občas se tady řeší rychle blikající nebo nefungující LED blinkry, výjimečně taky návrak ke klasickým žárovkám a další trable...
Já mám na Jawě klasickej bimetal, takže když vezmu za plyn, blinkr nebliká, ale svítí. Už mě to delší dobu sralo a teď se zase bimetal posral, takže než koupit novej, radši jsem udělal elektronickej časovač a udělám si komplet elektronicky řízený blinkry.
K věci - mám k tomu téměř dokreslený schéma a rozložen součástek na univerzálnim plošnym spoji, ale protože já už si svuj blikač postavil, nechce se mi to dodělávat...
Pokud by byl od vás zájem, dodělám schéma, dám k tomu trochu omáčky (co a jak) a hodím to sem výhledově (snad do měsíce od teď) celý.
Proč elektronickej blikač místo stávajícího? Protože je mu u prdele,jaký je palubní napětí a co se k němu připojí, klidně k němu připojte toustovač a on se vám cca 1x za sekundu vypne a zapne. Tím pádem odpadají přídavný rezistory (umělá zátěž) u LED blinkrů a při přechodu k žárovkám se taky nic neděje.
![Časovač blinkrů](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/162945_casovacblinkru.jpg)
Na fotce vidíte funkční prototyp časovače. Je to jen časovač, na jeho výstupu je signál - ten se připojí k výkonnýmu tranzistoru (s chladičem = třeba přišroubovanej k rámu, pokud takový místo je) a je hotovo. Celková cena je řádově 50 - 70 Kč za součástky (nepočítam plošnej spoj) a spousta času, pokud jste dřeváci jako já
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Kdo má dotazy, sem s nima. Chvála taky neuškodí
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Nebo je také možné, jestli to těch kalkulátorů nezadáváš omylem jiné předpony hodnot, to by takovou chybu vysvětlovalo snadno. Já používám na mobilu s Androidem program "555 Timer" a zatím mne nikdy nezklamal. Výborná je také aplikace "ElectroDroid". Dalo by se říct, že jsou to takové "strojnické tabulky" v elektrikářském provedení.
Jinak jsem také CMOS odvodům nikdy moc nehověl, mám radši klasiku, která je hlavně odolnější. Ale samozřejmě "vocamcaď pocamcaď" - třeba u starých sálových počítačů, sestavených ještě z obvodů TTL, vzhledem k 5V napájecímu napětí pak pro potřebný výkon musel zdroj dávat klidně přes 50A a to už potřebuje nějaké dimenzování přívodů a všeho... proudy skoro jako u svářečky.
Viděl jsem kdysi procesor jednoho takového starého sálového monstra... a jen samotný procesor bylo 5 desek a na každé cca 300 švábů!!!
1 reakcí na tento příspěvek Samodomo časovač blinkrů pro klasiku i LED
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Jsem zvyklej všechno dělat NPNkama, ale tady mam vlastně od kostry žárovku a potřebuju to spínat "shora" obvodu, od plusu "dolu", takže využiju LOW signálu na 555.
Jen mě tak napadá, jak se to celý popasuje, když source MOSFETu bude mít na sobě 14V a na gate povedu 0V a 5V (LOW A HIGH)... Nedomyslel jsem...
Jinak o tom, zda se to "popasujue" je rozhodující napětí "Ugs", které jest v případě IRF4905 20V, takže ten to zvládne non problemo - odzkoušeno.
Jinak bipolární NPN bys samozřejmě mohl použít také, jen s tím rozdílem, že by se spínal kladnou úrovní na výstupu 555. Odpor mezi výstupem a bází bys opět musel spočítat dle napěťového rozdílu a potřebného bázového proudu.
A zařazen by byl také "shora", tzn. byl by mezi "baterkou" a středním kontaktem přepínače blinkrů.
Ale jest lepší použít unipolár, jelikož se chová více jako spínač, přesněji napětím řízený odpor a v sepnutém stavu má na sobě menší zbytkové napětí a tím i ztrátový výkon.
1 reakcí na tento příspěvek Samodomo časovač blinkrů pro klasiku i LED
Mam v práci trošku problém s hallovým snímačem a zajímá mě jestli a jak velký problém představuje pro hallův snímač "slábnutí" otáčejícího magnetu.Může docházet k proměřování?
Díky za odpovědi a sorry za offtoppic...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Samodomo časovač blinkrů pro klasiku i LED
Dalo by se to vyřešit zvýšením citlivosti zesilovače, ale než do něj bastlit, bude lepší vyměnit, anebo nechat znovu nabudit magnet na hřídeli.
Teď to mám na motorce, ale nelíbí se mi frekvence blikání (moc pomalý, cca 1x celej cyklus za 1,5s). Budu vyměňovat součástky a pak štelovat (asi dnes večer).
Schéma je kompletně dokreslený, stejně tak rozložení součástek na desce. Udělám k tomu pár fotek a do pár dnů to tu bude nahozený.
Zvládne si to doma vyrobit pravděpodobně jen někdo, kdo má zkušenosti s letováním. Já to udělal klasickou pistolkou, ale potřeboval jsem odsávačku (když se mi často spojily jiný kontakty). Však tu prasečinu uvidíte na fotce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
J.M.K.> Díky za konzultace
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)