Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.
Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:
Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.
(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)
Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .
Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.
A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.
Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?
moucan píše: Zlatá felicie, tam je nejsložitější elektronika rádio. Doufám že ještě nějakou dobu bude sloužit.
Hele, jen tak ze zajímavosti udělěj následující pokus a napiš co se stalo - na 5 rychl. st. v cca 60km/h přitlač plyn na podlahu a zkus zabrzdit druhou nohou (bacha, většinou v ní není takový cit)
Poprvé to jde, po druhém sešlápnutí horší a napopáté sešlápnutí už to nebrzdí vůbec.
Ale stačí dál tlačit na brzdový pedál, pustit plynový a najednou se brzda propadne a stojíš s ksichtem rozpláclým o přední okno
A schválně kdo ví, proč to tak je
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
prostě z válcové zkušebny nemám data krouťáku menší jak 1000 otaček tedy volnoběžné, v mém případě.
PS: 100-0 za 3sekundy beru jako takový normál. Primou umerou bych mel zastavit ze 100-40 za sekundy 2. Brzdna draha vozidla byva dost primoumerna..
dva hrnce:Ad felicie: shodou okolností mám grafy felicie taky chceš??? mám je s 1.3BMM 50kw... čéče 60kmh na 5ku má úctyhodných 840N na kole.....na čtverku ještě úctyhodnějších 1091N.... To máme zase nějakého kecala s autem, které by neprošlo pres STK co? Shodou okolností sem s felckou žil dlouhých pár let, takže tak nějak vím o čem mluvím
Naposledy editováno 14.03.2013 10:10:51
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
A založil si to na tom ze auto z 100kmh zabrzdi za 2,2s a zrychluje za 10+
Co kdyz z te stovky uděláme třeba 20-30kmh a ja budu tvrdit ze mi auto na 20kmh zrychluje za stejnej čas jako ze 20kmh brzdi? V tu chvíli me limituje totiz jen třeni mezi koly a asfaltem, stejne jako brzdy mají v teto rychlosti dost sily zablokovat kola, tak motor ma do teto rychlosti dost sily protacet kola (dnes uz jezdi kupa takovejch 4kolek)
Jak ted vypadaj ty tvoje silovy rovnováhy? Ja kdyz tyhle dva pripady zakreslim do grafu tam mi vyjde ze se sily rovnaji a auto nezabrzdi nikdy :)
Naposledy editováno 14.03.2013 11:23:47
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Kamy píše: 2LEKO> počítám to od 1000otáček za minutu. Tudíž při převodovém poměru je 1000otáček asi 40kmh. Tudíž ano, není to 0-100. Ale 40-100. 0-100 by na pětku, kdyby to samozřejmě šlo, byla tak 120sekund. To já si jen nechávám rezervu a počítám s 40-100 za 35 sekund (i to je dost velke cislo pro zjisteni, ze tahova sila vozu je jako snek, i pres to, ze ma solidni porci kroutaku a dynamiky.. Stejně když na 5ku budeš brzdit a zabrzdíš na méně jak 0kmh, bude už motor pomalu chcipat.
prostě z válcové zkušebny nemám data krouťáku menší jak 1000 otaček tedy volnoběžné, v mém případě.
PS: 100-0 za 3sekundy beru jako takový normál. Primou umerou bych mel zastavit ze 100-40 za sekundy 2. Brzdna draha vozidla byva dost primoumerna..
dva hrnce:Ad felicie: shodou okolností mám grafy felicie taky chceš??? mám je s 1.3BMM 50kw... čéče 60kmh na 5ku má úctyhodných 840N na kole.....na čtverku ještě úctyhodnějších 1091N.... To máme zase nějakého kecala s autem, které by neprošlo pres STK co? Shodou okolností sem s felckou žil dlouhých pár let, takže tak nějak vím o čem mluvím
..nechci..celá ta diskuse je trochu "pomotaná" a směřuje do nekonečna!
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Kamy píše: v grafu sem zavedl i křivku akcelerace 0-100 na 5tý stupeň, bohužel úplně z nuly se rozjet nnedá.... pěkných 35 sekund, proti brzdné dráze 3 sekundy.... víc jak 10tinásobný rozdíl a vvy tu stresujete.
Co má tohle bejt?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
2LEKO píše: ..nechci..celá ta diskuse je trochu "pomotaná" a směřuje do nekonečna!
já doufám že to dojde k tomu reálnýmu pokusu nebo tu nekomu rupne cevka
DRN. píše: já doufám že to dojde k tomu reálnýmu pokusu nebo tu nekomu rupne cevka
..nedojde..za ty léta jsem tady viděl tolik různých "závodních" a " testovacích" návrhů a většina pak "vyšuměla"!..a nejlepši jsou stejně ty..jak a kdo a komu a kde ujede!
..jo ještě historky o různých zážitcích a zkušenostech s různými auty a i motorkami!...ve stylu..můj kamarád má bráchu a jeho strejda.....!!!
