globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vrkáte při podřazování plynem?
 
25.5.2011 v 17:39
Ahoj, mám jednu otázku. Na videích z okruhu je často vidět, jak jezdec na konci rovinky brzdí, řadí dolu a při tom pokaždé vrkne plynem. Tady je video, kde je to vidět (čas 0:35).



Předpokládám, že s antihopem to není třeba dělat. Nebo ano? Mám se to systemeticky učit? Je na to nějaký fígl? Jaký je správný rytmus činnosti, když letím z rovinky do zatáčky?

P.S. Samozřejmě jsem měl na mysli meziplyn a to jak jej dávat a zároveň citlivě brzdit.


Naposledy editováno 25.05.2011 17:56:48
Anketa: Vrkáte při podřazování plynem?
Jasně.
88%
315
Občas, když jedu kudlu.
3%
10
Nedělám - jen pomalu pouštím spojku.
4%
14
Nedělám - je to vůbec potřeba?
3%
12
Mám antihop tak to tam sázím naostro...
2%
6

(reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:17 | Nahoru | #31
uku_lele> Já jo, jezdil jsem s ní v autoškole

(reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:21 | Nahoru | #32
cccp> Pravdu díš

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:25 | Nahoru | #33
vrkám dobře, vrkám rád Technicky je mi jedno, jak to fachčí, ale osobně mi jízda přijde plynulejší (a samozřejmě efektnější)

1 reakcí na tento příspěvek Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:38 | Nahoru | #34
Ufff, našel jsem odpovídající povídání o tomhetom. Pro anglicky mluvící je to celé podáno v tomto článku:

http://www.motorcycl..._smoothly/index.html

Myslím si, že meziplyn (i přes výsledek ankety nahoře) nepoužívá dost motorkářů (alespoň podle toho, co jsem vysledoval u jedné známé motorkářské rovinky, kdy jsem si dával za svodidly cigaretku). Jak to tedy řeší?

Stisknutí spojky, podřazení o kvalt a postupné pouštění spojky tak, aby se otáčky srovnaly (tedy klouzající spojka dělá synchron). Další kvalt a tak dokola. Tak jsem to dosud dělal i já, ale je to pomalé a pokud chcete tuto prodlevu zkrátit tak je to docela problém...

Další metodou "jak to nedělat" je řazení v zatáčce, projetí zatáčky se spojkou a další jezdecké prasečinky...

Doporučení zní:

1. Ubrat plyn
2. Začít brzdit
3. Motka zpomaluje, otáčky klesají.
4. Stisknout spojku, stále se brzdí.
5. Vrknout plynem.
6. Zároveň zařadit požadovanou rychlost (stále se brzdí).
7. Pouštění spojky. Podle potřeby postupné povolování brzdy.
8. Ukončení brzdění. Postupvý výjezd ze zatáčky pod plynem.

Je to náročné na synchronizaci a to je ten problém (je třeba se to naučit dělat automaticky)

Meziplyn má zvýšit otáčky motoru, aby:
- lépe tam padla rychlost
- snížil se brzdný účinek "zavřeného" motoru na zadní kolo

Tak jsem to pochopil z toho textu... a už se na to zaměřím. A papíry vracet nebudu, dostal jsem je před 20 léty a už jsem si na ně zvykl.

Edit: link

Naposledy editováno 25.05.2011 20:47:17

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:46 | Nahoru | #35
Achjo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:50 | Nahoru | #36
joro> no jo, ale co když podřazuješ na rovině?

a teď mluv

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 20:59 | Nahoru | #37
dva_hrnce> No rovinky je punej kvedlíík a na konci je zatáčka, že ááno Tedy až na ty rovinky kde je na konci zeď.

(reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 21:07 | Nahoru | #38

joro píše: dva_hrnce> No rovinky je punej kvedlíík a na konci je zatáčka, že ááno Tedy až na ty rovinky kde je na konci zeď.



nebo semafor, šraňky apod..

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 21:21 | Nahoru | #39
zaprve je to hezčí zadruhý je cítit že převodovce se tak líp podřazuje protože to vyrovnává otážky koleček proti sobě a až zatřetí to srovnává rychlost zadního kola

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 21:23 | Nahoru | #40
meziplyn je dobrej,me to alespon pomaha protoze bez antihopingove spojky se tezko skopavaj kvalty jen spojkou a video ze skoly Keitha Code ma to pekne natocene

Naposledy editováno 25.05.2011 21:25:07

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 21:27 | Nahoru | #41
Ono se i čistěji přeřadí. Šetří to navíc spojku, pomalu ji pouštět a čekat až motor přibrzdí motorku na požadovaný otáčky to je fakt na palici.

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 22:01 | Nahoru | #42
Na meziplyn seru, normalne 2 kvalty dolu, rychle pustit spojku, poslat si zadni kolo na druhou stranu nez je vingl a klopim (teda ma motardu, na enduru jak kdy)

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 22:15 | Nahoru | #43
jasně, je to krásný pro ucho atd. jak píšou dva hrnce hned na začátku - pro radost

Vrkáte při podřazování plynem?

25.5.2011 v 22:42 | Nahoru | #44
Meziplyn při vyřazování se používá u dvoutaktních motocyklů mez oil masteru (olejničky)...aby vlivem zavřeného šoupátka v karbecu dešlo ke zadření pístu. ( Staré 2T moto, lze vidět na veteránských závodech)

Dále pro lepší zapadání kvaltů... při tom vašem "vrknutí" dochází ke strovnání rychlostí hřídelů v převodovce.. proto jde lépe zařiďit...

