Téma: Elektro - zpožděné přerušení obvodu
 
2.12.2015 v 10:24
Ahoj,
prosím o co nejjednodušší schéma + seznam součástek:

Napětí: palubní v autě.
Chci obvod s rozpínacím relé se zpožděním. Přivedu napětí na vstup obvodu, rozpínací relé (na výstupu obvodu) zůstane neaktivní po dobu cca 30s -2 min (není důležité kolik), poté sepne rozpínací relé.

12V relé mám nějaké běžné automobilové (spíná nebo rozpíná dle zapojení konektorů), nevím, jaký odpor má cívka těchto relátek (50-100 Ohm ???).
Neumím si sám vybrat kondík, trazistor, odpor....a sestavit schéma, které po určitém čase aktivuje to moje relátko.

Děkuju.


Naposledy editováno 02.12.2015 10:26:02
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

10.12.2015 v 12:54 | Nahoru | #61
PetrL3> kdybys nepoužíval ty šílený schémata odsud a udělal bys to s procesorem měl bys to opravdu jednodušší, stačilo by přepsat jedno číslo ale jasně, analog

(reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

10.12.2015 v 13:15 | Nahoru | #62
Midnightmare> Ale já se tomu v zásadě nebráním, ale v době, kdy sem prosil o co nejjednodušší schema s přesným seznamem součástek byl JMK jedinej, kdo dodal jednoznačný podklady.
Nějakej obvod z e-bay, to je první komplikace (jasně pro někoho, kdou už tam nakupoval a má paypal to je asi v pohodě), k tomu program na 10 řádků (opět hrozně jednoduchý, ale jen pro toho, kdo s tím už dělal). Taky umím vysvětlovat, jak je jednoduchý půlit motor někomu, kdo nezná ani princip jeho funkce.
Ďuričkův 555 bylo jediný další triviální řešení (za to mu díky), to bych použil, kdyby nefungoval JMKho obvůdek.
Akorát když sem koukal na 555, tak mi to nabídlo více druhů na různých frekvencích, takže sem nevěděl kterej koupit.

1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu

11.12.2015 v 12:31 | Nahoru | #63
Tak to jsem rád, že se zadařilo a funguje to. Snad jen, kdyby přeci jen doba odpadnutí relátka po vypnutí byla příliš krátká (a auto by se tak zprovoznilo moc brzy), postačí vyměnit zenerku za typ s o kousek nižším napětím - sníží se tím sice spínací napětí, takže relátko přitáhne o kus dříve, ale kond se pak nabíjí dále, takže nakonec bude větší rozdíl mezi spínacím a finálním napětím, a tedy bude i déle trvat vybití pod "odpadávací" úroveň. Zprovoznění auta po vypnutí spínačky tedy bude trvat o trochu déle.
Toť jen jako postřeh, pokud to už teď funguje s uspokojivými časy, zbytečně bych dál nelaboroval.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

11.12.2015 v 12:49 | Nahoru | #64
J.M.K.> Je pravda, že to původně opadalo rychle. Vyřešil sem to už ale tak, že se to nabíjí přes 100K seriově s diodou, a paralelně k diodě je rezistor 2M, přes kterej se to vybíjí. Tedy místo jednoho odporu R1 jsou 2 odpory a 1 dioda. Při sepnutí obvodu a zapnutí zapalování se rozbliká dioda. do obvodu ještě dám bzučák. Při rozepnutí relé se sepne klakson. To je asi vše.
Do druhýho auta udělám buď ještě jeden stejnej obvod, nebo použiju ten Ďuričkův obvod ať zkusím něco jinýho. Koupil sem součástky i na na ten s 555.

(reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

12.12.2015 v 11:34 | Nahoru | #65
PetrL3> To také není špatný nápad s tím klaksonem. Když auto náhle zdechne na cestě a ještě začne troubit, zloděje to tuplem vyplaší a odradí od toho, pokoušet se znovu nastartovat a pátrat, proč to nejede. Klakson je lepší spínat přerušovaně, na to stačí obyčejný astabilák (multivibrátor) ze dvou trandů, ale levněji vyjde astabilák s NE555 (ten šváb dnes nestojí snad ani bůra). Spouštění astabiláku můžeš klidně ovládat tím darlingtonem, co spíná relátko, následně astabilák bude ovládat relátko spínající klakson (lepší je použít další přídavný klakson, ostatně většina aut s fabrickým alarmem to tak má také), pokud víš, které dráty vedou na blinkry, výstup relátka může před diodovou výhybku spínat též blinkry, takže auto se nejen rozhouká, ale i rozbliká. Pozor, je třeba použít diody dimenzované min. na 5A, "klasická" 1N4007 (1A/1000V) tady stačit nebude.
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist