globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka
 
30.3.2010 v 10:06
Tak chlapi..(a samozřejmě také ženy..zde na fóru často označované jako,,chlapy" ) potřeboval bych od vás poradit:
I po přečtení vybrané kapitoly z knihy Dokonalá jízda na motocyklu a následném zkoušení mám dotaz:
Jedu do zatáčky - předem mám zařazený vhodný rychlostní stupeň, ohřáté pryže a správný tlak v nich, v zatáčce není štěrk. Najíždím z vnější strany a v průběhu zatáčení se držím u vnitřní. Jenže zhruba v 1/2 zatáčky s hrůzou zjistím, že se vracím je středové čáře na silnici a vynáší mě to do protisměru ..a co teď?

Takže buď zvětšit náklon nebo snížit rychlost. Jenže při snižování rychlosti..(brzdím teda oběma brzdama zároveň)..se mi motorka narovná a je to ještě horší. Je to asi celé o tom, že sem nepřizpůsobil rychlost průjezdu dostatečně už před zatáčkou.

Co se spojkou a plynem? Spojku vymáčknout nebo ne? Plyn nechávám zavřený.

Do téhle situace sem se dostal párkrát s batůžkem, což je ještě horší..protože motorka se chová jinak že..a vždycky se mi (ale už v zatáčce) podařilo zabrzdit tak abych se přes středovou čáru nedostal.

Tak poraďte prosím, co v téhle situaci dělat a opravte případné chyby v teorii, co jsem napsal. Díky

Anketa: Spojku:
Zmáčknout
6%
7
Nechat tak
94%
111

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 09:27 | Nahoru | #151

NoFear4>Kaspery> ty voe kamo kdo ze to dela podvedome,kazdej? kdyz pojedes za sto lidma tady z fora,tak vsem zhasne brzdove svetlo jeste 20metru pred zatackou a musej pridat aby do ni dojeli a ty my budes tvrdit ze kazdej podvedome jede s prstem na brzde do zatacky?
ale aspon je tu zabava
Jinak Dolik dostane pusu za podporu az ho potkam



Já chci taky ... taky sem tě podpořil

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 09:43 | Nahoru | #152

-HAD->Je tu spousta poučných momentů a zkušeností, zkuste je ale aplikovat na "lokomotivu" typu Honda VTX 1800! Cca 350 - 420 kg!



Promiň, řešíme tu motocykly a ne zaoceánský parníky ... Jinak s těmahle krávama jsem jezdil úplně stejně, jen musíš být ještě víc na pozoru, kvůli tomu, že máš stupačky moc blízko u země a hned s nima chytáš a s tou váhou holt musíš počítat. Jinak jsem doposud nepochopil smysl těhle motorek, jezdit se s tím pořádně nedá a ego mi to taky nezvedlo když jsem na nich jezdil.

Naposledy editováno 31.03.2010 09:45:31

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 10:00 | Nahoru | #153

NoFear4>Nene neni to pravda....rproblem je ze vetsina lidi si predstavi kdyz reknu ze musis brzdit...ze veme za brzdy.Ja mluvim o tom ze celou dobu lehce mackas predni brzdovou packu...pak se nic nenadaleho nedeje a ani zadny extra brzdeni neprobiha...cvik to chce,ale myslim ze to na nauceni az tak tezke neni...nevim mozna je



přesně tak to dělám, taky jsi mě inspiroval, zezačátku ty nájezdy do zatáček byly dost pomalý, ale časem si člověk zvykne a postupně se to posouvá, všechno v klidu, žádný tvrdý chození na brzdy, a od té doby jsem snad nepřešvihnul zatáčku a připadá mi to bezpečnější.

ještě přihodím obrázek ze sport riding techniques, už jsi ho kdysi komentoval

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 11:56 | Nahoru | #154

špilas> Tak teda ještě dotaz k tomuto: Ohřátě pryže. Kolikrát tady lidi píšou..mno uklouzlo mně to..neměl sem gumu zahřátou asi až k okraji.

Diky



guma se zahřeje po celém povrchu plus minus pár stupňů stejně. výjimka je když jedeš dlouho rovně, ještě pomalu, a pak to chceš sklopit na ucho a plnej

adhezi (danou materiálem, konstrukcí, tlakem, teplotou, zatížením, povrchem silnice a spoluprací s tlumícími/pružícími prvky motorky) můžeš využít k brzdění, zrychlování, zatáčení...jen si musíš uvědomit, že po pryži těžko můžeš chtít víc věcí najednou, aniž by se to nějak negativně projevilo.
takže když nejedeš na hraně adheze - tu pozná jen velmi zkušený jezdec a navíc může být o dvě zatáčky dál úplně jiná - máš možnost sklopit, nebo lehce přibrzdit. když uděláš oboje, válíš se.

lidi, co řeknou/napíšou "uklouzlo mi to", udělali chybu - nevyhnuli se nečistotám na cestě, sáhli do brzd, neměli zahřáté pneumatiky, nepřizpůsobili jízdu povrchu (loni jsem taky odřel padák, páč jsem si neuvědomil, že před zatáčkou začal úplně nový a ještě mastný asfalt), měli pneumatiky úplně sjeté, jeli nad hranici použitých pneumatik, apod.
z hlediska policie "nepřezpůsobili jízdu stavu a povaze vozovky", samozřejmě s přihlédnutím k pneumatikám a motorce

3 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 12:11 | Nahoru | #155
Me to proste neda. 1)Brzdeni - brzdit pred zatackou, veskerou vahu tela drzet nohama to znamena ze mas uvolneny ruce. pri tomhle ukonu podrazujes na spravnou rychlost.
2)vyber stopy - zvolit sirsi stopu na najezdu (pokud je to mozne)
3)zatacka - spicky nohou na stupacky zadek ven ne vic jak 50 procent vnejsi nohu zaklesnout o nadrz (opet cela vaha na noze a ruce uvolneny, kontra do riditek (jediny zpusub jak z motorkou zatocit, delame to podvedome i kedyz o tom nevime),hlavu natocit do smeru jizdy, plynule pridavat plyn (jemne, konstatne). Jakekoli jine chovani v zatacce narusuje rozlozeni vahy mezi prednim a zadnim kolem i jemne ubrani plynu na toz brzdy, pokud se tedy narusi vyvazeni tak tim trpi i stabilita a nakonec i trakce.

Jakekoli zavahani nebo bloky jak tu nekteri pisou se jmenujou survivor errors ktere telo vyvolava samo stejne jako kdyz se riznes tak ti chvilku netece krev. je to proste jen obrana reakce tveho mozku. Ktera je v tomhle pripade nezadouci, bohuzel ale bezna. je az neuveritelny ze behem jednoho prujezdu jich muzes nasekat az 10. Takze s toho plyne "neposlouchat" mozek

Pokud vsechny tyhle body dodrzis tak stratis na najezdovy rychlosti +- 10 km/h ale ziskas 20 a vice km/h na vyjezdu

Jakekoli nesouhlasy mailujte rovnou na california superbike school.

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 12:27 | Nahoru | #156
kotyla> Dobre to delas pri normalni jizde. Obecna zasada je nehrkat plynem a zatacku plynule projet pod stalym plynem. Samo je dulezite abys takhle zatacku projela si ji pripravit coz je jen o vyjezdenosti. Co se tyce "teorie" prujezdu zatackou tady muzem mudrovat jak kdo chce ale obecnou teorii prevedes do praxe jen tam kde to dobre znas a vis ze te nic neprekvapi (pokud teda v Kvetnu nepotkas splasenyho sypace ktery cukruje piskem). Tady musis v kazdy zatacce neco cekat kor kdyz to nekde neznas.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 12:46 | Nahoru | #157

Johny89>Kdyz uz se tu bavite o tech prijezdech zatackou...
Nerekne mi nekdo zkusenejsi co treba ja delam spatne? VIZ moje jízda



jedeš na efekt...místo abys projel zatáčku svižně, chceš si škrtnout

do zatáček nebrzdíš/neubíráš, máš zařazeno vysoko, sklápíš trochu dřív (možná jen zkreslení pohledu z kamery za tebou), nezrychluješ na výjezdu, celou šířku vozovky využíváš spíš kvůli dřívějšímu naklopení, než abys věděl pořádně, co děláš

jsem zase chytrej, co?

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 12:49 | Nahoru | #158
-HAD-> fyzika je jen jedna, ale...úhel řízení, cestovní obutí, těžiště, rozvor, nížka stupaček...

hlavní zásady platí, jen to musíš odladit na sebe

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 12:57 | Nahoru | #159
duke> Dobrej příspěvek
Už několikrát jsem přemýšlel kde se v lidech bere ten put to na rovinkách roztahovat jak kráva a před zatáčkou občas skoro úplně zabrzdit a doufat, že se do zatáčky vejde a nevysype se...
Myslím si, že lidi sedaj moc rychle na silný a těžký stroje, jsou málo vyježděný a teorie projetí zatáčky jim taky moc neříká...Co vy na to?

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 12:59 | Nahoru | #160
duke> To co Ty popisujes je "bezpecny" prujezd zatackou. To co popisujem s Fírem a Dolikem je rychly prujezd, to co popisujes udelas.. jsem linej to psat Dolik to vypisoval konkretne. Kazdopadne to co pises je situace kterou resi puvodni tazatel zabrzdis pripravis si prujezd, plynule projizdis a ve zlomu zatacky zsjitis ze mas prebytecnou rychlost ktera te vynasi a puvodni tazatel resi co s ni, jestli ji kompenzovat naklonem, brzdenim atd. o to slo.

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 13:07 | Nahoru | #161
Wíťa> Je hodne lidi ktery bere rychlost a zatacek se boji. Je to jina sorta lidi, blby je ze vetsinou prasej na rovinkach mezi autama a casto je to fakt prasarna vuci ridicum v autech. Tenhle zpusob vyziti moc nechapu, ale kdyz to nikdo neod*ere jejich vec.

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 14:26 | Nahoru | #162
Souhlasím s Dukem, jen doplním, že pokud jde o krizovku, tak bych ještě zmáčkl spojku, motorka se uklidní. Ale ne křečovitě, jinak to více nenaklopíš. Hlavně motorku držet nohama.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 14:57 | Nahoru | #163
Razhel> no spojku bych mačkal jen při brzdění rovně nebo minimálním náklonu. v zatáčce určitě ne

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 15:23 | Nahoru | #164
Mačkat spojku v zatáčce by mě nikdy nenapadlo

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 15:33 | Nahoru | #165
špilas> Ahoj, po dlouhé době vlákno které se dá číst Většina rad tady vyřčených je vyzkoušených a užitečných. Ta nejdůležitější je, že na učení je nejlepší okruh s instruktorem. Je to nejlepší způsob, jak neobjevovat objevené, naučit se správné návyky a když už upadneš, máš jistotu, že tě nepřejede náklaďák v protisměru. Při rozboru jakéhokoliv pádu zjistíš, že tomu vždy předchází vršení chyb. Vysoká rychlost, špatný nájezd, malý náklon, nevhodné použití brzd, ztuhnutí a pád. K tomu se na silnicích většinou přidá špatný stav vozovky, svinstvo v zatáčce, překvapení jak ta zatáčka utahuje, protijedoucí auto v protisměru ... a navíc stav motky, gum, brzd, zašpiněné plexi na helmě ap.
Každý máme souhrn svých zkušenosti, praxe a hlavně rozum, abychom jezdili, pokud možno bezpečně
Pár mých zamyšlení je TADY

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 15:42 | Nahoru | #166
Jsou podle me jen dve moznosti. Kazdej samozrejme saha po brzde, a tim to zhorsuje. Ja taky (abych nevypadal jako buhvikdo). Spravne je mit rezervu v naklonu a vic poklopit. Na dobrejch pryzich a s citem jde samozrejme NEZNE pribrzdovat predkem a masinu rvat silou proti stavecimu momentu. Zjistil jsem ze vazne hodne zalezi na druhu gum jak moc tohle jde delat, nektery gumy stavej masinu jako krava, jiny min, asi to souvisi s konstrukci). Ale to uz jsme na hodne tenkym lede, pravdepodobne to kola snaz urzej jen pri poklopeni, to ponich "chces min". No a kdyz si na stupacce a kam klopit nemas tak se modlit a radeji do protejsiho prikopu nez do protijedouciho auta. Ale to uz jsme vazne na strasne tenkym lede .... to si tady teoreticky muzem vykladat co chceme a stejne zabere reflex a ne premysleni.

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 16:02 | Nahoru | #167

Dolík....>Razhel> no spojku bych mačkal jen při brzdění rovně nebo minimálním náklonu. v zatáčce určitě ne



Souhlas, pri tvrdym/krizovym brzdeni nutnost (nepretahujes se s motorem). Zaber na kolo = stabilita, jednou jsem to zkusil a uplne vykolejis, mackani spojky v zatacce je nesmysl. Temer okamzite ztracis cit a kontrolu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 16:06 | Nahoru | #168

skyair>špilas> Ahoj, po dlouhé době vlákno které se dá číst Většina rad tady vyřčených je vyzkoušených a užitečných. Ta nejdůležitější je, že na učení je nejlepší okruh s instruktorem. Je to nejlepší způsob, jak neobjevovat objevené, naučit se správné návyky a když už upadneš, máš jistotu, že tě nepřejede náklaďák v protisměru. Při rozboru jakéhokoliv pádu zjistíš, že tomu vždy předchází vršení chyb. Vysoká rychlost, špatný nájezd, malý náklon, nevhodné použití brzd, ztuhnutí a pád. K tomu se na silnicích většinou přidá špatný stav vozovky, svinstvo v zatáčce, překvapení jak ta zatáčka utahuje, protijedoucí auto v protisměru ... a navíc stav motky, gum, brzd, zašpiněné plexi na helmě ap.
Každý máme souhrn svých zkušenosti, praxe a hlavně rozum, abychom jezdili, pokud možno bezpečně
Pár mých zamyšlení je TADY



Jojo.těch proměnných na cestě je pokaždé příliš mnoho,každá situace ja navíc specifická

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 16:23 | Nahoru | #169

Cooker>Jojo.těch proměnných na cestě je pokaždé příliš mnoho,každá situace ja navíc specifická



Jo ... specifická

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 16:36 | Nahoru | #170
Tedy narozdíl od názoru mnoha lidí tady jsem radší pro brždění v zatáčce...pokud tedy nemáš nějaké tvrdé gumy a nedřeš už zrovna stupačku. Většinou krizovky řešim bržděním v zatáčce výhradně přední brzdou(neb smyk zadního kola přichází v náklonu přiliš brzy a znamená ztrátu ovladatelnosti motorky...když to člověk neumí na motárdu) po brždění bez většího rovnání stroje jej opět naklopim na maximum a doufám, že se zatáčka znovu neutáhne a já tento proces nebudu muset opakovat. Je dobré si natrénovat brždění předkem při zachování náklonu stroje.

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 16:49 | Nahoru | #171

Švagr>Názorná ukázka:



Slejdry konečně zedřené... dobrá hláška, jsem nevěděl, že se to dělá takhle...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 17:25 | Nahoru | #172
mariano> jo jo jak uz jsem psal jel jsem tak hlavne kvuli efektu. A jak uz jsem taky psal tak rychlost na vyjezdu je mala, nezrychloval jsem kvuli tomu ze bych tomu autu z kteryho je to toceny ujel... Jinak chytrej asi jo...ale ja se spis jen rad priucim. Takze kdybys nekdy chtel tak bysme mohli dat nejaky zatacky a pokecat o tom...hm?

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 17:58 | Nahoru | #173
Nemám moc najeto, ale párkrát se mi osvědčilo to víc poklopit. Když člověk veme za brzdy, tak se mu postaví (motorka ) a mě se to z pravidla už pak nepovedlo znova poklopit... Pro mě takhle z jara docela aktuální téma, protože nějak neodhaduju nájezdový rychlosti, i u známejch zatáček a to na podzim nebejval moc problém

jinak by mě zajímalo jak pracovat správně nohama? někde jsem zaslech, nebo čet, že se "motorka má řídit jenom nohama a ruce mít volně položený na řidítkách", takže mě zajímá jak a kam kterou nohou tlačit?

Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 18:33 | Nahoru | #174
Nebylo tím myšleno, že když klopíš, "šlápneš" do stupačky na tu stranu, kam klopíš? Motorka jde pak snáz do náklonu.
Bo jinak se říděj nohama snad spíš koně

2 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 18:57 | Nahoru | #175
Všem bych silně doporučil přečíst si knížku Dokonalá jízda na motocyklu

Lepší knížku na trhu neseženete. Sice překlad je někdy hrozný, ale fakt super, můžu všem doporučit. Mám toho přečteno již "hodně", ale tato mi dala nejvíce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 20:11 | Nahoru | #176
Johny89> to klidně můžeme, ale ááá letos jsem ještě nevyjel (tedy jen na enduru) a béé mám víceméně plný víkendy do konce června céé kolem prahy nejsou (nebo neznám) pěkný silnice (video je chuchle - slivenec, ne?)

na vymetání pojedu s očima v itineráři, ale až se budeme v neděli vracet, se můžeš přidat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 20:37 | Nahoru | #177

Razhel>Všem bych silně doporučil přečíst si knížku Dokonalá jízda na motocyklu

Lepší knížku na trhu neseženete. Sice překlad je někdy hrozný, ale fakt super, můžu všem doporučit. Mám toho přečteno již "hodně", ale tato mi dala nejvíce.



Me se tak kniha moc nelibila

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 20:54 | Nahoru | #178

NoFear4>Me se tak kniha moc nelibila



Pisni, co se ti nelíbilo Ty jsi možná od té knížky očekával více, jako ostřílený fír

(reakce na) Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 20:55 | Nahoru | #179
Razhel> pro začátečníka vynikající

1 reakcí na tento příspěvek Věta do pranice - nezvládnutá zatáčka

31.3.2010 v 20:58 | Nahoru | #180
moc to nechci rozebírat,nevím kdo a jak jezdí a co komu vyhovuje........ja potvrzuji teorii i praxi No Fíra a Dolíka.........normálně brzdím /teda spíše přibržďuji/ i v zatáčce i v náklonu!........kdybych to nepoužíval,tak někdy ,někde,to nevytočím/třeba typické jsou nepravidelné rádiusy nájezdů a sjezdů z dálnice apod./......a prakticky každou jízdo tento systém "přibržďování" musím použít!.........jo,když pojedu "kochačku", tak to často není potřeba!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist