Pokud se koukneš do řadící kulisy (zajisté po sundání víka, primáru apod.), pak v ní jsou takové dva domečky a dvě pružinky, které udržují řadičku ve střední poloze. Vzhledem k tomu, že tato řadička je mohutná a má velký moment setrvačnosti k ose hřídele řazení, tak ty pružinky dostávají hodně za uši. Výsledek je pak následující:
a) pružinka praskne (zejména ta spodní) což znamená, že se řadička kýve nahoru a dolu ve velkém rozsahu bez odporu
b) ulámané závity pružinky umí zalést do řadící kulisy a pak to zlobí
c) nicméně největší závadou je opotřebení odtlačovacích ploch kamenů v kulise... kamenem myslím ty kalené "zobáky", co později zapadají do otočné kulisy a zajišťují její otočení (bohužel nemám foto). Tady toto opotřebení bývá běžně v řádech milimetrů, což ale ve svém důsledku znamená, že se posouvá počáteční poloha řadicích kamenů, které pak nemusí zapadnout při pokusu o řazení do správné drážky a pak nedojde k přeřazení nebo jen obtížně
Poučení tedy zní, pokud řadička u Jawky plandá nahoru a dolů volně, je potřeba vyměnit tyto pružinky, protože jinak to odnese kulisa.
Jako mladej jsem ty kulisy opravoval roznýtováním, vyvařením, ofrézováním a znovu snýtováním zpět (bez rozebrání to nešlo obrobit, vařit na mědi to šlo)... ale dneska bych spíše koupil jinou.
Ovšem kulisu stejně bez půlení nevyměníš, takže půlení se nevyhneš.
Mj. pokud to rozpůlíš, najdeš nejspíše ještě tyto problémy:
a) velká axiální vůle vodící tyčky vidliček řazení... tato tyčka má průměr tuším 7 mm a osazena je na 6 mm... což znamená, že se to snadno vymačká do karteru a pak ta tyčka "jezdí". Opravu lze provést více způsoby... buď přefutrováním ocelovým futrem v karteru, výrobou podložky na tuto stranu, případně výrobou delší tyčky. Pokud jde o podložku, tak tady pozor, plechová vidlička řazení dojíždí prakticky až k tomu karteru, takže se tam ta podložka pak nevejde. Řešit se to dá tak, že se tam dá novější typ vidličky - kovaná/odlitá (už si nepamatuji), která má rozměr od vodícího čepu ke konci kratší, proto se tam vejde.
U ČZ 175 je tyčka stejných průměrů, ale kratší, proto když dělám tyto motory, vezmu tyčku z Jawky, uříznu na gumovce přesně na délku a konec zabrousím na brusce na kulato.
b) u těchto motorů bývá vytlučené čelo klikovky do karterů
c) zkontroluj, zda hlavní hřídel převodovky není ohnutý... občas se ohne, pokud někdo moc napíná řetěz... chvíli to drží ložisko na sekundárním kolečku, pak ložisko povolí a ohne se tento hřídel. Projev je takový, že při protáčení na neutrál se to přidírá
d) a upozornění pro montáž kulisy... je přidělná zápustnými šrouby, od výroby zajištěnými dulčíky... jakmile to budeš rozebírat, tak poznáš, že tyto šrouby budou naprosto volné, některé jsou schopné se i povtočit a vadit pohybu řadičky... toto je samozřejmě nevhodný jev, pač to může třeba ohybat tyčku vidliček apod. Vzhledem k tomu, že dneska už je doba dál, tak místo pojištění dulřčíkem je lepší ty šrouby zalepit!
Jo jo... vzpomínky na mládí, kdy se nic neměnilo, nevyhazovalo, všechno jsem opravoval ...
Howgh!
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Umístění propanbutanové láhve Jawa 350/632 | Johny_Servis | 27 | 16.12.2023 v 09:43 JMan |
pretočenie valcov na jawa 350 /632 ... Jawa 350/634, Jawa 350/632 | sadimil | 12 | 24.10.2023 v 11:03 kokoška. |
Jawa 350, oprava motoru, hledám na ... Jawa 350/632 | Weret | 4 | 26.9.2023 v 21:24 Weret |
Plechový držák světla na Jawu Bizon... Jawa 350/632 | Weret | 1 | 27.5.2023 v 09:07 2stroke |
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 | ddhu | 18 | 21.5.2023 v 11:27 papiboy |