Naposledy editováno 14.03.2013 10:21:52
assassin píše: Dva hrnce: s plynem na podlaze to jaksi moc podtlaku v saní neudělá....
Přesně tak.. Takže kdyby se sek plyn i spínačka a nešlo vyřadit, tak začít brzdit, ale nepouštět
A u té filcky ten motor proti brzdám nemá šanci ani na jedničku, na to nepotrebuju grafy
assassin píše: Kamy: ja dělám uklízečku v nadnarodni firme co vyvíjí auta a vzdělaní na to nepotrebuju zádný, víc ale nesmím říct podepsal sem smlouvu o utajení...
Tak kdyz uz odhalujeme svoje pozice ... ja delam vyrazne odpovednejsi praci nez assassin, taktez v mezinarodni (nadnarodni mi prijde ponekud nacisticky pojem), protoze jsem starsi a uz jsem absolvoval kurz doplnovani kafe a vody do kafomatu. Jeste mne tedy ceka kurz vysypavani logru a potom uplna spice - kurz odvapnovani. Pak uz budu v nasi mezinarodni spolecnosti nejvetsi king a budu moci mluvit uplne do vseho - hlavne do toho, cemu nerozumim. Coz je vlastne pitomost, protoze rozumim uplne vsemu nejlepe.
Pokud nekomu pripada, ze si z toho delam prdel - bingo! Vazne to tady opravdu brat uz nejde. Timto se omlouvam zakladateli vlakna a mizim.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin: s plynem na podlaze to jaksi moc podtlaku v saní neudělá....
A co když je to diesel?
Naposledy editováno 14.03.2013 13:00:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1100Virago píše: A co když je to diesel?
Nejdriv sem chtěl napsat ze te diskuze vyčerpala, ze čteš špatně uz i ty, ale kouknul sem se zpátky a byla řeč jen o felicii... Nějak mi vypadává ze byl i diesel... Tam to samo vyveva "nafouka" i s plným plynem :)
skoda.katalog-automobilu.cz/automobil/skoda-felicia-1-9-d
takže 40-100není 35s ale něco přes 20. To de, to už není tak žalostně moc
mimochodem, hezký poznatek, že motor u felicie zabiješ brzdama... Já na to taky nepotřebuji grafy, protože by mě ani ve snu nenapadlo se domnívat, že bych motor brzdama nepřepral... Jsou ale jedinci, kteří teď zase dělají chytré, a přitom kvůli nim to celé vzniklo
btw grafy pouzivam proto, abych vedel, jakou prevodovku do auta pouzit. Zrovna prave kvuli filckam a favoušum sem si to delal
PS: jen tak mimochodem, já sem svou práci neprozradil Třeba dělám právě uklízečku jako assasin, třeba jsme jeho pravá ruka a ani o tom chudák neví to by bylo něco
Naposledy editováno 14.03.2013 14:16:06
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
slíbené info:
běžně výsledný hydraulický tlak válce až 90bar
třecí plochy se pohybují v rozsahu od 30-60cm2 a u dvoupístků ~48+~48cm2
z toho si spočteme sílu.
výsledkem je že dle legislativy musí každé auto umět zabrzdit alespoň 1G, což je při 100-0 2.83sekundy.
ptal jsem se i na účinnost bez posilovače. Výsledky se různí, přičemž když se člověk opravdu hodně do brzdy obuje ty 2/3 "je schopen" vymáčknout.
Ad: Inženýři Tejfaroví s FMEOU takže nevím proč zde někdo vytahuje FMEU, když je tak nějak i blbovi jasné, že co ovlivňuje přímo hlavní funkci dílu, je automaticky alespoň signifikantní prvek Ale dobře kluci, snažíte se, to se cení. C znak nám teď vysvětlil úplně všechno
příště až budete dělat FMEU, doplňte jí o vstupy - jízda pod plynem S tchýní a mamkou bo 9 je ještě sakra málo, ta 10ka nám totiž to brždění vyřeší
Naposledy editováno 14.03.2013 14:53:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Toto bylo pote overeno testem a reportovano jako fakt s tim ze dokonce nelze auto pod plynem vubec zastavit (V6 cca 200kW). Coz je presne opak toho co tvrdis ty.
edit: a je mi jasne ze sis nejspis musel z wikipedie nastudovat o cem vubec pisu. Jinak bys taky asi vedel ze lvl 10 se pro severity u naproste vetsiny automotive prumyslu nepouziva
Naposledy editováno 14.03.2013 15:22:20
tady máš podobný graf i pro brzdy
co víc jako chceš člověče I debil si z toho spočítá sílu jakou musíš působit abys to zastavil při cca 1450Kg
pokud chceš věci tradičně komplikovat, uvedl sem tlaky brzdiče, i třecí plochy
čéče já už se v těch mnohonásobných rozdílech docela ztrácím, že se až divím, že to pořád né a né pochopit
PS: máš tu graf zrychlení (podotýkám i na 5tém rychlostním stupni bez řazení) a máš tu graf brzdné dráhy.... Oba mají Y rychlost oba mají X čas... co víc chceš a-b=? snad spočítat dovedeš ne?
Naposledy editováno 14.03.2013 15:30:48
že porucha senzoru ovlivňuje funkčnost brzd? Děkuji za vysvětlení Až mi řekneš, proč si to sem do diskuze vůbez zatáhl, budu spokojený .
Ad 200kw výkon, a přesně opačný problém? Sakra já asi špatně čtu... V6 200kw zrychlení 0-100 cca odhadem 6s vs brzdná dráha 2s.....naprosto opacny problém... pak ze zase píšu nesmysly... sakra zamysli se nad tím co píšeš! Já si srát na hlav nenechám tak jak to děláte bežně všem ostatním na fóru!!!
s porouchanou brzdou? buh vi, co já vím co ten tvůj fiktivní vůz má za brzdný systém?? za to ty to vis presne, ja se celou dobu odkazuju na vozy stredni nizsi tridy a na reálné, po evropě jezdící vozidla... Vozidla co si dnes a denně lidé kupují a to vozů s 200kw+ nevyjimaje.
Znovu ti rikam, ze se do spekulativnich diskuzi o brzdeni bez posilovace michat nehodlam. Ja se svym vozem bez posilovace dokazu zabrzdit s 50% účinností i víc by šlo... a tím to hasne. už to píšu potřetí.... Já to mám vyzkoušené, ty si to jen myslíš... zásadní rozdíl mezi námi dvěma.
Naposledy editováno 14.03.2013 15:29:51
Kamy píše: Lion>
slíbené info:
běžně výsledný hydraulický tlak válce až 90bar
třecí plochy se pohybují v rozsahu od 30-60cm2 a u dvoupístků ~48+~48cm2
Uz to chapu. Tys nepochopil ze od pocatku se vedla debata jen o situaci BEZ POSILOVACE. Ovsem na aute ktere posilovacem disponuje a ten je v dane chvili nefunkcni. Tech 90b tam v tom pripade nebude ale ani zdaleka. Pokud ti ani ted nedochazi co je ve tve uvaze spatne a proc jsem postnul tu FMEA..tak ti to bude muset objasnit uz nekdo jiny.
Naposledy editováno 14.03.2013 16:11:51
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Zd.
mikro píše: Opět se vmísim. Oktavka cca 130km/h -vypnout motor(vím že by měl být v chodu a tlačit do kol-ale pro představu) 140km/h tachometrových. Vypnout motor-odšlapat zbytkovej podtlak a dup vší silou, zapření o volant a sedačku-metry ubíhaj a nic moc nezpomaluješ-ovšem nejde skoro vůbec řídit-jak jseš zapřený o volant. Na 40km/H jsme zbrzdili tak po 400m. Zkoušeno před cca hodinou na R10-byl klidnej provoz. Pod plynem bez šance. Víc nemam k tomu co dodat
Zd.
piráte
Původním tématem vlákna bylo, zda je možné, aby softwarová porucha , jež způsobí zaseknutí plynu v poloze "full gas", (což může způsobit i mechanické zaseknutí pedálu), zároveň další cestou deaktivovala brzdy tak, že na sešlápnutí pedálu nebudou vůbec reagovat. Že tato porucha zároveň znemožní vypnutí motoru, je už vedlejší věc, primárně šlo o tu deaktivaci brzd. Tam vývoj vlákna vesměs potvrdil mou domněnku, že to by být možné nemělo a vozidlo, u kterého to konstrukčně možné je, by nemělo projít homologací pro provoz. Vyjímky sice byly, jak tu někdo zmínil nepřímo ovládané brzdy u nějakého "citronu", ovšem tam od toho výrobce později upustil a dnes by snad takový vůz do provozu nepustili.
Možnost "přeprání" motoru brzdami je už trochu jinačí diskuse, nicméně zajímavá a jak zde bylo naznačeno, teoretickými propočty se těžko dá něco nasimulovat, prakticka zkouška (třeba někde na letišti), by vypoveděla nejvíc.
Riziko "splašení" naftového motoru při netěsnosti ložisek dmychadla (runaway diesel) je rovněž dost zrádná věc, jelikož motor se naprosto nekontrolovaně začne rozbíhat a pokud se nepodaří jej přeprat brzdami, tak jedině zacpat sání, ale někde jsem kdysi viděl, že někdo pro tento případ měl dodělanou klapku v sání a za ní navíc vyústění přivodu od patrony s CO2 (upravený hasičák). Snad by splašený motor pomohlo zastavit i zavření klapky ve výfuku, ovšem otázkou jest, zda by se motor povedlo zadusit dřív, než natlakuje výfuk tak, že jej roztrhne, nebo prorazí klapku. A u osobáku pochopitelně klapka ve výfuku není.