Předpokládám, že s antihopem to není třeba dělat. Nebo ano? Mám se to systemeticky učit? Je na to nějaký fígl? Jaký je správný rytmus činnosti, když letím z rovinky do zatáčky?
P.S. Samozřejmě jsem měl na mysli meziplyn a to jak jej dávat a zároveň citlivě brzdit.
Naposledy editováno 25.05.2011 17:56:48
1 reakcí na tento příspěvek Vrkáte při podřazování plynem?
http://www.motorcycl..._smoothly/index.html
Myslím si, že meziplyn (i přes výsledek ankety nahoře) nepoužívá dost motorkářů (alespoň podle toho, co jsem vysledoval u jedné známé motorkářské rovinky, kdy jsem si dával za svodidly cigaretku). Jak to tedy řeší?
Stisknutí spojky, podřazení o kvalt a postupné pouštění spojky tak, aby se otáčky srovnaly (tedy klouzající spojka dělá synchron). Další kvalt a tak dokola. Tak jsem to dosud dělal i já, ale je to pomalé a pokud chcete tuto prodlevu zkrátit tak je to docela problém...
Další metodou "jak to nedělat" je řazení v zatáčce, projetí zatáčky se spojkou a další jezdecké prasečinky...
Doporučení zní:
1. Ubrat plyn
2. Začít brzdit
3. Motka zpomaluje, otáčky klesají.
4. Stisknout spojku, stále se brzdí.
5. Vrknout plynem.
6. Zároveň zařadit požadovanou rychlost (stále se brzdí).
7. Pouštění spojky. Podle potřeby postupné povolování brzdy.
8. Ukončení brzdění. Postupvý výjezd ze zatáčky pod plynem.
Je to náročné na synchronizaci a to je ten problém (je třeba se to naučit dělat automaticky)
Meziplyn má zvýšit otáčky motoru, aby:
- lépe tam padla rychlost
- snížil se brzdný účinek "zavřeného" motoru na zadní kolo
Tak jsem to pochopil z toho textu... a už se na to zaměřím. A papíry vracet nebudu, dostal jsem je před 20 léty a už jsem si na ně zvykl.
Edit: link
Naposledy editováno 25.05.2011 20:47:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?
a teď mluv
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?
Dále pro lepší zapadání kvaltů... při tom vašem "vrknutí" dochází ke strovnání rychlostí hřídelů v převodovce.. proto jde lépe zařiďit...
Další použí bych řekl, že je pro efekt.
1 reakcí na tento příspěvek Vrkáte při podřazování plynem?
http://www.motorkari.cz/forum-detail/?ft=105068&fid=17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vrkáte při podřazování plynem?
strakon píše: Kousek> A v v v v v v vo tom to jééééééééé
By si jinak nikdo ani nevšim těch podlitrovejch mrdalů. K
1 reakcí na tento příspěvek Vrkáte při podřazování plynem?
http://www.motorcycl..._smoothly/index.html
Další na totéž téma.
http://www.sportride..._throttle/index.html
- dávám to tady, ať je to pohromadě (pro budoucí generace asfaltomrdalů jako já).
Předně je třeba říci, že pohon u motorky vypadá takto:
Motor (písty, rozvody) - spojka - vstupní hřídel převodovky - převod - výstupní hřídel převodovky - rozeta - řetěz - kolo .
Pokud jedete, tak se v závislosti na rychlosti jízdy stále otáčí vše, co je označeno tučně.
Jakmile stisknete spojku a řadíte je proces řazení rychlostí v převodovce nezávislý na otáčkách motoru (představte si Ducati se suchou spojkou, kde je mezi lamelami vzduch - takže o nějakém zbytkovém prokluzu nemůže být řeč) a řazení tudíž především vychází z otáčejícího se zadního kola. Když jedete a stisknete spojku tak tam můžete kopat kvalty podle libosti (překonávate pouze setrvačné hmoty vstupní hřídele a převodů které se musí točit tak, jako motor při tomto kvaltu a rychlosti jízdy). Když stojíte jde řazení ztuha. Nebýt šikmých zubů v převodech, pak by řazení v klidu ani nebylo možné!
Vrknutí plynem tedy srovná rychlost otáčení motoru s rychlostí vstupní hřídele převodovky tak, aby při pouštění spojky byl rozdíl otáček motor vs. vstup převodovky co nejmenší.
Pokud otáčky nejsou stejné, pak spojka prokluzuje chvíli jedním (zrychlování) nebo druhým směrem (brzdění motorem). A na tom je založený antihopping. Ten nedovolí rychlé zavření spojky v situaci, kdy prokluzuje "proti směru rotace" - spojka v takové situaci se zcela nezavře a prokluzuje tak dlouho, až se otáčky srovnají. Nastavením antihoppingu pak měníte míru, jakou motorce dovolíte brzdit motorem.
A teď ty spekulace a sporné věci.
Mohli bychom uvažovat zbytkové tření mezi lamelami (jako že dovolí po vyřazení předchozího kvaltu postupné roztočení vstupní hřídele na vyšší otáčky a to následně usnadní řazení). Ale tento jev nebude mít takový vliv jak se mu přikládá (viz. sucháč Ducati). Vrknutí plynem podle mého názoru není pro usnadnění řazení ale pro snížení rázu na spojku, motor a snížení brzdného účinku zavřeného motoru na zadní kolo.
U nákladních aut byl meziplyn nutný k tomu, aby se masivní převodovka (hřídele a kola s obrovsou setrvačností) roztočila tak, aby se vůůůbec dalo zařadit. Proto se v neutrálu pouštěla spojka, aby motor roztočil vstupní hřídel převodovky (dvojí zmáčknutí spojky).
Edit: překlepy
Naposledy editováno 26.05.2011 11:44:41