globalmoto_kveten





Téma: E-bike - elektro kolo
14.7.2022 v 09:18
Nechci kolegům šlapačům zasírat jejich vlákno, s dovolením otevřu vlastní k diskusi o elektro-kolech.

Sám uvažují o pořízení Haibike Allmtn cf 12 s (asi nejlepším) motorem Yamaha PW-X2 (Flyon jsem zavrhl pro vysokou váhu a malý dojezd). Trochu mě viklají informace o záručním servisu Haibike a praskajících zadních stavbách, takže velmi uvítám i tipy na kvalitní e-bike jiných značek se zaměřením na crosscountry a svižné sjezdy (ideál mullet).

Všechny zkušenosti s e-bike vítány :)


1 reakcí na tento příspěvek E-bike - elektro kolo

Skvělá odpověď, děkuji! 14.7.2022 v 23:20 | Nahoru | #1
Trocha shrnutí ať tu nevznikají zbytečné mýty

elektrokolo - tak jak ho definuje legislativa je jízdní kolo s pomocným motorem jehož trvalý/jmenovitý výkon nepřekročí 250W, motor musí fungovat v režimu přípomoci, bez šlapaní lze jen walk asist do 6 kmh, přípomoc pak jen do 25 kmh - pouze za těhto podmínek je elektrokolo legálně na silnici

realita:
výkon - definován je trvalý/jmenovitý 250W - ale ve špičce firmware umožňuje běžně 300% navýšení tj. 750W - dokud je to bráno a používáno jako kolo tak ten výkon dostačuje a kromě býjimek se s tím dá všude jako s kolem
stavby s kW motory co se jako kolo tváří, technicky ani legálně ale i na pohled je hend vidět že je to něco jiného - taky je ot zajímavé svezení ale už to není na do bikeparku a na cyklotrasy/cyklostezky

rychlost - limit 25kmh je pitomý, kdyby byl alespoň 32 jako je v přepočtu u US modelů tak by 90% lidí potřebu čipovat nemělo, když jsem měl programovatelný čip tak jsem si nastavoval limit přípomoci cca 28 kmh což mi stačilo na to abych mohl jezdit se sportovci na MTB tam je svižnější jízda blíž 30 než 25
čip je stejný jako laděný výfuk u motorky - někdo to pěkně využije a je to bez problémů a idiot nasere všechny v okolí
u nás se to moc neřeší, ale třeba ve francii už je to v legislativě i s vězením, ale i na západních fórech se čipy řeší a pokud človek nejede jak idiot tak je pravděpobnost problému minimální, specialitou je pak elektornický plyn u nábojových motorů - to jde poznat hned a jako spousta elektrohybů to jen využívá toho že se to neřeší

baterka - kapacita baterek postupně narostla od dnes historických 400Wh přes dominující 500Wh po dnešní 625 až 750Wh, dojezd a výkon je strašně individuální - závisí na využívání přípomoci - když jezdím s Tomem tak podle toho kolik do toho dám nohama tak nám nižší spotřebu o cca 15-40%
problém s tím spojený je čím větší baterka tím těžší, já na 500Wh baterku dám až 2000 metrů převýšení ale to už jedu hodně na nohy, když si to chci užít, jet rychleji tak cca 1500metrů, vzdálenost je dost irelevantní - po rovně s větrem v zádech dám přes 100km, v alpách při 2km převýšení třeba jen 30 km
mám dvě baterky, ale vozit ji v batohu je docela opruz (má 4,5kg), nabíječka je lehčí, čím víc ampér tím na rychlé dobití přes oběd lépe

s tím je spojeno i rozdělní na lehké a těžké ebiky - jedny mají menší baterku, nižší nastavení dopomoci ale kole je výrazně lehčí (16kg) a má blíž jízdně bezmotorvým kolům (+ speciálnosti jako Fazua s možností vyndání motoru i baterky) a těžké jsou s výkonným motroem, velkou baterkou, k tomu dimenzovaným rámem, brzdami ale s vyšší hmotností (22-25 kg)

(reakce na) E-bike - elektro kolo

Skvělá odpověď, děkuji! 15.7.2022 v 21:43 | Nahoru | #2
PetrXX> prubnu taky ňáké moudra jsem hlavně mechanik, ladič a děsnej špekulant a detailista.... jezdil a testoval jsem všechny pohony a dnes mam(e) doma tři bike s BOSCH cx4 a tvrdím, že nic jiného nebrat! .....ano shimano EP8 se mu skoro/dost přiblížilo...
Pro představu, můj původní Lapier, zůstal doma, padlo do něj dost peněz za ZEB 180 ultimate+zadní tlumič, taky pro zdvih 180 a dnes má to kolo mimo jediný turistický výlet cca 60km, namotáno přes 4000km v opravdu spíš těžším a hodně těžkém enduru... a při top údržbě, mimo spotřebáku, bez investic a zásahu!!! Byť jsem přikoupil loni KTM PROWLER PRESTIGE (karbon s bosch cx4 na FOXu s komplet XTR) tak Lapi dál zůstáva doma, na velké "sračky" a hlavně na zimu, na ježdění na hřebech, to je mj.taky bájo zábavka .
Jinak Lapi overvolt (v různých řadách) a sesterský GHOST ASX s motorem Bosch cx4, jsou stejné, extra tuhé a robustní Al. rámy s různými odchylkami v osazení.... a jako poměr cena/výkon, vřele doporučím
Za zvážení stojí volba aku u bosche, 625 je pro mě tak na 2,5-3hod. enduraření = lítání nahoru-dolu se střední přípomocí = 40-45km s výstupem 1200-1400m = já sem "mrtvola" a baterka skoro taky jo a s výbavou, má cca 100kg... pro mé užití nemám a nikdy mě ani nenapadlo "čipovat"... ve stoupání, dřu, v rychlosti výrazně méně, než 25km/h a dolekopcom pomoc nepotřebuju...
A Bosch nově nabízí i aku 750 (mě už to připadá jako zbytné), které je delší (samo i těžší) a rámy, s touto aku, jsou takové "kozoidní"...
Bohužel, poslední rok-dva je a asi ještě bude, nákup biku, hodně o tom, co vůbec dokážeš sehnat "skladem" ... než to co by jsi chtěl....

Jo a pokud jsi motorkář a jezdil jsi EXC 300, tak s vahou cca 25kg si (při správné gemometrii+ergonomii) hravě poradíš i v extrému a dnes trošku "módní" odbočku, e-biků s poloviční baterkou, slabším motorem a vahou do 20kg bych vynechal...

Naposledy editováno 15.07.2022 22:13:49
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist