globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Volnobezka LC8
11.2.2011 v 13:36
Zdarec všem majitelum LC8..

Tak jsem řešil rozbitou volnoběžku( tim myslim volnobezku, ne torque limiter, na kterej byla svolavacka), temat na webu najdete dost, ale vsichni to resi stejne - proste koupim novou za 15tis.. Po stisknuti startovani starter tocil naprazdno, na hridel se nic nepreneslo...

S motem " co muzu ztratit, vic jak 15 me to stat nebude" jsem se pustil do rozebirani..
Postup je asi takovy (LC8 2006 - bacha rok 2005 se lamal, jsou tam asi jiny zavity, origo naradi je jiny ):

Sundani krytu rotoru nebudu rozepisovat, kdo nezvladne ani to, necht to da rovnou do servisu..

Rotor je na hrideli dotahnut M16 šroubem se 14 imbusovou hlavou, je dotahnutej na 150Nm a jeste je tam zavitova pasta (lepidlo), takže sundavat jde (alespon u me to tak bylo) dost blbe.. Tocenim hrideli tocite asi rovnou klikovkou (blizsi spojitosti jsem nehledal, v danou chvili me nezajimaly), takze nejdriv muzete zkusit tam dat kvalt, zasprajcovat kolo a zkusit jestli to povolite takhle.. Ja jsem si musel vyrobit klic, vezmete stranovou 32 a predelate ji na 34 ( 34 rovnou nedoporucuju, ty klice maji vybrani a zbytecne riskujete ozvejkani vybrani na rotoru), kdyz si to prebrousite, mate sichr rovne plochy.. Me se povedlo ho (rotor) malinko zvejknout, kdyz jsem se pokousel to drzet klicovejma klestema. Na ten klic jsem jeste navaril "vodici" krouzek, vnitrni prumer 40,2mm, aby nedoslo ke smyknuti.. Celisti jsem odsadil asi o 15mm, aby sli zapustit dovnitr rotoru..

Ve finale vzniklo toto, cimz uz jde ten sroub povolit..




Rotor sundate za pomoci sroubu M20x1,5... spravne by mel jit do hridele zasroubovat "cerv" M16x1,5 o ktery se ten M20 opre a vytlaci rotor, ale bal jsem se ze uz bych nedostal ven ten cerv (staci vzit M16x1,5 a uriznout tomu hlavu).. Poradne jsem sroub i vnitrek hridele napatlal vazelinou.. asi na paty pokus rotor vyskocil...

Ozebeny (prenosovy) kolo za nim jde sundat rukou..


Na rotoru povolite 6 sroubu ( 5-ka imbus), jsou opet zalepeny, takze jdou ztuha, a rozdelite samostatnou volnobezku a rotor..




Volnobezka je sestavena z x volne lozenych segmentu "vejcovityho"(nepravidelne pravidelneho) tvaru, na jednu stranu povoli pohyb-klouzou po stene, zatimco pri pokusu o pohyb na druhou stranu se natoci, cimz nastavi tu sirsi cast sveho tela a vzeprou se o steny-zablokuji pohyb.. To cely je drzeny pohromade pruzinou, pro kterou je tam drazka..





A pruzina je (myslim ze ve vetsine pripade) kamen urazu.. Ta moje byla v jednom miste (asi 1/5 celkove delky pruziny) deformovana a vytahana, samovolne vylejzala z drazky.. Kdyz jsem to poskladal zpatky dohromady, volnobezka fungovala, obcas popojela dozadu vic nez musela, ale fungovala... Nektere segmenty mely malinke plosky, material, ktery prebyval do stran jsem zabrousil aby to chodilo bez zadrhavani..





Stycna plocha na prenosovym (ozubenym) kole byla sice lehce opotrebovana ale obrousena po celem obvodu rovnomerne, bez "vyhopsanych" mist.



Nedalo mi to a na netu jsem si nasel nekolik pruzinaren, nakonec (jako jediny) mi vyrobu potvrdil p. Vyslouzil, JPV Hulin (asi nejaka mistni mala pruzinarna), specifikace pruziny znela: tazna pruzina bez zakonceni, nerez drat, prumer 0,2, vnejsi prumer 1,4, delka ve volnem stavu 200 (vse v mm).. Rekl jsem, ze chci 3ks, bylo mi odpovezene, ze to ale bude drahy, ze je to technologicky narocne a jen 3ks a .... znate to kdyz chcete neco specifickeho, nejlepe 1ks... Druhy den mi pan volal, ze uz ma cenu a ze jsou drahe ( rikal jsem si ze kdyz dam za vsechny 3 do 6tis, tak je to porad dobry a beru to).. Cekal jsem na cenu, kdyz pan povida, ze cena za jednu bez dane je 98,-kc .. Dal to komentovat asi nemusim..

Vzhledem k tomu, ze dodani je 10 dnu, nevydrzel jsem a pod stejnym motem jako na zacatku jsem deformovanou cast pruziny strihnul a spojil zpatky do kruhu - prace pro hodinare, des a hruza, pinzetou se nerezovy drat tvaruje dost blbe, nicmene, po dvou hodinach potu a krve, jsem slavil uspech.. Na spoji doporucuji dat si zalezet, sice kdyby pruzina prskla ve spoji, nikam neuleti, zustane na miste, ale znova to rozebirat... Predpeti pruziny je tak jak (si myslim) ze ma byt (z nikoho nedostanete info, jediny pomocnik mi je repair manual (a ani tam tomu moc nedavaji), kde je fotka novy volnobezky a pruzina je zalezla uvnitr drazky, nepresahuje, takze zrovnatak jsem ji zakratil i ja).. Kdyby cokoli, budu mit 3 novy pruziny do zasoby...

Kdyz jsem vystrihnul deformovanou cast pruziny tudiz pruzina ma volny pohyb a napina vsechny segmenty stejne a puvodni silou, tak vse funguje jak ma, volnobezka se vraci asi o 0,5mm ( takze o nic).

Zatim jsem zkusil jen jeden start, vse je ok, musil ale priznat, ze nebylo vsechno zaplaveny olejem.. Nicmene, jak rika klasik, na funkci to nema vliv, v lazni to bylo i pred tim a fungovalo to.. ve svy podstate jsem pouze vratil predpeti pruzine, ostatni je tak, jak to bylo puvodne.. Nevidim duvod, proc by to nefungovalo.. Dal nevidim duvod vyplaznout 15tis za blbost, kterou si clovek upravi sam, jen se v tom pohrabat a teda jeste si clovek musi udelat "special tools".. jen pro info, za ten cerv (M16x1,5x delku neznam) chteji v Sette 1007,-kc a za sroub (M20x1,5x delka libovolna) chteji zrovnatam 502,-kc.. Pritom ta M20 je regulerni sroub bez jakychkoli uprav (potvrdili mi to jak Sette, tak ve Flashi, kde je meli na dilne, cenovka je u obou stejna). Pevnostni M20x1,5, delka myslim 60, cenovka kolem kila ve Fabory, odchazim ihned se sroubem v ruce...

Musim ale upozornit na to, ze tahle oprava se da praktikovat pouze na stejny zavady (vytahana pruzina), pokud mate citelny vady na tech segmentech nebo na stycny plose na prenosovym kole, zadna pruzina vas nezachrani... pak je to opravdu o koupi novyho rotoru (sada vcetna volnobezky - 15tis) a toho kola (kolem 3tis)..

Tak snad to nekomu k necemu bude...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnobezka LC8

29.1.2014 v 11:43 | Nahoru | #1
ybrcek>
Dík to budeš hodný....

(reakce na) Volnobezka LC8

29.1.2014 v 11:45 | Nahoru | #2

Kachmajkl píše: ybrcek>
Dík to budeš hodný....



co já? já su jen opisovač :)ty seš hodnej že ses podělil
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Mizí voda KTM 950 Supermoto Johnysamec 23 3.11.2022 v 12:56 Pepa919
Startér Ktm 950 sm KTM 950 Supermoto Gotie77 7 30.7.2022 v 13:13 mmks
Propad výkonu, laďák a směs lc8 KTM 950 Supermoto P-man 6 21.6.2022 v 10:14 slanyf
Problém s řazením KTM 950 (990) [1, 2] KTM LC8 950 Adventure, KTM 950 SuperEnduro, KTM 950 ... KubaLC8 47 1.9.2021 v 09:06 zboto
Balkánek KTM 950 Supermoto S3164181 9 10.6.2021 v 11:14 Foresterr


TOPlist