trochu off topic, ale pořídil jsem si lodní elektromotor minn Kota na 12V, který má 5 stupňů regulace pro jízdu vpřed s výkonem od cca. 100 po 400W. Pro napájení mám připravenou trakční baterii z motucka 12V/22Ah, kde je možné opakovaně cyklovat na 50% kapacity, takže nějakých 130Wh. To je v podstatě na hranici mého zamýšleného použití s tím, že si musím ručně hlídat napětí baterie.
Mimo tuto olověnou trakční baterii mám ale doma celkem dost Lidl X 20V, dohromady v tom mám dalších 22Ah, tentokrát ale prakticky 400Wh. Zde je celá řada výhod:
- mnohem lehčí
- lze bezpečně vybít prakticky do 0
- interní balancery baterek hlídají Aku proti hlubokému vybití automaticky (nemusím hlídat ručně). Použití těchto baterek by mě podstatně zlepšilo akční rádius a pro příležitostné použití by ani nevadila složitější manipulace.
Otázka na chytré hlavy: Jak jednoduše a cenově dostupne udělat z 20V těch 12V@35A ? Regulátory co jsem našel jsou docela za hodně peněz. Ono by mě i stačila možná 20A, prostě bych jen motor nehnal na max.
Máte někdo nějaké typy na cenově dostupné regulátory/stavebnice (nemám problém si to pospajet sám), třeba i co já vím regulátory z aut/motorek atd. ?
Děkuji
Naposledy editováno 07.06.2022 00:35:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
Dawe02 píše: Deadman> To by ale nemohl stridat ty aku. Kdyz si tam dá hmatnik se stavitelným dorazem, ten si nastavi pro aku kterou zrovna jezdi, tak to ma univerzalni.
Tak si tam místo jednoho odporu může dát přepínač a 2 nebo víc odporů a přepínat si nastavení pro každý typ baterky tak, aby potenciometr měl furt plný rozsah a stejnou citlivost. Ubastlit si něco elektrického je vždy o řád snadnější, než ubastlit něco mechanického tak aby to spolehlivě a dobře fungovalo. Zvlášť když nemáš doma soustruh, frézu a 3D tiskárnu.
Kerut> Proč dělat PWM PICem, když na to stačí obyč 555. Procesory jsou sice levné, ale takhle budeme brzy používat quad core ARM i na vyhřívané hefty.
1 reakcí na tento příspěvek Regulátor z 20V na 12V/400W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
Dawe02 píše: Medved> na silnici bych s tim benzinem souhlasil, ale voda je neco jineho. Se spalovakem jsi legislativne daleko vic omezeny nez s elektromotorem - nesmis na kazdy druhy revir. A pak ten hluk a smrad se na vodu taky vubec nehodi...
Tim odbornikem na vsechno jsi myslel koho presne?
Ale kdyz tem morskejm/rybnikovejm vlkum jde o cisty vzduch, tak nedava smysl jezdit na elektriku - vzdyt to znecistuje zivotni prostredi minimalne stejne jako spalovak, akorat jinde. Pekne vesla/padla a makat ...
Johny_Servis píše: ...Naopak olovo, to už chce trakční baterku a i ta snese dlouhodobě vybíjení max. 50% kapacity. Automobilní baterka je pak skoro pasé
Uz to mas vyresene tim PWM regulatorem?
Ja si na tohle tema tuhle vzpomnel, kdyz jsem dobijel Varta Dual Purpose 105Ah, ktera vydrzi jak 200 cyklu vybiti do 50% kapacity, tak pritom umi i startovani a provoz auta. Takovou podobnou bys mohl koupit treba zene do auta a pro lodku ji tu aku vzdy z auta vymontovat.
Tuto myslim:
Naposledy editováno 24.06.2022 21:13:35
Baterky už jsou odepsané, takže když je náhodou vybiju a zhuntuju víc než je zdravo, tak si vezmu další.
Tímto způsobem to mám v plánu dělat až do doby, než si s manželkou poridime elektrokola, které mají dnes běžně 36V cca kolem 500Wh, tam už ten problém s regulací budu muset vyřešit. Našel jsem např. toto: https://www.hadex.c...ch-motoru-9-50v-40a/
akorát mi není jasná jedna věc. Pokud je motor na 12V a já mezi něj a 36V baterku dám PWM regulátor se střídou 1:3, tak sice celková dodána energie za čas bude (teoreticky) srovnatelná jako kdyby to šlo kontinuálně z 12V baterky, ale pořád ty pulzy z PWM budou mít amplitudu cca těch 36V, nebude to motoru na 12V vadit ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor z 20V na 12V/400W
1. stupeň: 7A (84W)
2. stupeň: 9.3A (112W)
3. stupeň: 13.2A (158W)
4. stupeň: 16A (192W)
5. stupeň: 30A (360W)
Dosažené rychlosti v km/h odpovídají přibližně zvoleným stupňům, kromě 5, ta je na klidně hladině tak 10km/h (dost svižná chůze).
Prakticky jsem teď jezdil na 4. až 5. stupeň 2 hodiny v kuse a akupack úplně v pohodě. Na konci měl v klidu 12.3V, takže v něm určitě ještě 1/3 energie zůstala.