Téma: Pokec pro letecké nadšence
 
24.1.2016 v 23:13

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 13:07 | Nahoru | #61

gugo píše: Twister> no nebyl jeden, ale jeden ztech to takhle zdrhli pak zacal vyrabet vcelky dobry vrtule na UL



Zajisté myslíš Ivoprop.
Říká se, že s tím rogalem párkrát letěl i do práce, tedy Prosek - Vodochody

Oni ti rogalisti jsou vůbec ptáci. Např znám chlápka, co dal do tříkoly Safíra a letěl s tím

1 reakcí na tento příspěvek Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 13:10 | Nahoru | #62
Tož nějošklivější éro... těžko říct, vrtulníky díky tomu jak jsou ošklivé létají, to je známá věc. Naštěstí jsem ještě naživo žádné škaredé letadlo nepotkal, asi spíš že se raději dívám po tom co se mi líbí
Co říkáte na bush flying a stol éra? Ať žije Aljaška U nás se to moc "provozovat" asi nedá...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 13:15 | Nahoru | #63

gugo píše: Pher> proste si nemuzu pomoct , me se tyhle divnojdy libej a vono vetsinou kdyz je to hezky pro oko tak to i pekne lita.
Pardon u kafemlejnku to asi neplati



tady máš jednoho "divnojda"




1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 15:31 | Nahoru | #64
Pher> To bude kostrukce 90. leta ne ?? Aneb vsechni lita co doma v garazi mam

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 15:35 | Nahoru | #65
-sun-> nevidm natom nic extra zvlastniho , krom toho ze to ma hodne velkou plochu klapek a hodne dobrej podvozek. Ale ten pilot to kurva musi mit dost na haku.

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 15:37 | Nahoru | #66

Pher píše: Zajisté myslíš Ivoprop.
Říká se, že s tím rogalem párkrát letěl i do práce, tedy Prosek - Vodochody

Oni ti rogalisti jsou vůbec ptáci. Např znám chlápka, co dal do tříkoly Safíra a letěl s tím



No jasne, jenom jsem si nemohl vzpomenou na jmeno. To vis uz nelitam docela dlouho .
Ale pamatuju si historky co se vypravely po letistich, a prej Ivo kdyz zacinal prodavat vrtule, tak udelal velikou klec kde pustil motor s vrtuli a napred vzal prej kybl s vodou to tam chrstnul , pak tam chrstnul kybl s piskem a nakonec prej nejaky matky nebo co, pak motor vypnul a vrtule bez funkcniho poskezeni ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 15:53 | Nahoru | #67

gugo píše: Pher> To bude kostrukce 90. leta ne ?? Aneb vsechni lita co doma v garazi mam



Ono to na ty fotce je blbe videt, ale na konci gondoly je druhy motor
Po stavebni strance ale prisernost. Ruce sekat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 15:59 | Nahoru | #68

HornisGSX píše: kilix> tez jsem s toho nesvuj jak to "dopadlo"



Nevzdal to a pokračuje, ač se to jeví zatím jen na teoretickou rovinu.
Upozorňování na střet listů nejspíš začal brát poněkud vážněji; bohužel pokračuje chybnou úvahou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 15:59 | Nahoru | #69
Pher> jo tak to jsem si nevsiml... dvou motorova tramvaj

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 16:05 | Nahoru | #70

blafcigas píše: Nevzdal to a pokračuje, ač se to jeví zatím jen na teoretickou rovinu.
Upozorňování na střet listů nejspíš začal brát poněkud vážněji; bohužel pokračuje chybnou úvahou.



A nechtel by si jit do prdele, diky tobe tady nemame na co koukat to zapve 2. bonzaci , virtualni bonzaci apod havet me fakt sere.

Edit; a stejne jsi jenom nejakej druhej ucet buh vi koho z Plzne. Do Levoce to mas tuze daleko.

Naposledy editováno 25.01.2016 16:17:20

Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 16:12 | Nahoru | #71
Gugo, amen

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 16:27 | Nahoru | #72

gugo píše: Pher> jo tak to jsem si nevsiml... dvou motorova tramvaj



Jj, dvoumotorak v UL.
Proslo to jedine kvuli souose koncepci

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 16:41 | Nahoru | #73

gugo píše: A nechtel by si jit do prdele, diky tobe tady nemame na co koukat to zapve 2. bonzaci , virtualni bonzaci apod havet me fakt sere.

Edit; a stejne jsi jenom nejakej druhej ucet buh vi koho z Plzne. Do Levoce to mas tuze daleko.



Sice nemáme na co koukat a bonzovani taky nemám rad (a na to už tady máme ostatne jiného experta ), na druhou stranu jestli to primelo Romuse k zamyšlení a přepracování konstrukce tak mu dost pravděpodobně zachránil život. Misi se ve mě rozporuplné pocity.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 16:52 | Nahoru | #74
Twister> tak pozdravuj v kermikovym nebi.

Osobne pochybuju ze primelo Romuse neco prepracovat plany, spis se stahnul do garaze, takze my vsici co jsme vytrpeli ty dlouhe minuty depeche mode a eniy (kurva jak se to sklonuje) tak ted neuvidime nic.

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 16:58 | Nahoru | #75
gugo> jj belphegor kdyz jsem to videl prvne v polsku tak jsme se zenou shodli ze je to letajici ohyzdnost il 102 taky moc krasy nepochytilo...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 17:03 | Nahoru | #76

gugo píše: Twister> tak pozdravuj v kermikovym nebi.

Osobne pochybuju ze primelo Romuse neco prepracovat plany, spis se stahnul do garaze, takze my vsici co jsme vytrpeli ty dlouhe minuty depeche mode a eniy (kurva jak se to sklonuje) tak ted neuvidime nic.



Bohužel to vidím taky tak. Problém je ze situace se začala až nebezpečné podobat té, kdy neuvedomnely prarodiče sledují se smíchem dítě jak si hraje se zbraní, všem to přijde legrační a fajn než si dítě ustreli hlavu.

Jinak pokud blafcigas mluví pravdu o dalších Romusovech plánech (nebudu bez souhlasu zveřejňovat PM). Pak opět dokázal jak je mimo a jak snadno by tohle mohlo dopadnout zle, jen kvůli pouhé nevědomosti... Což je prostě škoda. Jinak neviděli bychom stejně nic. Buď by to romuse rozsekalo, nebo by se nepřiznal že z toho vyvázl dobře, jen se polil pivem a sednul si do nutely..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 18:22 | Nahoru | #77

Twister píše: Bohužel to vidím taky tak. Problém je ze situace se začala až nebezpečné podobat té, kdy neuvedomnely prarodiče sledují se smíchem dítě jak si hraje se zbraní, všem to přijde legrační a fajn než si dítě ustreli hlavu.

Jinak pokud blafcigas mluví pravdu o dalších Romusovech plánech (nebudu bez souhlasu zveřejňovat PM). Pak opět dokázal jak je mimo a jak snadno by tohle mohlo dopadnout zle, jen kvůli pouhé nevědomosti... Což je prostě škoda. Jinak neviděli bychom stejně nic. Buď by to romuse rozsekalo, nebo by se nepřiznal že z toho vyvázl dobře, jen se polil pivem a sednul si do nutely..



Rozdil je vtom, ze prarodice maji za sve prapotomky nejakou odpovednost, my za Romusovo konani zadnou odpovednost nenesem.
Delat to Romus v dosahu kde se pohybuju, tak zanim pujdu a na ferovku si to snim vyridim tak aby pripadny zalet delal dal od meho obydli, asi tak aby tam nedoletly zadne jeho kousky. Ale vyhrozovat nejakym bonzem... nehlede na to, ze by me zajimalo co by tak chtel ten nekdo bonzovat...hele on si stavi velky vetrnik nebo co jako.

