Vzhledem k narůstajícím počtům adeptů jedné stopy, začínajících každoročně na českých silnicích, bych se chtěl na následujících stránkách pokusit rozebrat tuto problematiku – řekneme si něco o situaci na silnicích, konstrukci motocyklu, fyzice jízdy, brzdění a dalších věcech ve snaze zvětšit šanci začátečníka projít touto velmi nebezpečnou fází bez vážnější újmy.
Autor : nar. 1961, studoval motorová vozidla a spalovací motory v první polovině osmdesátých let na VUT v Brně – ŘP A1 od patnácti, A od sedmnácti let, praxe na různých typech motocyklů
2 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
Leonardo da Vinci
Část první – úvod
Každým rokem se lze na silnicích setkat s narůstajícím počtem nováčků za řidítky. Nesdílím názor, že už je jich příliš mnoho a naopak si myslím, že motorek není nikdy není dost. Nelze však zastírat, že motocykl nepatří zrovna k bezpečným dopravním prostředkům. Vzhledem ke své malé šířce může sice využívat šíři jízdního pruhu lépe než automobil a jeho dynamické vlastnosti jsou většinou výrazně lepší, tím však výhody končí a v řadě dalších oblastí je jeho řidič silně znevýhodněn. Účinně odvrátit havárii může pouze za předpokladu, že udrží Stroj na kolech. Zatímco při nehodách automobilů zůstávají tyto většinou na kolech, řidiči motocyklu se toto většinou podaří jen při drobných kolizích. Dobré zvládnutí motocyklu je daleko těžší, než zvládnutí automobilu a chyby můžou mít mnohem častěji fatální následky, protože motocyklista není obklopen plechy a airbagy. Jsou sice borci, kteří dokážou hlavou prorazit sklo, proniknout při kolizi dovnitř automobilu a dosáhnout fyzického kontaktu s plechovkářem, statisticky jich však není mnoho. Z těchto důvodů je třeba začátkům na moto věnovat velkou pozornost, protože tato fáze je velmi riziková. Je pravda, že ani zkušený motocyklista nemá jistotu přežití, avšak řeči o tom, že začít lze bezpečně i na silném Stroji a že záleží pouze na štěstí a rozumu jsou naprosto mimo mísu a na následujících stranách si vysvětlíme, proč tomu tak je.
Dalším aspektem, znevýhodňujícím českého začátečníka, je situace na českých silnicích, která je věrným obrazem poměrů panujících ve státě. Prolhaní natřásající se panáci, kteří ovládli českou politickou scénu, spotřebovávají většinu energie na spory mezi sebou, soudnictví nefunguje, korupce dosáhla obrovských rozměrů a zlodějna byla povýšena na systém. Nechci zde tyto věci příliš rozebírat, protože je to na jinou debatu a omezím se na důsledky, které má tato situace pro začínajícího motocyklistu. Ačkoliv je zde pracovní síla násobně levnější, než ve vyspělých státech, stavíme z výše uvedených důvodů nové silnice podstatně dráž. Hustota a parametry silniční sítě proto silně zaostávají za parametry moderních motocyklů. Dopravní koncepce v podstatě neexistuje, na příslušných místech sedí lidé, u kterých je rozhodující stranická příslušnost a odborné znalosti nemají potřebnou úroveň. Fundovaní a korektní dopravní experti, jejichž nejznámějším představitelem je Stanislav Huml, byli odejiti a nastoupli jiní, kteří většinou dokážou pouze vykřikovat, jací jsou motocyklisté hrozní a jak je třeba s nimi zatočit.
Úroveň absolventů autoškol je velmi nízká. Špatná ekonomická úroveň neumožňuje zavést systém, běžný ve vyspělých státech. Tam frekventant i instruktor mají samostatné motocykly a jsou spojeni vysílačkou. Toto má za důsledek mnohem vyšší úroveň výcviku.
Adepti ve vyspělých zemích si své návyky neosvojují na silnicích s častým výskytem řidičů, kteří se vzhledem ke zkorumpovanosti systému nebojí jakéhokoliv postihu, kterému jsou schopni vzhledem ke svým kontaktům účinně zabránit. Další kapitolou je to, že lze stěží po řidičích automobilů a motocyklů chtít, aby se chovali ohleduplně a dodržovali zákony a předpisy, když je zde zcela běžné nerespektování těcht věcí u zákonodárců a politických špiček.
Část druhá – kontstrukce motocyklu a fyzika jízdy
Při pohledu na silný a slabý motocykl vidí i laik značné rozdíly. Stejně jako má silný sportovní vůz široké pneumatiky a slabý městský vůz pneumatiky úzké, je i výkonný motocykl vybaven širokými pneumatikami, aby dokázal do silnice přenést vysoký výkon a účinně brzdit z vysokých rychlostí. Konstruktér vlastně celý stroj vytváří na základě výkonu motoru a v návaznosti dimenzuje podvozek a brzdovou soustavu. Je třeba si uvědomit, že brzdový systém motocyklu, jehož maximální rychlost je přes 300 km/h je dimenzován tak, aby tuto motorku účinně ubrzdil. Vzhledem k tomu je však hůře dávkovatelný a vyžaduje zkušenou ruku. Stejně tak šíře použitých pneumatik je přizpůsobena tomu, na co je tento stroj primárně určen. Je to rychlá jízda na dobrém povrchu s předpokladem, že je dostatek času na naklonění. Protože u nezkušeného začátečníka je mnohem pravděpodobnější, že se dostane do krizové situace, představují pro něj široké pneumatiky značný handicap. Na naklonění a zatočení motocyklu se širokými pneumatikami je podle nemilosrdných fyzikálních zákonů třeba podstatně víc času. Tento motocykl totiž musí být na stejné zatočení více nakloněn, což spotřebuje více času, kterého se při krizovém vyhýbacím manévru zpravidla nedostává. Z výše uvedeného vyplývá, jak zrádným řešením je škrcení motoru, které nemění charakteristiku podvozku ani brzd.
Část třetí – brzdění
Pouze dvě malé plošky velikosti dětské dlaně spojují motocykl s vozovkou. Na rozdíl od auta je třeba motocykl udržet na kolech, což se ne vždy podaří. Nechci zde podrobně rozebírat problematiku brždění, která je obecně známá a chtěl bych připomenout jenom jednu důležitou věc. Od spatření překážky běží reakční doba řidiče. Noha hledá brzdu, ruka se snaží nahmatat brzdovou páčku. To celé trvá podle kvality řidiče až celou sekundu. Následuje další doba, odborně nazývána technická prodleva brzd, která trvá zhruba 0,2 sekundy. Octne – li se zkušený řidič v situaci, ve které je značná pravděpodobnostportřeby rychlého zastavení, je vhodné již mít nohu na brzdě a ruku na páčce. Typickým příkladem této situace je jízda přes horizont a jiné nepřehledné situace. Není od věci i lehce zatlačit a zlehka namáčknout destičky na kotouče, čímž je technická prodleva eliminována. Pak stačí zatlačit silněji a brzdění následuje okamžitě.
Část čtvrtá - pasivní bezpečnost
Snažit se ušetřit na helmě,rukavicích, oblečení a botách není vhodné. Ať je řidič motocyklu viníkem kolize nebo není, odnese to vždycky on. I když v začátcích se často peněz nedostává, aspoň lehké letní motorkářské oblečení, vybavené účinnými protektory by mělo být minimem.
Část pátá – Stroj na začátek
Je jasné, že neexistuje universální rada ohledně volby motocyklu na začátek. Záleží na tom, zda si adept už dříve odjezdil něco na padesátce, stopětadvacítce nebo jestli se jedná o člověka naprosto bez praxe. Jsou i lidé, kteří znovu začínají po delší přestávce a i vrozené předpoklady jsou u různých lidí různé. Mělo by však určitě jít o motocykl dobře ovladatelný, lehký, s příznivou charakteristikou kroutícího momentu motoru a dobře dávkovatelnými brzdami. Nemám moc rád vázání vhodnosti na objem, protože lze mít šestistovku o výkonu 60ti nebo taky 130ti koní, přičemž ta silnější má charakteristiku průběhu výkonu, která vyžaduje zkušenosti. Je však třeba si uvědomit, že začtáečnické období je pro nováčka jednoznačně nejnebezpečnější etapou a začátek na příliš silném motocyklu riziko hodně zvyšuje. Úvaha typu líbí se mi silný supersport, proto na něm rovnou začnu je kromě rizikovosti i zcestná, protože rychleji k cíli vede postupné zvládání. Dalším aspektem je to, že riziko pádu je u zažátečníků vyšší a pád kapotované motorky je většinou o dost dražší. Výjimku z tohoto pravidla tvoří kytaristé, kteří potřebují úlomky kapot na trsátka. U některých lidí hraje roli i to, že na motorce bez kaptáže si víc uvědomují rychlost, kterou jedou. I lidem s čoproidnímy sklony doporučuji si začátkem na oblíbených naháčích 500 až 650 ccm projít, protože na Stroj s hodně šikmou přední vidlicí je vhodné mít už nějaké zkušenosti.
Často prezentované názory, že mít zkušenosti není třeba a že je možno bez problému začít na čemkoli asi nebudu z výše uvedených důvodů ani komentovat. Dávám na tomto místě odskok na vlákno, na kterém jsem se snažil tyto věci průběžně vyvracet.
Motorkáři
a dále na nepříliš veselé vlákno, které tuto rozsáhlou polemiku vyvolalo
Motorkáři
Část šestá – závěr
Motocyklisté a autaři budou muset i nadále užívat silnice současně. Vždy, když jedu autem a v místech s plnou čarou mě dojede rychlejší motocykl, namáčknu se doprava a umožním mu předjetí. Jsem rád, zachová – li se autař stejně, když na motorce jedu já. Jednou snad přijde doba, kdy se tak budou chovat všichni. Auto to nezdrží a motorce to pomůže.
Motorkaření je krásnej tanec, ale je to tanec nad propastí a proto všem doporučuju nechávat si nějakou rezervu a nejezdit v provozu úplně na doraz. Mladí by si měli uvědomit, že je dost škoda roztřískat si mladý tělo, který má značnej potenciál a ti starší zase to, že ve vyšším věku už kosti křehnou a špatně srůstají. Síla Stroje by prostě měla vždy odpovídat úrovni řidiče - stačí zlomek vteřiny, který může znamenat těžké následky a čas vrátit nelze.
Naposledy editováno 26.03.2010 20:54:08
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
PS: pro lidi co silne stroje zvladli a uz maji zkusenosti rikam ze maji stesti ale spise se stane nehoda nez aby platilo ze je to jen o prave ruce
dale pak at muz ci zena prominou ale koupit hnedka litra a pak nevedet jak ani zatocit a bejt priposranej do zatacek je proste blbost je lepsi si jizdu uzit na slabsim ale lepe ovladatelnem stoji nez delat masera/ku jak mam litra a pak umet hovno a nebo se pro honku trika zabit fakt nevim co lidi vede k vedomemu hazardovani se zivotem
Naposledy editováno 16.01.2009 21:21:28
1 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
Naposledy editováno 16.01.2009 21:37:30
1 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
Virus883>Jojo, taky souhlasím. Dobrej článek. Ale jak tu bylo řečeno, ty na který to platí nejvíc to číst nebudou.
nebuď tak skeptickej, já bych řekl, že naopak. Hodně lidí si to pročte. Sám rád pročítám články o ježdění. Třeba si jednou vzpomeneš...
Jako úspěch byl viděl už to, že takový článek existuje, že si ho nějaký začátečník má možnost přečíst a zamyslet se nad tím. Pokud dokonce někdo na základě těchto informací na pár tisíc km sleví ze své vysněné motorky a začne na (v)hodnějším motocyklu, může být autor spokojen s výsledky své práce
Bohužel pravda je taková, že hodně začínajících "přece sama nejlíp ví" a zkoušela tu silnou mašinu u kamaráda a "nic to není". Je pravda, že ono "to nic není" platí až do doby, kdy to "něco najednou je".
A pak má začátečník pod rukama plynovou rukojeť ostře a rychle reagující na každý pohyb zápěstí, hupne ve strachu na ostré sportovní brzdy a krotí o 30 km/h vyšší rychlost, než by měl. Na úhyb potom nepotřebuje stroj sklonit o 20 stupňů, ale o 35 a na oblouk potřebuje ne 30 metrů, ale 55.
Naposledy editováno 17.01.2009 08:16:58
1 reakcí na tento příspěvek JAK začít - NA ČEM A proč
ale nesouhlasim treba s tim to: Je třeba si uvědomit, že brzdový systém motocyklu, jehož maximální rychlost je přes 300 km/h je dimenzován tak, aby tuto motorku účinně ubrzdil. Vzhledem k tomu je však hůře dávkovatelný a vyžaduje zkušenou ruku.
Matne si vzpominam,kdyz jsem po jizde autem Skoda vlezl do zapujceneho Peugeota 406 a uz po par metrech a prvnim pokusu si pribrzdit mamlem vystoupil prednim oknem,jak to brzdilo.Krok a sila brzdy byla nekolika nasobne kratsi a mnohem vetsi nez u skodovky.Dalo by se rict ze je to spatne davkovatelne a vyzaduje to zkusenou nohu?Nikoli...!!!Dale to nebudu rozvadet....
... u motorek jsou velice dobre brzdy,daji se velice dobre davkovat a nevyzaduji az tak zkusenou ruku v tom smyslu,ze by od nich hrozilo nebezpeci!!!Jedine v cem je vyhoda zkuseneho je to,ze zkuseny dokaze zastavit mnohem mnohem drive nez nezkuseny.Ne ze nezkuseny pada a zkuseny vklidu brzdi!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
Naposledy editováno 17.01.2009 11:35:43
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
Che>NoFear4> Chtěl sem tím říct to, že dvoukotouč s trojpístama je prostě příliš ostrej a to zejména za horších adhezních podmínek, kdy je riziko zablokování a následnýho pádu. Zejména př brzdění v náklonu to podle mě zkušenost fakt chce. V letošním mod. roce začala řada výrobců nabízet ABS i na supersportech, což taky o něčem svědčí.
Jasny jen jsem ti chtel naznacit,abys velice zvazil jak co reknes a zformulujes.Lide si dokazi vsechno mozne pak prebrat uplne jinak nez dotycny myslel.A obzvlast pokud jde o rady zacatecnikum.Jinak ti fandim a mozna prijde doba kdy bych to s tebou chtel probrat osobne...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAK začít - NA ČEM A proč
Naposledy editováno 17.01.2009 11:53:59
Che>NoFear4> Třeba nás pozvou do televizní debaty pod názvem SMRT MOTORKÁŘŮM, kerou bude moderovat ten novej šéf dopravky a za parlament tam bude opět ten poslanec, kerýho chytli ožralýho v autě jako minule - čuměl sem na to a myslel, že se poseru
I to se muze stat,ale do TV lepsi nechodit...
Che>NoFear4> Třeba nás pozvou do televizní debaty pod názvem SMRT MOTORKÁŘŮM, kerou bude moderovat ten novej šéf dopravky a za parlament tam bude opět ten poslanec, kerýho chytli ožralýho v autě jako minule - čuměl sem na to a myslel, že se poseru
Jako vždy excelentní.
Situace v politice se odráží do společnosti a na silnicích to vypadá jak ve společnosti. Arogance, bezohlednost, korupce, prostě HNUS.
Čest výjimkám, bohudík potkávám spousty slušných i tolerantních plechovkářů.
metjuu>Virus883>Jojo, taky souhlasím. Dobrej článek. Ale jak tu bylo řečeno, ty na který to platí nejvíc to číst nebudou.
nebuď tak skeptickej, já bych řekl, že naopak. Hodně lidí si to pročte. Sám rád pročítám články o ježdění. Třeba si jednou vzpomeneš...
Jo, já taky rád čtu články o jezdění. Doufám, že si to přečtě co nejvíc lidí.