mateSAS>Stev> no prave ... jeeeeenze - kdyz budu mit u zavodaku individualne poskladany prevody v prevodovce, tak jsem v riti a nevim nic? Co kdyz budu merit nakyho veterana? tak taky prece nic nezjistim ... ano, budu vedet prubehy, ale absolutni hodnoty asi ne ...
Musis znat primarni a sekundarni prevod a jaky to ma prevody v prevodovce. Kdyz to neznas tak se to da jeste zmerit tak ze si z motoru beres otacky (napr ze zapalovani) a podelis to otackama zadniho kola a ziskas celkovej prevodovej pomer.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
Stev>mateSAS> hodnoty jsou upravený o převody mám pocit. Čistě prakticky, když si vezmeš že momentem 100 Nm utahuješ ručně matku zadního kola, tak ta síla není moc velká
presne tak, prevodovym pomerem a nakym koeficintem pro ztraty je to prepoctene na klikovou hridel.. aby se to dalo srovnavat...
mereno je ale samozrejme na kole a prepocteno, malokdo vynda motor a meri primo vykon na klice (motorova zkusebna ve fabrice atd)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
mateSAS>pylot> dobre ... motorku posadim na brzdu, vyjede mi jakejsi graf ... co to je teda za hodnoty?
teoreticky si tedy poskladam jinak prevody a pak budu moct machrovat pred ostatnima ze mam o X Nm vic? bo jak to je?
Spravna otazka je co se vlastne na te brzde meri.
a) meri se v dynamickem rezimu - meris zrychleni kola, resp. setrvacniku kolem roztacenych. Nesnadno dopocitas moment na kole (prubeh zrychleni--> prubeh Mk). Nesnadno proto, ze identifikace celkoveho momentu setrvacnosti ("hmotu" valcu znas, ale hmota kola, pneu, retezu, prevodu + vsechny odpory...) neni trivialni.
b) ve statickem rezimu, nejakym zpusobem brzdis kolo (a vis jakym momentem) tak aby nezrychlovalo. Moment kterym v tu chvili brzdis je roven momentu na kole. Slozitejsi na realizaci, presnejsi, mene narocne na identifikaci parametru.
Kdyz potom vezmes ten graf Moment na kole vs. otacky motoru, mas jakymsi zpusobem smysluplna data.
Dalsi jejich zpracovani je rekneme diskutabilni. Prepocet na moment motoru je opet otazka urceni ztrat (kdo bude argumentovat tim, ze "dobeh" ti jednoznacne odpovi, pak se myli).
Vykon je potom prosty nasobek momentu (kdekoliv) a prislusnych otacek.
Jasnejsi?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
pylot>assassin> U litru s tebou souhlasim. Ja myslel ze mluvime o CBR 600.
ja od zacatku rikam ze stezejni je objem, nerikam ze R4 a V2 nejsou rozdilne, ale co se tyka toho "zatahu" u motocykloveho motoru tak v tomhle smeru u V2 zadna velka vyhoda neni...
jinak by mi to bylo (bez objasneni) jasny u motorek, ktery jsou komplet v serii, tam mam sanci znat prevodovy pomery vsech motorek, ale u motorek stavenych individualne to nemam sanci vedet ... snimanim otacek se to celkem jednoduse vysvetluje :)
Dawe> jj ... souhlas ... i rozdil ve smesi pneu ti hodi rozdilny vysledky ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
Dawe02>Spravna otazka je co se vlastne na te brzde meri.
a) meri se v dynamickem rezimu - meris zrychleni kola, resp. setrvacniku kolem roztacenych. Nesnadno dopocitas moment na kole (prubeh zrychleni--> prubeh Mk). Nesnadno proto, ze identifikace celkoveho momentu setrvacnosti ("hmotu" valcu znas, ale hmota kola, pneu, retezu, prevodu + vsechny odpory...) neni trivialni.
b) ve statickem rezimu, nejakym zpusobem brzdis kolo (a vis jakym momentem) tak aby nezrychlovalo. Moment kterym v tu chvili brzdis je roven momentu na kole. Slozitejsi na realizaci, presnejsi, mene narocne na identifikaci parametru.
Kdyz potom vezmes ten graf Moment na kole vs. otacky motoru, mas jakymsi zpusobem smysluplna data.
Dalsi jejich zpracovani je rekneme diskutabilni. Prepocet na moment motoru je opet otazka urceni ztrat (kdo bude argumentovat tim, ze "dobeh" ti jednoznacne odpovi, pak se myli).
Vykon je potom prosty nasobek momentu (kdekoliv) a prislusnych otacek.
Jasnejsi?
akorat uz tohle predpoklada jiste teoreticke znalosti, sice tak trivialni ze by mel stacit stredoskolska fyzika, ale bohuzel leckdy ani absolventi VS nemaj v tehle zakladech jasno mateSAS by to ovsem mel ovladat:)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
Stev>mateSAS> hodnoty jsou upravený o převody mám pocit. Čistě prakticky, když si vezmeš že momentem 100 Nm utahuješ ručně matku zadního kola, tak ta síla není moc velká
jj ono 100Nm na motoru taky nic moc neni:) kdyz vezmes kroutici moment cyklisty "na motoru" tak treba ja se 100kg na klikach co maji 200mm mam 200Nm:)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
assassin>ale bohuzel leckdy ani absolventi VS nemaj v tehle zakladech jasno mateSAS by to ovsem mel ovladat:)
voe - zrovna Ty bys mel vedet, ze ja z toho ustavu utekl :D
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
assassin>jj ono 100Nm na motoru taky nic moc neni:) kdyz vezmes kroutici moment cyklisty "na motoru" tak treba ja se 100kg na klikach co maji 200mm mam 200Nm:)
tam už je to potom o otáčkách, těch 100 kilo předpokládá styl jízdy postavím se v kopci a počkám až šlapka sjede dolů Ne že by teda svaly na noze zabíraly o moc míň ...
2 reakcí na tento příspěvek koně nebo Nm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
Stev>tam už je to potom o otáčkách, těch 100 kilo předpokládá styl jízdy postavím se v kopci a počkám až šlapka sjede dolů Ne že by teda svaly na noze zabíraly o moc míň ...
to byl spis jen vtip, ono ten prubeh momentu v ramci jedne otacky je takovej ze ten vrchol tam bude jen v jednu chvili (ikdyz u spalovaciho motoru a zvlast jednovalce je to to same) a tudiz by se z toho stejne delala naka efektivni hodnota.. ale proste to jako cislo vypada hezky:) btw ono asi pujde udelat i vic nez vazis.. na silnicce se ve sprintu do riditek zpiras celkem dost...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
Cuba_VTX>mam 110 koni a 180 kroutak... oboji mi staci
jen kdyby to nebylo na pul tuny co?
1 reakcí na tento příspěvek koně nebo Nm
1) mít motorku o 1 koni a 100 Nm a nebo
2) mít motorku o 100 koních a 1Nm ?
2 reakcí na tento příspěvek koně nebo Nm
Assasin> mno, covece ... cili bys byl na kole schopnej uslapnout trebas 1,5 kone :D bo ne?
1 reakcí na tento příspěvek koně nebo Nm
Je to i tím, že je to jednobůh...?
Naposledy editováno 01.02.2010 14:51:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
Zmrzla>Proč mi příjde, že má můj Bigouš při hodnotách: 50 Hp/6600ot/min a krouťáku 59Nm/5400 ot/min(takto jsem to opsal) zátah jako hárající fena, která letí za psem!!!!!
Je to i tím, že je to jednobůh...?
..protoze si nezkusil nic lepsiho:)
Tot pravi wikipedie
Jinak u motorky mi zatim staci vykon "jede to jaxvina"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
mateSAS>Cuba> a bo mit 140Ps a 200Nm pri 2500 :D
Assasin> mno, covece ... cili bys byl na kole schopnej uslapnout trebas 1,5 kone :D bo ne?
trenovanej jedinec je schopnej kratkodobe dodavat i vic myslim... dlouhodobe se udava kolem 200W ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) koně nebo Nm
assassin>trenovanej jedinec je schopnej kratkodobe dodavat i vic myslim... dlouhodobe se udava kolem 200W ...
edit: stancek zagooglil a upresnil moje "odhady" :)
tak sem nedal editovat ale citovat... stane se:)
Naposledy editováno 01.02.2010 14:58:02
Naposledy editováno 01.02.2010 15:28:46
Nějak sem nepochopil jak tohle myslíš :\ Přece pokud znám moment na kole a celkový převodový poměr, tak snadno spočítám moment na klice. Takový jednoduchý teoretický příklad ať se nám to dobře počítá?: Na klice bude 100Nm a 100koní a obojí při 10000rpm, celk. převod je 10. jak říkám jen teoretické hodnoty pro lepší počítání. No a kolik bude teď na zadním kole momentu, výkonu a otáček? Převody máme na motorce proto aby nám znásobovali moment, protože např. těch 100Nm je opravdu málo a samo o sobě by to asi nestačilo na rozpohybování 200kg motorky + jezdce, takže proto použáváme primárního převodu, převodovky a sekundárního převodu (dohromady tvoří celkový převod) a to do pomala, tzn. že otáčky klesají, ale moment roste a to právě o násobek celkového převodového poměru, takže teda na zadním kole bude 10x míň otáček tj. 100rpm, 10x větší moment tj. 1000nm, ale výkon bude "pořád stejný". Píšu v uvozovkách, protože bude o něco málo menší a to právě z důvodu ztrát ve výše uvedených převodech. A teď další věc a to, že pokud je brzda schopná spočítat výkon i na klice tak se to provádí právě pomocí doběhu (doběhové zkoušky), kdy se na konci zkoušky měří ztráty při vymáčklé spojce.
Aspoň takto si to pamatuju ze školy, braly sme to teda jen okrajově, takže budu rád když mi to nějak objasníš nebo líp přiblížíš. Když se v tom člověk každý den nepohybuje tak spoustu věcí zapomene, takže se klidně mýlím, v tom případě se omlouvám že s tím obtěžuju
Ohledne "dobehu": Problem je principielni. Z tohoto mereni potrebujes identifikovat vice parametru, nez se da jednoznacne odvodit. Jde v podstate o dva druhy treni + hmotnostni parametr (napr. red. moment setrvacnosti).
Cili velmi zjednodusene: nevis presne kolik energie jsi "nabil" do setrvacnosti roztocenim (neznas hm. parametr) a ani nevis jake ztraty (a jakeho charatkeru prevladaji - Coulomb/viskozni) ti ji "poziraji".
Je to (zjednodusene prirovnani) jako bys chtel z kousicku funkce, ktera je zdanlive linearni urcit zda se jedna v sirsim intervalu o primku, sinusovku, sigmoidu....
Jednoduse a jednoznacne (bez okrajovych podminek) nelze!