Další použí bych řekl, že je pro efekt.

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 08:18 | Nahoru | #45
Uz jsme to tu resili nekolikrat. U SV 650 jsem to delal casto ale u 954RR to neni vzdy ani treba.

1 reakcí na tento příspěvek Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 09:01 | Nahoru | #46
Je to jenom píčovina pro hustokrutoegomastiče. K

http://www.motorkari.cz/forum-detail/?ft=105068&fid=17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 09:09 | Nahoru | #47
Kousek> A v v v v v v vo tom to jééééééééé

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 09:12 | Nahoru | #48

strakon píše: Kousek> A v v v v v v vo tom to jééééééééé



By si jinak nikdo ani nevšim těch podlitrovejch mrdalů. K

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:10 | Nahoru | #49
Jasná to věc Bez toho to snad ani nende

(reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:13 | Nahoru | #50

Kousek píše: By si jinak nikdo ani nevšim těch podlitrovejch mrdalů. K


Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:14 | Nahoru | #51
Jo, a abych nezapoměl, uku_lele to moc sluší

1 reakcí na tento příspěvek Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:17 | Nahoru | #52
jeeeee meziplyn to uz tu dlouho nebylo

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:26 | Nahoru | #53
První článek:

http://www.motorcycl..._smoothly/index.html

Další na totéž téma.
http://www.sportride..._throttle/index.html

- dávám to tady, ať je to pohromadě (pro budoucí generace asfaltomrdalů jako já).

(reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:35 | Nahoru | #54
assassin> Tradice a folklór se musí udržovat

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 10:45 | Nahoru | #55
jak holub

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 11:34 | Nahoru | #56
Koukal jsem na starší thready založené na stejné témata a našel jsem dost moc mýtů a omylů. I když to sám v praxi moc neumím (narozdíl od většiny zde na fóru, kteří to správně používají) vím co je cílem tohoto "vrknutí".

Předně je třeba říci, že pohon u motorky vypadá takto:

Motor (písty, rozvody) - spojka - vstupní hřídel převodovky - převod - výstupní hřídel převodovky - rozeta - řetěz - kolo .

Pokud jedete, tak se v závislosti na rychlosti jízdy stále otáčí vše, co je označeno tučně.

Jakmile stisknete spojku a řadíte je proces řazení rychlostí v převodovce nezávislý na otáčkách motoru (představte si Ducati se suchou spojkou, kde je mezi lamelami vzduch - takže o nějakém zbytkovém prokluzu nemůže být řeč) a řazení tudíž především vychází z otáčejícího se zadního kola. Když jedete a stisknete spojku tak tam můžete kopat kvalty podle libosti (překonávate pouze setrvačné hmoty vstupní hřídele a převodů které se musí točit tak, jako motor při tomto kvaltu a rychlosti jízdy). Když stojíte jde řazení ztuha. Nebýt šikmých zubů v převodech, pak by řazení v klidu ani nebylo možné!

Vrknutí plynem tedy srovná rychlost otáčení motoru s rychlostí vstupní hřídele převodovky tak, aby při pouštění spojky byl rozdíl otáček motor vs. vstup převodovky co nejmenší.

Pokud otáčky nejsou stejné, pak spojka prokluzuje chvíli jedním (zrychlování) nebo druhým směrem (brzdění motorem). A na tom je založený antihopping. Ten nedovolí rychlé zavření spojky v situaci, kdy prokluzuje "proti směru rotace" - spojka v takové situaci se zcela nezavře a prokluzuje tak dlouho, až se otáčky srovnají. Nastavením antihoppingu pak měníte míru, jakou motorce dovolíte brzdit motorem.

A teď ty spekulace a sporné věci.

Mohli bychom uvažovat zbytkové tření mezi lamelami (jako že dovolí po vyřazení předchozího kvaltu postupné roztočení vstupní hřídele na vyšší otáčky a to následně usnadní řazení). Ale tento jev nebude mít takový vliv jak se mu přikládá (viz. sucháč Ducati). Vrknutí plynem podle mého názoru není pro usnadnění řazení ale pro snížení rázu na spojku, motor a snížení brzdného účinku zavřeného motoru na zadní kolo.

U nákladních aut byl meziplyn nutný k tomu, aby se masivní převodovka (hřídele a kola s obrovsou setrvačností) roztočila tak, aby se vůůůbec dalo zařadit. Proto se v neutrálu pouštěla spojka, aby motor roztočil vstupní hřídel převodovky (dvojí zmáčknutí spojky).

Edit: překlepy

Naposledy editováno 26.05.2011 11:44:41

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 11:39 | Nahoru | #57
joro: no vidis teorii znas.. po pravde mi to moc nejde do hlavy co na tom chces resit, me to vrknuti pri podrazeni nejak prislo do ruky samo, jezdenim.. a to v dobe kdy sem nemel prilis tuseni co se v prevodovce deje... to same jako kazdej kdo jezdi na motorce pouziva countersteering a ni o tom nevi ze je to takova veda

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 11:45 | Nahoru | #58
vrkám jako holub zaprvý mi to masíruje ego, a za druhý to tam líp padá. nebo naopak nejhorší bylo naučit se zároveň brzdit a do toho vrkat

v plechovce meziplyny při ostřejší jízdě dávám taky, ale tam je to spíš nutnost, po dvaceti rokách už ty synchrony nejsou co bejvaly

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 11:47 | Nahoru | #59
já nevrkám, já bublám

Vrkáte při podřazování plynem?

26.5.2011 v 11:51 | Nahoru | #60
nepodřazuju
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist