Téma: Těžiště motorky
Dobrý den všem,
tady na foru byla několikrát zmíněna stránka "Motorcycle Ergonomics", která dokáže tak nějak přiblížit jak jezdec dosáhne, jak jezdec vypadá na té které motorce.
Zajímalo by mě, jestli nevíte, zda existuje nějaká stránka, kde by bylo možné vidět u jednotlivých modelů umístění těžiště motorky.
Zajímá mě to, protože bych to rád věděl.
Při manipulaci na místě, nebo při zastavení na křižovatce, může být výše položené těžiště nevýhodou.
Tak proto se ptám, abych případně porovnal adepty na koupi i po téhle stránce.
Děkuji
tady na foru byla několikrát zmíněna stránka "Motorcycle Ergonomics", která dokáže tak nějak přiblížit jak jezdec dosáhne, jak jezdec vypadá na té které motorce.
Zajímalo by mě, jestli nevíte, zda existuje nějaká stránka, kde by bylo možné vidět u jednotlivých modelů umístění těžiště motorky.
Zajímá mě to, protože bych to rád věděl.

Při manipulaci na místě, nebo při zastavení na křižovatce, může být výše položené těžiště nevýhodou.
Tak proto se ptám, abych případně porovnal adepty na koupi i po téhle stránce.
Děkuji
1 reakcí na tento příspěvek Těžiště motorky
Souhlas, ale to vyřešili konstruktéři při navrhování každého typu motorky.
Jen jsem chtěl vidět, kde přibližně, v jaké výšce od země má ta která motorka těžiště.
Třeba - mám kamaráda, měří asi 175 cm a měl půjčenou CB 1300 a tvrdil mi, že špatně došlápl a už ji nenarovnal. Neměl na to sílu, prostě ta CB 1300 má podle něj vysoko těžiště a tak se nakláněla, on bejčil, ale nevybejčil a prostě jí v klidu na křižovatce pomalu položil.
Jen jsem chtěl vidět, kde přibližně, v jaké výšce od země má ta která motorka těžiště.
Třeba - mám kamaráda, měří asi 175 cm a měl půjčenou CB 1300 a tvrdil mi, že špatně došlápl a už ji nenarovnal. Neměl na to sílu, prostě ta CB 1300 má podle něj vysoko těžiště a tak se nakláněla, on bejčil, ale nevybejčil a prostě jí v klidu na křižovatce pomalu položil.
1 reakcí na tento příspěvek Těžiště motorky
2 otázky.
Definice chcípáka
Jaký parametr hmotnosti ?
Definice chcípáka

Jaký parametr hmotnosti ?
1 reakcí na tento příspěvek Těžiště motorky
Na to jsem se ale vůbec neptal.
Boxer, nebo Goldwinga na sebe naklopíš při manipulaci na místě skoro do bezvědomí a jelikož je těžiště nízko, tak ho vrátíš do svislého stavu s prstem v nose.
No a evidentně u té CB 1300 bude těžiště mnohem výše,
Boxer, nebo Goldwinga na sebe naklopíš při manipulaci na místě skoro do bezvědomí a jelikož je těžiště nízko, tak ho vrátíš do svislého stavu s prstem v nose.
No a evidentně u té CB 1300 bude těžiště mnohem výše,
Úplně nevím jestli s tím souhlasit, já si se svými 168 cm pořídil ve 25 letech Brevu, těžiště relativně nízko, ale také jsem ji párkrát odložil, protože těch 250 kg rozhodně do bezvědomí nepoložim a nenarovnam..
A že by motorka s nízkým těžištěm blbě zatáčela se mi také nezdá, to bude nějaký plk z hospody nebo to máš nějak podložené?
A že by motorka s nízkým těžištěm blbě zatáčela se mi také nezdá, to bude nějaký plk z hospody nebo to máš nějak podložené?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Těžiště motorky
Obdélník> těžiště nízko mají skůtry, rozhodně to nejsou boxery nebo GW, které na tom budou líp o pár mm vůči ostatím moto. Z mojich moto mělo určitě těžiště nejvýš Duke 690 2008 a manipulovalo se mi s tím ze všech nejlíp na místě, bylo nejstabilnější na STOPce a když jsem jej blbě nahodil na zadní stojan, tak jsem jej zvedl skoro ze země za ty zadní madla.
Naposledy editováno 09.02.2025 17:24:56
Naposledy editováno 09.02.2025 17:24:56
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Těžiště motorky
crestik píše: těžiště nízko mají skůtry,.

crestik píše: rozhodně to nejsou boxery
Hmmm....

maco> To zvládnou kdejací poldové na HD, Pan European, VFR....
Jezdci gymkhany s řadovým 4 válcem atd.
O super nízkém těžišti to není.
O zázračně nízkém těžišti u boxera (BMW GS) je toho popsáno dost v kdejakém testu, ale pravda bude asi trochu jinde
Jezdci gymkhany s řadovým 4 válcem atd.
O super nízkém těžišti to není.
O zázračně nízkém těžišti u boxera (BMW GS) je toho popsáno dost v kdejakém testu, ale pravda bude asi trochu jinde

1 reakcí na tento příspěvek Těžiště motorky
Dobry den všem,
našel jsem tuhle stranku, kde je par informaci ohledně těžiště motocyklu.
www.cycleworld.com/story/blogs/ask-kevin/how-motorcycles-carry-their-weight/
našel jsem tuhle stranku, kde je par informaci ohledně těžiště motocyklu.
www.cycleworld.com/story/blogs/ask-kevin/how-motorcycles-carry-their-weight/
1 reakcí na tento příspěvek Těžiště motorky
Obdélník, niečo z praxe:
- Nebrať Enduro alebo adventure variácie s vysokými zdvihmi a väčšou svetlou výškou.
- Vhodnejšie sú motocykle s ležatými valcami, staré Aermachhi alebo Moto Guzzi ležaté jednovalce mali ťažisko veľmi nízko a zatáčali v pohode, vyhrávali závody...
- Dnes ohľadom ťažiska patrí k špičke Honda radu NC (hlavne ak to nie je X-verzia). Motor nízko, valce sklonené dole a nádrž pod sedlom.
- Čo sa týka zatáčania, ťažisko za jazdy sa vždy bere aj s jazdcom. Stačí mať 110 kg, ako ja a ťažisko máš nad motorkou...
- Nebrať Enduro alebo adventure variácie s vysokými zdvihmi a väčšou svetlou výškou.
- Vhodnejšie sú motocykle s ležatými valcami, staré Aermachhi alebo Moto Guzzi ležaté jednovalce mali ťažisko veľmi nízko a zatáčali v pohode, vyhrávali závody...
- Dnes ohľadom ťažiska patrí k špičke Honda radu NC (hlavne ak to nie je X-verzia). Motor nízko, valce sklonené dole a nádrž pod sedlom.
- Čo sa týka zatáčania, ťažisko za jazdy sa vždy bere aj s jazdcom. Stačí mať 110 kg, ako ja a ťažisko máš nad motorkou...

papiboy> Ty jsi to nečetl nebo nerozuměl?
Jde o rychlost, s jakou motorka změní směr. Motorka se naklápí kolem společného těžiště stroje a jezdce, ne kolem bodu dotyku kol s vozovkou. Když je těžiště jezdce, které je někde v oblasti kyčlí, příliš daleko od těžiště motorky, má celá soustava velký moment setrvačnosti a změna směru je pomalejší.
Tvoje příklady s ležatým motorem vyhrávaly závody v době, kdy rozhodující byla spíš rychlost a jízdní vlastnosti na rovinkách a schopnost udržet se na trati v hrbolatých zatáčkách. V cíli se odstup mezi jezdci často počítal na minuty. Dnes se řeší, že motorka je beznadějně pomalá, když v každé zatáčce ztratí desetinu vteřiny a vteřinu na kolo. Nízké těžiště vyhrává závody jen dragsterům. Proto v MotoGP, kde už je extrémní poměr výkonu, hmotnosti a gripu, přeměňují na výjezdu ze zatáčky "normální" motorku s vysoko umístěným těžištěm a na nízký dragster s přítlačnými křídly.

Tvoje příklady s ležatým motorem vyhrávaly závody v době, kdy rozhodující byla spíš rychlost a jízdní vlastnosti na rovinkách a schopnost udržet se na trati v hrbolatých zatáčkách. V cíli se odstup mezi jezdci často počítal na minuty. Dnes se řeší, že motorka je beznadějně pomalá, když v každé zatáčce ztratí desetinu vteřiny a vteřinu na kolo. Nízké těžiště vyhrává závody jen dragsterům. Proto v MotoGP, kde už je extrémní poměr výkonu, hmotnosti a gripu, přeměňují na výjezdu ze zatáčky "normální" motorku s vysoko umístěným těžištěm a na nízký dragster s přítlačnými křídly.

Viem, že rychlosť zmeny smeru závisí od nespočet faktorov, kde výška ťažiska v bežných medziach (plusmínus pár cm hore-dole) je takmer zanedbateľná.
Dôležitejšia je geometria podvozku, centralizácia hmoty, veľkosť a váha kolies, blá-blá-blá...
Prvotný problém (aspoň, ako ja nechápavec som pochopil...

Tu zo sériových motocyklov niektoré môžu znamenať problém.
Ale som nezaregistroval, že pri sériových motocykloch s niektorými sa nedalo zatočiť. Jasné, že sú medzi nimi rozdiely - a veľké - ale to viac závisí od iných faktorov, ako od ťažiska.
Obdélník, ak nájdeš niekde ťažiská sériových strojov pokojne ber, ktoré požiadavkám vyhovuje, zatočíš, neboj...

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.