globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
29.2.2012 v 16:36
Je to 14 dní co jsem objednával olej do Kawy, (Castrol Power1 racing 4T 10W 40) koukal jsem na netu a většinou se prodávali pod označením racing i obyč GPS,já chtěl za ty peníze ale skutečný plnosyntetický olej .Nechtěl sem záměnu s Castrol power1 gps 4t 10w40 jak sem u 3 prodejců zjistil že pod štítkem racing prodávají GPS ovšem na e-oleje.cz kam jsem si před samotnou objednávkou volal mi řekli že to není žádný problém že olej mají v mou požadované viskozitě a že mám zbytečné obavy..Nechal jsem to být, peníze jsem poslal na účet a 14 dní jsem to nechal protože jsem tomu nevěnoval pozornost,dnes jsem tam volal a prý olej mít nebudou a mají to od samotného výrobce!Kdybych jim nezavolal tak se už asi neozvou Paní mi nabízela jestli bych si nechtěl místo toho vzít 10W50,dělalo by to zle nebo v tom viskoznim čísle na naše podmínky problém nebude?Přece jen vím co mi dála převodovka u auta když sem tam nalil místo 75W80 tak 75W90 a nešlo ani zařadit. Proto se můj dotaz týká co to bude a nebude dělat v motoru?

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

6.3.2012 v 15:19 | Nahoru | #121

Durex píše: Brejlovec> 10W40 je na drakouše fakt málo. 15W50 je ideální kompromis. Za studena bude olej vytlačen na exponovaný místa rychleji než s tou 20-kou. Zároveň ta vrchní 50-ka má dostatečnou rezervu. Záleží pak na konkrétním oleji. Kinematická viskozita při 100 st. C se pak dost liší. Ale obecně je to dobrá viskozní třída. Taky ten olej bude stabilnější,než 10W50 a v praxi za tepla bude pořád „hustší“ než 10W50...



Já tedy také do vzducháče upřednostňuji jednoznačně olej s vyšším koncovým číslem. Dokonce jsem sehnal i s číslem 60 na konci.
Ale má to jednu nevýhodu - i v létě, pokud nastartuješ, tak musíš mazání hlídat, protože při té výšce válce a zatím nízké teplotě oleje po nastartování, stéká olej hrozně pomalu do vany a nahromadí se v hlavách. Důsledek je výpadek tlaku mazání, protože čerpadlu chybí olej na sání.
Stačí jen ale vypnout motor na několik vteřin a nebo ubrat otáčky a mazání naskočí.
Ale mám dojem, že tohle se mi dělo i u oleje 10w40, takže si asi nevybereš.
každopádně čím vyšší koncové číslo na konci, tím extrémnější teplotní namáhání olej snese.

Na druhou stranu tady někdo na druhém listě napsal, že má předepsaný olej 0w a nebo 5w30.
Pokud je takto striktně předepsán a navíc motorka je vybavena chladičem oleje, který mu předtím, než přijde do motoru vrátí ochlazením dostačující viskozitu, tak pak nemá cenu spekulovat na záměnou tohoto oleje za jiný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

6.3.2012 v 15:33 | Nahoru | #122

felixxx píše: jenže oni vznikaj při použití i správného oleje a použití některých olejú umí vyléčit nedostatky těch původních ale to je debata na leta



Naprostý souhlas!

A rovněž souhlasím i s tím, kdo napsal že pokud bude jedna náplň jak pro motor, převodovku a spojku, tak s extra specifikacemi můžou jít všichni tak akorát do háje.
Důležitá pro mne je viskozní třída podle SAE a pak zda olej splňuje specifikaci pro společnou spojku - JASO , JASO MA.

O motorových olejích pro auta, a jejich zvláštních specifikacích a požadavcích od různých výrobců aut - hlavně VW, si myslím své.
Na ty jejich extra specifikace a požadavky nevěřím, protože účelem je dělat snad jen zákazníkovi díru do kapsy.
U oleje pro auto sleduji třídu SAE a pak klasifikaci zda je olej pro turbo a pak další A-pro benzín, B - pro nafty.
Čím větší koncové číslo za písmenem A a nebo B, tím je olej kvalitnější ve vztahu k vxyšším nárokům na mazání turba, vačky, a nebo pro rozpouštění karbonu a hlavně jeho udržení ve vznosu tak, aby se neusazoval na dně vany, ale byl zachycen na filtru.
A mimochodem, autu mnohem víc prospěje častější výměna byť levnějšího oleje a filtru, než spoléhání se na výjimečné vlastnosti longlife olejů.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

6.3.2012 v 16:25 | Nahoru | #123
Yper> Vyžší letní číslo je fajn,ale je třeba si uvědomit,že tím stoupne i spotřeba paliva,neboť v důsledku silnějšího olejového filmu dojde k navýšení ztrát. Jinak oleje např. 10W60 jsou vyloženě závodní oleje a pro normální provoz,pokud není vysloveně požadováno,tak bych je nedával. Tyto oleje vzhledem k vysokému rozsahu budou daleko dříve degradovat. Pokud to není vyloženě jednostupňový olej SAE 60 např pro HD. To je zase něco jiného. Nemám s tím zkušenost,ale pokud budu mít olej 10W40 a 10W60 při teplotě 20 st. C,tak budou skoro stejně tekuté. Ta 60-ka bude nepatrně hustší,ale né o moc. A co se týče specifikací výrobce motoru,tak je třeba se jí držet,nebo taky při použítí standartního oleje A3/B3 může odejít filtr pevných částic. Ten si žádá Low Saps oleje. Jenže tyto oleje zase mývají daleko nižší TBN a neumažou to,co zvládnou A3/B3. Tady je třeba se rozhodnout. Bude pro mě lepší,když oddělám motor nebo filtr pevných částic?

2 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

6.3.2012 v 21:03 | Nahoru | #124
chlapci, když tomu tak rozumíte, co povíte na tento olej? Chystám se ho dát teď do Bandasky 1250 Repsol Moto Sintético 4T 10W/40

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

6.3.2012 v 22:40 | Nahoru | #125
mari> já tomu teda vůbec nerozumím, ale měl sem asi 3 náplně, občas to bylo namýchadné s motulem, občas s castrolem, ale nečekaně to mazalo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 08:07 | Nahoru | #126

Durex píše: Yper> Vyžší letní číslo je fajn,ale je třeba si uvědomit,že tím stoupne i spotřeba paliva,neboť v důsledku silnějšího olejového filmu dojde k navýšení ztrát. Jinak oleje např. 10W60 jsou vyloženě závodní oleje a pro normální provoz,pokud není vysloveně požadováno,tak bych je nedával. Tyto oleje vzhledem k vysokému rozsahu budou daleko dříve degradovat. Pokud to není vyloženě jednostupňový olej SAE 60 např pro HD. To je zase něco jiného. Nemám s tím zkušenost,ale pokud budu mít olej 10W40 a 10W60 při teplotě 20 st. C,tak budou skoro stejně tekuté. Ta 60-ka bude nepatrně hustší,ale né o moc. A co se týče specifikací výrobce motoru,tak je třeba se jí držet,nebo taky při použítí standartního oleje A3/B3 může odejít filtr pevných částic. Ten si žádá Low Saps oleje. Jenže tyto oleje zase mývají daleko nižší TBN a neumažou to,co zvládnou A3/B3. Tady je třeba se rozhodnout. Bude pro mě lepší,když oddělám motor nebo filtr pevných částic?



Ne ne, pro pochopení vlastností olejů je třeba si uvědomit, co to ona degradace oleje je nebo resp. jak vzniká.
1 - degradace z důvodu rozpuštěné síry z procesu spalování. Samotný zvyšující obsah síry v oleji, byť se to zdá nepochopitelné pro laiky, naopak zvyšuje mazací schopnosti olejů, ale bohužel s tím jde ruku v ruce i zvyšování kyselosti onoho oleje, který rozežírá všechny ocelové součástky - tedy vše to, co obsahuje příměs železa, mědi, cínu, zinku atp.
Záměrně v tom výčtu neuvádím hliník, protože ten podléhá jen zásadádám - hydroxidům (louhy)
2 - degradace z důvodu vysokých teplot. Vysokými teplotami dochází k štěpení(rozkladu) uhlovodíkových řetězců, kdy výslednou nežádoucí složkou zůstává uhlík.
Ten se samozřejmě do oleje dostává i z procesu hoření, ale ty tzv. saze mají jinou krystalickou strukturu a nejsou až tak nebezpečné jako čistý uhlík po karbonizaci.
3 - degradace z důvodu porušení mazacích schopností, kterážto vlastnost je jednak dána samotnými viskozitními parametry oleje a dále pak přídavkem, který minerální oleje tzv. zesyntetizovává. Tím chci říci, že dnes už nikde neexistuje plně (full) syntetický motorový olej. Všechny jsou na minerálním základě s přídavkem zesyntetizujícího aditiva, které zvyšuje mazací schopnosti. Čím má olej menší číslo před i za "w", tím je lehčí, ale tím současně klesá jeho přirozená mazací schopnost. Je sice zajištěna tekutost při nízkých teplotách, ale nevydrží vysoké teploty a zvlášť přirozená mazací schopnost se vzrůstající teplotou klesá, protože klesá i viskozita. Tím také klesá i pevnost olejového filmu - další sledovaný parametr.
Proto se zesyntetizovává přídavkem, který je ovšem náchylný na střihovou stabilitu - zubová čerpadla jej doslova přestříhají a tím klesá i schopnost mazat.
Podle množství tohoto přídavku v minerálním oleji se pak dělí (po staru) na full/semi/minerál. Ale i minerál toto vylepšení obsahuje. Jen je ho tam méně, protože hustší oleje sice v nízkých teplotách hůř tečou, ale při vysokých teplotách neztrácejí své mazací schopnosti a méně degradují dle bodu 3.

Díky tomu, že oleje ...w50/60 snesou větší teplotní zatížení, mnohem méně degradují, protože prostě víc snesou.
A u motorky spotřebu neřeším. Motorku mám pro zábavu a nikoliv abych hlídal spotřebu a hrozil se, že mi spotřeba stoupla o 0,5 litru.

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 09:03 | Nahoru | #127
Yper> To co jsi napsal je pravda. Ale proč dávat do motoru xW50 nebo xW60,když to není potřeba a xW40 to umaže s prstem v nose. To je pak ta zvýšená spotřeba úplně neopodstatněná. Jinak na svém tvrzení,že 10W60 je pro normální ježdění náprostá zbytečnost trvám. Jestliže vytvořím olej s tak širokým rozsahem jako 10W60 je,tak se to musí negativně projevit ... A dovolím si tvrdit,že ten olej bude dříve degradovat než jen olej např. SAE 50

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 09:08 | Nahoru | #128
mari> Je to dobrý olej. Sám jsem ho několik let jezdil. Když nemáš přístup k olejům za luxusní cenu jako např. já tak je to olej s dobrým poměrem cena/ užitná hodnota a výkon. Dle mých pozorování má dobrou čistící schopnost. Lepší jak Castrol GPS

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 09:21 | Nahoru | #129

Durex píše: mari> Je to dobrý olej. Sám jsem ho několik let jezdil. Když nemáš přístup k olejům za luxusní cenu jako např. já tak je to olej s dobrým poměrem cena/ užitná hodnota a výkon. Dle mých pozorování má dobrou čistící schopnost. Lepší jak Castrol GPS



hmm.. měl sem ten repsol asi 3x... občas v tom bylo trochu castrolu, trochu motulu, ale ta poslední náplň byla komplet jen repsol... ale zdál se mi podezřele čistý.. ale v kolika km a jak "čistý" se mi zdál už fakt nevím... no a napadlo mě, že buď to ty předešlé náplně vyčistily, tak tam není bordel, nebo že nečistí.... teď je tam zase motul 5100, tak uvidím, jaký bude, kdyby to ten repsol nečistil, tak typuju, že to bude jak z dieslu zatím to má 100 km, tak uvidím pozděj...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 09:41 | Nahoru | #130
Dolík....> Já mám zkušenost opačnou. Vždy po 5 až 6 tkm jsem vypouštěl hnědočernej olej. Po 100 km od výměny už byl hnědej. To GPS bylo i po 3000 km lehce do červena a skoro žádné známky zabarvení od karbonu ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 09:51 | Nahoru | #131
Durex> no, uvidím, až toho najedu víc... a pak napíšu. každopádně podle mě je nejdůležitější, aby v motoru olej byl

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 11:08 | Nahoru | #132
Dolík....> To každopádně A jak praví staré moudro: V nouzi je lepší jakýkoliv olej,než žádný ...

2 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 13:10 | Nahoru | #133
2 Durex: ..já Ti Tvé názory neberu. Jde o to, jakou motorku máš - resp. jaký motor. Při volbě jaký optimální olej zvolit by každý měl vycházet z vlastní praxe, z toho co píše výrobce, zda je motor chlazen jen vzduchem a nebo je to vodník a když je to vodník, zda má/nemá zabudován i chladič oleje.
Olej 10w40 je optimální tzv. "zlatá" střední cesta. Nic nezkazíš a nic nevylepšíš.
Zda použít viskoznější olej a nebo řidší, ještě rozhoduje i výška zdvihu.

Každopádně do motorů, které nejsou vodou chlazeny a nemají ani chladič oleje, jednoznačně doporučuji olej s vyšším koncovým číslem. 15w50 je ideální.
A kdo pojede do Chorvatska, Itálie, Řecka a nebo obecně někam na jih, tak nic nezkazí tím, že tam dá olej vysoce výkonnostní 15w60 pro extra tepelné namáhání.

A ještě jednou uvádím:
- první číslo před "W" je zimní údaj a udává čerpatelnost oleje za nízkých teplot tak, aby nedošlo ke kavitaci-přetržení nasávaného sloupce k zubovému čerpadlu a tedy ztrátě mazání.
- druhé číslo za "W" je letní parametr a udává změnu viskozity v závislosti na teplotě. Čím je teplota vyšší, tím oleje ztrácí své mazací schopnosti a pevnost olejového filmu na tlak.
Čím je toto číslo vyšší, tím více kvalitní olej, který zahřátím neztrácí tyto své mazací vlastnosti - a v dalším výkladu - nepodléhá tolik ani teplotní degradaci.

Je to jako s náplní do chladičů aut.
Spousta lidí si myslí, že čistá destilka chladí nejlépe, ale bohužel to není pravda.
S přídavkem nemrznoucí směsi, kterou ve většině případů tvoří DEG (diethylenglykol), stoupne vodě hustota a současně k ohřátí o 1°C potřebuje dodat víc energie, než právě ta obč.destilovaná voda. Proto dokáže lépe odvádět teplo směs s antifreezem.

A podobně je to i s tím olejem. Hustší, těžší, viskoznější olej dokáže lépe součástky nejen mazat, ale i chladit.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 13:44 | Nahoru | #134
Yper> To je přece pochopytelné,že se volí viskozita podle motoru a provozních podmínek. U vzducháče je xw50 skoro povinnost. Ale s tou 60-kou pro řecko atd už bych to tak nebral. I v poušti vzduchem chlazené motory HD bez chladiču jezdí s letní 50-kou a bez problémů. To že oleje SAE 50 apod jsou střihově stabilnější a vydrží větší tepelné zatížení je pravda. Ale je třeba si uvědomit,že olej 10W60 je tak aditivovaný olej (modifikátory viskozity) že degraduje rychleji,než 15W40, kde rozsah není tak velký. Ještě doplním,že stabilnější bude olej SAE 50 než 10W50, 15W50 nebo 20W50. Přesto,že jsou to všechno letní 50-ky,tak kinematická viskozita při 100 st. C je zpravidla největší u toho jednorozsahového oleje než u oleje multigrade. I selským rozumem vychází,že jednouúčelová věc bude ten účel plnit 100%ně, kdežto multifunkční věc neudělá všechno pořádně.
To o letním a zimním čísle mi psát nemusíš, to je přeci naprostej základ. Jinak o chlazení olejem. Opravdu je třeba to posuzovat vzhledem k motoru. Jsou výkoné motory a přesto mají předepsaný olej 0W20 ...

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 15:16 | Nahoru | #135
Durex>
To už nebylo tobě, to bylo pro všechny, kteří se chtějí do této problematiky ponořit - proto jsem to oddělil a psal jako jiný odstavec.

Možná jsem to mohl oddělit víc.

Jinak je třeba si ještě uvědomit, že oleje se po jejich hluboké hydrogenaci destilují zrovna tak jako ropa na jednotlivé složky.
Lehčí oleje se pak používají jako ty 0w.., 5w.., ..w20, ..w30 ty střední na 10w v různých kombinacích a ty těžké pak na 15w.., 20w.., či ..w40, ..w50, ..w60.

Edit:
no a tím jsem chtěl říci, že tohle destilační dělení a hloubka hydrogenace určuje jejich klasifikaci - tedy jakým minerálním základovým olejem se stanou - pro jaké skupiny či přímo skupinu olejů full/semi/mineral.

Naposledy editováno 07.03.2012 15:39:26

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 16:49 | Nahoru | #136

Durex píše: mari> Je to dobrý olej. Sám jsem ho několik let jezdil. Když nemáš přístup k olejům za luxusní cenu jako např. já tak je to olej s dobrým poměrem cena/ užitná hodnota a výkon. Dle mých pozorování má dobrou čistící schopnost. Lepší jak Castrol GPS



no já ho koupil jako "nouzovku" protože byl za dobrou cenu od známýho (150Kč za 1 litr) a do Bandasky 1250 ty oleje tak nehrotim - ta musí schroustnout "všechno" s předepsanýma min. hodnotama, což Repsol splňuje, ale nikde jsem se o něm nic moc nedočetl, jen vím, že je relativně levnej, tak aby to nebylo na úkor kvality.

Z těch lépe hodnocenej jsem si všiml, že dost lidí vychvaluje Motul, díky esterovýmu základu, nevim, moc tomu už zase nerozumim, když se o to už začnu zajímat, tak mi informace VYDRŽÍ max. několik měsíců, pak to všechno zapomenu a jsem tam kde jsem byl na začátku...

Jinak co si tady vyměňujete názory ohledně degradace olejů, tak by bylo zajímavý najít bod-jádro pudla , kdy se oleje s vysokým letním číslem za "W" degradujou více, díky většímu podílu modifikátorů viskozity(aditivovanost) tím že jsou "našlapaňější" a nebo tím, že mají nižší letní číslo a tím se můžou za určitých podmínek přehřívata tepelně rychleji degradovat...

Asi by to šlo napsat jednodušeji, ale na obojím bude zřejmě kous pravdy...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 17:36 | Nahoru | #137
mari> Myslím,že se shodnem,když napíšu,že pro motor a potažmo i pro olej je nejhorší spřetrhání molekulárních vazeb v důsledku velké tepelné zátěže. Takže jednoznačně přehřátí oleje ma na jeho degradaci velký vliv. Tady nezáleží na viskozitě. Myslím to obecně. Proto při závodech jsou k vidění oleje např 10W60 aby bylo zaručeno mazání i při max. zatížení a přitom spotřeba a ztráty třením (a tím pokles výkonu) nehrajou roli,protože zisk je daleko větší. Další cesta je použítí oleje s nižším letním číslem a použítí chladiče oleje nebo výměníku,kdy udržím teplotu takovou,že olejový film bude dostatečný. Jenže při závodech se náplně mení buď po odjetí pár jízd nebo při spálení určitého množství paliva. Takže olej v motoru zůstává pár set kilometrů a tady degradace oleje moc nikoho netankuje. Ale když si pořídím hondu a dám na servisní interval 12 000 km a do motoru naleju 10W60,tak to není nejlepší cesta. Oni oleje degradují i třeba viskozitně. Třeba z xW40 se po 4000 km stává skoro xw30. Nicméně pokud mám vodníka, se kterým jezdím normálně,je předepsán olej 10W40, motor je v pořádku (palivo se ve větší míře nedostává do oleje nebo chladící směs)tak nevidím žádnej důvod,proč tam tu 10W40 nedat.

1 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 17:45 | Nahoru | #138
Ještě doplním,že za tu cenu 150 Kč mám Elfa. Tady nemůžeš brát úměru kvalita/cena. Takže to,že olej stojí 150 Kč neznamená,že je horší než Castrol za 250 Kč. Je to o maržích a o tom,kde ten olej kupuješ. Ten Repsol je kvalitní olej i s API SG. Protože API SG obsahuje veškeré aditiva k maximální ochraně motoru (ať už výkonostní,tak i antiusazovací ) Od API SH jsou v olejich aditiva pro lepší lehkoběžnost a tím snížení tření a úsporu paliva. Proto se v roce 2000 narodila norma JASO MA pro mokré spojky,kde je naopak požadavek na co největší tření. Takže oleje API SG můžou být bez JASO a jsou v poho,ale olej API SL musí mít JASO. Takže pro motorky obecně jsou naprosto dostačující oleje API SG
Říkat Repsolu "nouzovka" tak mu hodně křivdíš a ten olej si to nezaslouží

Naposledy editováno 07.03.2012 17:48:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 17:46 | Nahoru | #139
Durex> takže myslíš, že když jsem lil do Busy Motorex 15W50 Top Speed, tak by klasická 10W40tka byla za "normálního používání stroje" lepší?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 17:54 | Nahoru | #140
mari> On rozdíl v rozsahu mezi 10W40 a 15W50 je skoro nastejno. Ta 15W50 je o dost "hustší" za všech teplot. Takže při studeným startu to oleji trvá o chvilku dýl,než se natlačí na všechny potřebná místa (Aby to bylo měřitelné a pozorovatelné okem,tak by muselo být kolem 5 st. C.). Zároveň vytvoří silnější film a je střihově stabilnější. Tím se ale zvíší odpor a vznikají vetší ztráty a tím i spotřeba - klidně o 2 deci na 100 km. Motor se ztiší a u strojů se spotřebou oleje dojde k poklesu té spotřeby. Já jsem se s busou nikdy nedostal díky chladiči přes 90 st. C na oleji,takže tady bych viděl použítí oleje xW50 jako zbytečné,ale né špatné. Interval 6000 km pro výměnu přežije naprosto stejně jako ta 40-ka. Největší přínost bude ve ztišení motoru

Naposledy editováno 07.03.2012 18:02:05

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 18:02 | Nahoru | #141
Durex> proto jsem ho hlavně dával a taky kvůli zlepšení chodu převodovky, byl mi doporučen a přímo se to u něj i píše...

Jestli si vzpomeneš na Alexe, co měl kurva našlapanou busu, tak ten nic jinýho nelil...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

7.3.2012 v 21:26 | Nahoru | #142
Durex> durex a tvoje busa ti kolik žere na sto oilu

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 08:14 | Nahoru | #143
felixxx> Ta spotřeba se vztahuje k palivu. Při použítí oleje s vyžším letním číslem stoupa spotřeba benzínu. Moje busa už nebere žádnej olej po udělaní těsnění dříků ventilů. Ale brala si tak 0,2l na 1000 km s čím jsem se nemohl smířit Ale po 10 letech a 50 000 km na to měla holka nárok

Naposledy editováno 08.03.2012 08:16:12

2 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 08:23 | Nahoru | #144
Já pořád nechápu jednu základní věc:
Proč když v manuálu píše výrobce motoru, olej 10w40 atd.atd.,tak proč se to snaží každej druhej jouda,co o olejích neví zhola nic, "vylepšit" jinou viskozitou?
Co je k tomu proboha vede?
Copak ti výrobci neví,jakej olej doporučit a proto to musím "vylepšovat" sám? Nechápu to...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 08:35 | Nahoru | #145

Durex píše: Yper> To je přece pochopytelné,že se volí viskozita podle motoru a provozních podmínek. U vzducháče je xw50 skoro povinnost. Ale s tou 60-kou pro řecko atd už bych to tak nebral. I v poušti vzduchem chlazené motory HD bez chladiču jezdí s letní 50-kou a bez problémů. To že oleje SAE 50 apod jsou střihově stabilnější a vydrží větší tepelné zatížení je pravda. Ale je třeba si uvědomit,že olej 10W60 je tak aditivovaný olej (modifikátory viskozity) že degraduje rychleji,než 15W40, kde rozsah není tak velký. Ještě doplním,že stabilnější bude olej SAE 50 než 10W50, 15W50 nebo 20W50. Přesto,že jsou to všechno letní 50-ky,tak kinematická viskozita při 100 st. C je zpravidla největší u toho jednorozsahového oleje než u oleje multigrade. I selským rozumem vychází,že jednouúčelová věc bude ten účel plnit 100%ně, kdežto multifunkční věc neudělá všechno pořádně.
To o letním a zimním čísle mi psát nemusíš, to je přeci naprostej základ. Jinak o chlazení olejem. Opravdu je třeba to posuzovat vzhledem k motoru. Jsou výkoné motory a přesto mají předepsaný olej 0W20 ...



Ale to není pravda - ty jsi nepřečetl pořádně co jsem napsal o tom destilačním rozdělování olejů.
Když už budeme říkat jaký olej je silně aditivován, tak je to zrovna 5w60, který jsem si dal do motorky před 2ma lety a úplně v pohodě.
Čím větší rozmezí, tím více aditiv, protože olej musí splňovat spoustu protichůdných vlastností. Např. zajištění tekutosti oleje za nízkých teplot je protikladem stabilní viskozity při jeho tepelném namáhání a rovněž je v protikladu s pevností olejového filmu.
Pořád nevím, jak jsi se upnul na to, že zrovna olej 15w60 je silně aditivován. Ano, on má víc přísad než olej 15w40, ale tvrdit, že v důsledku toho bude víc degradovat je hloupost a jakýsi "mýt" laické veřejnosti.
A navíc tady opakuješ dokolečka to co jsem už napsal -olej se volí podle toho, jaký motor mám, v jakém prostředí - klimatických podmínkách jej používám, zda je to vodník, vzducháč, zda má chladič oleje atp.
A už vůbec nevím jak jsi přišel na to, že po několika set kilometrech je např. olej 15w50 na hodnotách 15w40. Ty máš v motorce takové prostředí a podmínky, které jsou rovny tepelnému štěpení, kdy se delší uhlovodíkové řetězce rozsekají a znovu pospojují na kratší? - čímž změní i své viskozitní vlastnosti? K tomu totiž potřebuješ nejen vysokou teplotu, ale i tlak přes 200 Atm a katalyzátor na platinové bázi spolu s přebytkem vodíku.

Základ oleje, jeho viskozitní vlastnosti a rozsah tepelného namáhání a tzv. hodnota viskozitního indexu je dána především destilační křivkou oné olejové frakce a následnou hloubkou hydrogenační rafinace, která se provádí za podmínek které jsem napsal v předchozím odstavci.
Prosím poradit tazateli je dobré a dalším kteří chtějí - od toho je tady tohle fórum, ale pouštět se do odborných diskusí to už zavádí diletanstvím.
Obecně platí, že nejsou špatné a dobré oleje - jsou jen dobré a ještě lepší.
A obecně nevím, co zde většina motorkářů řeší? Já nemám motorku k tomu, abych sledoval spotřebu benzínu - to můžu dělat u auta. Motorka je prohřátá během několika minut, takže ukazovat na zvýšenou spotřebu je úplně mimo a udávat to jako jedno z kritérií pro výběr toho správného oleje.
A navíc u motorky by se zrovna mělo přihlížet k tomu, jako jednomu z hlavních kriterií, že olej se mění každý rok. Oleji nejvíc vadí, je-li použit a pak v té motorce stojí za snížených teplot několik měsíců - viz stoupající kyselost a difůze vzdušné vlhkosti.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 08:39 | Nahoru | #146
Durex> Repsol má API SJ

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 09:13 | Nahoru | #147
Yper> Můžeš mi prosím napsat jak si přišel na toto:"A už vůbec nevím jak jsi přišel na to, že po několika set kilometrech je např. olej 15w50 na hodnotách 15w40." Pokud vím,tak jsem psal toto: "Třeba z xW40 se po 4000 km stává skoro xw30" a to je velký rozdíl! Je prokázáno,že olej si po celou dobu své životnosti nedrží stejnou kinematickou viskozitu! Provozem se do mot. oleje dostává nespálené palivo,karbon atd. a to ovlivňují jeho viskozitu. Takže v motoru nemusíš mít nic z toho co jsi psal,ale stačí normálně jezdit. Stačí jednoduchý test,který si může udělat každej doma. Do jedný flašky novej olej a do druhý olej z výměny. Když se překlopí,tak je možné pozorovat změnu tekutosti. Samozřejmně pro lepší znázornění je nízká teplota +. Při 40 st. ten rozdíl nebude tak markantní.
To že sem zopakoval v podstatě tvoje slova o použití danné viskozity vzhledem k provozním podmínkám. To máš pravdu,ale to jsem musel,protože je to fakt a ten nejde napsat jinak Ale proč používat olej 10W60,když to bohatě umaže 10W40? Napsal jsi toto:"Čím větší rozmezí, tím více aditiv, protože olej musí splňovat spoustu protichůdných vlastností. Např. zajištění tekutosti oleje za nízkých teplot je protikladem stabilní viskozity při jeho tepelném namáhání a rovněž je v protikladu s pevností olejového filmu." Máš naprostou pravdu a v tom s tebou bezeslova souhlasím,ale z toho plyne,že ty protichudné vlastnosti vlivem velké aditivace se nebudou držet věčně a dovolím si tvrdit,že ani né moc dlouho.

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 09:20 | Nahoru | #148
Yper> "Obecně platí, že nejsou špatné a dobré oleje - jsou jen dobré a ještě lepší." tuhle větu už jsem četl a rozhodně není z tvé hlavy - tím se tě nechci nějak dotknout nebo útočit. To není mým cílem. Také si napsal:"Motorka je prohřátá během několika minut" záleží co bereš pod pojmem několik minut. Já třeba celou náplň oleje ohřeju na provozní teplotu cca 90 st. C za nějakých 15 - 20 km. když je kolem 10 st. C tak se tam ani nedostanu a olej je trvale na 60 st. C. Takže takhle to zobecnit nejde. Záleží,jestli je motorka s chladičem oleje, s výměníkem a pod. Co se týká spotřeby vlivem oleje. Někdo to ani tušit nemusí,že změnou viskozizy mu to začne brát víc. Za další nechápu a to už jsem psal, proč platit peníze navíc za spálený benzín vlivem oleje 10W50, když úplně stejně by motor umazal 10W40?

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 09:24 | Nahoru | #149

Stev píše: Durex> Repsol má API SJ

ÁÁÁ tak to se mu omlouvám Když jsem ho před 10 rokama jezdil,tak byl myslím ještě SG. Ale to je jedno. Je to dobrej olej. Odježděno na něm v jedné motorce 80 000 km. Motor naprosto čistej bez úsad, motor bez opotřebení a nějaké spotřeby oleje

(reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??

8.3.2012 v 10:10 | Nahoru | #150
prackarr> No v podstatě výrobce jen doporučí,ale neurčuje. I když je to sporný. Dřív byvala v manuálu tabulka vlivu okolní teploty na viskozitu. Postupně to ubívá a výrobce píše jen viskozitu. Jinak co je k tomu vede? Podle mě je jednou z věcí to, že na obalu olejů najdeš spousty super vlastností, je tam hezkej obrázek, taky slovíčka jako full,synt,power prostě fungujou Takže spousta těchto lidí po tom oleji šáhne i třeba proto,že jim kámoš řekne:"hele zkusil jsem tu 50-ku a je to race olej, motor jde potichu,tak to líp maže ..." Taky bezhlavě lpět na výrobci není nejlepší. U motorů Viraga, Dragstara, GSXFa atd najdeš taky viskozitu 10W40,přesto to není nejlepší a v letě v koloně ten motor můžeš v klidu uvařit.

Naposledy editováno 08.03.2012 10:12:35
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kawasaki z750 2007 Kawasaki Z 750 Honzíínek 0 1.5.2024 v 15:05 Honzíínek
Kawasaki z750 pro začátečníka Kawasaki Z 750 Bedys85 10 20.4.2024 v 13:42 Penkoslav
Kawasaki Z750 - Motorový olej 5100 ... Kawasaki Z 750 ERINN 1 9.3.2024 v 16:39 Slávek-TDM
Přerušovač blinkrů Kawasaki Z 750 AdamSnopek 7 1.9.2023 v 13:52 CBRlitrRR
Bliká imo- závada s kódem 63 Kawasaki Z 750 Marťas410 24 20.8.2023 v 22:19 Martinek866


TOPlist