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 18:46 | Nahoru | #78

gugo píše: Rozdil je vtom, ze prarodice maji za sve prapotomky nejakou odpovednost, my za Romusovo konani zadnou odpovednost nenesem.
Delat to Romus v dosahu kde se pohybuju, tak zanim pujdu a na ferovku si to snim vyridim tak aby pripadny zalet delal dal od meho obydli, asi tak aby tam nedoletly zadne jeho kousky. Ale vyhrozovat nejakym bonzem... nehlede na to, ze by me zajimalo co by tak chtel ten nekdo bonzovat...hele on si stavi velky vetrnik nebo co jako.



Neco podobneho jsem formuloval, uz v zamcenem vlakne. Ale i zde pocituji rozporuplne pocity. Romus přistupuje ke stavbě skutečně přístupem dítěte, které si neuvědomuje, že si hraje s velice nebezpečnou věcí. Dospělému člověku stačí říct, že když bude čumět do hlavně tak si jednou ustřelí hlavu, dítě to skoro určitě i přes varování zkusí. Ac zastavam nazor, ze sebevrazda je rozhodnutí každého člověka a má na ní právo. Pokud by někdo předemnou skočil z mostu asi bych ho chytnul. Nemluvne o tom, ze ne kazdy muze vedet ze se nachazi zrovna pobliz Romuse v okamžiku kdy bude provádět testy. Co se týče odpovědnosti, záleží na úhlu pohledu. Kdyby s tím Romus teď spadnul necítil bych vinu. Vinu bych cítil pouze v případě, že bych věděl že se téměř 100% rozseká a neupozornil ho na to, tudíž já jsem svoji vnitřní povinnost splnil a dále si již jen myji ruce... Co se týče bonzu, už jsem psal, že do současné doby se Romus defakto ničeho protiprávního nedopustil. Dopustil by se až v případě nějakého pokusu o vzlet. Protože v ten moment, by se z nějaké změti trubek stalo necertifikované létající zařízení.

1 reakcí na tento příspěvek Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 19:26 | Nahoru | #79
Co takhle hoverbike

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

25.1.2016 v 21:08 | Nahoru | #80
Haesty> dobrá vize. to by bylo fajnový ...cenduro?

5 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 12:04 | Nahoru | #81

Plazivec píše: Tak jsem si přečetl tu zprávu z LN vrtulníku Safari. jelikož jsem laik, tak jsem byl zvědav. Trochu mě zarazilo, že ty manévry, co provedl pilot, mohli způsobit střet listu HR s ocasem. Měl jsem za to, že konstrukce by neměla takové věci umožnit ani při extrémních podmínkach, třeba extrémní náraz větru, nebo právě manévr, který je popisován jako správný, vzhledem k chování vrtulníku. Musím si popravit mínění.
Autorotace.
Skyšel jsem, ale nevím, co to vlastně znamená. Uvést vrtulník do stavu autorotace? Mohli by ste mě to nějak zjednodušeně vysvětlit?



Bohužel u vrtulníku se dá velmi snadno dostat do neštěstí , i seknutím ocasní trubky . To je hned. A není to ani tak konstrukční nedokonalostí vrtulníku ( i když by se mnohdy ledacos vylepšit dalo ) ale nezkušeností či mnohem častěji nedostatečnou vzdělaností pilota. A když vidím ty amatérské vrtulníky ( a některé jejich piloty) u nás, tak mne někdy jímá hrůza. Před pár lety jsem byl náhodně přítomen při motorové zkoušce jedné stavebnice. Pozval mne tam kamarád který se znal s majitelem/stavitelem. Tak jsem tam okukoval některá mně neznámá novátorská řešení . . Ale provedena mnohem lépe a také s daleko vyšší úrovní znalostí než Romusův vehikl. Kamarád prásknul majiteli co jsem zač, a ten okamžitě chtěl, abych mu to tam aspoň zavisel. Na dvoře autoservisu, ve VELMI omezeném prostoru první vzlet ! Z toho je vidět, jaký je přístup mnoha majitelů takových strojů, a taky proč je tak mnoho nehod malých letadel . Holt hodně peněz nezamená automaticky že takový boháč vlastní i mozek.
Ta autorotace je zajímavý letový režim , rotor se roztáčí proudem vzduchu , který prochází rotorem při klesání vrtulníku. Rotorové listy se nastaví na minimální úhel náběhu a polohová energie ( výška) se přemění na energii co roztáčí rotor. Když se pak nad zemí zvýší úhel nastavení rotorových listů, tak se zvýší tah rotoru. Tahu je jedno zda rotor roztáčí motor nebo vítr. On si dá říci, stačí jenom aby se to točilo dostatečně rychle. Zároveň se zvýšením úhlu nastavení listů velmi stoupne odpor rotoru a otáčky rychle klesají. A ten zvýšený tah se použije na zbrždění rychlého klesání v autorotaci. Vrtulníky klesají v autorotaci vertikální rychlostí asi tak 8-10 m/sec. Vtip je v tom, že pilot má jenom jeden pokus protože rotor se zabrzdí. Když zvedne tah rotoru příliš vysoko nad zemí, tak vrtulník po snížení otáček rotoru ztratí i tah a začne padat jako šutr. A je vymalováno. Když to pilot udělá zase příliš pozdě ( nízko) tak to klesání nestihne zabrzdit a zase je to prda o zem. Musí se to udělat v tom jediném správném okamžiku. A ten okamžik je pokaždé v jiné výšce , protože záleží na tom ,jak je vrtulník těžký, jak je silný vítr , jak je teplo jak letí rychle ( myšleno dopředu) . A ještě k tomu se pilot musí trefit na správné místo. Vrtulníky v autorotaci moc neklouzají, mají klouzavost asi tak 1:3 , když víc fouká, tak to padá k zemi skoro rovnou dolů. Autorotace se dá udělat s dopřednou rychlostí - to je ten běžný a snadnější způsob. Dá se udělat i kolmo dolů bez dopředné rychlosti,ale to je skutečně vysoce nebezpečný kousek. A nejde udělat vždy. Ona ani autorotace nejde udělat vždy. Existuje rozsah nebezpečných rychlostí a výšek, kdy prostě nejde udělat nic, jenom se se ctí zabít. Autorotace z visu nejde udělat asi tak mezi 10 až 200m nad zemí. Takže až vás někdo poveze v jednomotorovém vrtulníku a bude třeba při vzletu viset ( nebo letět pomaleji než nějakých 90km/h) v těchto výškách , pokud vysadí motor, je po vás. A nezáleží jak dobrý je ten pilot. Další problém je, že při vysazení motoru musí pilot zareagovat velmi rychle a ihned snížit úhel nastavení rotoru ( u některých heli je maximální reakční doba i pod 1 sec ! ) protože jinak se rotor zabrzdí a už nejde nijak roztočit . Pak si vychutnáte volný pád v kabině vrtulníku. Pokud se to tedy nerozpadne už ve vzduchu, protože listy rotoru drží ve správné poloze odstředivá síla. A ta zanikne když se rotor točí pomalu a klidně si už ve vzduchu useknete ocasní nosník. Pak se to roztočí a za pár sekund rozpadne. Ještě než dopadnete na zem. Když to ale pilot umí, tak to není nic tak strašně obtížného, i když taková adrenalinová zábava je to vždy. No, a teď se hlaste na vyhlídkové lety vrtulníkem

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 12:17 | Nahoru | #82
MrHip> Pidivrtulník na dvoře autoservisu bych chtěl vidět

Popsal jsi hezky, jak naše slavná armáda vytrestala Eugena Czerana

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 12:36 | Nahoru | #83
MrHip> A nezda se ti ze to trochu generalizujes ? Ja tedy vo kafemlejnkach nic nevim, ale rict ze do 200m nad zemi se neda udelat autorotace me prijde jako blbost.
Protoze urcite se bude jinak autorotovat s kraksnou MI24 a jinak s lehkym malym vrtulnikem. he ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 12:40 | Nahoru | #84
MrHip> Nelítáš v Ol s EC135? S OK-AHG? Jestli jo, tak už jsme se určitě několikrát viděli

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 12:56 | Nahoru | #85
MrHip> Tak teďkonc jsem to pochopil, po tvěm výkladu. Bylo mě jasný-nejasný několik věcí, zákon zachování energie neošlehneme, tak jsem nemoh pochopit, jak autorotace funguje, viděl jsem tam nějakou, mě neznámou, aerodynamicklou záhadu. Takže při výpadku motoru proměníme vrtuli ve větrný mlýn úpravou úhlu náběhu proto,. abychom neztratili otáčky. Tak naakumulujeme kinetickou energii, uložíme do soustavy vrtule+další rotující části s ní spojené, pokud možná nejvíc co jde a v pravý okamžik, změnou úhlu náběhu proměníme tuto energii ve vztlak, abychom zbrzdili co možná nejvíc pád.
A je mi jasné, že ten pravý okamžik je záležitostí hmotnosti, konstrukce, a tisíce dalších faktorů, počínaje teplotou vzduchu, sílou a směru větru, konče, jánevim, kravskou plackou na zemi. Takže řekl bych, kdo už jednou byl nucen a zvládl autorotaci, je pravděpodobně mezi kafemlejnkaři něco jako guru-hrdina a to teda já opravdu smekám před takovýma lidma. Myslím to opravdu bez srandy.
Ještě by mě zajímalo, jestli jsou známy nějaká data k autorotaci, nebo nějaké teoretické matematické vztahy, které by alespoň orientačně dávali šanci pilotovi daného typu vrtulníku vědět, jak kdy a co dělat, aby měl šanci.

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 13:06 | Nahoru | #86
MrHip> jjelikoz pochazim s letecke rodiny tak se mi ty tvoje vysky nejak nezdaji....rodiny znamy lital jako kapitan na mi 17 a pri preletu mu z duvodu zavady na palivovem vedeni vysadily oba motory....byl cca.v 150m a masinu bez toho aniz by si toho cestujici vsimli (krom jednoho) posadil do pole.

(reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 13:08 | Nahoru | #87
Plazivec> v americe se autorotace trenuje....


Naposledy editováno 26.01.2016 13:10:47

1 reakcí na tento příspěvek Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 13:22 | Nahoru | #88
Taky jsem létal jako kapitán Mi-17 , asi tak 20 let ( BTW zkus mi napsat do SZ jméno toho rodinného známého, dost pravděpodobně se známe) . Takový případ jako popisuješ mne není znám . Ale rád bych věděl víc jestli máš ještě nějaké informace. Zato znám případ ,kdy Mi-17 vysadily oba motory v přibližně stejné výšce jako píšeš vinou úplného vyčerpání paliva ze spotřební nádrže. Kapitán byl můj spolužák a bylo to i dost mediálně probíráno, protože vezli amerického českého kosmonauta Cernana. A tenkrát si toho zcela jistě všimli úplně všichni. Někteří mají dodnes trvalé následky. Kromě jiných i ten kapitán. Hrdinný příslušník policie který byl na palubě prostřelil okno aby z toho vraku mohli vylézt ven.Že z toho teče všude palivo, to mu při té střelbě nikterak nevadilo. Ještě že ten petrák není úplně snadné zapálit. Ale když už chytne, tak teda hoří. A k těm výškám, zcela jistě se nemýlím, psal jsem o autorotaci ve visu v těchto výškách. Tam je to průšvih. Pokud vrtulník letí nějakou slušnou rychlostí, tak stačí výška výrazně menší. Zase je pak na vše strašně málo času.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 13:37 | Nahoru | #89
MrHip> Hele nechci se hadat, protoze jak rikam vim o kafemlejnkach prd...ale treba

visení se nedoporučuje dělat ve výškách od 3 do 80 metrů nad zemí, neboť bezpečná výška, ze které je možné převést vrtulník z visení do autorotačního letu, je asi 80 m. Visení je obtížnější ve větší výšce a v turbulentním prostředí.



Zdroj zde

Proc tam Blaha pise v roce 63 neco jineho ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pokec pro letecké nadšence

26.1.2016 v 13:44 | Nahoru | #90
vybouřená_mrkev>
Jo
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist