globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Dilema s meziplynem
 
23.3.2011 v 21:59
Kdo mi je schopný poradit jaký je nejlepší způsob jak se naučit meziplyn? Na spojku i brzdu požívám ukazováček a prostředníček, občas se mi povede pěkně i s brzděním, ale furt si nak nejsem jistý jestli to udělám pokaždé dobře? Někdy mi totiž přijde že si vrknu a spojku pustím dřív než tam kopnu kvalt dolů, takže jakoby zařadím bez spojku, možná je to jen pocit, moc toho ještě nemám najezděno tak jsem si u toho dost nejistý. Jde vůbec na motorce zařadit bez spojky dolů? Podle zvuku bych to asi měl poznat že něco dělám blbě. Koukl jsem na forum a všichni tvrdí že správně je vymáčknout spojku,vrknout,zařadit kvalt pustit spokju. Ale mě příjde lepší to dělat tak že vymáčknu spojku, dám nižší kvalt, pak vrknu plynem(přitom stále držím spojku) a pak pustím spojku, takhle jsem to našel popsaný i na googlo .
Možná ze mě budete mít srandu že nad tím moc spekuluji, protože pro většinu už je to automatický. Ale mě hrozně sere vždycky když to udělám blbě

Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 09:47 | Nahoru | #91
dolu to hazim jen s myziplynem... 1/ efekt (zahraty akrapy umi potesit ucho) 2/ spojka (priblizuju otacky motoru k pravdepodobnym otackam na nizsim kvaltu - nemam antihop a nemam rad razy pri pousteni spojky)...

e: no a k tematu- chce to cvik, ja brzdim ukazovakem a fuckovakem a tema zbylyma prstama porad mas dost manevrovaciho prostoru na to, abys tou rukojeti trochu protocil (pokud nemas krok jak...)

Naposledy editováno 25.03.2011 09:50:34

(reakce na) Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 09:54 | Nahoru | #92
350.632> musim rict, ze jsem tu skoro rok a ty ses prvni vaznej adept na ignoraci. V kazduym vlakne napises nejakou picovinu na kterou se nikdo neptal. To samy si udelal i na mim vlakne.

Vseobecne pises totalni kraviny, ale hlavne je pises s velkou aroganci. Zamysli se nad sebou. Predpokladam, ze patri do ty skupiny Jawa nadcensku co by me na honde v zivote nepozdravili, protoze kapota jim smrdi

1 reakcí na tento příspěvek Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 10:25 | Nahoru | #93
Na V2 V-Stromu 650 radim dolu zasadne s meziplynem, je to pak daleko plynulejsi, smerem nahoru moc prinosu nevidim.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 10:28 | Nahoru | #94

FishX3 píše: BlackDevil> šlo okomunikaci s assasinem kde se řešilo, zda na řetěz působí vetší síly při akceleraci (zde kroutící moment) a nebo při brzdění motorem - citoval jsem tu jakýsi výzkum kde došli k tomu, že na životnost řetězu má větší vliv brzná síla motoru než jeho síla pohonu (snad to popisuju srozumitelně)



chces rict ze kdyz dejme tomu na dvojku drzis plnej a pak plyn zavres a brzdis motorem tak ze to zpomaluje vic nez predtim zrychlovalo? to snad ne.. a to je sila jakou brzdi motor. nejspis mas na mysli raz kterej vznikne kdyz jedes vetsi rychlosti, podradis dva kvalty a pustis spojku.. tam vubec nejde o brzdeni motorem ale o to ze se rotujuci soucasti musi urychlit na ty zvysene otacky... tohle tudiz zalezi na momentu setrvacnosti soucastek co je v tu chvili potreba roztocit a presne kvuli tomu se "vrka plynem" .... i tak tam ale vznikne maximalne takova sila, jakou je schopna prenest pneumatika na asfalt, pokude je ta sila vetsi pneumatika klouzne... a sam uznas ze na zablokovani zadniho kola nic moc sila potreba neni.. tzn nic extremniho co by natahovalo retez jako ksandy... sily ktere jsem psal predtim.. od prepnuteho retezu, pripadne spatneho tvaru zubu jsou uplne nekde jinde...

Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 10:45 | Nahoru | #95
Jedinej důvod proč je potřeba při podřazování na brzdách vrknout plynem je ten že ti nebude tancovat zadní kolo ( hlavně u 2V a bez antihopu ) jinak to nemá nejmenší význam.

1 reakcí na tento příspěvek Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 10:46 | Nahoru | #96
Já nevím, ale třeba u motorky s 2válcovým motorem, velkým obsahem a takovým krouťákem, jako má Bullík, je ten meziplyn při podřazování docela užitečnej... Já sem na něm podřazovala zásadně s meziplynem, na předchozím Gixeru to až zase takovej význam nemělo... na druhou stranu mi bylo řečeno, že to celej proces podřazování strašlivě zpomaluje, ale lepší než riskovat bloknutí zadního kola apod.

(reakce na) Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 11:06 | Nahoru | #97
assassin> prodávám jak jsem nakoupil a samozřejmě byla na mysli síla při podřazení .... moment setrvacnosti a atd samozrejme souhlasim. spatne jsem se tedy vyjádřil ber to tak že "brzdění motorem" jsem možná amatersky nazval stav kdy podřadíš a jsi na hraně přilnavosti pneu - tj jak správně píšeš na nejvyšší možné síle co řetěz přenáší, podle mne to tam bylo myšleno tak, že při akceleraci má tato síla plynulejší nástup, při ?brzdění" jsou větší rázy. Samo se vychází z dobré kondice jak řetězu, tak rozet. Jelikož nejsem strojař a tak nemohu doložit dostatečně odborné argumenty, shodněme se na tom, že síly prí podřazení nejsou zrovna malé a že tudíž by se vyplatilo "vrknout" a rozpobhybovat rotující součásti aby se eliminoval případný nežádoucí účinek (opotřebení, blokace kola atd...) Pokud se potkám s tím článkem , pošlu ti to na SZ

(reakce na) Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 13:37 | Nahoru | #98

assassin píše: chces rict ze kdyz dejme tomu na dvojku drzis plnej a pak plyn zavres a brzdis motorem tak ze to zpomaluje vic nez predtim zrychlovalo? to snad ne..


Ale jo , na Monsteru je to úplně běžná věc , tam se ten motor fakt nejvíc hodí na brždění!

Jinak největší síla a nápor na všechno od řetězu přes kliku až po vačky je podle mého právě ten ráz, když podřadíš (hlavně na jednoválu / dvouválu) bez toho "vrknutí" - jak už tu je výše napsáno - já myslel že o tom se tu celou dobu bavíme... Tzn. bych řekl, že právě při tom podřazování / kdy se úplně přesně netrefí plyn / je to na opotřebení největší záhul, a to právě kvůli těm rázům , proto je lepší "vrkat" s citem a dostat to do rukou! Ale o tom tu ostatně sám píšeš, stejně jako FishX3 a Skalik!

BTW: Pokud máš na mysli záhul na řetěz pouze při samotném ubrání (zavření) plynu bez přeřazení, tak tam bych řekl že určitě bude ten nápor daleko (nebo aspoň o trochu - jak na čem) menší než full-gas , ale to mi příjde vcelku samozřejmé...

Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 19:51 | Nahoru | #99
ja meziplyn pri podrazovani pouzivam vicemene akorat pri podrazovani z 2 na 1, jinak tak trochu nechapu to vyrovnni otacek jak tu nekdo psal, jak muzete vyrovnat otacky kdyz pridate plyn pri sepnute spojce tedy nejde zadny silovy prenos mezi motorem a prevodovkou, pri meziplynu se "jde" pres neutral ktery treba mezi 5 a 4 u novodobych motorek neni takze toto me neni nejak jasne, mozna se docili trochu jemnejsiho prenosu ale zadnemu srovnani otacek

1 reakcí na tento příspěvek Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 20:02 | Nahoru | #100
nejde o to jen vrknout. Smysl přidání plynu při podřazení je ten, abych vyrovnal otáčky motoru na takové, jaké budou při puštění spojky s nižším kvaltem, a to ještě před tim, než zařadim.

příklad: jedu na 4ku, 3000ot., chci dát za tři, v tomto okamžiku by trojka točila 4000ot., takže zmáčku spojku, přidám asi na 4tis (je to o citu a zkušenosti), zařadim za tři. Když budu lehce tlačit na řadičku, tak tam ta rychlost při správných otáčkách, tedy těch 4tis cvakne sama, a neni slyšet absolutně nic. Tímto postupem šetřim kolečka v převodovce.

(reakce na) Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 20:14 | Nahoru | #101

pipiiiiiii píše: Já nevím, ale třeba u motorky s 2válcovým motorem, velkým obsahem a takovým krouťákem, jako má Bullík, je ten meziplyn při podřazování docela užitečnej... Já sem na něm podřazovala zásadně s meziplynem, na předchozím Gixeru to až zase takovej význam nemělo... na druhou stranu mi bylo řečeno, že to celej proces podřazování strašlivě zpomaluje, ale lepší než riskovat bloknutí zadního kola apod.



asi nemyslíš meziplyn, ale při pouštění spojky po podřazení přidáš současně plyn aby motor nebrzdil ale "jel". A meziplynem se nazývá poces před zařazením (aby to vůbec šlo, např. starý auta bez synchronů) a ne proces po zařazení . V autě taky, když podřadíš tak musíš přidat plyn se spojkou, jinak je tendence letět k čelnímu sklu :)

(reakce na) Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 20:19 | Nahoru | #102

SirIndy píše: Na V2 V-Stromu 650 radim dolu zasadne s meziplynem, je to pak daleko plynulejsi, smerem nahoru moc prinosu nevidim.



směrem nahoru je logičtější nechat otáčky padnout, než je zvýšit. Samozřejmě zaleží na stylu jízdy, já tady píšu o normální jízdě a kochání krajinou. Na nějaký pile v omezovači dát kvalt nahoru bez spojky a puštění plynu je jiná věc

Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 22:30 | Nahoru | #103
to jsou mi novinky,pri podrazovani staci nezavrit ten plyn uplne a nemusite stim "vrkat" jak pubescent pred učnákem .leda že by jste měli nesynchronizovanou prevodovku nebo řadily půlky a nebo nejvetši frajeři měli ALS aby se jim nepřestávalo točit turbo jinej nez "Respect Efect" v tom nevidim

3 reakcí na tento příspěvek Dilema s meziplynem

25.3.2011 v 22:31 | Nahoru | #104
samo kdyz radim nahoru bez spojky tak plynem "vrknu" abych odlehcil prevodovce...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 00:16 | Nahoru | #105

Milosek.m píše: samo kdyz radim nahoru bez spojky tak plynem "vrknu" abych odlehcil prevodovce...


pán bude evidentně ekspért...

(reakce na) Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 00:21 | Nahoru | #106

Číkus píše: pán bude evidentně ekspért...


Tak on při tom možná vrká směrem dolů?!

(reakce na) Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 07:56 | Nahoru | #107

Milosek.m píše: samo kdyz radim nahoru bez spojky tak plynem "vrknu" abych odlehcil prevodovce...


Velmi poučné. Je to tu samý odborník. Každý druhý příspěvek = perla, ale tenhle zatím vede.

Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 08:27 | Nahoru | #108
ježiš to je zase téma(ikdyž téma ok, jen ty rady někdy )
takže u aut "double-D- clutch" (u nesynchronních převodovek)
nahoru - spojka(neutrál) pustit spojku, spojka(kvalt) ...musíš počkat na vhodnej okamžik kdy ti padaj otáčky motoru
dolů - spojka(neutrál)pustit spojku+ meziplyn+ spojka (kvalt dolů)
PROČ ? ...protože pokud bys mě vystavenou spojku, neotočíš motorem hřídelí v převodce která se musí srovnat s rychlostí druhý hřídele od kol (nahoru si jen počkáš, protože ti otáčky motoru padaj + ale spojku taky nemůžeš mít vystavenou - protože ta hřídel co je normálně spojená s motorem by se jen zastavila) Copak tu nikdo neřadil s Pragou(myslím převodovkou)?

U motorek nic takvýho není...ale o "efektu" jak psal bagoborec to taky nebude...
potřebuješ při podřazení vytočit motor tak, aby se ti pak neroztáčel od zadního kola...co by se ti třeba na 1000-1200ccm dvouválu mohlo docela vymstít ...ono skákající kolo těsně před zatáčkou není nic příjemnýho...víš ?

Takže cvič...na mašině je jedno jestli vytočíš motor před nebo po zaklapnutí kvaltu...v tomhle ohledu to efekt fakt nemá(máš přeci celou dobu vystavenou spojku)

Jinak žena Jupííííí to vystihla dokonale!!!(překvapila) ...ikdyž po tom co jezdila na Bulíku je to pochopitelný )

Naposledy editováno 26.03.2011 10:51:54

Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 18:59 | Nahoru | #109
t freedom
Nee Yupíííí, ale pipii, ale i tak děkuji Btw. jednou rádoby motorkářkou mi bylo řečeno, že meziplyn neexistuje, že je to jen můj vlastní výmysl, abych byla zajímavá! Tak si to kluci přeberte!

Naposledy editováno 26.03.2011 19:01:58

Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 21:10 | Nahoru | #110
t freedom: divim se ze se ti chce neco vysvetlovat lidem kteri to stejne nepochopi a porad si budou rikat svoje, davam za to palec nahoru

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 21:11 | Nahoru | #111

Milosek.m píše: samo kdyz radim nahoru bez spojky tak plynem "vrknu" abych odlehcil prevodovce...



Doufam ze si delas prdel ....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 22:01 | Nahoru | #112
4star> jo ale chytlo se vas dost jinak plynem vubec nevrkam mam antihop a razeni nahoru bez spojky taky ne, na to mam millunku moc rád i když to jde ...

ja mam na mysli ty borce co pred zastavenim vrknou plynem jak tadyte aby si pslechli jakej maj peknej sound,ale vetsinou jen u v2 -4hrnkari to nedelaj

Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 22:36 | Nahoru | #113
Meziplyn je bezva věc hlavně při prudkém brždění ( většina krizovek), nejen že se motka chová klidněji ale kdykoliv je možnš brždění přerušit a motor je v záběru a se zařazenou správnou rychlostí a člověk může zkusit úhybný manévr. při stejné situaci a brzdění bez meziplynu většina jezdců maximálně vymáčkne spojku aby se nekous motor a zkusí tam našlapat nějakou rychlost. úhybný manévr je v tu chvíly těžko proveditelný ( motor rozhozené otáčky, zařazená bůhvíjaká rychlost) nezbývá než doufat že se dobrzdí. Není to frajeřina a není to jen na okrasu je to způsob jak se naučit lépe jezdit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dilema s meziplynem

26.3.2011 v 22:49 | Nahoru | #114

Milosek.m píše: 4star> jo ale chytlo se vas dost jinak plynem vubec nevrkam mam antihop


Hm, a to s tím má jako dělat co?

(reakce na) Dilema s meziplynem

27.3.2011 v 00:00 | Nahoru | #115
DMC.motobiker> najit si na těle pěkný místo a nechat si to tam vytetovat

2 reakcí na tento příspěvek Dilema s meziplynem

27.3.2011 v 15:09 | Nahoru | #116
Tak jak to tu pročítám koukám, že pojem nahoru a dolů si někteří vykládají po svém.
Jedni směr pohybu páky a druzí v převodových stupních. (Vyskytuje se tady příklad: vrknu si směrem dolů, aby mi kolo nešlo do smyku a pod.) Tedy je dobré používat správnou terminologii:

Řazení dolů = 1 ...2 ...3 ... atd.
Řazení nahoru = 6 nebo5...4...3 atd.

Meziplyn, či spíše popisované vrknutí při vymáčknutí spojky má smysl při řazení nahoru. Především, když už to musí být ve výkonu a nedejbože v zatáčce.
Při řazení dolů je zbytečné (pokud proběhne přeřazení rychle) "vrkat"

Řazení bez spojky je jiná kapitola. Jde to ale je to o rychlé a perfektní souhře nohy na řadičce a ruce na plynu, která na velice krátkou dobu uvolní tah při výkonu na ozubené soukolí.

Všechno jde, ale hlavně s citem. Ani technika není nesmrtelná

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dilema s meziplynem

27.3.2011 v 16:10 | Nahoru | #117
skyair> pokud ti je opravdu 61, ve vší úctě, nepíšeš pravdu a děláš z toho bramboračku.
Nahoru se řadí převodový stupně od nejkratšího do nejdelšího. A opačně... pohyb řadičky s tím přeci nemá nic společnýho...

(reakce na) Dilema s meziplynem

27.3.2011 v 16:38 | Nahoru | #118
skyair> Tak to asi fakt chápu špatně , protože když řadím dolů, tak myslím řazení rychlostních stupňů sestupně a zároveň u většiny strojů i pohyb řadící páky směrem dolů - pokud se tedy nejedná o starší stroje, např. Jawa atd. - kde se při řazení rychlostních stupňů dolů pohybuje řadicí páka nahoru! Při řazení směrem nahoru je to pak samozřejmě všechno pro změnu zase úplně naopak - to jen aby v tom bylo úplně jasno...

Naposledy editováno 27.03.2011 16:39:45

1 reakcí na tento příspěvek Dilema s meziplynem

27.3.2011 v 16:51 | Nahoru | #119
Jestli si někdo chce vyzkoušet, jak převodovka dostává na prdel, tak ať za jízdy ubere plyn chvíli počká až otáčky spadnou na volnoběh a pak tam kopne nižší převodovej stupeň Pak pochopí, proč je u nesynchronizovaný převodovky důležitý umět správně zařadit a správně používat plyn. Nahoru stačí jen bejt rychlej a jde to jak po másle, no a při řazení dolů je nutný dobře zkoordinovat spojku s plynem. Někdy to jde jako po másle i bez "vrknutí", to ale musíte řadit ve chvíli, kdy nemáte plyn úplně zavřenej a otáčky hřídelí se srovnaj, proto je jednodušší "vrknout" plynem (dát meziplyn), aby převodovka nedostala ránu. Každej přece pozná když tam rychlost padne jako po másle a kdy cítí či slyší ránu. Kdo tohle nepozná, tak ať radší jezdí autem

(reakce na) Dilema s meziplynem

27.3.2011 v 17:11 | Nahoru | #120

350.632 píše: zatim jsou u všech motorek převodovky s ozubenými koly takže už je jedno o jaký tip motocyklu jde a fungují na stejném principu mají hnací a hnaný hřídel při podřazování se dává bez spojky meziplyn aby se kola zapadající do se příslušného rychlostního stupně točila přibližně stejnou rychlostí a nedocházelo k rázum, když se to nedělá a řadí se jako dobytek řešíte tady vypadávání rychlostí, řazení násilím, tzn rychlý přeřazování tzv machrování - následek ohnutý vidličky a poškozená kulisa, osekané hrany zubu kol, atd.... smál jsem se když jsem zjistil že honda musela platit jawě za krádež patentu poloautomatický spojky - kde se nemusí vůbec mačkat páčka a jde se bez páčky i rozjet



Chtěl bych tě vidět jak na mx motorkách a závodních endurech řadíš se spojkou :) :)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist