globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 11:42 | Nahoru | #61
Takže jen namátkou - ŘJ vstřikování, ABS, xenonů, UCH, přístrojová deska, tempomat, airbagy a hromada dalších... a všechno zvlášt, akorát je to mezi sebou propojený multiplexem.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 11:42 | Nahoru | #62
S.M-A-RT> ono to letadlo má ještě baterie, takže zas tak hned k zemi nejde.

ohledně aut už ti odpověděl assassin jen dodám, že moderní auta mají samostatnou jednotku i na ovládání stahování oken.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 11:56 | Nahoru | #63

mikro píše: Vyřadit u dsgčka nejde-mechanicky blokované západkou el.magnetu od brzdy. brzda má dvojitý spínač, odblokuje západku a vypne plyn pedál.



proč by nešlo?? z D na N jde pouze pohybem páky dopředu i pod plynem, stejně tak když stojíš na semaforu, sundáš nohu z brzdy posuneš tam D a jedeš... pak je možnost páku vyklopit doleva a řadit dopředu/dozadu či pádly... tlačítko jištění na boku musíš zmáčknout pouze pokud řadíš S,R či P... nechci kecat ale z R jde na D přeřadit opět pouhým pohybem páky i pokud auto pořád couvá setrvačností... z D jde odjištěním zařadit R či P ale narveš to tam přes zub, jaké by toto mělo následky zkoušet nebudu ale jde to a ozve se škrčení

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 12:59 | Nahoru | #64
Treba Opel Insignia to ma docela centralizovane. Sice jsou tam urcite oddelene jednotky u volantu apod. ale jinak to ma uplne jinou koncepci a dost to tam ridila hlavni jednotka (alespon v ni byl problem kdyz prestalo fungovat abs. esp, parkovaci senzory, adaptivni svetla, theft detterent a dalsi). Za vsechno mohlo jedno vadne abs cidlo na zadnim kole.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 13:06 | Nahoru | #65

J.M.K. píše: Opět jsme nad tím s kámošem diskutovali a dobrali jsme se toho, že za takových podmínek by nejméně 70% uchazečů řidičák nikdy nezískalo!



Jenomze to je, jako bys chtel v dnesni na internet poustet jen ty, co umi zahvizdat pripojovaci ton modemu nebo si rict web serveru o stranku pres telnet rozhrani...

Proste at se nam to libi nebo ne, rizeni dneska neni zabava pro elitu (tech 30%) ale kazdodenni nutnost pro masy (cili je snaha ho udelat co nejjednodussi)...

3 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 13:32 | Nahoru | #66
assassin> Pochopitelně i mechanické prvky mohou selhat, ale dle mých zkušeností jsou přece jen spolehlivější a není velký problém udělat zálohování a nouzové vypnutí (třeba při zaseknutí struny od plynu mechanické uzavření paliva, nebo odpojení čerpadla a zapalování.
S tím zvýšením nehodovosti máš v podstatě pravdu, ale tam právě argumentuju tím, že za takových podmínek výcviku by dostal řidičák jen ten, kdo "na to má" a ne každé kopyto, takže by řídil mnohem opatrněji a pochopitelně by ani nebylo na silnicích tak "husto", což by pravděpodobnost nehod opět snížilo.
Udělat "Velký třesk" a ze všech aut najednou sebrat veškerou elektroniku, to by každopádně byl problém... možná ne tak velký, jelikož největší kopyta by pak takové auto nebyla schopna ani nastartovat, natož vyjet, ale tam se najde spousta argumentů a bylo by to na nekonečnou diskusi.

rrss> Přesně takový případ jsme před léty probírali s kolegou a řešili jsme to i s jedním starším mechanikem a shodli jsme se na tom, že úplně nemožné to asi nebude, ale že to moc pravděpodobné není, jelikož olej unikající do sání přes ložiska dmychadla se němá šanci pořádně rozprášit ve vzduchu, jako při vysokotlakém vstřiku, takže pokud by ve spalovacím porstoru nebyla přehřátá, natož rozžhavená místa, tak by olej, kor po vypnutí vstřiků, jen tak nechtal a pokud ano, tak spalování by bylo tak nedokonalé ,že by motr stejně nepodal plný výkon a rychle by se zanesl.
Ale pro tyto případy by stačilo dát klapku do výfuku (pricip motorové brzdy u LIAZky), nebo naopak klapku do sání, v nouzi sání prostě něčím ucpat.
Ostatně motor 1.5CRDi, který mám v Accentu, klapku v sání má. Její účel jsem nikdy moc nechápal, snad krom rychlejšího ubírání plynu (a tím i padání otáček) při roztočeném dmychadle.

Krovak> Přesně to mám na mysli. Pak to skoro "jede samo" a zrovna při jízdě na sněhu tohle dodává člověku pocit jistoty. Pak někdo zhýčkaný takovým autem sedne do něčeho, co ESP nemá a na sněhu vyletí z první zatáčky. A málokdo ví, že třeba už jen ABS v malých rychlostech brzdou dráhu naopak prodlouží.
Nezapomenu, jak si kdysi spolužák koupil dost olítanou Š100L - dost orezlou, s vůlí na volantu a trochu klapajícími ventily (opřesněji řečeno měl za 3500,- dvě auta, kde jedno bylo takto pojízdné, zatímco druhé mělo kastli úplně na odpis, ale motor šlapal jako víno, tak jej později přehodil). Nechal mě jednou řídit a jak jsem byl zvyklý na F128 (byť ve stokrát lepším stavu), nedělalo mi problém tu jeho hundrtku řídit a klidně jet "plnou" rychlostí . Když to pak viděl další spolužák, tak Honzu hned ukecával, ať mu to taky půjčí, chlubil se, jak dlouho jezdí s ochcávkou - a ejhle, když sednul do hundrtky, tak se sotva rozjel a pak celou cestu oči na šťopkách, vyklepaný jako koprdekl, volantu s držel křečovitě jako klíště, měl co dělat, aby nekličkoval a na cestě, kde dalo jet v pohodě stovkou, si netroufl jet víc, jak 45km/h . Což jest, myslím, dost dobře ilustrující příklad toho, o čem je řeč a sice, že moderní auta jsou až příliš uživatelsky "hodná".

Skalik> Se systémem fly-by-wire bylo před časem dost problémů na letounech Panavia Tornado, kdy došlo k několika nevysvětliteným haváriím a ani nikdo neměl snahu to vyšetřovat. Pak se do toho na vlastní pěst pustil jeden z přeživších pilotů a víceméně náhodou zjistili, že řídicí jednotka při častějších pohybech kniplu zkrátka nestíhá zpracovávat vstupní povely, "splaší se" a obrátí letoun na záda a napikuje dolů. Stačilo pustit knipl, jednotka se po chvíli vzpamatovala a pokud byla dostatečná výška, bylo možné letoun vybrat a zachránit. Potom systém přepracovali a hlavní jednotka už se starala jen o řízení letu a neovládala i zbraňové systémy a vše ostatní, což způsobovalo její "přetížení".
Od té doby však systémy prošly dlouhým vývojem a i dnes jsou několikrát zálohované.
Podobně byly problémy s kolapsem FBW na F16, ale tam to bylo způsobeno tím, že při velkých přetíženích se jeden ze svazků kabeláže propíchl o vyčnívající špičku jednoho šroubu a šel do zkratu. F16 byl právě jakousi "první vlaštovkou" využívající FBW, ale tam za použitím tohoto systmu stojí skutečnost, že tento letoun je "vrozeně" tak nestabilní , že bez FBW by byl pilot tak zaměstnán a zatížen jeho ovládáním, že by vůbec neměl šanci se soustředit na bojové úkoly. Na druhou stranu ta vrozená nestabilita značně zvyšuje obratnost letounu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 13:37 | Nahoru | #67
E-Ryc> To je pravda, jenže k ovládání vozidla je třeba "něco umět" a hlavně zvládat pravidla a chovat se v provozu kultivovaně a ohleduplně a ne způsobem "Uhni!Jedu a nohu z plynu nesundám!". Pokud je někdo "psychouš", co si potom, co se mu holka za jeho "machrovinky" vysměje a pošle jej ho háje, musí jít způsobené frustrace a "sražený hřebínek" vybít tím, že skočí do auta a jede jako šílenec, dokud se někde nevybourá, nebo jej nezastaví policejní hlídka, tak ten by nikdy neměl řidičák dostat a pokud je pro něj doprava "každodenní nutností", tak holt "jseš magor? Máš smůlu a buď se nauč chovat, nebo jezdi autobusem!".

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 14:19 | Nahoru | #68
J.M.K.> nechci nic říkat, ale z toho co tu píšete je dle Vašeho názoru každý řidič moderního auta, samozřejmě kromě Vás, vemeno co neumí řídit a posadil byste ho do škodovky, MBčka nebo dalšího podobného krumplu aby se to "naučil".. Proboha, uvědomte si, že žijeme v 21. století, elektronika je naprosto všude, usnadňuje nám život ať chceme nebo ne, nic s tím neuděláme. A nalijme si čístého vína, tyhle šroty co vy tu prezentujete jako "bomba káry", který udělaj z řidiče druhýho Schumachera, jsou z mýho pohledu jak na silnici, tak pro řidiče mnohem nebezpečnější, než ty auta napěchovaný elektronikou Protože ano, určitě se již každému z nás stalo, že jednou něco nevyšlo úplně dle našich představ, ale pokud už se to stane, moderní auto s ESP, ABS, posilovačem řízení atd. atd. aspoň následky zmírní nebo situaci zachrání, ale Schade či tomu podobný, tam už si rovnou před nárazem, pokud to teda ještě stihnete, můžete objednat bednu a rezervovat místo na hřbitově, protože se to při nárazu sroluje jak harmonika.. A jen tak pro srovnání, kolik lidí zemřelo při nehodách, kdy se auto zbláznilo a nešlo s tím udělat zhola nic..a kolik jich zůstalo v autech typu škoda 120, Mbčko, Favorit..? Je mi 19, je mi jasný, že se mi vysmějete, ale občas fakt žasnu nad tím, co tu lidi dokáží vyplodit za nesmysly o tom, jak by se mělo jezdit v autech, který jsou pomalu nebezpečný jen tím, že jsou

Naposledy editováno 27.02.2013 14:21:52

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 14:28 | Nahoru | #69
J.M.K.> pane kolego jestliže chcete opatné řidiče je velmi jednoduché řešení u každého auta se vymontuje airbag a místo něj se namontuje trn směřující proti hrudníku řidiče, takže při každé větší nehodě bude řidič utracen. Pak lidé budou jezdit mnohem opatrněji a ohleduplněji. Jen to je jaksi takové neprůchozí řešení.

Dost tu obhajuješ starý auta jako felicia a dále do minulosti, ale zapomínáš, že je spousta lidí co řídí protože musí. Já třeba to mám do práce 50km a veř, že ráno se na řízení rozhodně netěšim. Mám auto bez elektronickejch pomocníků a celkem mě to sere, protože zvlášť když je takhle posmrkáno na silnici tak by bylo milé kdyby mi něco ještě hlídalo prdel. Ono když jedu domů utahanej z práce tak to chce hodně soustředění hlídat zda někde nejdu do smyku když je tak krásně nasněženo. A to prosím oproti některým opravdu nejezdím velké kilometry.

Dneska je auto spotřební záležitost a životní nutnost. A mít škodu 120 a ráno doufat, že naskočí no ne děkuji.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 15:28 | Nahoru | #70

Haggar píše: WhiteX> Tady nikdo nepíše o elektronických brzdách, ale o elektronické ruční brzdě....Má třeba AUDI A6...

To byla jen poznámka ohledně toho, že plyn dneska bývá velmi často řízen elektronicky, brzdy ale nikoliv (tedy by jakéholi selhání řj., nebo elektroinstalace nemělo mít vliv, síla na pedálu by se přes hydraulický okruh měla vždy dostat do brzdičů, maximálně nemusí fungovat posilovač)...

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 15:35 | Nahoru | #71
JMK: jenze ty pomocnici se tam delaj aby mohli ridit i ti co nemaj nadani a starej kram nezvladnou. Jenze potrebuji jezdit, za praci atd. Jasne provoz by se hodne zmensil, jenze by se i vsechno poradne zdrazilo...nejspis, tezko odhadovat odhafovat neceho tak zasadniho....

Z mejch zkusenosti je spolehlivejsi elektronika nez ta mechanika, na aute uz mi odeslo dost mechanickejch prvku, zasadni elektronickej prvek nikdy.....

Stryc opravuje dieselove motory, hlavne cerpadla atd, a motoru co spalili olej uz tam mel hodne... Dokaze si ho to vzit oddechem, nektery motory nemaj separator a je to u nich pomerne casta vec, malokdy to auto ridil nekdo duchaplny kdo to zadusil kvaltem, spis jde bud o zadreny, ale spis o pretoceny a potkany motory...

Naposledy editováno 27.02.2013 15:40:04

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 15:38 | Nahoru | #72
J.M.K.> opět srovnáváš nesrovnatelné.... Š120 nebyla opravitelná na koleně pro dobro majitele ale kvůli tomu že tenkrát ty technologie moc nebyly a tenkrát by se opravdu ty odtahovky dle mě uživily....

a kdyby ti nějakej blbec vjel do cesty s tou hundrtkou tak než to zabrzdí už bys tu asi nebyl co? a že tenrát lidem nedělala přednost zprava si nech od cesty, vídám to na parkovišti dnes a denně, řidiči 40+....

a kolega Krovak, který jednou jede na půl plynu a auto mu furt hrabe (asi předohrab a divný gumy) a pak jede klidně 90 a zajede do škarpy, kvůli sněhu na krajnici... jestli to byla jeho fabie 1.9 sdi...

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 15:44 | Nahoru | #73
J.M.K.> Ta klapka v sání je nejspíš chcípací, dřív se chcípalo přerušením dodávky paliva, klapkou je to prej "kultivovanější".

Lion píše: J.M.K.>
a kolega Krovak, který jednou jede na půl plynu a auto mu furt hrabe (asi předohrab a divný gumy) a pak jede klidně 90 a zajede do škarpy, kvůli sněhu na krajnici... jestli to byla jeho fabie 1.9 sdi...



Milý pane Lione, kolik aut jsi měl, a jaká? Když už teda máš ten řidičák nejspíš celé tři roky...

Pro vysvětlení - od baráku to mám do kopce, který není extra malý, takže pokud je na silnici 15 cm sněhu, skutečně mi celou cestu do kopce do výkonu zasahuje ASR a nedostanu auto na víc jak cca 60 km/h (pak už kopec končí).
Na rovince se to samozřejmě rozkutálí na víc, proto mě to může v 90 začít tahat do škarpy. Navíc jsem nepsal, že jsem skončil ve škarpě, pouze že mě to tam táhlo. Nauč se číst. Škodovku jsem nikdy neměl, jezdím Lagunou II 110kW ve výbavě Initiale Paris, tudíž v ní mám všechny asistenty co Renault do téhle generace vozu dával, čili ABS, ASR, ESP, brzdovej asistent. Ještě nějaké otázky?

Mimochodem, předohrab to je a zimáky jsou Micheliny.

Naposledy editováno 27.02.2013 15:58:13

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 15:51 | Nahoru | #74
JMK: jak rikaji kolegove, stara auta ktera se musi ridit mam rad, ostatne jako soukrome auto mam stare bmw, ale denne jezdim pres 70km do prace a zpet a jsem rad za moderni sluzebni auto s elektronikou... 10hodin makat a pak jeste davat kontra pri smycich a na milimetr presne davkovat plyn a brzdy...atd... Nic moc, nepoznas dokud si to nezkusis a dokud ti vek nepreleze pres 30

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:17 | Nahoru | #75

Lazzarik píše: J.M.K.> nechci nic říkat, ale z toho co tu píšete je dle Vašeho názoru každý řidič moderního auta, samozřejmě kromě Vás, vemeno co neumí řídit a posadil byste ho do škodovky, MBčka nebo dalšího podobného krumplu aby se to "naučil".. Proboha, uvědomte si, že žijeme v 21. století, elektronika je naprosto všude, usnadňuje nám život ať chceme nebo ne, nic s tím neuděláme. A nalijme si čístého vína, tyhle šroty co vy tu prezentujete jako "bomba káry", který udělaj z řidiče druhýho Schumachera, jsou z mýho pohledu jak na silnici, tak pro řidiče mnohem nebezpečnější, než ty auta napěchovaný elektronikou Protože ano, určitě se již každému z nás stalo, že jednou něco nevyšlo úplně dle našich představ, ale pokud už se to stane, moderní auto s ESP, ABS, posilovačem řízení atd. atd. aspoň následky zmírní nebo situaci zachrání, ale Schade či tomu podobný, tam už si rovnou před nárazem, pokud to teda ještě stihnete, můžete objednat bednu a rezervovat místo na hřbitově, protože se to při nárazu sroluje jak harmonika.. A jen tak pro srovnání, kolik lidí zemřelo při nehodách, kdy se auto zbláznilo a nešlo s tím udělat zhola nic..a kolik jich zůstalo v autech typu škoda 120, Mbčko, Favorit..? Je mi 19, je mi jasný, že se mi vysmějete, ale občas fakt žasnu nad tím, co tu lidi dokáží vyplodit za nesmysly o tom, jak by se mělo jezdit v autech, který jsou pomalu nebezpečný jen tím, že jsou



A v čem ti prosimtebe pomůže nebo zachrání situaci například tebou jmenovanej posilovač řízení? Pokud nejsi schopnej dostatečně rychle otáčet volantem tak to bůh s těma co tě někde potkaj. Naopak je v některejch situacích a zvlášt u začátečníků posilavač i pěkná kurva, oproti autu bez posilovače máš pramalou odezvu od předních kol a některý přeposilovaný auta (Fabka kupříkladu) toho rády na mokru/sněhu zneužijou ve smyk když prudčejc hneš volantem a naopak vznikne krizovka spíš nez bez posilovače, což se například začátečníkovi stane lehce. ABS budiž, na krizovky na mokru, sněhu atd. dobrá věc ale na suchu jsem rád že moje auto žádný ABS nemá. Na sněhu a mokru holt nesmí člověk hamtnout na brzdu jak smyslů zbavenej a trochu předvídat. Nevim proč by starý auta měly bejt nebezpečnější než nový, je to o lidech né o autech. A pokud nejsi člen zlatý mládeže tak věř tomu že až se osamostatníš tak budeš za starý auto taky rád.

3 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:27 | Nahoru | #76
Lazzarik> Nevím, jak ostatní, já se Ti nevysměju, také mně bylo 19let, ale tehdy jsem si o autě, jako jsou ta dnešní, mohl nechat zdát, ale nijak mně to nevadilo - naopak čtyřicet let starý vůz mě leccos naučil a hlavně, když jsem po pár letech dělal zkoušky na náklaďák, tak mi instruktor nechtěl věřit, že jsem s tím dosud nejezdil - když viděl, jak mi nedělá absolutně žádný problém na staré Líze řadit. Netvrdím, že dneska je každý řidič neschopné vemeno, poukazuju spíš na to, že díky tomu, že dneska je ovládaní aut "tak snadné", tak zejména ta kupa elektronických asistentů leckomu dává falešný pocit "nezranitelnosti" a nadvlády nad fyzikálními zákony.
A že někdo nedodržuje limity, riskantně předjíždí v nepřehledných úsecích apod., tak to nesouvisí s ovládáním vozidla, ale s psychikou a morálkou a to naráží nato, že takový člověk by bohužel neměl mít na řidičák nárok.

Skalik> O takovém řešení se mluvilo už před desítkami let. Byl by o sice dost "brutální" způsob, nicméně bezesporu účinný. Tím samozřejmě netvrdím, že by se zavést měl, ale souvisí to s tím, že absence bezpečnostních prvků už sama o sobě podvědomě člověka nutí k většímu respektu a pokoře.
A u starších typů oceňuju právě jednoduchost a leckdy i nenáročnost oprav, kdy nemusíš s každou prkotinou na dílnu. Natož, když se dá něco snadno vyrychtovat na cestě a nemusíš čekat na odtah. Také toho mám naježděno dost a to se vším krom autobusu. A naopak má zkušenost je taková, že radši ty různé vychytávky nemít, jelikož už jen to, že si musím hlídat, jestli nejdu do smyku a tak, podvědomě nutí ke zvýšené pozornosti. Kdežto, pokud si auto vše hlídá samo a řidič nemusí prakticky nic, tak tím spíš to uklimbá a hodně tak stoupá riziko mikrospánku se všemi následky.
Auto, u kterého stačí jedním tlačítkem spustit motor, nastavit volič kvaltkysny na "D", rozjet se, nabrat rychlost, zapnout cruise control, sundat nohy z pedálů a jen točit volantem, je podle mě nejhorší, co může být, kor na dlouhých a rovných cestách. To pak řidič usne hned.
Že je dnes auto životní nutností, to je pravda. Ale nic to nemění na tom, že by jedinci, kdož prostě na řízení nemají buňky, si holt museli život přizpůsobit tak, aby se bez auta obešli. Tvůj názor nepopírám, ale připomíná mi to "zajímavý" efekt - že spousta zastánců právě toho, že dneska "musí mít auto k životu každý" většinou rychle svůj názor obrátí poté, co nějaké takové individuum, které auto má, "poněvadž to jinak nejde", ale jinak by nemělo za volantem co dělat, způsobí nehodu, kterou někdo z jejich blízkých nepřežije, nebo přežije s těžkými a trvalými následky, nedej pánbu jsou obětí oni sami. Pak takového člověka tato myšlenka rychle opustí a naopak začnou zastávat opačný názor, že prostě "když na to někdo nemá, tak za volant nesmí".

assassin> Ohledně těch nafťáků... kdysi jsem někde viděl tabulku možných závad a byla tam možnost, že motor najednou vyběhne do otáček, přeběhne maximum a neovladatelně se rozbíhá dál. Dle tabulky byla závada v čerpadle - zadřené písty, nebo prasklé pružiny. To mně právě moc nešlo do hlavy, jelikož v tom případě trysky nemohou fungovat (podávací pumpa takový tlak neudělá). Pochopitelně tam jako řešení bylo okamžitě motor zastavit "udušením" přes brzdy, nebo rozepnutím spojky v náhonu čerpadla (tu spojku tam má třeba T148). Řešil jsem to s pár lidmi, i opraváři a rovněž jim to moc do hlavy nešlo. Ale pokud šlo o zaseknutou reglertyč, tak někteří jako druhou nejrychlejší možnost uváděli "popadnout kus železa a třísknout do skleničky" (pokud enbyla možnost motor udusit, nebo ucpat sání).

Lion> U starých Schade právě byla výhodou ta kompatibilita dílů. Do Š105 v pohodě praskneš kvaltkysnu z embéčka, stejně jako motor Favorit. Dneska takovou zaměnitelnost najdeš málokde, což opravy dále prodražuje.
A když mi někdo vjede do cesty, tak je celkem jedno, s čím tam vjede. Pak záleží na mě, v čem jedu a jak náraz zachytím. A zase příliš tuhá kastle, která nepohltí náraz, je paradoxně nebezpečnější, než kastle snadno deformovatelná.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:39 | Nahoru | #77
J.M.K.> Nebavme se prosím o extrémech. pro vyjasnění pojmů, potkávám cestou paní doktorku co je taková píča, že než by šla na autobus tak raději jezdí do práce autem a to rychlostí 35km/h a je jí jedno zda je v obci nebo mimo a zda je sucho/mokro/sníh ta v autě nemá co dělat, ale bavme se o průměrném řidiči viz moje přítelkyně jezdí spíše pomalu a opatrně, pokud by dostala smyk tak je v prdeli, protože netuší jak reagovat a nemá cit pro stroj. A pro ní by mi ESP přišlo více než vhodně. No a mě by to aspoň nelákalo se s tím klouzat, když to spolujezdce děsí.

K starým autům co si na cestě opravíš. Mít auto co se musí na cestě opravovat tak jde z baráku. Auto mě nesmí nikde nechat to už bych rovnou mohl jezdit vlakem. Na dojíždění do práce máme golf IV v holomrdu s nafťákem a na dovolený a delší cesty mondeo 98 s 2.0 benzín oboje to jsou moderní auta, ale stará, takže pro mě vhodný kompromis hlavně z finančních důvodů. A není síly co by mě lákala ke starším vozidlům. Jo měnil bych za wranglera, ale tam je motivace jiná.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:47 | Nahoru | #78

Lazzarik píše: J.M.K.> nechci nic říkat, ale z toho co tu píšete je dle Vašeho názoru každý řidič moderního auta, samozřejmě kromě Vás, vemeno co neumí řídit a posadil byste ho do škodovky, MBčka nebo dalšího podobného krumplu aby se to "naučil".. Proboha, uvědomte si, že žijeme v 21. století, elektronika je naprosto všude, usnadňuje nám život ať chceme nebo ne, nic s tím neuděláme. A nalijme si čístého vína, tyhle šroty co vy tu prezentujete jako "bomba káry", který udělaj z řidiče druhýho Schumachera, jsou z mýho pohledu jak na silnici, tak pro řidiče mnohem nebezpečnější, než ty auta napěchovaný elektronikou Protože ano, určitě se již každému z nás stalo, že jednou něco nevyšlo úplně dle našich představ, ale pokud už se to stane, moderní auto s ESP, ABS, posilovačem řízení atd. atd. aspoň následky zmírní nebo situaci zachrání, ale Schade či tomu podobný, tam už si rovnou před nárazem, pokud to teda ještě stihnete, můžete objednat bednu a rezervovat místo na hřbitově, protože se to při nárazu sroluje jak harmonika.. A jen tak pro srovnání, kolik lidí zemřelo při nehodách, kdy se auto zbláznilo a nešlo s tím udělat zhola nic..a kolik jich zůstalo v autech typu škoda 120, Mbčko, Favorit..? Je mi 19, je mi jasný, že se mi vysmějete, ale občas fakt žasnu nad tím, co tu lidi dokáží vyplodit za nesmysly o tom, jak by se mělo jezdit v autech, který jsou pomalu nebezpečný jen tím, že jsou



Ano, máš pravdu, že elektronika nám pomáhá, i když nechceme až nás občas ohrožuje - párkrát se mi stalo, že jsem poteboval předjet nebo rychle vypálit z křižovatky, jenže tam byla díra/hrbol a kola se protočila a elektronika to vyhodnotila a ubrala výkon - při předjíždění autobusu super adrenalin (naštěstí v mých autech jde aspoň to ESP vypnout, na rozdíl třeba od koncernu, takže vypínám).

Další věc je, jak tu elektroniku využiješ - dost lidí se chlubí, jak letěli a esp blikalo, jenže fyziku lze ochcat jen do určité míry, pak už ani ultrasuper esp nepomůže...

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:50 | Nahoru | #79
Jmk: zaseknuty pistky v cerpadle jsou kravina, spis zasekla regulace otacek.... Ale pretoci se to snadno i na ten olej...

Hele ja zas rikam ze ti co si mysli jaky jsou supr ridici a ze nikdo jinej nez supr ridici jako oni na ceste nema co delat zmeni nazor po tom co sami zpusobi nakej pruser...

Ad zamena dilu, to si delas legraci? Koukni se na koncern, audi,vw, seat, skoda...vsichni pouzivaj stejny komponenty... Dneska na silnici jezdej 4 modely aut, zbytek jsou jen jine plasty a nalepky s logem

S tim cos napsal o deformacich nesouhlasim, ty moderni kastle jsou tuhy jen kolem posadky, ten zbytek je stavenej na deformaci. Ty stary auta se zdeformuji komplet i s ridicem... Videl jsem crashtesty svyho bawa a bourat bych v tom fakt nechtel....

Naposledy editováno 27.02.2013 16:52:39

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:53 | Nahoru | #80
A tohle znáte:

"Každej kdo jede pomaleji než já je idiot a každej kdo mě předjede je šílenec"

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 16:59 | Nahoru | #81

Skalik píše: J.M.K.> ...viz moje přítelkyně jezdí spíše pomalu a opatrně, pokud by dostala smyk tak je v prdeli, protože netuší jak reagovat a nemá cit pro stroj. A pro ní by mi ESP přišlo více než vhodně...


Není právě todle ten problém? Že neví jak na takovou situaci reagovat? To že jezdí pomalu a opatrně ještě neznamená že se do takové situace nemůže dostat.

Jinak mě vdycky zajímaly následky situací kdy už to elektronika nezvládne? Protože co si budem nahlávat, když to to auto umí tak se toho začne využívat a dřív nebo později se řidič dostane na hranici možností elektroniky.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 17:02 | Nahoru | #82

assassin píše:
Ad zamena dilu, to si delas legraci? Koukni se na koncern, audi,vw, seat, skoda...vsichni pouzivaj stejny komponenty... Dneska na silnici jezdej 4 modely aut, zbytek jsou jen jine plasty a nalepky s logem



samozřejmě... stejný motor mají třeba 4 auta... fabie, okta, superb... 1.4 tsi... to samé má golf apod.

nemluvě o tom že třeba ford má motor volvo, jtd používá kupa značek, micák colt má stejnou platformu jako mercedes a... jeep má motor crd, který taky není jeho... a tak dále

a ta tuha kastle... tak ona 120 ani žádnou deformační zónu nemá ne?

Naposledy editováno 27.02.2013 17:03:42

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 17:07 | Nahoru | #83

J.M.K. píše: Lazzarik>
Lion> U starých Schade právě byla výhodou ta kompatibilita dílů. Do Š105 v pohodě praskneš kvaltkysnu z embéčka, stejně jako motor Favorit. Dneska takovou zaměnitelnost najdeš málokde, což opravy dále prodražuje.



No, to jsem fakt rád, že můžu do 105ky nacpat převodovku z embéčka a motor z favoritu. To nesvědčí o genialitě tvůrců, ale o technické zastaralosti způsobené plánovaným hospodářstvím.
Ale k těm elektronickejm systémům, co je na nich špatnýho? To že umožnujou i lidem, co nemaj cit pro řízení jezdit bezpečně? To je snad dobře, ne? Souhlasim s tim, že dneska posadit čerstvýho absolventa do starý škodovky, tak skončí v prvnim příkopu, ale to neni zhýčkanost, nýbrž nezvyk.
To je stejný jako když by si před 40ti lety někdo zoufal, že za první republiky auta neměla posilovače řízení a brzd a že se startovaly klikou a že dneska jezdí každej debil, protože MBčko už má v převodovce synchrony a nevyžaduje při řazení meziplyn.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 17:07 | Nahoru | #84

Hellborn píše: Ano, máš pravdu, že elektronika nám pomáhá, i když nechceme až nás občas ohrožuje - párkrát se mi stalo, že jsem poteboval předjet nebo rychle vypálit z křižovatky, jenže tam byla díra/hrbol a kola se protočila a elektronika to vyhodnotila a ubrala výkon - při předjíždění autobusu super adrenalin (naštěstí v mých autech jde aspoň to ESP vypnout, na rozdíl třeba od koncernu, takže vypínám).

Další věc je, jak tu elektroniku využiješ - dost lidí se chlubí, jak letěli a esp blikalo, jenže fyziku lze ochcat jen do určité míry, pak už ani ultrasuper esp nepomůže...



a kdybys na cestě hrabal jak ocas tak co? pokud neubereš plyn tak se kola nechytnou a pokud budeš na ledě neprohrabeš se tak jako tak... a i na suchu bych řekl že bude systém rychlejší/stejný než protáčející se kola pod plným plynem

nevypinatelne esp je záležitost pouze yetiho a nové okty... tzn auto starý 2 roky...

Naposledy editováno 27.02.2013 17:10:32

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 17:11 | Nahoru | #85

Lion píše: tak ona 120 ani žádnou deformační zónu nemá ne?


Ale má, deformační zóna je rezervní kolo, co je vepředu v kufru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 17:16 | Nahoru | #86

Lion píše: a kdybys na cestě hrabal jak ocas tak co? pokud neubereš plyn tak se kola nechytnou a pokud budeš na ledě neprohrabeš se tak jako tak... a i na suchu bych řekl že bude systém rychlejší/stejný než protáčející se kola pod plným plynem

nevypinatelne esp je záležitost pouze yetiho a nové okty... tzn auto starý 2 roky...



Zalezi jal je zo udelany, ale me to dela taky pokud nemam vyple asc a nekde se protoci kola tak akcelaerace je horsi nez s vyplym asc kdy se kolo parkrat protoci a pak se chytne...

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 17:27 | Nahoru | #87

assassin píše: Zalezi jal je zo udelany, ale me to dela taky pokud nemam vyple asc a nekde se protoci kola tak akcelaerace je horsi nez s vyplym asc kdy se kolo parkrat protoci a pak se chytne...



samozrejmě že jsou situace kde je potřeba se na hulváta prohrabat... alee nejlepší čas bude vždy pokud se kola neprotočí...

já měl namysli situaci, kdy to odpálíš z křižovatky, od gum se ti kouří o stošest, ale nějak extra nezrychluješ protože trakci prostě nemáš

Naposledy editováno 27.02.2013 17:28:11

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 19:26 | Nahoru | #88

Lion píše: a kdybys na cestě hrabal jak ocas tak co? pokud neubereš plyn tak se kola nechytnou a pokud budeš na ledě neprohrabeš se tak jako tak... a i na suchu bych řekl že bude systém rychlejší/stejný než protáčející se kola pod plným plynem

nevypinatelne esp je záležitost pouze yetiho a nové okty... tzn auto starý 2 roky...



Nevím, proč bych měl hrabat jak vocas. Nikdy jsem neměl problém vyjet. Prostě ten systém nepotřebuju. Naopak mě ten elektrický "mozek" několikrát ohrozil, protože pozná jen prohrábnutí, ale nerozliší, jestli to hrabe kvůli sněhu nebo díře na silnici. A fakt moc super,když auto při předjíždění zpomalí.

Nevím,jak je starej Golf 5, ale ani tam nejde esp úplně vypnout - respektive když jsme ho měli na polygonu, tak se esp samo zapinalo.

Naposledy editováno 27.02.2013 19:32:36

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 19:42 | Nahoru | #89
U velkých dopravních letadel je tak nějak jedno, čím se to řídí. Jak elektronický Fly-by-wire tak hydraulické řízení se může posrat. Záloha v podobě mechanických táhel od kniplu ve stylu posilovače řízení auta by byla značně zbytečná, protože rukou by ten knipl u takového letadla neurval ani rambo.

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 20:42 | Nahoru | #90
já myslím ,že na autě je pořád ta stejná hydraulická brzdová soustava,která se zdokonaluje pouze doplnkovým zařízením jako je posilovač ,abs,atd stejně jako volant vs řízení a posilovač ,jsou jisté věci které výrobce musí dodržet aby se v případě poruchi neodstavil celej sistém,mám takovej pocit ,že ani zrcátka nemůžou nahradit kamerama
Ale povšiměme si ,že tyhle věci se dějí hlavně v USA
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist