globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: inertní plyn dusík na huštění pneu
15.4.2010 v 19:55
muze se moto foukat inertnim plynem?nevadi ze tak nereaguje na zahrivani ,jako vzduch?fouka tim nekdo svou moto?rozhodne to lip drzi konstantni tlak.
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 15:44 | Nahoru | #61
Skalda> člověče jen mě zaujalo - pokud mám pneu nafoukanou něčím na určitý tlak, to něco působí směrem ven a když udělám do pneu díru, tak to uteče, že?
A když přejedu přes hrbol, tak se do toho něčeho dostane kyslík? jako že tam nějak vběhne i přes ten tlak co působí proti? A neznamená to teda že bych měl pneu spíš občas ufouknout než dofouknout?
nemyslím to blbě, ale fakt mě zajímá jak se může dostat nějaký plyn dovnitř..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 15:49 | Nahoru | #62
dva_hrnce> difuze funguje i ve smeru gradientu tlaku

EDIT: vezmi si napr. rozpousteni caje ze dna hrnecku - taky se dostane nahoru proti hydrostatickemu tlaku... ale tohle konkretne je spis jen zajimavy postreh, ktery vim, ze nekdo kdysi v souvislosti s dusikem do pneu resil (mozna je to i v tom odkazu ode me), neni to muj napad, ale veril bych tomu, obzvlast pokud se tu jedna o rozdil mezi smesi 99% nebo 78% . Libi se mi taky ten postreh od assassina - jasnej dukaz, ze z hlediska unikani molekul je to nesmysl...

Naposledy editováno 16.04.2010 15:55:31

inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 16:13 | Nahoru | #63
dva_hrnce> pro jistotu si ctu ten link, kterej jsem vygoogloval (abych se ujistil, jestli sem nepisu nesmysly ), a koukam, ze tam o difuzi mluvi taky, dokonce nejen docasnou dirou, ale i materialem gumy (ale jak rychle se ty koncentrace timto vyrovnavaji, to nevim)... dalsi dobrej postreh tam je, ze by pro husteni cistym dusikem bylo nutne nejdriv vycerpat vzduch (nebo jinou technikou vyresit odstraneni latky, ktera tam byla predtim), coz pochybuju, ze nekdo ze zastancu dusiku dela, takze tam nebudou mit 99% dusiku, ale rekneme 30% vzduchu (puvodniho) a 70% dusiku (linearni odhad pro nafouknuti na pretlak 250kPa), coz je "jen" 93% dusiku celkem (a zbytek kyslik, aspol.), takze za tech 15% dusiku navic a snizeni podilu ostatnich plynu "jen" na 1/4 (misto na 0) clovek vyplazne nekrestansky prachy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 16:14 | Nahoru | #64
Skalda> dík za objasnění, fyzika nebyla nikdy kamarád

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 16:20 | Nahoru | #65
dva_hrnce> np, hlavne kdyz se nam tu podari rozlousknout mytus na tema "dusik do pneumatik" (do motorky)

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 18:17 | Nahoru | #66
assassin> zamyslel sem se a rikas to sami co ja,ja nerekl, ze to nafoukas a uz nikdy to foukat vzivote nebudes,kdyz to schrnu usetri to 2 kontroly dofouknuti pneu...pro beznyho spotrebile je to vazne uplne k nicemu.a mozna kdyz to z roztaznosti plynu pri vzrustajici teplote nebude tak horky,tak by to mohlo mit lepsi jizdni vlastnosti,ale vsechno je +10% max,proste neznatelna vyhoda

1 reakcí na tento příspěvek inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 20:26 | Nahoru | #67
I v moto GP foukaj vzduch ..........

inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 20:28 | Nahoru | #68
jak to viš?

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 21:34 | Nahoru | #69

kotel>I v moto GP foukaj vzduch ..........


Všiml sis někdy při záběrech z depa té tlakové láhve se zeleným pruhem???

1 reakcí na tento příspěvek inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 21:45 | Nahoru | #70
pneu foukané dusíkem pomaleji utíkají..
dusík má nižší tepelnou roztažnost,než vzduch kolem nás...

já to vím nejlíp,jak je to s tím dusíkem-páč už jsem se párkrát dusil!!

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 22:09 | Nahoru | #71

Dolph-cz>... dusík má nižší tepelnou roztažnost,než vzduch kolem nás...


velmi velmi pochybuji (ze by se to lisilo driv nez rekneme na 3 platny cislici, takze pro nase ucely vubec)

inertní plyn dusík na huštění pneu

16.4.2010 v 22:21 | Nahoru | #72
Vlakno weboveho fora asi neni principialne duveryhodny zdroj fyzikalnich vlastnosti, ale nic lepsiho jsem nevygooloval (jen vzduch a pro 0°C plati informace v te diskuzi). Nicmene nasel jsem alespon Poissonovu konstantu obou plynu a ta je 1,404 (dusik) a 1,40 (vzduch), takze proste... placebo (pro motoristu frantu machacka i pro nas smrtelne motorkare)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 03:08 | Nahoru | #73

Skalda>skoda, ze jsem zatim neprisel na podobnej placebo napad jako dusik do pneumatik nebo nalepky proti elektromagnetickemu smogu... byl bych za vodou . Co se velikosti molekul tyce, tak kyslik ji ma vetsi nez dusik, ale ono je to stejne skoro jedno... parametry obou plynu jsou podobny (tepelna kapacita, objemova roztaznost, apod.), navic vzduch je 78% N2, navic pneumatika ohrata byt ma (nastesti bude i s dusikem ). Jedinej vyznam muze byt v te "inertnosti", ale je zbytecny to resit, protoze napln v gume se stejne kontaminuje kyslikem ze vzduchu pri jizde pres hrboly... podivejte se na cesky silnice a pochopite, ze nema cenu rvat do pneumatiky jakousi optimalni napln ... beztak dojde k ochrane jen z jedne strany, atd. atd... radsi si usetri prachy za dusik na novou gumu . A neco ke cteni...

EDIT: pismenko
EDIT2: s tou velikosti molekul jsem se mylil spolehajic na vyssi protonove cislo (velikost atomu hraje asi mensi roli)... nasel jsem, ze dusik N2 ma velikost molekuly o 7% vetsi nez O2 (cekal jsem podobne maly rozdil, ale obracene)


Jen takj pro zajímavost - v řádku(čili v periodě) se velikost atomu zmenšuje, protože čím víc elektronů, tím větší přitažlivá síla->tím víc nse poloměr atomu smršťuje

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 03:18 | Nahoru | #74
--VinCenzo--> to je pravda (dokonce si vzpominam, ze jsme se to v chemii na gymplu kdysi ucili ... tim se vse vysvetluje

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 14:30 | Nahoru | #75
_zdenda_> Dusík se tolik neroztahuje ve srovnání s čím? Atmosféra obsahuje cca 78% dusíku, 20,9% kyslíku. Kyslík a dusík leží v periodické soustavě prvků vedle sebe, jejich fyzikální vlastnosti jsou velmi podobné. Foukání dusíku do pneumatik je jeden z rozšířených a oblíbených blábolů. Prakticky to nemá žádný význam. V autě mám snímače tlaku v pnemumatách, takže v rámci dobré zábavy jsem si nechal letní pneumatiky nafoukat dusíkem. Drak v pneuservisu se rozplýval, jak je to úžasné, jak zůstavá stabilní tlak, jak pneumatiky tlumí rázy, jak jsou tiché. Prd. Na hlučnosti jsem subjektivně nezaznamenal žádný rozdíl, v hlučnosti taky ne a tlak kolísal před jízdou/během jízdy/při stání na slunci úplně stejně, jako při nafouknutí normálním vzduchem. Nepátral jsem nijak intenzivně, ale údajně se pneumatiky vozů formule 1 foukají argonem, kryptonem nebo jejich směsí. To už by nějaký efekt mít mohlo, protože argon/krypton se pro své vlastnosti používají jako izolační plyn do oken. Ty s kryptonem jsou dražší. Nevím, o kolik je krytpon lepší, je také hůře dostupný. Atmosféra obsahuje asi 0,9% Argonu. V tomto ohledu je foukání běžným vzuchem lepší než čistým dusíkem, protože obsahuje necelé procento toho high-tech plynu. ) A praktický dotaz na závěr. Když tedy "investuješ" a nafoukneš kola čistým dusíkem a budeš potřebovat dofouknout, to pojedeš hledat pneuservis nebo "znehodnotíš" ten zázračný plyn kyslíkovou směsí? A poslední mýtus na závěr. Dusíkem plěná kola tolik neztrácí tlak - kyslíková molekula je větší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 14:36 | Nahoru | #76
--VinCenzo--> Pravdu díš. Mám mezeru ve vzdělání. Kyslík O2 3.64*10^-10 m
Dusík N2 3,75*10^-10 m. Nicméně i tak je ten rozdíl zanedbatelný.

inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 18:32 | Nahoru | #77
Známej dělá v Barumce,a povidal, že tam jezdí dost motorkářů (i plechovkářů) nechat si fouknout dusík. Myslím, že se bez toho obejdu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 18:33 | Nahoru | #78
scalla> Je tam ale brutální rozdíl v reaktivitě a jiných vlastnostech - podobné chování mají prvky pod sebou, protože mají stejnou elektronovou konfiguraci, vedle sebe to neplatí

1 reakcí na tento příspěvek inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 19:48 | Nahoru | #79
chápu lidi,co nechtejí utrácet peníze a foukají vzduchem.pochopím,že jsou tací co jsou přesvědčeni,že je dusík lepší.............

ale nepochopím debila,co hodí 5 litrů do matu a nemá zaplacený nájem...

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 20:36 | Nahoru | #80
scalla> jen jsem přetlumočil co jsem se dověděl od (pravděpodobně) povolanějších. Nestudoval jsem tepelnou roztažnost vzduchu a samotného dusíku, je mi to jedno, foukám tím co je zdarma. Když přezuji v pneuservisu, tak mi to nafouknou dusíkem, když doma tak vzduchem... Foukat kola argonem mě ještě nenapadlo, ale můžu to zkusit, flašky doma jsou )

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 21:03 | Nahoru | #81
--VinCenzo--> to nerozporuji. Mluvím o fyzikálních vlastnostech. .-)

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 21:43 | Nahoru | #82

Dolph-cz>chápu lidi,co nechtejí utrácet peníze a foukají vzduchem.pochopím,že jsou tací co jsou přesvědčeni,že je dusík lepší.............

ale nepochopím debila,co hodí 5 litrů do matu a nemá zaplacený nájem...


1 reakcí na tento příspěvek inertní plyn dusík na huštění pneu

17.4.2010 v 22:08 | Nahoru | #83
Před časem se na tohle téma bavili v rádiu. Huštění dusíkem má mít mimo jiné i tu výhodu, že guma tolik nestárne, protože v ní není kyslík, který je agresivní a reaguje se vším (např.koroze). Bohužel, ale zvenku kyslík je a ještě i sluneční svit, který ještě víc degraduje gumu. Názor toho odborníka co se ho ptali byl, že plnění dusíkem je jen reklamní tah pneuloby. Taky pro to co jste již zmiňovali,že vzduch obsahuje dusíku přes 70%

inertní plyn dusík na huštění pneu

18.4.2010 v 07:04 | Nahoru | #84
nestarne kdyby to tak platilo u lidí

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

18.4.2010 v 16:06 | Nahoru | #85

Pawka>tak to ja moto foukam min 3krat za sezonu



Když jsem měl vzduch, foukal jsem jednou měsíčně, protože po měsíci už v každé gumě chybí tlak. Na autě za měsíc ubydou 2-3 desetiny.
Od té doby, co plním plynem, nemusím půl roku dofukovat nic.
Nejdůležitější fakt je, že ve všech kolech je stejný tlak celou sezonu.

Naposledy jsem platil 10,-Kč za jedno kolo, takže ty kokotiny, co tu hlásá ten Molex, Ti akorát zblbnou hlavu. Rozhodně tím nikdo nechudne

Nebudu machrovat, nakolik ovládám chemii, ale od roku 1992, co mě v pneuservisu nabídli místo vzduchu plyn, tak jsem nemusel dofukovat a najel jsem od té doby cca 1,080 milionu km.
Na firemním autě teď foukám každý měsíc, protože tam v zimních gumách byl vzduch.
Ale píšu jen poznatky, nebudu nikoho přemlouvat, nejsem prodejce plynu

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

18.4.2010 v 16:15 | Nahoru | #86

scalla>--VinCenzo--> to nerozporuji. Mluvím o fyzikálních vlastnostech. .-)

To jsem pochopil. Já jsem to myslel tak, že jejich sousedství nehraje uá vlastností žádnou roli. Ani fyzikálních a ni chemických. To jsme navíc řešili samotné prvky, ale u molekul je už propastnej rozdíl, protože kyslík má dvojnou a dusík trojnou vazbu(trojná je kratší a má větší energii) To má pak vliv na mezimolekulové interakce. Ae jinak teda netuším, v čem by měl být samotnej dusík lepší než vzduch(tím nechci říct, že není)

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

18.4.2010 v 20:49 | Nahoru | #87

jara8172>Před časem se na tohle téma bavili v rádiu. Huštění dusíkem má mít mimo jiné i tu výhodu, že guma tolik nestárne, protože v ní není kyslík, který je agresivní a reaguje se vším (např.koroze). Bohužel, ale zvenku kyslík je a ještě i sluneční svit, který ještě víc degraduje gumu. Názor toho odborníka co se ho ptali byl, že plnění dusíkem je jen reklamní tah pneuloby. Taky pro to co jste již zmiňovali,že vzduch obsahuje dusíku přes 70%

tak to jo, co je mi po tom, že mi guma rychleji stárne, když ji po 5ti tisících stejně odkrágluju ježděním

(reakce na) inertní plyn dusík na huštění pneu

18.4.2010 v 21:18 | Nahoru | #88
hondacbf1000> kazdej to prave chvali ze nemusi dofukovatmax 1 za sezonu,ale dofouknuti je zdarma. potom ani neplatej reci typu a co kdyz budu chtit dofouknout to poletim do servisu?dofouknout potreba neni. skotrolujes maximalne pred dovolenou.je v tom vidim jeste jednu vyhodu,ze pri ohraty pneu tam nebude o tolik vetsi tlak a guma buda dal presne tvrda jak ma byt.ale jak rikaj ostatni kdyz to schrnu je dobry tak o 10 procent,zadnej zazrak!
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Liqui moly mos2 do oleje Kawasaki ZX-6R Ninja Rutti 8 24.5.2024 v 10:37 tomasWR
ZX6R 05-06 vzdochovy neco pod spojkou Kawasaki ZX-6R Ninja kosta636 9 20.5.2024 v 12:49 JiriBN
Chladič ko Kawasaki ZX-6R Ninja Czradekos 4 7.11.2023 v 08:02 dewwil
Kawasaki ZX6R - výrobni štítek Kawasaki ZX-6R Ninja dinosaurus 10 23.10.2023 v 10:58 FJRPEPA
ZX-6R 636 reťazový kit Kawasaki ZX-6R Ninja Aeroad 27 15.10.2023 v 10:28 Aeroad


TOPlist