Durex píše: Brejlovec> 10W40 je na drakouše fakt málo. 15W50 je ideální kompromis. Za studena bude olej vytlačen na exponovaný místa rychleji než s tou 20-kou. Zároveň ta vrchní 50-ka má dostatečnou rezervu. Záleží pak na konkrétním oleji. Kinematická viskozita při 100 st. C se pak dost liší. Ale obecně je to dobrá viskozní třída. Taky ten olej bude stabilnější,než 10W50 a v praxi za tepla bude pořád „hustší“ než 10W50...
Já tedy také do vzducháče upřednostňuji jednoznačně olej s vyšším koncovým číslem. Dokonce jsem sehnal i s číslem 60 na konci.
Ale má to jednu nevýhodu - i v létě, pokud nastartuješ, tak musíš mazání hlídat, protože při té výšce válce a zatím nízké teplotě oleje po nastartování, stéká olej hrozně pomalu do vany a nahromadí se v hlavách. Důsledek je výpadek tlaku mazání, protože čerpadlu chybí olej na sání.
Stačí jen ale vypnout motor na několik vteřin a nebo ubrat otáčky a mazání naskočí.
Ale mám dojem, že tohle se mi dělo i u oleje 10w40, takže si asi nevybereš.
každopádně čím vyšší koncové číslo na konci, tím extrémnější teplotní namáhání olej snese.
Na druhou stranu tady někdo na druhém listě napsal, že má předepsaný olej 0w a nebo 5w30.
Pokud je takto striktně předepsán a navíc motorka je vybavena chladičem oleje, který mu předtím, než přijde do motoru vrátí ochlazením dostačující viskozitu, tak pak nemá cenu spekulovat na záměnou tohoto oleje za jiný.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
felixxx píše: jenže oni vznikaj při použití i správného oleje a použití některých olejú umí vyléčit nedostatky těch původních ale to je debata na leta
Naprostý souhlas!
A rovněž souhlasím i s tím, kdo napsal že pokud bude jedna náplň jak pro motor, převodovku a spojku, tak s extra specifikacemi můžou jít všichni tak akorát do háje.
Důležitá pro mne je viskozní třída podle SAE a pak zda olej splňuje specifikaci pro společnou spojku - JASO , JASO MA.
O motorových olejích pro auta, a jejich zvláštních specifikacích a požadavcích od různých výrobců aut - hlavně VW, si myslím své.
Na ty jejich extra specifikace a požadavky nevěřím, protože účelem je dělat snad jen zákazníkovi díru do kapsy.
U oleje pro auto sleduji třídu SAE a pak klasifikaci zda je olej pro turbo a pak další A-pro benzín, B - pro nafty.
Čím větší koncové číslo za písmenem A a nebo B, tím je olej kvalitnější ve vztahu k vxyšším nárokům na mazání turba, vačky, a nebo pro rozpouštění karbonu a hlavně jeho udržení ve vznosu tak, aby se neusazoval na dně vany, ale byl zachycen na filtru.
A mimochodem, autu mnohem víc prospěje častější výměna byť levnějšího oleje a filtru, než spoléhání se na výjimečné vlastnosti longlife olejů.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
2 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Durex píše: Yper> Vyžší letní číslo je fajn,ale je třeba si uvědomit,že tím stoupne i spotřeba paliva,neboť v důsledku silnějšího olejového filmu dojde k navýšení ztrát. Jinak oleje např. 10W60 jsou vyloženě závodní oleje a pro normální provoz,pokud není vysloveně požadováno,tak bych je nedával. Tyto oleje vzhledem k vysokému rozsahu budou daleko dříve degradovat. Pokud to není vyloženě jednostupňový olej SAE 60 např pro HD. To je zase něco jiného. Nemám s tím zkušenost,ale pokud budu mít olej 10W40 a 10W60 při teplotě 20 st. C,tak budou skoro stejně tekuté. Ta 60-ka bude nepatrně hustší,ale né o moc. A co se týče specifikací výrobce motoru,tak je třeba se jí držet,nebo taky při použítí standartního oleje A3/B3 může odejít filtr pevných částic. Ten si žádá Low Saps oleje. Jenže tyto oleje zase mývají daleko nižší TBN a neumažou to,co zvládnou A3/B3. Tady je třeba se rozhodnout. Bude pro mě lepší,když oddělám motor nebo filtr pevných částic?
Ne ne, pro pochopení vlastností olejů je třeba si uvědomit, co to ona degradace oleje je nebo resp. jak vzniká.
1 - degradace z důvodu rozpuštěné síry z procesu spalování. Samotný zvyšující obsah síry v oleji, byť se to zdá nepochopitelné pro laiky, naopak zvyšuje mazací schopnosti olejů, ale bohužel s tím jde ruku v ruce i zvyšování kyselosti onoho oleje, který rozežírá všechny ocelové součástky - tedy vše to, co obsahuje příměs železa, mědi, cínu, zinku atp.
Záměrně v tom výčtu neuvádím hliník, protože ten podléhá jen zásadádám - hydroxidům (louhy)
2 - degradace z důvodu vysokých teplot. Vysokými teplotami dochází k štěpení(rozkladu) uhlovodíkových řetězců, kdy výslednou nežádoucí složkou zůstává uhlík.
Ten se samozřejmě do oleje dostává i z procesu hoření, ale ty tzv. saze mají jinou krystalickou strukturu a nejsou až tak nebezpečné jako čistý uhlík po karbonizaci.
3 - degradace z důvodu porušení mazacích schopností, kterážto vlastnost je jednak dána samotnými viskozitními parametry oleje a dále pak přídavkem, který minerální oleje tzv. zesyntetizovává. Tím chci říci, že dnes už nikde neexistuje plně (full) syntetický motorový olej. Všechny jsou na minerálním základě s přídavkem zesyntetizujícího aditiva, které zvyšuje mazací schopnosti. Čím má olej menší číslo před i za "w", tím je lehčí, ale tím současně klesá jeho přirozená mazací schopnost. Je sice zajištěna tekutost při nízkých teplotách, ale nevydrží vysoké teploty a zvlášť přirozená mazací schopnost se vzrůstající teplotou klesá, protože klesá i viskozita. Tím také klesá i pevnost olejového filmu - další sledovaný parametr.
Proto se zesyntetizovává přídavkem, který je ovšem náchylný na střihovou stabilitu - zubová čerpadla jej doslova přestříhají a tím klesá i schopnost mazat.
Podle množství tohoto přídavku v minerálním oleji se pak dělí (po staru) na full/semi/minerál. Ale i minerál toto vylepšení obsahuje. Jen je ho tam méně, protože hustší oleje sice v nízkých teplotách hůř tečou, ale při vysokých teplotách neztrácejí své mazací schopnosti a méně degradují dle bodu 3.
Díky tomu, že oleje ...w50/60 snesou větší teplotní zatížení, mnohem méně degradují, protože prostě víc snesou.
A u motorky spotřebu neřeším. Motorku mám pro zábavu a nikoliv abych hlídal spotřebu a hrozil se, že mi spotřeba stoupla o 0,5 litru.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Durex píše: mari> Je to dobrý olej. Sám jsem ho několik let jezdil. Když nemáš přístup k olejům za luxusní cenu jako např. já tak je to olej s dobrým poměrem cena/ užitná hodnota a výkon. Dle mých pozorování má dobrou čistící schopnost. Lepší jak Castrol GPS
hmm.. měl sem ten repsol asi 3x... občas v tom bylo trochu castrolu, trochu motulu, ale ta poslední náplň byla komplet jen repsol... ale zdál se mi podezřele čistý.. ale v kolika km a jak "čistý" se mi zdál už fakt nevím... no a napadlo mě, že buď to ty předešlé náplně vyčistily, tak tam není bordel, nebo že nečistí.... teď je tam zase motul 5100, tak uvidím, jaký bude, kdyby to ten repsol nečistil, tak typuju, že to bude jak z dieslu zatím to má 100 km, tak uvidím pozděj...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
2 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Olej 10w40 je optimální tzv. "zlatá" střední cesta. Nic nezkazíš a nic nevylepšíš.
Zda použít viskoznější olej a nebo řidší, ještě rozhoduje i výška zdvihu.
Každopádně do motorů, které nejsou vodou chlazeny a nemají ani chladič oleje, jednoznačně doporučuji olej s vyšším koncovým číslem. 15w50 je ideální.
A kdo pojede do Chorvatska, Itálie, Řecka a nebo obecně někam na jih, tak nic nezkazí tím, že tam dá olej vysoce výkonnostní 15w60 pro extra tepelné namáhání.
A ještě jednou uvádím:
- první číslo před "W" je zimní údaj a udává čerpatelnost oleje za nízkých teplot tak, aby nedošlo ke kavitaci-přetržení nasávaného sloupce k zubovému čerpadlu a tedy ztrátě mazání.
- druhé číslo za "W" je letní parametr a udává změnu viskozity v závislosti na teplotě. Čím je teplota vyšší, tím oleje ztrácí své mazací schopnosti a pevnost olejového filmu na tlak.
Čím je toto číslo vyšší, tím více kvalitní olej, který zahřátím neztrácí tyto své mazací vlastnosti - a v dalším výkladu - nepodléhá tolik ani teplotní degradaci.
Je to jako s náplní do chladičů aut.
Spousta lidí si myslí, že čistá destilka chladí nejlépe, ale bohužel to není pravda.
S přídavkem nemrznoucí směsi, kterou ve většině případů tvoří DEG (diethylenglykol), stoupne vodě hustota a současně k ohřátí o 1°C potřebuje dodat víc energie, než právě ta obč.destilovaná voda. Proto dokáže lépe odvádět teplo směs s antifreezem.
A podobně je to i s tím olejem. Hustší, těžší, viskoznější olej dokáže lépe součástky nejen mazat, ale i chladit.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
To o letním a zimním čísle mi psát nemusíš, to je přeci naprostej základ. Jinak o chlazení olejem. Opravdu je třeba to posuzovat vzhledem k motoru. Jsou výkoné motory a přesto mají předepsaný olej 0W20 ...
To už nebylo tobě, to bylo pro všechny, kteří se chtějí do této problematiky ponořit - proto jsem to oddělil a psal jako jiný odstavec.
Možná jsem to mohl oddělit víc.
Jinak je třeba si ještě uvědomit, že oleje se po jejich hluboké hydrogenaci destilují zrovna tak jako ropa na jednotlivé složky.
Lehčí oleje se pak používají jako ty 0w.., 5w.., ..w20, ..w30 ty střední na 10w v různých kombinacích a ty těžké pak na 15w.., 20w.., či ..w40, ..w50, ..w60.
Edit:
no a tím jsem chtěl říci, že tohle destilační dělení a hloubka hydrogenace určuje jejich klasifikaci - tedy jakým minerálním základovým olejem se stanou - pro jaké skupiny či přímo skupinu olejů full/semi/mineral.
Naposledy editováno 07.03.2012 15:39:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Durex píše: mari> Je to dobrý olej. Sám jsem ho několik let jezdil. Když nemáš přístup k olejům za luxusní cenu jako např. já tak je to olej s dobrým poměrem cena/ užitná hodnota a výkon. Dle mých pozorování má dobrou čistící schopnost. Lepší jak Castrol GPS
no já ho koupil jako "nouzovku" protože byl za dobrou cenu od známýho (150Kč za 1 litr) a do Bandasky 1250 ty oleje tak nehrotim - ta musí schroustnout "všechno" s předepsanýma min. hodnotama, což Repsol splňuje, ale nikde jsem se o něm nic moc nedočetl, jen vím, že je relativně levnej, tak aby to nebylo na úkor kvality.
Z těch lépe hodnocenej jsem si všiml, že dost lidí vychvaluje Motul, díky esterovýmu základu, nevim, moc tomu už zase nerozumim, když se o to už začnu zajímat, tak mi informace VYDRŽÍ max. několik měsíců, pak to všechno zapomenu a jsem tam kde jsem byl na začátku...
Jinak co si tady vyměňujete názory ohledně degradace olejů, tak by bylo zajímavý najít bod-jádro pudla , kdy se oleje s vysokým letním číslem za "W" degradujou více, díky většímu podílu modifikátorů viskozity(aditivovanost) tím že jsou "našlapaňější" a nebo tím, že mají nižší letní číslo a tím se můžou za určitých podmínek přehřívata tepelně rychleji degradovat...
Asi by to šlo napsat jednodušeji, ale na obojím bude zřejmě kous pravdy...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
1 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Říkat Repsolu "nouzovka" tak mu hodně křivdíš a ten olej si to nezaslouží
Naposledy editováno 07.03.2012 17:48:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Naposledy editováno 07.03.2012 18:02:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Naposledy editováno 08.03.2012 08:16:12
2 reakcí na tento příspěvek Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Proč když v manuálu píše výrobce motoru, olej 10w40 atd.atd.,tak proč se to snaží každej druhej jouda,co o olejích neví zhola nic, "vylepšit" jinou viskozitou?
Co je k tomu proboha vede?
Copak ti výrobci neví,jakej olej doporučit a proto to musím "vylepšovat" sám? Nechápu to...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
Durex píše: Yper> To je přece pochopytelné,že se volí viskozita podle motoru a provozních podmínek. U vzducháče je xw50 skoro povinnost. Ale s tou 60-kou pro řecko atd už bych to tak nebral. I v poušti vzduchem chlazené motory HD bez chladiču jezdí s letní 50-kou a bez problémů. To že oleje SAE 50 apod jsou střihově stabilnější a vydrží větší tepelné zatížení je pravda. Ale je třeba si uvědomit,že olej 10W60 je tak aditivovaný olej (modifikátory viskozity) že degraduje rychleji,než 15W40, kde rozsah není tak velký. Ještě doplním,že stabilnější bude olej SAE 50 než 10W50, 15W50 nebo 20W50. Přesto,že jsou to všechno letní 50-ky,tak kinematická viskozita při 100 st. C je zpravidla největší u toho jednorozsahového oleje než u oleje multigrade. I selským rozumem vychází,že jednouúčelová věc bude ten účel plnit 100%ně, kdežto multifunkční věc neudělá všechno pořádně.
To o letním a zimním čísle mi psát nemusíš, to je přeci naprostej základ. Jinak o chlazení olejem. Opravdu je třeba to posuzovat vzhledem k motoru. Jsou výkoné motory a přesto mají předepsaný olej 0W20 ...
Ale to není pravda - ty jsi nepřečetl pořádně co jsem napsal o tom destilačním rozdělování olejů.
Když už budeme říkat jaký olej je silně aditivován, tak je to zrovna 5w60, který jsem si dal do motorky před 2ma lety a úplně v pohodě.
Čím větší rozmezí, tím více aditiv, protože olej musí splňovat spoustu protichůdných vlastností. Např. zajištění tekutosti oleje za nízkých teplot je protikladem stabilní viskozity při jeho tepelném namáhání a rovněž je v protikladu s pevností olejového filmu.
Pořád nevím, jak jsi se upnul na to, že zrovna olej 15w60 je silně aditivován. Ano, on má víc přísad než olej 15w40, ale tvrdit, že v důsledku toho bude víc degradovat je hloupost a jakýsi "mýt" laické veřejnosti.
A navíc tady opakuješ dokolečka to co jsem už napsal -olej se volí podle toho, jaký motor mám, v jakém prostředí - klimatických podmínkách jej používám, zda je to vodník, vzducháč, zda má chladič oleje atp.
A už vůbec nevím jak jsi přišel na to, že po několika set kilometrech je např. olej 15w50 na hodnotách 15w40. Ty máš v motorce takové prostředí a podmínky, které jsou rovny tepelnému štěpení, kdy se delší uhlovodíkové řetězce rozsekají a znovu pospojují na kratší? - čímž změní i své viskozitní vlastnosti? K tomu totiž potřebuješ nejen vysokou teplotu, ale i tlak přes 200 Atm a katalyzátor na platinové bázi spolu s přebytkem vodíku.
Základ oleje, jeho viskozitní vlastnosti a rozsah tepelného namáhání a tzv. hodnota viskozitního indexu je dána především destilační křivkou oné olejové frakce a následnou hloubkou hydrogenační rafinace, která se provádí za podmínek které jsem napsal v předchozím odstavci.
Prosím poradit tazateli je dobré a dalším kteří chtějí - od toho je tady tohle fórum, ale pouštět se do odborných diskusí to už zavádí diletanstvím.
Obecně platí, že nejsou špatné a dobré oleje - jsou jen dobré a ještě lepší.
A obecně nevím, co zde většina motorkářů řeší? Já nemám motorku k tomu, abych sledoval spotřebu benzínu - to můžu dělat u auta. Motorka je prohřátá během několika minut, takže ukazovat na zvýšenou spotřebu je úplně mimo a udávat to jako jedno z kritérií pro výběr toho správného oleje.
A navíc u motorky by se zrovna mělo přihlížet k tomu, jako jednomu z hlavních kriterií, že olej se mění každý rok. Oleji nejvíc vadí, je-li použit a pak v té motorce stojí za snížených teplot několik měsíců - viz stoupající kyselost a difůze vzdušné vlhkosti.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej- místo 10W40 > 10W50 ??
To že sem zopakoval v podstatě tvoje slova o použití danné viskozity vzhledem k provozním podmínkám. To máš pravdu,ale to jsem musel,protože je to fakt a ten nejde napsat jinak Ale proč používat olej 10W60,když to bohatě umaže 10W40? Napsal jsi toto:"Čím větší rozmezí, tím více aditiv, protože olej musí splňovat spoustu protichůdných vlastností. Např. zajištění tekutosti oleje za nízkých teplot je protikladem stabilní viskozity při jeho tepelném namáhání a rovněž je v protikladu s pevností olejového filmu." Máš naprostou pravdu a v tom s tebou bezeslova souhlasím,ale z toho plyne,že ty protichudné vlastnosti vlivem velké aditivace se nebudou držet věčně a dovolím si tvrdit,že ani né moc dlouho.
Stev píše: Durex> Repsol má API SJ
ÁÁÁ tak to se mu omlouvám Když jsem ho před 10 rokama jezdil,tak byl myslím ještě SG. Ale to je jedno. Je to dobrej olej. Odježděno na něm v jedné motorce 80 000 km. Motor naprosto čistej bez úsad, motor bez opotřebení a nějaké spotřeby olejeNaposledy editováno 08.03.2012 10:12:35
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Kawasaki z750 2007 Kawasaki Z 750 | Honzíínek | 0 | 1.5.2024 v 15:05 Honzíínek |
Kawasaki z750 pro začátečníka Kawasaki Z 750 | Bedys85 | 10 | 20.4.2024 v 13:42 Penkoslav |
Kawasaki Z750 - Motorový olej 5100 ... Kawasaki Z 750 | ERINN | 1 | 9.3.2024 v 16:39 Slávek-TDM |
Přerušovač blinkrů Kawasaki Z 750 | AdamSnopek | 7 | 1.9.2023 v 13:52 CBRlitrRR |
Bliká imo- závada s kódem 63 Kawasaki Z 750 | Marťas410 | 24 | 20.8.2023 v 22:19 Martinek866 |