globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

28.2.2013 v 23:14 | Nahoru | #121
J.M.K.> proc bys je apriori nepustil? Ony jsou (prave diky regulacim a standatnim procesum) objektivne zpusobilejsi nez plne mechanicke systemy. Jak co do spolehlivosti, tak do quality. Vyvoj, vyroba a funkce elektroniky se mnohem lepe kontroluje.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

28.2.2013 v 23:40 | Nahoru | #122
Dawe02> Právě pro tu zásadní nectnost procesorové techniky a sice možnost "zamrznutí", nebo i "splašení" v důsledku rušení. Bylo tu nedávno vlákno o systému SBW a nejednou tam padlo slovo o možnosti "splašení" řídicí jednotky a následným prudkým stočením rejdových serv kontra na stranu, což v plné rychlosti na dálnici nemůže nemít katastrofální následky.
Splašení bylo též příčinou havárií jedné vrze Panavia Tornado, což už jsem zde zmínil.
A u BBW stačí klasické "zamrznutí" procesoru a brzdy rázem přestanou reagovat. A zatím nevím o procesorové jednotce, která by byla takovým "zásekům" imunní.

Před časem jsem se nachomýtl v Modřicích do Olympie a tam v jedné "galerii" byly vystavené dva Jaguary (limuzína a terénní) a Triumph. Když jsem viděl interér toho Jaguaru - brzda, plyn, volant a na středovém panelu místo páky jen otočný knoflík (volič "JOG"+tlačítko), pár tlačítek a display jako u tabletu, tak se mi prohnalo hlavou "tak tohle nikdy, to není auto, ale PC na 4 kolech". Tam se klidně může stát, že odejde jedna součátka a hned se celý vůz ani nehne a řidič na místě bude naprosto bezmocný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

28.2.2013 v 23:50 | Nahoru | #123
J.M.K.> Před časem jsem se nachomýtl v Modřicích do Olympie a tam v jedné "galerii" byly vystavené dva Jaguary (limuzína a terénní) a Triumph. Když jsem viděl interér toho Jaguaru - brzda, plyn, volant a na středovém panelu místo páky jen otočný knoflík (volič "JOG"+tlačítko), pár tlačítek a display jako u tabletu, tak se mi prohnalo hlavou "tak tohle nikdy, to není auto, ale PC na 4 kolech". Tam se klidně může stát, že odejde jedna součátka a hned se celý vůz ani nehne a řidič na místě bude naprosto bezmocný.

..to jsi u většiny modernějších,novějších aut současnosti!..takže odhaduji, že to někde končí tak u Š 120 případně Renaulta 9 či Dacie!

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

28.2.2013 v 23:59 | Nahoru | #124
J.M.K.> pokud se budeme pohybovat u nové elektroniky tak nevím o jakém rušení je řeč... to s SBW vs. kontra... to se stalo, si to někde četl?? já to vždy slyšel od tebe...

zamrzání... W7 mi snad za celé 2 roky nezamrzl... opět se nebavíme o systému w95...

ad dotykové panely... i základní tlačítkový telefon má nějakou základní desku... ale panel ti eliminuje vymačkání tlačítek... vymačkaná tlačítka, joystick byl nejčastější důvod proč šel telefon do sběru

Naposledy editováno 01.03.2013 00:03:15

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

28.2.2013 v 23:59 | Nahoru | #125
J.M.K.> tyhle obavy jsou pochopitelne ale stejne tak dosti iracionalni. To by bylo na delsi debatu, ale jako priklad k zamysleni si vezmi moderni letadlo ktere je konstruovane nikoliv strategii 'Safe Life' jako v minulosti (do jiste miry analogie tveho mechanickeho pristupu) ale filozofii 'Fail safe' ci 'Fault tolerant' realizovane hlavne elektronicky. A spolehlivost je neporovnatelne vyssi nez pro jine bezne technicke objekty.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 00:06 | Nahoru | #126
2LEKO> To se nedá říct tak doslova. Klidně jedu s F176 (tam je akorát ECU pro jednobodovku a zápalko, jinak vše klasika), nemám nic proti tomu jet s Accentem (r. 2007) (i když tam už jsem párkrát mazal chyby a resetoval ECU kvůli problémům s imobilizační jednotkou (naštěstí se to stalo jen párkrát a už několik let pohoda a v poslední době občas vypadne servo a je třeba vypnout a znova nahodit motor), který je už elektronikou také slušně prospikovaný, ale jak v autě chybí klasické ovládacími prvky a téměř vše je nahrazeno všelijakými JOG voliči a tlačítky, skoro ke všemu je přístup přes složitá menu (jako ve smartphonu), tak k tomu prostě nemám důvěru.

Ale jinak máš recht, že klasiky jako F124, 125, 128... Š1000 - 130 a jim podobné, jsou nejlepší v tom, že tam "v jednoduchosti je síla", stačí vozit s sebou něco vercajku, pár běžných dílů a opravíš na cestě skoro vše. Zatímco dneska neopravíš nic a platíš odtah a dílnu kvůli každé hovadině.
Už jsem se tu o tom možná zmínil, ale auto, u kterého nejde bez demontáže půlky masky ani vyměnit žárovka, by mi rovněž do baráku nesmělo - čert vem hádat se s chorobně sebevědomým policajtem při kontrole, ale pokud žárovka rupne v noci, tak je to klidně i o život s tím jet.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 00:24 | Nahoru | #127
Lion> Snad se o možnosti tak fatálního selhání diskutovalo o tom vlákně o SBW, ale co si vzpomínám, tak jsem nebyl první, kdo tu možnost zmínil. Se "zamrzáním" jsem neměl problémy ani u WinXP, ale tam podobné kolapsy způsobí prakticky jen chyba, nebo nekompatibilita HW? popř. ovladačů. Ale to je jiná oblast.
V dotykových panelech, kor u mobilu, ale výhodu nevidím - mechanická tlačítka je možné snadno nahmatat a tak je možné třeba psát zpávu i poslepu, což u dotykového panelu jest prakticky nemožné.
s W7 zatím zkušenost nemám - používám, co mi už léta stačí a nevidím důvod přecházet na nový systém. Nehledě na to, že bych tak mohl zahodit spoustu programů, které používám. Ale to už je na zcela jinou diskusi.

Dawe02> To už je potom na složitější úvahu. Dalo by se spekulovat nad tím, že elektrický přenos signálu od ovládacích prvků k řídicím plochám je teoreticky spolehlivější (absence dlouhých mechanických převodů, které se mohou zadřít, prasknout apod.), ovšem při výpadku elektriky, nebo poruše kabeláže, snímače na páce, serva atd. máš po ptákách. Pochopitelně se to dá ale řešit několikanásobným zálohováním řídicí cesty. A hlavně co nejvíce eliminovat možnost výpadku napájení, což není takový problém - každý motor má alternátor a ještě je letoun osazen nezávislou APU. Zálohování napájecích cest je samozřejmostí.

Chyby v podcenění konstrukce, nebo nedomyšlení bezpečnosti, ale ale objevovaly už v minulosti - Typickým přkladem byla třeba adptace FW-200 Condor pro vojenské využití (verze "Kurier" - především dálkový průzkumník, bombardér a protiponorkový). Vedení celého palivového systému v břiše letounu sice v civilní dopravě nemohlo nijak vadit, ovšem při vojenském použití pochopitelně činilo letoun extrémně zranitelným.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 09:32 | Nahoru | #128

J.M.K. píše: Dalo by se spekulovat nad tím, že elektrický přenos signálu od ovládacích prvků k řídicím plochám je teoreticky spolehlivější (absence dlouhých mechanických převodů, které se mohou zadřít, prasknout apod.), ovšem při výpadku elektriky, nebo poruše kabeláže, snímače na páce, serva atd. máš po ptákách. Pochopitelně se to dá ale řešit několikanásobným zálohováním řídicí cesty. A hlavně co nejvíce eliminovat možnost výpadku napájení, což není takový problém - každý motor má alternátor a ještě je letoun osazen nezávislou APU. Zálohování napájecích cest je samozřejmostí.



