a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Na nastavení podvozku nemá vliv jen samotná hmotnost jezdce, ale ještě spousta dalších faktorů: teplota, značka a dokonce směs gum, tlak na jaký jsou nahuštěny, povrch závodní trati, jezdcův styl a ještě asi milon věcí. Jak to tak bývá všechno souvisí se vším...
<strong>Postup seřízení podvozku včetně nastavení předpětí tak, aby statické zatížení odpovídalo doporučeným hodnotám, jsem doufám dostatečně popsal v úvodním příspěvku, takže si každý může zkusit po přečtení nastavit podvozek sám a nehledět na nějaká nastavení od testovacích jezdců</strong>
Nicméně většina lidí zaregistruje spíš jen rozdíl mezi nastavením "všechno na půl" a extrémem a jemné nuance ideálního nastavení už nerozpozná (mezi ně patřím i já). A tak se jim může hodit nastavení, s nímž je někdo schopen jezdit velmi rychle, protože potom v tohle nastavení mají i důvěru a jak jistě uznáš, pocit důvěry ve stroj a jeho vynikající vlastnosti dává jezdci doslova křídla... :thmubup:
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Tak pocit sucha a bezpečí znám. V Brně mi tenhle stav ubral 4s.
Já samozřejmě nenapadám tvůj úvodní příspěvěk, ten je správný. Jenom může někomu připadat zmatečně, když se bude pokoušet, na základě uvedeného předpětí, překontrolovat statiku. A ono mu to náhodou nevyjde, protože je buď jako sud piva, nebo naopak záchodový pavouk. A na vině pak budeš ty, protože jsi mu takhle "špatně" poradil (bet urážky).
Jen jsem chtěl upozornit na to, že váha jezdce je to nejdůležitější. Od ní se odvíjí to nejzákladnější nastavení - statické propružení. Od toho totiž začíná všechno nastavování. Další věcičky jako kompres, odskok, úhel přední vidle - to jsou už jenom fičury na jemné doladění.
Prostě jsem dal výhradu jenom k tomu zdvojení předpetí + statika. Nic jiného v tom nebylo. Doufám, že se na mě nezlobíš?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
ahoj....toto nastavenie je pre SP1, da sa podla teba takto nastavit aj SP2, alebo mas pre nu ine nastavenie?
Dakujem
Brano
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Ahoj Brano, každá motorka se nastavuje jinak, každé gumy, každý jezdec, každý okruh ovlivňuje nastavení, takže neexistuje jedno nastavení, které bude vyhovovat vždy, všude a všem... Je potřeba si s tím trochu pohrát. Já můžu jen ukázat směr, kterým se při nastavování vydat...
Jaký má ta SP-2 rok výroby?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Ahoj,
to vsetko samozrejme respektujem.)....snazim sa najst aspon to zakladne okruhove, z ktoreho sa da preklikat ku konkretnemu najlepsiemu, aj ked vzdy subjektivnemu nastaveniu.
Rok v. je 2004, ale SP2 sa vyrabala bez zmeny.
Brano
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Zkus třeba tohle:
předpětí vpředu 6 otáček z maxima
odskok vpředu 2 a 1/4 otáčky z maxima
komprese vpředu povolit o 10 kliknutí z maxima
předpětí vzadu pátá poloha od nejměkčího nastavení
odskok vzadu 1 otáčka z maxima
komprese vzadu 6 kliknutí z maxima
vidlice popustit v brýlích dolů tak, aby nad horními brýlemi koukalo 8mm trubky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Uz chapem. Je to americke oznacenie RC51.
Dakujem za typ nastavenia, len sa chcem este opytat, ci sa da dat aj 1/4 otacky. Myslel som si, ze pri otacani musi byt pocut cvaknutie po kazdom otoceni a nemoze to ostat medzi dvama polohami.
Tie predne trubky uz od vyroby mam o 8 mm soustene.)
Pekny den.
Brano
Diky moc *yes* . Vyskusam a uvidim. Ale pravdu povediac, cakal som vacsie zmeny. Seriovo su vsetky utlmy 2 otacky z max. akurat predpatia pruzin su o 1-2 stupne resp. otacky maksie. Ale nastavenie podvozku je urcite hodne citliva zalezitost, takze to zrejme bude poznat.
Jj, to co napsal Jakub je na 02-05 SP-2
nasel jsem jeste alternativu:
předpětí vpředu 8 otáček z maxima
odskok vpředu 1 otáčka z maxima
komprese vpředu povolit o 21 kliknutí z maxima
předpětí vzadu pátá poloha od nejměkčího nastavení
odskok vzadu 1,5 otáčky z maxima
komprese vzadu 6 kliknutí z maxima
vidlice popustit v brýlích dolů tak, aby nad horními brýlemi koukalo 8mm trubky
Našel jsem to vedle toho samého nastavení od Jakuba.
Ale jak už bylo psáno, jenom z toho vycházej a dolaď podle sebe. *yes*
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
<strong>Standard</strong> <strong>Donington Park</strong>
Předpětí předních pružin 4 čárky viditelné 1 čárka viditelná
Přední odskok povolit o 1 a 1/4 otáčky z utaženého jen o 1/4 otáčky
Přední stlačení 2 a 1/2 otáčky jen o 1/2 otáčky
Předpětí zadní pružiny 21mm závitu viditelného zůstává stejné
Zadní odskok 1 a 1/2 otáčky jen 1/2 otáčky
Zadní stlačení 1 a 1/4 otáčky úplně utažené
Přední vidle popusť dolů tak aby mezi brýlemi a koncem trubek bylo 18mm. Zátka vidlice se do toho nepočítá!
Nastavení je na anglický okruh Donington Park pro jezdce o váze 66,7kg
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
děkuju
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
<strong>Standard</strong> <strong>Mallory Park</strong>
Předpětí předních pružin 3 čárky viditelné 1 čárka viditelná
Přední odskok povolit o 1 a 1/4 otáčky z utaženého jen o 1/2 otáčky
Přední stlačení povolit o 1 otáčku jen o 1/2 otáčky
Předpětí zadní pružiny 10mm závitu viditelného zůstává stejné
Zadní odskok 1 a 1/2 otáčky jen 1/4 otáčky
za studena a úplně
utáhnout za tepla
Zadní stlačení 1 a 1/4 otáčky zůstává stejné
Nastavení je na anglický okruh Mallory Park pro jezdce o váze 66,7kg
No ja prave nevim. Mam wilbers predek i zadek. Vaha cca 88-90kg v trenkach :lol: , ve vsech vecech to muze byt kolem 95kg. Motorku mam rad tvrdou, aby se nepotapel predek atd. ale nekdy ( vsechno dat na max ) je vice mene...takze budu muset laborovat, nebo se jeste nekoho poptat.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
<strong>GSX-R 1000 K6 r.v.:6/06 doporučené nastavení:</strong>
Předpětí předních pružin 4 čárky viditelné
Přední odskok povolit o 2 otáčky z utaženého
Přední stlačení 13 kliknutí z utaženého
Předpětí zadní pružiny 16mm závitu viditelného
Zadní odskok 9 kliknutí z utaženého
Zadní stlačení 13 kliknutí z utaženého
Přední vidlice nastavit tak, aby nad horními brýlemi koukalo 8mm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Musím Tě zklamat, mám nastavení jenom pro sportovní motorky... :(