Téma: Nejen mereni spotreby v realnem case
2.3.2011 v 11:59
Ahoj vsem,
asi predevsim diky tomu, ze jsme si poridil (jinak skvely) stroj typu Hornet, ktery vsak vyrobce nevybavil merenim spotreby, mi porad v hlave lezi tento nedostatek vyresit a pripadne pridat i nejakou tu funkcionalitu navic.
Jeste vic me motivuje to, ze jde jak o konstrukterskou praci, tak programatorskou a predevsim to, ze za relativne par korun si to muze postavit ci poridit kazdy kdo ma podobne "postizenou" motku ...
Rad bych od Vas ziskal Vase napady, navrhy, nazory - jako podklad, kterym smerem jit ve vyvoji dale.
Cele to bude postavene na prutokovem cidle a tedy zadny zasah do nadrze se nekona.
Tedy - jaky zpusob zobrazeni stavu benzinu v nadrzi je dle Vas nejlepsi ?
(pokud chcete analogovy budik, neni problem, kdyz mi poslete odkaz, kde slusny analog (idealne s digital vstupem) najdu !)
Jaky zobrazovac ?
Bargraf (ruzna velikost a barevnost)
LED kruh (ruzna velikost a barevnost)

LED 7-dmi segmentovky (ruzna barevnost a velikost)

LED displej (matice) (ruzna barevnost a velikost)

LCD maticovy displej

LCD graficky displej (Nokia 5110 displej)

TFT diplej
(pri pouziti tohoto bude mit kontroler displeje vetsi vykon (diky vetsi praci) nez vlastni merak a uvadim to tady spis pro uplnost a technickou moznost)

Jake ovladani ?
"Moderni (cool a very-in)" dotykove ovladani

Pro ovladani v rukavicich prakticky joystick jako na PS2 (dle me nejlepsi)

... a nebo (vedotesna) tlacitka ?
Další vlastnosti a funkce ?
(prosim - piste co z toho je pro Vas zajimave a co neni)
- automaticka regulace podsviceni dle okolniho svetla = v noci Vam to nevypali oci
- spotreba radove do 100mA s moznosti vlastni zalozni Li-Pol baterky (napriklad)
- ukladani namerenych dat na microSD kartu
- 3D akcelerometr ?
- zvukove znameni z piezo pri dosazeni rezervy
- kdyz by byl akcelerometr, tak je mozna funkce alarmu na neopravneny pohyb motky
- GPS modul
- elektronicky kompas
- vlastni WIFI pristupovy bod pro stazeni dat z pristroje a jeho nastaveni na dalku
- GSM modul pro nejruznejsi funkce od distribuce dat, pres sledovani polohy motky, po odposlech okoli motky
- teplomer
- kontaktni pro mereni a zaznam teploty ke bude libo (napriklad viz. nize) - rozsah -55 --- +125°C
- bezkontaktni infracervene mereni napriklad pro mereni teploty casti co maji vic jak +125°C a nebo teploty pneu za jizdy (wow !
)
- meric vlhkosti vzduchu
- meric napeti palubni site a nabijeni baterie
- meric rychlosti
- meric ujete vzdalenosti
- meric casu projeti kola
- meric otacek motoru
- meric prutoku chladici kapaliny
- meric tlaku chladici kapaliny
- meric teploty
- chladici kapaliny
- oleje v motoru
- motoru
- pneumatik
- chladice
- vyfuku
- snimac prubehu jiskry v zapalovani (indukcni princip)
- ukazatel zarazene rychlosti
- mereni "properovani" kyvky zadniho kola (tohle by mohlo byt velmi zajimave)
- hlasity prehravac MP3
- houkacka pro pouziti misto klaksonu na motce
- signalizace blokace predniho ci zadniho kola (vlastne data s kterymi pracuje bezne ABS)
- mereni naklonu motky - tedy napriklad vzdalenosti mista, kde je cidlo vzhledem k silnici
- mereni radiace pomoci Geigerova pocitace
- ...
Konstrukcni provedeni ?
- jeden modul na palubce (vodeodolne)
- zobrazovani a ovladani na palubce (vodeodolne), vykona cast a pripojeni cidel v prostoru pod sedlem (vodeodolne) (tohle je dle me lepsi - na palubce jen zobrazovac a ovladani, drobny kabel k centralni jednotce)
- zobrazovani (vodeodolne) na palubce a zbytek ve vodeodolnem provedeni pod sedlem
Je toho celkem hafec a v maximalni palbe by to zarizeni prislo i treba na deset litru, ale zalezi co clovek chce. V zakladnim provedeni - mereni benzinu, ukladani dat na microSD se clovek vejde s prehledem do 1500-2000,- coz me prijde jako celkem slusny.
Dalsi napady jak to rozsirit klidne piste.
Jo a taky - jaky nazev by se Vam pro tento pristroj libil ? Me napadlo MotoMultiMetr - ve zkratce 3M
PS: Predem diky moc za Vase prispevky
EDIT: Nejaky ty preklepy ...
asi predevsim diky tomu, ze jsme si poridil (jinak skvely) stroj typu Hornet, ktery vsak vyrobce nevybavil merenim spotreby, mi porad v hlave lezi tento nedostatek vyresit a pripadne pridat i nejakou tu funkcionalitu navic.
Jeste vic me motivuje to, ze jde jak o konstrukterskou praci, tak programatorskou a predevsim to, ze za relativne par korun si to muze postavit ci poridit kazdy kdo ma podobne "postizenou" motku ...

Rad bych od Vas ziskal Vase napady, navrhy, nazory - jako podklad, kterym smerem jit ve vyvoji dale.
Cele to bude postavene na prutokovem cidle a tedy zadny zasah do nadrze se nekona.
Tedy - jaky zpusob zobrazeni stavu benzinu v nadrzi je dle Vas nejlepsi ?
(pokud chcete analogovy budik, neni problem, kdyz mi poslete odkaz, kde slusny analog (idealne s digital vstupem) najdu !)
Jaky zobrazovac ?
Bargraf (ruzna velikost a barevnost)

LED kruh (ruzna velikost a barevnost)

LED 7-dmi segmentovky (ruzna barevnost a velikost)

LED displej (matice) (ruzna barevnost a velikost)

LCD maticovy displej

LCD graficky displej (Nokia 5110 displej)

TFT diplej
(pri pouziti tohoto bude mit kontroler displeje vetsi vykon (diky vetsi praci) nez vlastni merak a uvadim to tady spis pro uplnost a technickou moznost)

Jake ovladani ?
"Moderni (cool a very-in)" dotykove ovladani

Pro ovladani v rukavicich prakticky joystick jako na PS2 (dle me nejlepsi)

... a nebo (vedotesna) tlacitka ?
Další vlastnosti a funkce ?
(prosim - piste co z toho je pro Vas zajimave a co neni)
- automaticka regulace podsviceni dle okolniho svetla = v noci Vam to nevypali oci
- spotreba radove do 100mA s moznosti vlastni zalozni Li-Pol baterky (napriklad)
- ukladani namerenych dat na microSD kartu
- 3D akcelerometr ?
- zvukove znameni z piezo pri dosazeni rezervy
- kdyz by byl akcelerometr, tak je mozna funkce alarmu na neopravneny pohyb motky
- GPS modul
- elektronicky kompas
- vlastni WIFI pristupovy bod pro stazeni dat z pristroje a jeho nastaveni na dalku
- GSM modul pro nejruznejsi funkce od distribuce dat, pres sledovani polohy motky, po odposlech okoli motky

- teplomer

- kontaktni pro mereni a zaznam teploty ke bude libo (napriklad viz. nize) - rozsah -55 --- +125°C
- bezkontaktni infracervene mereni napriklad pro mereni teploty casti co maji vic jak +125°C a nebo teploty pneu za jizdy (wow !

- meric vlhkosti vzduchu
- meric napeti palubni site a nabijeni baterie
- meric rychlosti
- meric ujete vzdalenosti
- meric casu projeti kola
- meric otacek motoru
- meric prutoku chladici kapaliny
- meric tlaku chladici kapaliny
- meric teploty
- chladici kapaliny
- oleje v motoru
- motoru
- pneumatik
- chladice
- vyfuku
- snimac prubehu jiskry v zapalovani (indukcni princip)
- ukazatel zarazene rychlosti
- mereni "properovani" kyvky zadniho kola (tohle by mohlo byt velmi zajimave)
- hlasity prehravac MP3
- houkacka pro pouziti misto klaksonu na motce
- signalizace blokace predniho ci zadniho kola (vlastne data s kterymi pracuje bezne ABS)
- mereni naklonu motky - tedy napriklad vzdalenosti mista, kde je cidlo vzhledem k silnici
- mereni radiace pomoci Geigerova pocitace

- ...
Konstrukcni provedeni ?
- jeden modul na palubce (vodeodolne)
- zobrazovani a ovladani na palubce (vodeodolne), vykona cast a pripojeni cidel v prostoru pod sedlem (vodeodolne) (tohle je dle me lepsi - na palubce jen zobrazovac a ovladani, drobny kabel k centralni jednotce)
- zobrazovani (vodeodolne) na palubce a zbytek ve vodeodolnem provedeni pod sedlem
Je toho celkem hafec a v maximalni palbe by to zarizeni prislo i treba na deset litru, ale zalezi co clovek chce. V zakladnim provedeni - mereni benzinu, ukladani dat na microSD se clovek vejde s prehledem do 1500-2000,- coz me prijde jako celkem slusny.
Dalsi napady jak to rozsirit klidne piste.
Jo a taky - jaky nazev by se Vam pro tento pristroj libil ? Me napadlo MotoMultiMetr - ve zkratce 3M

PS: Predem diky moc za Vase prispevky

EDIT: Nejaky ty preklepy ...
Naposledy editováno 02.03.2011 14:17:40
Anketa: V jakem provedeni byste pristroj radi ?
Hotovy vyrobek vcetne montaze na muj stroj
13
Hotovy vyrobek k montazi na konkretni stroj
81
Hotovy vyrobek k montazi na neurceny stroj
13
Castecne hotovy vyrobek s nutnost smontovani
2
Stavebnice od soucastek
5
Open-source zdroj dat pro vyrobu na netu
8
2 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
Par pripominek - Za 2000,- nepostavis ani ten prutokomer. Pokud to ma zvladat slusne fungovat na motorce, coz je hodne agresivni prostredi mj. co se tyce EMC, tak se ti to oproti "laboratornimu" prototypu hodne prodrazi. Pokud to ma mit nejakou zivotnost a nema to bejt to jediny co ta motorka poveze, tak pocitej se ctyrvrstvou deskou, vetsina soucastek SMD a pecliva impregnace. Za dva litry az tak zhruba v serii v radu desitek kusu.
To laboratorni cidlo, cos na nej daval odkaz bude hodne spatne snaset vibrace na motorce. V podstate pouzitelnej prutokomer, aby soucasne nebyl velkej jako krava, neexistuje. Jedine odvozovat ze vstriku.
16MHz kontroler by se nudit nemusel. Budes muset filtrovat, aby ten udaj byl pouzitelnej.
Ty ostatni napady, no, takova trosku knizeci rada: Zkus zrealizovat jen to nejnutnejsi (prutokomer) a pak to prehodnot ;)
To laboratorni cidlo, cos na nej daval odkaz bude hodne spatne snaset vibrace na motorce. V podstate pouzitelnej prutokomer, aby soucasne nebyl velkej jako krava, neexistuje. Jedine odvozovat ze vstriku.
16MHz kontroler by se nudit nemusel. Budes muset filtrovat, aby ten udaj byl pouzitelnej.
Ty ostatni napady, no, takova trosku knizeci rada: Zkus zrealizovat jen to nejnutnejsi (prutokomer) a pak to prehodnot ;)
1 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
Autor vlákna nemá postižoënou motorku, sám autor je postižený!
A teď važně - pokud to dáš komplet dokupy a bude to fungovat, budeš mít obdiv nejen můj, ale i spousty dalších lidí (tady z fora i těch, který to uvidí naživo)


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
Davy> sdilim tvoji strizlivost
. Jen to 16MHz AVRko je IMHO skutecne s prehledem, pokud tomu neco nebude delat nejakej vypraskanej overhead...

Davy> To byla strelba od boku za HW.
Jinak diky moc za prispevek, uvidime jak to bude, ale s ctyrvrstvou deskou nepocitam ani nahodou, hlavne proto, ze to je u nas problem vyrobit.
Ale kazdopadne - nejdrive to nejzakladnejsi a pak uvidime. Aktualne lovim po netu info o ultrazvukovych prutokovych cidlech.
S tim vypoctem z vstriku je to tezke pro ty co maji karbec a nebo se nechteji toliko vrtat v motce - pridat nekam snimac signalu pro vstriky nebude (hadam) zrovna jednoduche ...
Ale jeste jednou diky za prispevek

Ale kazdopadne - nejdrive to nejzakladnejsi a pak uvidime. Aktualne lovim po netu info o ultrazvukovych prutokovych cidlech.
S tim vypoctem z vstriku je to tezke pro ty co maji karbec a nebo se nechteji toliko vrtat v motce - pridat nekam snimac signalu pro vstriky nebude (hadam) zrovna jednoduche ...
Ale jeste jednou diky za prispevek

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
Skalda> A kdyz to nepujde jinak, pujde se do programovani v ASM.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
LukynF.> ten simple prutokomer by v ASM jeste sel, ale doporucoval bych C (overhead minimalni, podpora a flexibilita velka)
Skalda píše: LukynF.> ten simple prutokomer by v ASM jeste sel, ale doporucoval bych C (overhead minimalni, podpora a flexibilita velka)
Chtel bych zkusit to prostredi Wirec pro Arduino, zda to pujde a zda nebude overload prilis veliky. Co se tyce pomeru uzitecnost / vykon aplikaci Arduina vs. treba napsaneho programu v C nemam zatim nastudovane zadne zdroje.

1 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
si tak řikam to musi byt strašně duležite jakou to ma spotřebu ta motorka




1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
-STAŘEC-> Nejde o to jakou ma motka spotrebu, ale kdy mi dojde benal

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
LukynF.> na každe nadrži je špunt raz za čas se stači kuknut a viš kera bije
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
-STAŘEC-> tak ok, ale nebudes nam zakazovat si to merit, ze ne

1 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
skuš zažblunkat
prava leva jak to chrstne ven je tam benzin jak ne musiš k pumpě

2 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
LukynF.>Podle tej rozpisky možnych funkci co jsi vypsal na začatku tam chybi už jen gyroskop a pár serv resp. ještě senzoru vzalenosti aby za tebou motorka přijela na písknutí. Dala by se s tim akcelerometrem zrealizovat ochana proti překlopení při wheelie? Doufám že alespoň spotřeboměr dotáhneš do konce

A není jednodušší ty data vyčítat přímo z řídící jednotky přes OBD konektor ? Pokud vím, tak ho mají všechny stříkačky. Používám Torque na Andoidím telefonu v autě k naprosté spokojenosti. Bluetooth jednotka pro auto se dá pořídít od 40 USD a oříškem bude jen redukce auto/moto zásuvky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
Jatryn píše: LukynF.>... Dala by se s tim akcelerometrem zrealizovat ochana proti překlopení při wheelie?...
to spis temi gyroskopy... kdysi jsem uvazoval o stavbe digitalniho naklonomeru v pricnem smeru (s elektronickym gyroskopem ADXRS150)
1 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
Kdo chce vyrobit měřič okamžté spotřeby pomocí bargrafu, nebo led diod, může mě poslat SZ a domluvíme se. Pouze pro stříkačky !!!
Cenově to vidím tak 300,-Kč + cena krabičky dle výběru. Jenoduchá montáž - 2 dráty, napájení 12V, jeden drát se připojí na výstup řídící jednotky na kterýkoliv vstřik, případně přímo do motoru na vsřikovač (k detekci lambdasondy by vedl z modulu stíněný kablík zase do RJ nebo na konektor lambdy), vhodně zvolená krabička nebo samotný modul se zamontuje na příslušné místo a to je vše, montáž hotova.
Nastartuje se, po zahřádtí motoru je na volnoběhu nejmenší spotřeba, ta se nastaví trimrem.
Mě na volnoběh poblikává první ledka v pořadí jak se vstřikuje palivo. Poslední ledka se rozsvítí před omezovačem při plném obohacení směsy na plnej plyn)
Měřič nemá přesnou kalibraci kolik litrů za hodinu, je vhodný spíše do auta kde se pomocí něj dá jet na spotřebu (na motorce nechápu důvod hlídat si okamžitou spotřebu) je vidět kde auto i na plnej plyn bere málo a kde na lechtání hodně. Spotřeba se odvíjí nejen podle sešlápnutí pedálu, ale převážně podle otáček motoru. Rozhodně nesouhlasím z tvrzením že motor má nejnižší spotřebu v bodě největšího krouťáku. Na nízkých otáčkách je spotřeba téměř konstantní jestli lechtám nebo dám úplně plnej (rozdíl spotřeby cca 20%) a při zvyšujících se otáčkách se situace zásadně mění a to kolik dám plynu už má zase zcela zásadní vliv.
Je tím třeba dobře vidět to že po nastartování studeného motoru a jízdě z kopce je blbost nechávat zařazenou rychlost, protože vsřiky se nepřeruší a spotřeba je vyžší než při vyřazení.. po zahřátí na provozní teplotu už je vidět že systém přerušení vsřikování funguje a v kolikati otáčkách se zase obnovuje.
V případě zájmu, bych to ještě zdokonalil, že by se dalo i přepnout na ukazatel stavu lambdasondy(měřák 0-1V, tady již z kalibrací), cena by se navýšila o precizní přepínač a pár odporů tak na 350,-
Funguje bezchybně, sám ho používám již 3 roky.
Nejedná se o komerční prodej, mám několik kusů a po prodání se tím dál zabývat nehodlám.
možná
O schéma si nepište, pouze kamoši mohou

Naposledy editováno 04.03.2011 09:01:32
Cenově to vidím tak 300,-Kč + cena krabičky dle výběru. Jenoduchá montáž - 2 dráty, napájení 12V, jeden drát se připojí na výstup řídící jednotky na kterýkoliv vstřik, případně přímo do motoru na vsřikovač (k detekci lambdasondy by vedl z modulu stíněný kablík zase do RJ nebo na konektor lambdy), vhodně zvolená krabička nebo samotný modul se zamontuje na příslušné místo a to je vše, montáž hotova.
Nastartuje se, po zahřádtí motoru je na volnoběhu nejmenší spotřeba, ta se nastaví trimrem.
Mě na volnoběh poblikává první ledka v pořadí jak se vstřikuje palivo. Poslední ledka se rozsvítí před omezovačem při plném obohacení směsy na plnej plyn)
Měřič nemá přesnou kalibraci kolik litrů za hodinu, je vhodný spíše do auta kde se pomocí něj dá jet na spotřebu (na motorce nechápu důvod hlídat si okamžitou spotřebu) je vidět kde auto i na plnej plyn bere málo a kde na lechtání hodně. Spotřeba se odvíjí nejen podle sešlápnutí pedálu, ale převážně podle otáček motoru. Rozhodně nesouhlasím z tvrzením že motor má nejnižší spotřebu v bodě největšího krouťáku. Na nízkých otáčkách je spotřeba téměř konstantní jestli lechtám nebo dám úplně plnej (rozdíl spotřeby cca 20%) a při zvyšujících se otáčkách se situace zásadně mění a to kolik dám plynu už má zase zcela zásadní vliv.
Je tím třeba dobře vidět to že po nastartování studeného motoru a jízdě z kopce je blbost nechávat zařazenou rychlost, protože vsřiky se nepřeruší a spotřeba je vyžší než při vyřazení.. po zahřátí na provozní teplotu už je vidět že systém přerušení vsřikování funguje a v kolikati otáčkách se zase obnovuje.
V případě zájmu, bych to ještě zdokonalil, že by se dalo i přepnout na ukazatel stavu lambdasondy(měřák 0-1V, tady již z kalibrací), cena by se navýšila o precizní přepínač a pár odporů tak na 350,-
Funguje bezchybně, sám ho používám již 3 roky.
Nejedná se o komerční prodej, mám několik kusů a po prodání se tím dál zabývat nehodlám.
možná
O schéma si nepište, pouze kamoši mohou

Naposledy editováno 04.03.2011 09:01:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nejen mereni spotreby v realnem case
Jurawood> To zni velmi zajimave, je to vlastne analyzator vstrikovani, da se rici, ne ?
A opet karburatory maji smulu ...
A opet karburatory maji smulu ...


Kolik dnes jezdí karbců? A kolik jich bude jezdit za dva roky?
Jak někdo vyrobíte ten měřič spotřeby, ale v číselný podobě( ne grafický) tak ho beru....však by to šlo hodit na 7-segmentovku misto bargrafu ne?
Radši bych preferoval napojení na vstřiky. Tady je ale velký problém s nastavením, protože když vezmu např. SV 650 a RSV, tak počet impulzů bude třeba stejný, ale na každý impuls dá RSV mnohem více paliva, takže by bylo těžké to zkalibrovat....
Jak někdo vyrobíte ten měřič spotřeby, ale v číselný podobě( ne grafický) tak ho beru....však by to šlo hodit na 7-segmentovku misto bargrafu ne?
Radši bych preferoval napojení na vstřiky. Tady je ale velký problém s nastavením, protože když vezmu např. SV 650 a RSV, tak počet impulzů bude třeba stejný, ale na každý impuls dá RSV mnohem více paliva, takže by bylo těžké to zkalibrovat....
1 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
KedaR_K>To bys musel jednu plnou nadrž vyjet do sucha a pak zmačknout nejaky kalibračni tračitko ktery by vydělilo množstvi vyjeteho paliva[l] s celkovou dobou trvání všech vstřikovacích ipmulsů[s]. Tim by vznikla jakas takas konstanta tvoji motorky/vstřikovaciho systemu pro jednočip.A jestli ne tak kecám

1 reakcí na tento příspěvek Nejen mereni spotreby v realnem case
Panove, zajimave moznosti jiste jsou, ale ja si nemuzu pomoct a "kouzlo" toho "meho" reseni vidim predevsim v tom, ze zasah do motorky je absolutne minimalni a nastaveni univerzalni ... Jiste cist neco ze snimace ci jednotky je moznost, ale principialne cist snimac a jinej snimac je to same, ne ? A taky prutokove cidlo mi prijde presnejsi, no snad

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Maska Hornet S Honda CB 600S Hornet, Honda CBF 600S | Dino78 | 3 | 22.4.2025 v 18:14 pepe100 |
Alternativní tacho Honda CB 600S Hornet, Honda CB 600F Hornet | stevenn | 1 | 24.9.2024 v 17:20 nevo7 |
Honda cb600s Hornet problém se star... Honda CB 600S Hornet | dukon21 | 12 | 5.9.2024 v 10:21 ..Roko.. |
Honda hornet 2007 laděný výfuk Honda CB 600S Hornet, Honda CB 600F Hornet | OndraWR10 | 1 | 10.3.2024 v 07:36 RTSbike |
cantrální stojan Honda CB 600S Hornet | milenka | 12 | 16.8.2023 v 08:48 gugo |