Do Česka míří „norské“ povinné ručení. Platíte podle brzdění i rychlosti
24. července 2016 9:08
Řidiči by v příštích letech mohli platit povinné ručení nejen podle objemu motoru a „pomačkaných plechů“, ale i podle toho, jak často a jak řídí. Do Česka míří norská firma Telemotix, která v Norsku začala sledovat pomocí speciální krabičky v autě chování řidičů a pravděpodobnost nehod.
Zkoumá například i to, jak často prudce brzdíte nebo zrychlujete nebo nedodržujete povolenou rychlost. Firma už začala v Česku jednat o zkušebním provozu s několika pojišťovnami.
Řidiče by k dobrovolné účasti mohly motivovat slevy ze základního pojištění za bezpečný styl jízdy. Podle Michala Zděnka, který se na výzkumu podílel, data pomohou pojišťovnám lépe odhadovat riziko škodných událostí na trhu.
V Česku zohledňuje ujeté kilometry zatím jen Uniqa. Kdo má povinné ručení a najede do osmi tisíc ročně, má slevu 25 procent. Ve světě je systém „plať, jak řídíš“ čím dál rozšířenější. „Tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů.
Plať podle toho, jak řídíš
Norové chtějí zkusit vypočítat povinné ručení českých řidičů nejen podle nehod a obsahu motoru, ale i jejich stylu jízdy. Ví, kudy jste jeli a jak rychle, pozná, pokud jste přitom porušili předpisy. Pojišťovny chtějí do aut řidičům nasadit Velkého bratra. Proč by se vám to mělo líbit? Zaplatíte podstatně méně za povinné ručení než dosud.
Norský startup Telemotix vyvinul systém sledující chování řidiče a po testovacím provozu v Norsku a Dánsku chce proniknout na trh. Týká se to i Česka. Telemotix se totiž snaží přesvědčit zdejší pojišťovny, aby začaly využívat jeho dat.
Počet najetých kilometrů či nebezpečné chování
Studie norských a českých vědců o chování řidičů ukázala řadu zajímavých skutečností, které v běžném povinném ručení nejsou zohledněny. Ručení například vůbec neřeší pravděpodobnost nehody podle počtu najetých kilometrů za rok nebo podle toho, jak nebezpečně se řidič na silnici chová. Přinejlepším pojišťovny uplatňují systém bonusů a malusů za počet nehod.
„Chceme udělat podobnou studii v Česku ve spolupráci s některou z místních pojišťoven,“ říká ekonom Michal Zděnek, který se na studii jako autor podílel a jehož firma Ivy Street s českými pojišťovnami jedná o spolupráci.
„Zájem ze strany pojišťoven je značný. Na podzim se rozhodneme, se kterou do výzkumu půjdeme,“ tvrdí Zděnek. Komerční využití ho zprvu nelákalo, ale když při akademické analýze zjistil, jak jsou výsledky zajímavé, začal uvažovat s kolegy o tom, nabídnout je pojišťovnám. Produkt založený na sledování řidičů zatím nabízí dánská pojišťovna Trygg Vesta.
Její klienti dostanou základní sazbu povinného ručení a pojišťovna jim po vyhodnocení nasbíraných dat buď část peněz vrátí, nebo je naopak zinkasuje o další, protože jezdili příliš nebezpečně. Pro pojišťovny může jít o mnohem lepší způsob, jak odhadovat riziko škodných událostí na trhu. „Správná cenotvorba pro pojišťovny dnes představuje zásadní konkurenční výhodu na trhu, povinné ručení je vystavené mimořádné konkurenci,“ říká Zděnek.
PAYD: Plať podle toho, jak řídíš
Způsob placení povinného ručení podle způsobu řízení se nazývá v angličtině PAYD, což je zkratka „Plať podle toho, jak řídíš“. „Vývoj sice míří k telematice a produktům PAYD, nicméně tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů. Podle něj jsou ceny povinného ručení na extrémně nízké úrovni, a proto zde není prostor ani pro investice do telematiky, ani pro snížení ceny pro ty, kteří se budou dle výstupu o průběhu jízdy jevit jako méně rizikoví.
Jedinou pojišťovnou, která má v Česku své pojištění postavené na systému PAYD, je aktuálně Uniqa. Klientům nabízí zabudování palubní jednotky, která má současně nárazové čidlo a automaticky přenáší signál o havárii na dispečink asistenční služby. Sleva dosahuje až 25 procent z pojištění v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Hranicí je 20 tisíc kilometrů za rok, na maximální slevu se dostane řidič při osmi tisících.
Najeté kilometry jsou podle studie Zděnka a jeho kolegů, která sledovala více než 500 řidičů po dobu devíti měsíců, jedním z hlavních faktorů zvyšujících riziko nehody. Data porovnávala vozidla bez nehod a s nehodou, přičemž méně nehod měli řidiči, kteří ujeli méně kilometrů. Velké rozdíly jsou i v tom, v jaké denní době jeli. Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči mají vyšší průměrnou rychlost jízdy a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.
Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči jezdí vyšší rychlostí a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.
Autor: Jan Sůra
___
http://ekonomika.idn...60718_ekonomika_kris
Za mě
A když už se pojišťovny živí na zákonným pojištění, tak ať je pojištění na osobu, ne na vozidlo...
1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
Behysek píše: Hlavně ať nás pěkně sledují, to je nejdůležitější pro ně. Za mě absolutně NE. Co je komu po tom, kam jedu? I PČR je naprosté kulové, jestli se jen projíždím, nebo jedu za babičkou do Beskyd, tak proč by mě měla hlídat pojišťovna?
Přesně tak, hlavně aby měli přehled kam jezdíš, kde si byl atd... nasrat... Stačí už jen blbej mobil u sebe a na pár metrů tě zaměřej, jako bráchu, když byl jezdit s místními střelci a tankoval v Praze, pak v Budějovicích a pak v Aši, všude platil kartou a pak mu volaj z banky, že má tři podezřelé transakce v rozmezí krátkých časových intervalů z různých koutů republiky, jestli není obětí Hackerů1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
Účelem prostě není zohlednit kdo jak jezdí a bourá, ale zacílit na skupinu dostatečně jednoduchých dementů bez přemýšlení a bez názoru, kteří na to skočí, když jim "ušetřená" koruna zatemní mozek. Nic víc v tom nehledej, jdeš na to moc složitě.
1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
Ono to rozdeluje kudy jezdim silnice/dalnice a na dalnicich a rychlostkach to pocita "min" km ( cca 1km dalnice 0,5km skutecnyho nebo tak nejak) proste dalnice a rychlostky jsou min rizikovy jak mesta . a podle toho mam mi podminky
Uvidime po roce co vymysli
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
jetam píše: Neco takovyho uz v aute mam. Tlemetrickou jednotku narvali mi ji k havarijce a v podminkach pisou ze pak muzou vyhodnotit styl jizdy a upravit mi platby
Ono to rozdeluje kudy jezdim silnice/dalnice a na dalnicich a rychlostkach to pocita "min" km ( cca 1km dalnice 0,5km skutecnyho nebo tak nejak) proste dalnice a rychlostky jsou min rizikovy jak mesta . a podle toho mam mi podminky
Uvidime po roce co vymysli
bicem bych je hnal s takovou nabidkou
(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
Bez ni jsme to mel o 4 litry drazsi. Uvidime co vymyslo po roce jestli s tim budou chtit nejak operovat max je poslu do prdele. Montujou to na cebii ( dekre )
Tak treba se mylim...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
seikos píše: Zase na druhou stranu, že je někde nějaká firma co se nějak snaží prosadit nějaký svůj produkt, to ještě neznamená že se to jakkoliv začne aplikovat do všeobecné praxe.
Stále tady je UOOZ a myslím že hodně bude i na nich.
Už to přestaň hulit! Kecáš do všeho a víš prd. Co s tím má ÚOOZ? Víš co ta zkratka znamená?
(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
radim2 píše: Už to přestaň hulit! Kecáš do všeho a víš prd. Co s tím má ÚOOZ? Víš co ta zkratka znamená?
a hele pan virtualni hrdina. Tak kdy me ukazes jak se jezdi na moto ? ? jak jsi sliboval ?
1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
seikos píše: Jen blázen si nechá dobrovolně koukat do soukromí. Jako by nestačil Ecall.
Prvni prispevek a hned takova picovina...
Ano, se soukromim souhlasim, ale Ecall je tomuhle svinstvu na hony vzdaleny. Mozna kdybys o tom vedel vic, nepomlouval bys tuhle super vec.
A jo, jednou týdně do kostela není tak rizikové, jako každý den v provozu....
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
sramis píše: Prvni prispevek a hned takova picovina...
Ano, se soukromim souhlasim, ale Ecall je tomuhle svinstvu na hony vzdaleny. Mozna kdybys o tom vedel vic, nepomlouval bys tuhle super vec.
co je super na systemu, ktery technicky umoznuje stale sledovani pohybu vozidla?
(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...
sramis píše: Prvni prispevek a hned takova picovina...
Ano, se soukromim souhlasim, ale Ecall je tomuhle svinstvu na hony vzdaleny. Mozna kdybys o tom vedel vic, nepomlouval bys tuhle super vec.
Co je na tom tak super, že tě to automaticky napráská při jakékoli kolizi?
Kdysi v devadesátých jsme se smáli Vesmírným Lidem, že zlí ještěři z temných vesmírů chtějí očipovat nás a naše děti.....kdybych věděl, co vím dnes, tak bych se jim tehdy nesmál, ale vstoupil bych do hnutí