globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Silná moto pro začátečníka - shrnutí
 
17.7.2011 v 14:52
Téma "začínam na moto, chci silnější stroj" se tady opakuje s železnou pravidelností. Pokaždé se pak dotyčnému dostane spoustu doporučení ze dvou soudků: a) silnou moto nekupuj, jdi postupně, b) kup si co se ti líbí, sám s tím nemám problém... obě tyto skupiny mají pravdu, ale věc poněkud zjednodušují. Málokdo se zabývá tím, co je na ježdění na motorce nejpodstatnější a tím je ZKUŠENOST. Každý se musí dopracovat k tomu, aby svůj stroj ovládal a výkon je pouze jeden z činitelů, které v tomto procesu hrají roli. Podívejme se na nebezpečné situace a jaký vliv má v dané situaci výkon motocyklu.

1.) Nouzové brždění
Začátečníci nemají vždy vypracovaný cit pro brždění a v krizi často zamáčknou prudce brzdu což vede ke smyku předního kola a následnému pádu (zejména když nedrží při brzdění dostatečně pevně řídítka v přímém směru). Brzdí se však progresivně s krátkým ale postupným nárůstem brzdé síly (vytvoří se brzdný klín, který dovolí prudké brzdění). Zkušení jezdcí se taky brzdění často vyhnou a dokáží provést uhybný manévr. Akcelerace silných strojů = vyšší rychlost a ta klade na umění brzdění vyšší nároky. Motorka má obvykle brzdy odpovídající výkonu (slabá/slabé, výkonná/výkonné). I se silným strojem se však dá jezdit pomalu, výhodou slabých strojů je to že nedisponuje takovou akceleraci což přirozeně jezdce "brzdí v rozletu" a nedovolí na krátkém úseku dosáhnout vysoké rychlosti kterou by museli rychle "řešit".

2.) Chyby v náklonu
Jízda v náklonu je kombinací zkušeností a vypracované důvěry v pneumatiky a motoyckl. Průjezd musí být plynulý a práce s plynem citlivá. Panika (np. kvůli výmolu ve vozovce, louži, kamenu, výjezdu zeširoka) a následné brždění je příčinou spousty pádů nebo výletů mimo silnici. Zde je rozhodující vyježděnost jezdce a jeho psychická odolnost (když pud velí "brzdiii", zkušenost dovolí motocykl udržet a zatáčku projet bez ubrání plynu). Slabý stroj nešikovnou práci s plynem v zatáčce netrestá tolik jako silný stroj. Hrozba highsideru (rozkmitání říditek na výjezdu pod plynem) je u slabších motorek menší.

3.) Předjíždění
Zde se již jedná hodně o představivost. Zrychlení silného stroje vám dovolí nerozumné manévry, které byste si se slabým strojem asi rozmysleli. Nejnebezpečnějším manévrem je předjíždění auta, nebo nedejbože kolony aut, kdy existuje nebezpečí, že plechovka vybočí doleva (předjíždění, odbočení vlevo, otáčení do protisměru). Zkušení nepředjíždějí v situaci, kdy existuje možnost, že vám auto může vybočit doleva (je tam np. silnice, pumpa). I tak to může být nebezpečné (zkušený Ondra Lelek doplatil na Avii, která v přehledném úseku na dvojité odtáčela do protisměru). Zde to už není o síle stroje ale o představivosti co se může stát.

4.) Krizovky v provozu
Zde to již není o stroji ale o zkušenosti jezdce. Np. jedete po hlavní a na vedlejší stojí auto a řidič kouká do protisměru. V této situaci je ostražitost na místě. Koukejte na kola auta, jejich otáčení zaregistrujete dříve než pohyb vozidla vpřed. V této situaci je jedno, sedláte-li litra nebo 125ku.

Jízda na přehledné silnici je relativně bezpečná i na silném stroji a tady problém nebývá.

Jak vidíte, tak síla stroje je pouze jedním z několika členů rovnice bezpečné jízdy. V rovnici je ještě "znalost tchniky jízdy", "orientace v provozu", "technický stav stroje" a především ZKUŠENOST a "zvládání stroje". Méně výkonný stroj Vás jakoby nutí jet pomaleji a mnohé chyby odpustí. Výkonný stroj má nevýhodu v tom, že nutí nevyježděné jezdce "držet krok" i když na to ještě nemají zkušenosti. Byl jsem na vyjžďce, kdy novopečený R1kář se snažil držet krok s litry a skončil v lese (mokrá silnice ve stinné levotočivé zatáčce).

Prosím o doplnění konkrétních situací, kdy je silný stroj nevýhodou a kdy je to jedno. Které stroje jsou dobré a proč...
Předchozí
1... 6 7 8 9
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

30.7.2011 v 16:20 | Nahoru | #241
Memory> viz př. 113

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

30.7.2011 v 16:30 | Nahoru | #242

Che píše: Memory> viz př. 113



Che píše: Ještě si teda specifikujme, co je to ten silný (nebo příliš silný) motocykl - záleží to samo na pohlaví a individuálních předpokladech adepta, které se velmi různí, páč něgdo je dřevo a něgdo má talent něgdo má vedle sebe někoho, gdo poradí a pohlídá a něgdo nééé u silnice to vidím dle předchozího na rozmezí 30 - 100 koní - mám tím samo na mysli úplnýho začátečníka a těch 100 koníků opravdu jen pro kombinaci talent + sebekázeň, gdo se opravdu vyjezdil na dváce nebo třipade a šlo mu to (počítaj se i starý zkušenosti - wono se to moc nezapomíná) může asi jít vejš - enduristy bych do toho netahal, tam nejde zdaleka o takový rychlosti



Tak proč pořád píšeš ss? Když se bavíme 30-100 koní.

Já už si myslel, že nemám pokroucenou psychiku z dětství či přítomnosti, když chci jít do horneta..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

30.7.2011 v 16:39 | Nahoru | #243
Memory> já na rozdíl wod zdejších vševědů neumím radit na čem začít lidem, kerý neznám - máš dobrej smysl pro rovnováhu a reflexy? jak ti dou sporty? máš fyzičku? učíš se rychle nový věci, nebo seš dřevo? umíš se rychle rozhodnout, nebo f krizi ztvrdneš?

Naposledy editováno 30.07.2011 16:40:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

30.7.2011 v 16:48 | Nahoru | #244
Che>

Dobrej smysl pro rovnováhu a reflexy - na těch starých krasavcích co sem jezdil jako malej jsem nepadal, ani na Jawe 350ce (ale mel sem chvili no). Bruslím na ledě přibližně 18 let a ustojím toho vážně dost, nato že nemám metrák

Jak mi jdou sporty? Hraju hokej a florbal. Hrával sem fotbal, házenou apod.

Jakou mám fyzičku? 3x 200 metrů(uběhnout 200metrů, pak půl minuty pauza, zase 200 metrů, zase půl minuty pauza a zase 200) a 1500 metrů včera (ty dvoustovky průměrně za půl minuty, 1500 za 7 a pul minuty). V nových věcech jsem samouk, kolikrát pokus omyl, ale drtivou většinou se vše naučím sám a snad i rychle. V autě jsem už pár krizovek měl, dokonce i na kole a snažím se jednat vždy rychle ale s rozmyslem, zhodnotím situaci a podle toho jednám.

Sice nevím moc jakou to má souvislost, ale zde jsou odpovědi na tvé otázky...

2 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí

30.7.2011 v 22:25 | Nahoru | #245
... už to začíná zavánět "itelektuálským narcismem"

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

30.7.2011 v 22:46 | Nahoru | #246

t_freedom píše: ... už to začíná zavánět "itelektuálským narcismem"



od jisté doby toto auditko zcela postrádá smysl. Když bych sloučil veškeré topicy, tak ztoho stejně vyjde: ať si to každý sám srovná v hlavě a jde do toho do čeho chce. Když jde o dotyčného tak ať se s nadsázkou klidně zabije, ale nejhorší je, že to kolikrát odtentujou i ostatní(spolujezdec, další účastníci nehody, řidič co motorkáře smetl a do smrti to bude mít před očima atd.).

Hledat kompromis mezi tím aby člověk sám sobě nebyl nebezpečnej a ani nebyl nebezpečnej ostatním zcela nelze...

Naposledy editováno 30.07.2011 22:53:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 05:11 | Nahoru | #247

t_freedom píše: ... už to začíná zavánět "itelektuálským narcismem"



narcismus s intelektem nesouvidí zdravá míra narcsimu je f pořádku člověk by se měl f přiměřené míře mít rád je taky přirozené, že člověk touží po tom, aby ho jiní lidé uznávali a respektovali průšvih nastává, gdyž je tato touha přehnaná, pak se jedná o patologickou formu nascismu a ta už f pořádku není člověk, který nemá f téhle oblasti problém, klidně začne na slabý motorce mu to totiž nevadí, u něj převažuje racionalita a ta mu říká, že tento způsob je vhodnější jeho šance projít začátečnickým obdobím bez průseru je samozřejmě ovlivněna řadou dalších věcí, z nichž některé ovlivnit může a jiné zase ne samo může mít smůlu a něgdo ho sejme toho se tu chytá řada diskutérů a odvozují z toho, že záleží jen na štěstí jenže wono jak se říká - štěstí přeje připraveným

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 05:23 | Nahoru | #248
Memory> jo na kolo sem zapoměl, to je taky dobrá průprava jestli to je takle, tak to asi dřevo nebudeš to, co zvolíš, je samo nakonec na tobě, přiměřenost rizika si musíš zhodnotit sám jestli s motorkama nemáš dost zkušeností, tak si určo ke koupi ojetiny vem sebou někoho zkušenýho, aby ses neznevýhodnil tím, že koupíš motku s problémem

Naposledy editováno 31.07.2011 05:23:47

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 09:14 | Nahoru | #249
Che> ač s tebou v některých věcech názorově souzním(to však neznamená, že souhlasím ve všem) a máš rád Iana Andersona... ...píšeš velmi kategoricky bez připuštění varianty "toto je můj názor a nemusí to být jediná pravda"
Život není jen o logice a není pouze racionální hledisko který by ho udávalo. Trochu mi připomínáš mě když mi bylo 20let - argumentace a neustálé vyvracení názorů druhých ...jen tobě je skoro pade

Jak jsem psal, ofiko jsem začínal na Yamaze 750XS ...64HP a 250kg...kdybych na tom dnes mohl něco změnit koně bych klidně nechal, ubral bych 70kg váhy a dal nějaký brzdy co něco dělaj. Volil bych opět něco co bude v tomhle ranku...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 10:07 | Nahoru | #250
t_freedom> potřeboval bych to upřesnit stručně řečeno, říkám, že začínat na silnomotorce je spojeno s neúměrným (a zbytečným) nárůstem rizika otázka, proč se k tomu někteří rozhodnou a jiní ne, už nepatří do teorie motorovejch vozidel, ale do oblasti psychologie proč si Ty myslíš, že to dělají??

1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 11:20 | Nahoru | #251
...častokrát třeba "jen" podcenění rizika, nedostatek informací a nekritická touha mít něco co se mi hrozně libí. Dnes si "jde" hodně lidí za tím co chce ... a když na to maj finance, není nikdo kdo by jim v tom mohl zabránit. Konzum funguje přesně podle pravidla:
" chceš to? máš na to peníze? ...tak tady to máš a dělej si s tím co chceš."

Nemusí to být vždy daný pouze masáží ega.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 12:50 | Nahoru | #252

t_freedom píše: ...častokrát třeba "jen" podcenění rizika, nedostatek informací a nekritická touha mít něco co se mi hrozně libí. Dnes si "jde" hodně lidí za tím co chce ... a když na to maj finance, není nikdo kdo by jim v tom mohl zabránit. Konzum funguje přesně podle pravidla:
" chceš to? máš na to peníze? ...tak tady to máš a dělej si s tím co chceš."

Nemusí to být vždy daný pouze masáží ega.



teď je ale otázka, jestli se to, co nazýváš "masáž ega" dá od těch věcí f horním odstavci čistým řezem oddělit já si myslím, že ne, a že tyhle věci sou prorostlý dnešní společnost má mnohem větší sklon ke konzumu a taky narcismu, než tomu bejvalo dříf jinak je samo každej svýho štěstí strojvůdcem já s tebou taky f naprostý většině věcí souhlasím jinak si nejsem vědom, že bych nebyl schopnej o rozdílnejch názorech diskutovat jenže diskuse je o argumentaci a tady je řada lidí, kteří se naprosto neobtěžovali pochopit i dost základní věci, a přesto maj bytostnou touhu v diskusi "zvítězit" neustálým opakováním zjevnejch nesmyslů

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 13:18 | Nahoru | #253

Che píše: přesto maj bytostnou touhu v diskusi "zvítězit"

musim priznat, ze te jiz delsi dobu se zajmem sleduji. Pikantni je jak mluvis o lidech. A tohle mne rozesmalo. Oni maji vsichni ostatni bytostnou touhu zvizetit v diskusi, což se po precteni řady vlaken jiste rict neda . Psychologicke aspekty veci bych radeji nechal stranou

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 13:21 | Nahoru | #254
Che> Mno mě zase přijde, že se opíráš jen o psychologické poznatky jiných, i když je to drtivou většinou podložený, tak pořád se zde musí zhodnotit fakt, že vše neplatí na všechny. Takže mi pak přijde, že mluvíš neobjektivně k dané problematice, protože argumentuješ pouze ,,vědeckými,, podklady, namísto využít i trochu vlastního rozumu a zvážit, že všichni lidi nejsou stejný.

Čistě můj názor, nemusíš sním souhlasit. Třeba blbě čtu a je to vše jinak. To já jen tak, aby nestála řeč

btw.: Stou pomocí při koupi mašiny souhlasím. Bohužel mám jediného člověka co by mohl jet semnou, ale jemu bych radši rozbil ústa než ho žádat o pomoc. Někdo z Prahy co se vyzná v mašinách?

Naposledy editováno 31.07.2011 13:22:55

1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 15:42 | Nahoru | #255
nechtěl jsem odstartovat honbu na Che(ho) ...to co říkáš o důvodech pro diskutovaný chování bude z 60-75% pravda... zbytek těch lidí jsou ti o nihž mluvím asi já...
Bytosná touha natřít to těm všem kteří "zybtečně" šli tou "bezpečnější" cestou pro ty co na to nemaj rovnou, bude asi dost zničující záležitost ...machismus po motorkářsku.

NickCartere> ...není to o tom za každou cenu zvítězit...i z mýho pohledu je to často o tom, nenechat nezdravej rozum šířit bludy a stavět jim argumenty v cestu. Což většinou končí agresí a napadáním...neb tam kde dojde síla argumentů, přichází většinou argument síly

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 16:24 | Nahoru | #256
t_freedom> Che(ho) je možno z převzít z jiných vláken zavedené Chechták, bez Chechtáka, s Chechtákem atd

jinak já sem na honbu zvyklej noví soudruzi sou další z celé řady předchůdců woni sou docela f poho byli tady už jiní lepší, keří nahlas volali do světa, že litrovej ss je ovladatelnější a bezpečnější než cestovní pětikilo, protože.....protože přece.... .... má ty "lepší" brzdy a ty širší gumy a ten silnější motor ...když sem se slušně položenými zvídavými otázkami ptal proč, zpravidla začali nadávat je tady náhodou docela bžunda, já už zřídkagdy píšu něco novýho a většinou jen kopíruju dřívější texty, což je nenáročný sledovat tok myšlenek a stavbu argumentace někerejch jedinců je welmi poučný f zimě to rozpitwám a asi uzavřu - pak už budu dávat jen odkazy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 16:48 | Nahoru | #257
Che> uděláš si na profilu takovej FAQ

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 16:51 | Nahoru | #258

t_freedom píše: Che> uděláš si na profilu takovej FAQ



jakožto bejwalej zaměstnanec kolbenky si udělám ČKD

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 19:38 | Nahoru | #259

Che píše: t_freedom> byli tady už jiní lepší, keří nahlas volali do světa, že litrovej ss je ovladatelnější a bezpečnější než cestovní pětikilo, protože.....protože přece.... .... má ty "lepší" brzdy a ty širší gumy a ten silnější motor ...když sem se slušně položenými zvídavými otázkami ptal proč, zpravidla začali nadávat



Ale ono je to prave jinak. Tady jsem jeste nezaznamenal nikoho, kdo by napsal to co jsi napsal ted tz. Skoro kazdy kdo s tebou diskutuje pise, ze zacinat na litru je asi slozitejsi a neni nejrozumejsi. Ale prijde mi ze ty z nejakeho neznameho (no mozna uz pro mne trochu zretelnejsiho) duvodu mas stale dokola potrebu, s nekym bojovat a neco dokazovat, byt ti pise ze s tebou i souhlasi. A kdyz nahodou chvilku nemas s kym 'bojovat' tak napises: ''Nějak to tu zmrtvělo, tak to zas trochu rozvíříme ''...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

31.7.2011 v 22:36 | Nahoru | #260

Che píše: ...stručně řečeno, říkám, že začínat na silnomotorce je spojeno s neúměrným (a zbytečným) nárůstem rizika otázka, proč se k tomu někteří rozhodnou a jiní ne, už nepatří do teorie motorovejch vozidel, ale do oblasti psychologie



Ano, přesně toto vystihuje podstatu problému. Je až neuvěřitelný (ale na druhou stranu docela zábavný) jaký, někdy až neskutečný, kecy jsou někteří k tomu schopni vyplodit...

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

1.8.2011 v 04:26 | Nahoru | #261
Váňa>možná jednou udělám vlákno, gde okopčím ty největší perly zde například můj oblíbenec verybusy

Nepotřebuju pochopit základní technické věci,abych věděl,že R6 je daleko ovladatelnější (i se širokou gumou),než většina,dle tebe,přiměřených motorek (GS 500,SV 650,tvoje CBF atd.).

A i drobný handicap v šíři pneumatiky dokážou sporty na zákledě vývoje materíálů a techniky zcela smazat.

Naposledy editováno 01.08.2011 04:55:31

(reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí

2.8.2011 v 17:02 | Nahoru | #262
Che> máš recht je to tak
Předchozí
1... 6 7 8 9
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist