Přemýšlím o koupi nějaké levnější motorky na občasné cesty kolem komína, žádné dlouhé cestování. Požadavky:
- Určení spíše na nezpevněné cesty, tedy aby se motorka "nebála" lesní cesty či rozbitější silnice.
- Aby se mi na ní dobře sedělo, tedy rozměrově větší (měřím 194 cm).
- Objem motoru úplně nerozhoduje, ale aby se mnou trošku jela (vážím 95 kg). Tedy asi 200 ccm a výš (řidičák mám A).
- Aby byla motorka servisně nenáročná.
- Nevadily by mi starší ročníky výroby, ale aby se na na to stále daly sehnat náhradní díly.
- Cenově bych se chtěl vejít do 50 000 Kč.
V hledáčku mám zatím třeba:
Aprilia Pegaso 650
Yuki 250 SM
Honda Transalp (nějaká starší)
Co byste mi doporučili? Díky.
Ale za 50 uz sezenes neco se strikackou. Treba BMW F650GS.
1 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky
2 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky
5 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky
Samotář99: Ty ročníky 1998-99 jsou něčím specifické, nebo je možné vybírat i starší/mladší?
Díky.
1 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky
ferokulda píše:
- Nevadily by mi starší ročníky výroby, ale aby se na na to stále daly sehnat náhradní díly.
- Cenově bych se chtěl vejít do 50 000 Kč.
Yamaha XTZ 660 Tenere Kamoš jí kvůli její výšce prodal, nedosáhnul z ní. Je ale na enduro trošku těžší. Neplést s novější XT 660Z Tenere.
Pokud chceš aby to "trošku jelo", bylo to vysoké, ale NE ostré enduro se servisem v motohodinách, tak XR650R Tu ale asi neseženeš do 50ti tisíc. Ovšem je to o něčem jiném než všechny dosud shora uvedené. Hlavně díky tlumičům - to je to oč u endura běží především. Potom váha, výkon a převodovka s převody vhodnými do terénu, né na silniční enduro-cestování. Tak na to pozor při výběru.
Naposledy editováno 16.03.2024 11:38:51


Je to čína bez dostupných náhradních dílů, na silnici to nepojede ani zdaleka tak ostře, jak to vypadá, a mimo asfalt to bude k ničemu úplně, když se na to nedělají drapáky. Viz. bazin, mimo asfalt potřebuješ lehkou motorku na opravdových drapákách a s pérováním pro tento účel. Cokoliv kompromisního tě od ježdění mimo asfalt odradí po prvním pokusu. Transalpy, Pegasa apod. stačí obout do hrubších silničních gum, protože na silnici v 99,9% případů i zůstanou.
rg250 píše: Zdar, Pegaso zapomeň rovnou, skoro nic na to už není, a nebo sehnatelný s velkýma obtížema, Yuki nevím, ale bude to asi to samý. Transalp by snad šel, ale neměl jsem, tak nevím, třeba poradí jiní.
Před nějakou dobou tu jeden řešil u Transalpu právě výše vzpomínanou výstupní hřídel převodovky. Tak jsem se schválně díval, a byl k dispozici snad jediný kus někde v zahraničí .Pokud jej dotyčný koupil, ostatní budou mít smůlu. Starší Pegaso má Rotax. Nemá tyhle potíže a díly určitě budou. Ne od Aprilie, ale od BMW nebo KTM. A to Pegaso alespoň pocitově pojede, což se o TA 600 říct nedá. Podle mě prašť jak uhoď a rozhodující bude aktuální stav konkrétního kusu.
2 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky
Má-li někdo srovnání, je pro vyšší postavy vhodnější ten Transalp, nebo Dominator? Jinak jsem koukal i na ty BMW GS, ale tam už cena bývá vyšší.
ferokulda píše: Má-li někdo srovnání, je pro vyšší postavy vhodnější ten Transalp, nebo Dominator?
Napřed si ujasni co vlastně chceš! Je to jako by jsi řešil jestli Octavii combi vs. Suzuki Jimmny.
Transalp je dvouválec, vodník, s velkou nádrží. Postavený na cestování, bez mrknutí oka zhltne za den 400km přesun skrz republiku, ve dvou, se stanem a dvouma spacákama na nosiči. Na používání kolem komína spíše otravný než radostný. I když polňačku projede bez problému brát ho tam primárně nebudeš.
Dominátor je jednoválec, vzducháč. Postavený na každodenní poskakování kolem komína. Výlet skrz republiku sice zvládne taky, ale není to jeho šálek kávy. Trvalá cestovní rychlost 100-110km/h (podle zpřevodování), umí i víc, ale to je jen na předjíždění, když tě otravuje nějaký čepičář ve felicii, nebo zemědělec jedoucí na pole.
Na polňačky klidně i do lesa na měkkou cestu (přiměřeně obutý) jednoznačně lepší. V dávných dobách, když ještě nebyla tak rozšířena lehká ostrá endura se na něm lítalo po lesích běžně.
Co ovšem nechápu je když v úvodu napíšeš
motorku na občasné cesty kolem komína, žádné dlouhé cestování
a potom řešíš Transalpa.Doporučil bych ti najít Yamahu TT600RE na kterou už někdo nandal komplet tlumiče z TT600R. Motor se startérem plus lepší, stavitelné tlumiče z modelu bez startéru.
Jestli nechceš čekat až se v inzerci objeví tahle téměř ideální kombinace tak je tu ještě stejně dobrá Yamaha TT600E. Pokud se bez startéru obejdeš tak XR600 nebo již zmíněná TT600R.
O KTM psát nebudu, nemám k této zn. důvěru pro cokoli co váží víc jak 125kg. Akceptuji od nich jen to co má v názvu EXC a tyhle motorky sem do tvého zadání nepatří.
ferokulda píše: Ta výstupní hřídel u Transalpů, je pravidlem, že se při určitém nájezdu ožvejká, nebo je to způsobené nějakým zanedbaným servisem?
Má-li někdo srovnání, je pro vyšší postavy vhodnější ten Transalp, nebo Dominator? Jinak jsem koukal i na ty BMW GS, ale tam už cena bývá vyšší.
Ta výstupní hřídel přichází s najetými kilometry u všech těchto motorů, takže se týká i Afrik. Je to konstrukční nedokonalost kdy pastorek je na hřídeli jakoby navolno a jištěn jen pojistnou podložkou. Bylo to vcelku běžné řešení i u jiných motorů té doby. Později se přešlo na hřídele se závitem a maticí.
Při tvé výšce nebude rozdíl mezi TA a Dominátorem nijak markantní. První TA byli stavěné taky jako "hard", až s léty začali dědkovatět. Samozřejmě bude Dominátor lehčí a jakoby obratnější, ale to vnímá především člověk co už má něco najeto na jedné nebo druhé. Taky jsem měl zezačátku problém s váhou a geometrií dvouválce. Ale jak si člověk zvykne.... U dominátorů bych měl obavy o ten koncepčně stařičký motor který má velmi krátké servisní intervaly. Pokud nejsou respektovány tak trpí na vačky s vahadly a žraní oleje stejně jako jednoválce od Suzuki. TA má ten motor opravdu nesmrtelný, krom té hřídele.
Jak jsem psal, rozhodoval bych se podle stavu konkrétního stroje. Nicméně jak je psáno výše. Pokud více OFF, tak jednohrnek, pokud cestování, tak dvouvál.
Naposledy editováno 17.03.2024 07:51:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výběr levnější motorky
pivoň píše: Mám Pegaso Trail a pro tebe bude malé. Ber něco vyššího např. BMW G 650 Xchallenge
Do 50tis, jo?
3 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky

Našel jsem inzerát na Transalpa (vím, cenově přes limit), kde je přímo zmíněn ten výstupní hřídel, že je v pořádku a preventivně vyměněna ta jistící podložka.
Ještě dotaz, jsou tyhle starší stroje kompatibilní s "novým" benzínem E10? Hlavně kvůli palivovým hadičkám, karburátorům...
Díky všem.
Za me motorka do 50k z teto kategorie bude dost stary a opotrebovany stroj, k pouzivani takoveho stroje to za me chce solidni vybaveni naradim a zkusenostmi s opravou a udrzbou takovych stroju.
ferokulda píše: Díky za shrnutí bazine. Pochopil jsem, že tedy pokud bych s motorkou i více cestoval (vím, napsal jsem žádné dlouhé cestování ), tak Transalp, pokud bych chtěl, aby byla obratnější i v lehčím terénu, tak Dominator a pokud převážně do terénu, tak nějaké silniční enduro od Yamahy....

Já bych to trochu upravil: Pochopil jsem, že tedy pokud bych s motorkou i více cestoval tak je vhodnější (pohodlnější) dvouválec, pokud bych chtěl, aby byla obratnější i v lehčím terénu, tak klasický jednoválec z devadesátek a pokud převážně do terénu, tak nějaké lehčí enduro typu TT-R, DR-Z, KLX. Pokud máš potřebu se soustředit na jednu značku, třeba tu Hondu, tak platí schéma TA, Dominátor, XR. Ostatní značky měli samozřejmě podobné portfolio.
MichalGS píše: Koukni i na tohle-
https://www.bazos.cz...;order=&kitx=ano
Máš tam i jednu dakarku
... a kde ze tam vidis tu dakarku?





1 reakcí na tento příspěvek Výběr levnější motorky


Jo a taky cenově+ - 70 ooo,- např?
ferokulda píše: Díky za shrnutí bazine. Pochopil jsem, že tedy pokud bych s motorkou i více cestoval (vím, napsal jsem žádné dlouhé cestování ), tak Transalp, pokud bych chtěl, aby byla obratnější i v lehčím terénu, tak Dominator a pokud převážně do terénu, tak nějaké silniční enduro od Yamahy.
1) Pokud hledáš motorku pro někoho a aby stíhala tvému V2 1300ccm na společných cestách tak jednoznačně dvouválec.
2) Pokud si hledáš druhou moto ke svému velkému V2 1300ccm, protože je vopruz ho vytahovat na každou drbku kolem baráku, štve tě, že ti do spodku tlučou kameny když jedeš po horší cestě, tak jednoznačně ten jednoválec.
Dominátor je jednoválec na dlouhé cestování. Je postavený na to že s ním dojedeš 1500km do cíle své cesty, tam budeš jezdit týden v terénu a zase 1500km domů. Samozřejmě že ten přesun je na dálnici utrpení, ale v cílové destinaci to v mimosilničním prostoru na té motorce zvládneš. Světlo je zakapotované společně s palubovkou do jednoho celku který se táhne až na nádrž, aby to na tom dálkovém přesunu ve vzpřímeném posezu, bylo jakš-takš snesitelné.(Znáš ze svého HD). A tady je kámen úrazu.
Ta kapotáž samozřejmě v enduro provozu trpí. Po 20ti a více letech co tyhle motorky dnes mají ani jedna nebude bez újmy. Jsou vylámané úchyty, spoje kapotáží, atd... Světlo má plastové packy na přišroubení do kapotáže, ty jsou většinou olámané, různě lepené aby to alespoň na chvíly nějak drželo. Kapotáž má vylámaná očka která jí drží pohromadě. Obrovská nádrž, tak super na cestování v neznámých končinách, je na motání se kolem komína akorát k zlosti.
Motor má ale super vyřešen uložení vaček. Jsou na valivých ložiskách, takže když někdo zanedbá výměnu oleje tak se nic moc zlého nestane. Yamaha má vačky uloženy kluzně, tam je zanedbání výměny oleje velký průser.
Dále má Dominátor jeden karburátor. Yamaha má dva. Jeden pracuje pořád, druhý se přidává v rychlosti asi 60km/h. Jde o to že je to 2x více starostí, dvě příruby které časem prasknou a přisávají falešný vzduch, dvě podtlakové membrány, atd... všechno 2x.
Takže když narazíš v inzerci na upraveného Dominátora - menší nádrž, sólo světlo, není to vždy následek velké bouračky, ale práce někoho kdo nechtěl jezdit s drnčející přední kapotáží a obrovskou bandaskou.
Na provoz bez výzev dálek, ale se stejným motorem mysleli i u Hondy a přišli s modely SLR 650 a FMX 650 . Ten motard polňačku zvládá bez problémů, jen vyloženě bláto-lesní provoz se už nebude moc líbit jeho jezdci.
Yamaha u modelů XT600 a TT600 problémy s kapotáží a zavazející nádrží nemá. Tohle jsou motorky přímo pro tvůj záměr. A pokud přechozí majitelé trošku dbali na údržbu není se moc čeho obávat. Cestovatelský jednoválec má Yamaha již dříve zmiňovanou XTZ 660 Tenere a dvouválec, konkurent Transalpovi a Africe, XTZ 750 Super Tenere .
V minulém příspěvku zmíněné TT600R/RE a XR600 jsou vyšší protože mají lepší tlumiče než XT600 a NX650 Dominátor. Je to vždy něco na ůkor něčeho. Lehčí motorka s lepšíma tlumičema ale má motor bez startéru. Když chceš startér musíš se spokojit s menším zdvihem tlumičů protože se zde myslelo i na menší postavy. Nebo najít motorku se kterou si už někdo pohrál. Jako jsem např. psal tu TT600RE s tlumičema z R-ka.
Můj tip: TT600E, je dost vysoká už z továrny a má el. startér. Tou bych asi začal.
Naposledy editováno 18.03.2024 09:11:44
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jakou motorku koupit kamarádovi v n... [1, 2, 3] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, BMW F 650 | berry78 | 75 | 12.1.2025 v 23:19 krokoš |
Pegaso cube 1999 volnoběh Aprilia Pegaso 650 | Jarda_pegaso | 12 | 30.9.2024 v 06:05 Jarda_pegaso |
Aprilia pegaso 650 rotax 1997 - ole... Aprilia Pegaso 650 | Lancikjirka | 18 | 3.9.2024 v 18:43 Kohlstein |
Aprilia pegaso 650 cube Aprilia Pegaso 650 | Jarda_pegaso | 0 | 3.9.2024 v 05:55 Jarda_pegaso |
Jak vyřešit pomalý únik oleje okolo... Aprilia Pegaso 650 | arky | 13 | 28.8.2024 v 21:13 hagrid.hagrid |