta, jejich otáčení zaregistrujete dříve než pohyb vozidla vpřed. V této situaci je jedno, sedláte-li litra nebo 125ku.
Jízda na přehledné silnici je relativně bezpečná i na silném stroji a tady problém nebývá.
Jak vidíte, tak síla stroje je pouze jedním z několika členů rovnice bezpečné jízdy. V rovnici je ještě "znalost tchniky jízdy", "orientace v provozu", "technický stav stroje" a především ZKUŠENOST a "zvládání stroje". Méně výkonný stroj Vás jakoby nutí jet pomaleji a mnohé chyby odpustí. Výkonný stroj má nevýhodu v tom, že nutí nevyježděné jezdce "držet krok" i když na to ještě nemají zkušenosti. Byl jsem na vyjžďce, kdy novopečený R1kář se snažil držet krok s litry a skončil v lese (mokrá silnice ve stinné levotočivé zatáčce).
Prosím o doplnění konkrétních situací, kdy je silný stroj nevýhodou a kdy je to jedno. Které stroje jsou dobré a proč...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Devilboy píše: Che>. Svůj názor zakládám na tom, že když jsem měl možnost něco málo s těma 600 se svézt ve vyšším provozu tak se s tím litrem dalo jet velmi plynule na vyšší rychlosti, nechcípalo to a ani to nevibrovalo apodobně, když sem potřeboval zrychlit tak jsem prostě jen přidal
Takže 130ti koňová šestka je pro začátečníka slabá a je třeba mít 200koňovýho litra? nejni to hochu spíš tím, že neumíš řadit tak, abys využil potenciál motoru??? píšeš, žes na půjčený motce velmi opatrně najel tři sta kiláků a žes TO DAL to jako znamená, že už to umíš, máš ten stroj zmáklej, využíváš jeho možnosti a můžeš se hrdě zařadit do té výše posané skupiny???
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
178 koňovej stroj asi TEŽKO někdo využívá v plné kráse. To prostě nejde, jedině na okruhu a to je taky o hubu. Ano já se do té skupiny NEŘADÍM!! Navíc jsem nic takového neříkal, že to mám zmáklé a podobné řeči co vedou akorát do hrobu. Připadá mi, že schválně se snažíš v každém příspěvku nalézt nějakej záchytnej bod, kterej by si pak vyzdvihl, ztrefil se do přispěvovatele a začal tim flamewar akorát?? Baví tě to?? Všude tady hlásáš jak jseš pro konstruktivní debatu a neděláš nic jiného než, že dle tvých výše zmíněných příspěvků děláš z lidech na supersportech mentály (lidi s poruchou sebereflexe, narcisty a různá idividua) a ostatním slovíčkaříš. Nechci se tě nějak dotknout, ale jak napsal STEV, někdy je lepší si ty pichlavé poznámky nechat...
Teď ale narážíš úplně na něco jiného co jsem vůbec neříkal resp. nezmiňoval... nikde jsem nepsal že 130 koňová šestka je slabá. To vůbec ne!! Řadit si dovolím říct umím a prostě mi přijde příjemnější mít na otáčkoměru 3-4 v běžném provozu s pocitem že když přidám tak je odezda bezprostřední a né se ploužit s 600 s daleko vyššíma otáčkama. Pozn. bavíme se tu o SS. Logicky 600 u jiné třídy motorek je taky jinde...
Závěrem bych chtěl říct, že já osobně sem si ten tvůj elaborát přečetl, celkem mě to obohatilo, to samé titulní příspěvek tohoto tématu. V podstatě s tím více méně souhlasím, nikomu tady nic necpu == nemám zkušenosti jako TY! Pouze jsem jen sděloval svůj názor na tuhle krátkou jízdu co jsem měl možnost prožít. Ale zásadně, a to je také důvod proč jsem sem "přispěl", se mi nelíbí to nařčení, že každej začátečník co vleze na SS 600-1000 trpí nějakou poruchou... to si myslím, že je velkej šlápot vedle... nic víc, nic míň!! a pevně věřím, že nejsem jediný kdo má tento názor.
Naposledy editováno 25.07.2011 11:16:55
Naposledy editováno 25.07.2011 11:39:55