Ty a Dawe tvrdíte, že el. přenos je spolehlivější než mechanický, dovolím si nesouhlasit, mechanika se dá ztrojit a zálohovat hydraulikou nebo naopak. Zmínky o el. přenosu, zálohování altíku/APu v praxi vybouchnout, když za letu shoří několik Li-ion baterek, takže sice můžeš stihnout přepojit na jinou sběrnici, ale co je to platné, když ti prohoří trup

To se s mechanikou zaručeně nemůže stát. S hydraulikou ano /požár/ ale IMHO je el. přenos nebezpečnější z výše uvedeného důvodu. Samotný systém možná spolehlivější je, ale svou podstatou ohrožuje okolí.

2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 09:57 | Nahoru | #129
No zajimavy je ze ty super spolehlivý, stary mechanicky auta se museli s tou bednou nářadí léčit po takové porci kilometru co najedu ted s novým autem za mesic a po mem ročním nájezdu bylo to auto obvykle na sesrotovani :)

Ostatne doporučuju si prohlédnout skodovky co maj 100-200tis :) krom toho ze ja bych hundrtkou nejel ani kdyby me za to platili... Auto co hodis na bednu jen tím ze jedes rychleji zatáčku je fakt vrchol techniky po kterem se mi ani trochu nestyska

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 10:02 | Nahoru | #130

J.M.K. píše: Lion>
V dotykových panelech, kor u mobilu, ale výhodu nevidím - mechanická tlačítka je možné snadno nahmatat a tak je možné třeba psát zpávu i poslepu, což u dotykového panelu jest prakticky nemožné.



tak nepiš sms poslepu já si zas na tlačítkovým founu nepřečtu m.cz

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 13:14 | Nahoru | #131

Lion píše:
ad dotykové panely... i základní tlačítkový telefon má nějakou základní desku... ale panel ti eliminuje vymačkání tlačítek... vymačkaná tlačítka, joystick byl nejčastější důvod proč šel telefon do sběru



Poslední tel.,co šel do sběru byl Samsung Star I, protože přestal reagovat display...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 13:59 | Nahoru | #132
rrss> Tam už se potom jedná spíš o to, že třeba ztrojený elektrický přenos vychází i po mechanické stránce lehčí, než ztrojený mechanický, který je těžkopádnější. S těmi akumulátory je to pravda, pokud se nepletu, tak s explozemi akumulátorů měly v poslední době problémy B787. Spíš bude mechanická záloha složitější, pokud mají být jednotlivé cesty odpojitelné. Pokud bude např. jen ztrojené ovládací lanko, tak je systém jištěný pouze pro případ přetržení lanka, ale pokud se v jedné z cest třeba zadře nějaký převodový element, zablokuje tím i záložní cesty. Bylo by nutné vyřešit i možnost odpojení každé ovládací cesty od ovládacího i ovládaného prvku, aby se zamezilo takové možnosti selhání. V případě elektrického přenosu se toto dá jednoduše vyřešit relátky na začátku a konci signálové cesty.

Ovšem něco jiného je ovládání řídicích ploch letounu a něco jiného jsou brzdy v autě, natož řízení. Pokud situaci trochu zjednoduším a nepočítám kritické fáze letu (vzlet, přistání, let v malé výšce), tak je v případě selhání "dost místa kolem" na řešení problému (třeba zmíněné "splašení" FBW u Tornada, kde při dostatečné výšce bylo možné nechat FBW "uklidnit" a letoun potom vybrat z piké). V případě auta na silnici naopak dostatek "manévrovacího prostoru" nebývá a jak bylo naznačeno, pokud by u systému SBW došlo k podobnému selhání, jako selhání řídicí jednotky FBW u Tornada, s následným zmateným natáčením řídicích serv, havárie bude nevyhnutelná a to i v případě jízdy na velké volné ploše - vůz se ve vysoké rychlosti dostane do smyku a udělá kotrmelce přes střechu.

Proto v případě řídicí a brzdové soustavy aut a motorek (s vyjímkou pomalých vozidel) bych se v každém případě ovládání "by wire" vyhnul. Mechanický převod řízení, max. posilovací servo, u brzd je přípustný hydraulický, nebo pneumatický "převod" - u obojího nehrozí selhání typu "zamrznutí", nebo "splašení" procesoru.

Lion> Netvrdím, že bych to dělal, i když mám kamarádku, která dokáže na dotykovém smartphonu napsat bez chyb zprávu v kapse, což nechápu. Ale třeba za chůže je to výhodou, když nemusíš pořád koukat na display a ještě více se to projeví třeba při psaní během řízení (pravda, nesmí se to, ale kdo to alespoň jednou neudělal...).
Měl jsem tu čest poznat mobil v klasickém provedení, mobil s "plnou klávesnicí" na stojato (třeba Šmejdsung S335), i dotykový display. Druhý případ byl katastrofální, vůbec není pravda, že by se na tom dalo psát rychleji, kor jedním palcem. Plná klávesnice naležato (na displayi) rovněž - nedá se předně trefovat, psaní dvěma palci stejně moc rychlé není a psát jedním palcem, to už nejde vůbec. A "ruční psaní", to už je katastrofa - rozpoznávání znaků málokdy funguje dobře. Zkrátka, ohledně rychlosti a pohodlnosti psaní u mě klasika s číselníkovou klávesnicí vychází nejlépe. I na dotykovém smartphonu mám navolený "číselník" a píšu jako na klasice - je to pro mě mnohem rychlejší, než psát dvěma palci na "plné klávesnici".

assassin píše: Ostatne doporučuju si prohlédnout skodovky co maj 100-200tis :) krom toho ze ja bych hundrtkou nejel ani kdyby me za to platili... Auto co hodis na bednu jen tím ze jedes rychleji zatáčku je fakt vrchol techniky po kterem se mi ani trochu nestyska



To jsme každý na "opačné straně barikády". Já bych hundrtku, kde jasné vím, co co dělá a je to snadno opravitelné, měl radši, než moderní přetechnizovaný vůz, kde jednak sám neopravíš prakticky nic, nemluvě o katastrofáním přístupu ke spoustě komponent. A při prudkém průjezdu zatáčkou můžeš "obrátit na boudu" každé auto. Stačí si vzpomenout na tu aféru kolem MB claas A, který nakonec byl vpuštěn do provozu jen za podmínky, že bude povinně vybaven nevypínatelným ESP, když se při zkouškách ukázalo, že v losím testu jej i Trabant hravě strčí do kapsy (ohledně jízdní stability).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 14:36 | Nahoru | #133
J.M.K.> já měl taky klasický rozvržení, teď mám Swype... s českým slovníkem je to poměrně spolehlivé, umí i automatické mezery a v případě že máš podvědomí kde která klávesnice je to i rychlé

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 16:31 | Nahoru | #134
Lion> Swype vidím poprvé, ale jinak takovéto rozložení, kor na stojato, mi právě vůbec nesedělo. Kor na stojato jsou tlačítka dost "blechoidní" na to, aby se dalo přesně psát a kor jedním palcem. A T9 jsem už kdysi sice chvíli zkoušel, ale rychle jsem to zavrhl - bylo čtyřikrát rychlejší napsat slovo klasickým způsobem, než vybrat z nabízených možností tu pravou. Holka navíc dokázala na "klasice" psát i oběma palci najednou a pěkně rychle, což jsem také moc nechápal, jak takovou koordinaci zvládne.

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 16:38 | Nahoru | #135
Jmk: prudkým průjezdem rozhodne nic čemu ja říkám auto na boudu nehodis, utrhnes do smyku , ale hundrtka jde na boudu a to je proste špatně. Mercedes A taky u me neni auto :)

Myslím ze dokazu na aute v terénu opravit dost a i sem dřív jezdil autama co to vyzadovaly, ale klidne si tuto kratochvili dnes odpustim a u moderního auta jsem ještě nic zásadního neřešil. Dnes kdy je všude milion servisu, kazdej ma mobil a 4 auta a mám dost znamejch kteří pomůžou uz nehodlám lézt někde na mezi pod autem :)stranu no :)

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 16:58 | Nahoru | #136
assassin> Holt záleží na konstrukci podvozku také na tom, co řidič od vozu očekává... Kdybys měl jet třeba s Fordem A, Blachawkem, Chevroletem Master Six, nebo třeba Pragou Picollo, či Tatrou 11, tak dle Tvého mínění by to pro Tebe rovněž nebylo auto, když tam musíš do zatáček ještě mnohem opatrněji, jinak spíš než přes boudu půjdeš do smyku (zadokolka + úzká, vysokoprofilová kola s vysokotlakými gumami) a navíc tato auta z dnešního pohledu vlastně nebrzdí, jen jaksi zpomalují. Jenže v té době to bylo považováno za normální věc, stejně jako třeba zmíněný Chevrolet Master six, natož Chrysler Airflow, jest ve srovnání s Ford T "auto jako bejk", přitom ale proti "hundrtce" jsou to opět "vykopávky".
Jinak se shodneme na tom, že MB claas A ani "není auto" a navíc z mého pohledu úplně popírá image značky, především celkové pojetí vozu a charakteristické tvary kastle. Ale i "větší" medvědi z poslední doby už jdou cestou "zakulacování" a unifikace tvaru a typický tvar MB je ten tam - pro mě už to není MB. Ovšem to už je na zcela jinou diskusi, že dnes už dávno neplatí, že značku vozu bezpečně poznáš na dálku dle typických tvarů kastle a masky.

Jinak jsem si všiml, že toto vlákno se dostalo do "TOP" a dokonce na první místo... dost by mě zajímalo, dle jakého algoritmu toto zařazování pracuje (Ty jako moderátotr bys to mohl vědět). Záleží jen na počtu příspěvků a zejména rychlosti jejich přbývání, nebo jsou třeba i další kroky k takovému zařazení vlákna?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 20:33 | Nahoru | #137

assassin píše: No zajimavy je ze ty super spolehlivý, stary mechanicky auta se museli s tou bednou nářadí léčit po takové porci kilometru co najedu ted s novým autem za mesic a po mem ročním nájezdu bylo to auto obvykle na sesrotovani :)

Ostatne doporučuju si prohlédnout skodovky co maj 100-200tis :) krom toho ze ja bych hundrtkou nejel ani kdyby me za to platili... Auto co hodis na bednu jen tím ze jedes rychleji zatáčku je fakt vrchol techniky po kterem se mi ani trochu nestyska



Malá výdrž motorů byla především dána nekvalitním olejem. Kdyby se do těchto motorů dával dnešní olej, tak najedou bez problému 500tis km. Lepší olej přišel až s favoritem, kdy toto auto dokázalo najezdit i milion km.

Až budou dnešní auta plná elektroniky stará 40let jako Škoda 100, tak už jezdit vůbec nebudou. Poslední kvalitní auta se vyrobili v devadesátých letech.

Naposledy editováno 01.03.2013 20:34:17

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 21:35 | Nahoru | #138

WhiteX píše: Podle mě je to pičovina... Kolega má lagunu s čipovou kartou a start tlačítkem... Start tlačítko funguje také jako stop tlačítko... Další má zkušenost tentokrát z VW s manuální převodovkou - když pod plynem brnknu o brzdu, auto přestane akcelerovat... Musím plyn povolit a znovu sešlápnout... Navíc jsem ještě neslyšel o "elektronických brzdách"... Všechny brzdové systémy které jsem kdy viděl byly hydraulické... Tedy pokud na brzdu šlápneš, válečky se hýbou... Zasahovat do toho může posilovač, ABS, EPS, ale žádný z těchto systémů nebude úmyslně vypínat brzdy...


Mercedesy starších generací měli plně elektronický brzdový systém SBC, Třída E-211, SL-230, CLS-219. Nyní již tento systém nepoužívají, zřejmě kvůli vysoké ceně a náročné údržbě.
SBC brzdový systém od Bosch - plně elektronické brzdy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

1.3.2013 v 23:05 | Nahoru | #139

AndělČK píše: Až budou dnešní auta plná elektroniky stará 40let[]/b jako Škoda 100, tak už [b]jezdit vůbec nebudou. Poslední kvalitní auta se vyrobili v devadesátých letech.



Moje řeč a rozhodně to neplatí jen v automobilové branži. Máme doma už vcelku historický robot UKS e23 (vyráběly strojírny Skuhrov n. Bělou) starý přes 60(!!!) let a dodnes slouží bez jediné poruchy a odvede práci, jakou nezvládne žádný ze soudobých "robotů" (ty si mimochodem ve srovnání se strojkem e23 označení "robot" ani nezaslouží). Životnost současných přístrojů se počítá max. na jednotky let!
Naši před cca rokem koupili šlehač ETA Fresco a už za 5 měsíců provozu (a to byl používán jednou za pár týdnů) se šlehací metly rozpadly (vykotlalo se uchycení drátových ramen v "hlavičce" na dříku) a jest nemožné je sehnat. Prachsprostá konzumní filozofie výrobce vyrábět šmejdy tak, aby se hned rozsypaly a díky nemožnosti opravy musel člověk hned kupovat nový kus!

Přitom metla pro starší typ 042 jest stále dostupná coby náhradní díl. jenže bohužel naši tento šlehač, nepoužitený (ne nefunkční!!!) díky prohořelému odrušovacímu kondenzátoru (součástka za pár korun) dali pryč, než jsem se stačil rozkoukat. Tož včíl ať si kupují nový...

Jinak ohledně aut... Koncepce Š1000MB - Š130 s motorem vzadu, navíc podélně za nápravou byla už ve své době světově unikátní a vcelku zastaralá, ale byla to bytelná auta. 90. léta - kastle Favoritu jest dílem Bertoneho a vůz jako celek byl oproti soudobé konkurenci (R19, P405, F Croma, Tempra) beznadějně zastaralý, nicméne relativní jednoduchost konstrukce byla stále výhodou. Po převzetí značky koncernem VW šlo vše do kopru a nic novějšího než Š130 mi do baráku nesmí.
Když to trochu přeženu... vážně nechci mít v garáži německé auto s českým jménem, smontované z odpadních mimotolerančních součástek a které v nejosekanější verzi stojí tolik, co zahraniční konkurence v plné výbavě.

2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 08:38 | Nahoru | #140
A vy jste viděli favorita s 1m km? 1m na benzínové atmosféře není problém ani dneska

Naposledy editováno 02.03.2013 08:40:04

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 09:02 | Nahoru | #141
J.M.K.> Jinak ohledně aut... Koncepce Š1000MB - Š130 s motorem vzadu, navíc podélně za nápravou byla už ve své době světově unikátní a vcelku zastaralá, ale byla to bytelná auta. 90. léta - kastle Favoritu jest dílem Bertoneho a vůz jako celek byl oproti soudobé konkurenci (R19, P405, F Croma, Tempra) beznadějně zastaralý, nicméne relativní jednoduchost konstrukce byla stále výhodou. Po převzetí značky koncernem VW šlo vše do kopru a nic novějšího než Š130 mi do baráku nesmí.
Když to trochu přeženu... vážně nechci mít v garáži německé auto s českým jménem, smontované z odpadních mimotolerančních součástek a které v nejosekanější verzi stojí tolik, co zahraniční konkurence v plné výbavě.

..sice trochu pravda...ale když auto musíš každodenně využívat,najsezdíš více km,vyžaduješ spolehlivost,bezpečnost a určitý komfort,tak by jsi asi rychle změnil názor!...asi na nějaké nákupy a kolem baráku ta Š 130 svoje splní ale jinak je to skutečně "pravěk"! !

..to už radši Š 120!







a jestli myslíš toto ,tak mlčím, v tom bych jezdil ihned!







Naposledy editováno 02.03.2013 09:07:45

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 10:25 | Nahoru | #142

Lion píše: A vy jste viděli favorita s 1m km? 1m na benzínové atmosféře není problém ani dneska



Ano. Bylo to servisní vozidlo bývalého Telekomu.

Kvalita materiálů pro motory šla poslední desetiletí rapidně dolů. Závady typu podpálené ventily se objevují stále častěji. Výrobci opouštějí vymezování vůle pomocí hydroštelů a vymezují je buď podložkama a nebo hrníčkama s přesným rozměrem.Poslední případ Nissan Qashqai 1.6 LPG najeto 60tis km stáří 2 roky. Vymezení vůle má pomocí hrníčků na míru. Motor měl už mizernou kompresi a celkově malý výkon a kulhal na volnoběh. Po rozebrání byly ventilová sedla u výfukových ventilů podpálená a celkově byly ventily celé rozklepané. Celková cena opravy cca 45tis Kč. Kdyby ten motor měl kvalitní sedla, nebo hydroštely a nebo měl jednoduché seřízení ventilů jako třeba favorit či další starší auta, tak jezdí bez oprav dále.

2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 12:41 | Nahoru | #143
Anděl: zajimavy ze většina favoritů v mem okolí je uz po smrti nebo se udržují tím ze se na nich kazdej mesic sroubuje, najeto max 150 a to uz ten motor skoro nejede.

Jmk: no fakt nejsem 12hodin v práci abych jezdil autem který se při projetí zatáčky převratu na střechu a musím ho opravovat na ceste ...
Kvalita aut podle me dolu nejde, naopak, jdou spis nahoru požadavky řidičů, sice nekteri brečí ze poslední dobry auta byly v 90tejch, ale kdyby takovy auto dnes dostali tak to po měsíci zapálí :)

To ze skodovka je sestavena z koncernovejch dílu co nepřišly výstupní kontrolou vw ani komentovat nebudu, je třeba zvláštní ze i zahraničních testech porazí oktavka golfa a Superb passata...

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 15:52 | Nahoru | #144

assassin píše: Anděl: zajimavy ze většina favoritů v mem okolí je uz po smrti nebo se udržují tím ze se na nich kazdej mesic sroubuje, najeto max 150 a to uz ten motor skoro nejede.



Ty favority nezabíjí najeté kilometry, ale dnes už především čas. Když nestihli najezdit statisíce kilometrů před více než 20lety,kdy to auto bylo nové, tak teď už to nedoženou. Auto se časem "rozbije" i kdyby nikdy nevyjelo.

Řekneme si za 25let, kolik dnešních nových aut bude jezdit.

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 17:17 | Nahoru | #145
Záleží také hodně na to, jak se s motorem a vozidlem jako celkem zachází. Kontrétně u toho Favoritu jsem se setkal s případem, kdy motor špatně chytal, zvláště za tepla, ale i starty za hodně nízkých teplot byly dost problematické. Přitom motor měl najeto pouze 50000km. ovšem při rozborce motoru se ukázalo, že byl zralý na kompletní repasi. A teprve potom z majitele vylezlo, že prakticky všechen ten nájezd km byl na krátkých, max. tříkilometrových trasách, kdy motor pochopitelně neměl šanci se prohřát. Pak se není co divit, že po 50000km byl motor tak zdevastovaný jako jiný motor stejného typu, který měl najeto 400000km.

A rovněž mě zajímá, kolik dnešních typů bude jezdit za 25, natož třeba 40 let. Motor mého F128A má najeto za 40let 230000km a krom výměny řemenů, svíček, filtrů a náplní se na něj za celou tu dobu nesáhlo a šlape jako hodinky.
Ještě k tomu jsme kdysi měli doma Volhu M21 a nedávno jsem ji náhodou vypátral - dodnes jezdí a rovněž bez vážné opravy, pokud nepočítám "spotřební" záležitosti.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 19:14 | Nahoru | #146
assassin> to nema cenu ;)
Jinak pro tebe, coby fandu BMW - v Labu u nas jezdil ted motor N63Tu. Zvladl 4x kompletni endurance a jeste dalsi male turbo testy. Celkem cca 1 100 000km. To k tem novym nespolehlivym motorum.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 19:37 | Nahoru | #147

Dawe02 píše: assassin> to nema cenu ;)
Jinak pro tebe, coby fandu BMW - v Labu u nas jezdil ted motor N63Tu. Zvladl 4x kompletni endurance a jeste dalsi male turbo testy. Celkem cca 1 100 000km. To k tem novym nespolehlivym motorum.



Hmm to je pekny auto s n63tu u me ale nehrozi, ale uvazuju nad starou 540i.... Tak aspon tech 8valcu no

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 20:09 | Nahoru | #148

assassin píše: Hmm to je pekny auto s n63tu u me ale nehrozi, ale uvazuju nad starou 540i.... Tak aspon tech 8valcu no



ty mi normálně kradeš myšlenky, ale asi uvažuješ o novější. Mně se líbí E34.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 20:36 | Nahoru | #149

assassin píše: Kdyby z nakyho duvodu nesel posilovac, tak neubrzdis ani vetsi kopec, natoz pak ubrzdit motor...

Zadnej system nemuze byt bez chyby, ale zrovna tady tech chyb hrozi minimum. Nejslabsi clanek je obvxkle clovek, viz pocet nehod zavinenej selhanim elektroniky vs selhani ridice....



proc neubrzdis vetsi kopec? Jakykoliv auto s hydraulickejma brzdama a podtlakovym posilovacem ma posilovac na snizeni ovladaci sily. Ale ne na zvyseni brzdneho ucinku. Neniproblem auto bez posilovace, ktery treba tahnes na lane zabrzdit vsema 4ma smykem..a utrhnout lano.. nebo hak tahači..
Jedinej rozdil je, ze to jde ztuha. Ale zakon prikazuje to co jsem uvedl vyse, je to standard, takhle se proste konstruujou auta.

ja si ale dokazu predstavit ze ty brzdy z nejakyho duvodu opravdu nejdou vubec. ABS to a ESP to umej zaridit v pripade ze auto jde smykem treba na snehu, muzes slapat na brzdu až utrhnes operkju o kterou se opiras a budes jen tlacit na zavrenej ventil, takhle bych popsal svuj pocit kdyz poslu Mondeo smykem na brzdach kdyz chci zaroven zatocit.

Dalsi vec u byla u kamaradovyho Focusu. Najednou se mu zhorsili brzdy,desky byly mlady,rekneme zanovni. Sel do servidu, oni auto pripojili na diagnostiku,nebo co..proste PC. A pak mu znovu prehrali software ABS a auto brzdilo jako vymeney, nebo jako novy.

Tyhle dve veci ktery znam z Mondea a Focusu bych si dokazal predstavit, kdyz se sejdou spolecne zrovna se zaseknutym plynem, ze dokazou udelat spoustu radosti. Pokud nekdo ve stresu nepodrzi tlacitko dost dlouho atd... tedy nasledne navrstvi vlastnich par chyb... muze bejt nestesti na svete..

TVL ale porid si auto bez ABS a elektronickych asistentu... je to zabava u sportaku, kdyz to jde vypnout... ale na normalni jezdeni v horsich podminkach... kdyz mas jet treba 500 km nebo vic...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

2.3.2013 v 20:44 | Nahoru | #150

Lion píše: A vy jste viděli favorita s 1m km? 1m na benzínové atmosféře není problém ani dneska



dobře ale který auto v týhle třídě to bylo v minulosti, nebo v dnesních dnech schopny najet?

Chci rict, ktery auto s 1.2 nebo 1.4 motorem je znamyze najede mega?

..mozna ale ze nejaci japonci typu Corolla asi jo.. dal me ale nic nenapada..
Ta ale je minimalne o tridu vyse. Japonci srovnatelnytridytypu Starlet, Micra apod... taky nikdy nebyli staveny na najezd jednoho milionu km.. ono zpravidla ani ne na 500 kkm
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist