Jak tak vidím, že se tu poslední dobou objevilo několik vláken s užitečnými tipy, triky a postřehy (třeba hlídání žárovek cívkou a jazýčkovým relé) a rovněž je tu i nemálo témat týkajících se automobilů, tak rovněž přispěju trochou zkušeností do mlýna.
Nedávno jsem zde narazil na vlákno , v kterém se řešila nezávislá vytápění, tak jsem si vzpomněl, jak jsem už před léty uvažoval o montáži "bufíku", ale tehdy to ztroskotalo na finančních nákladech a obtížnosti vestavby kvůli nedostatku místa.
Dostal jsem v diskusi tip na elektrický předehřev a po chvílí bádání a porovnánání různých možností a výrobců jsem se rozhodl pro tento. . Oproti ostatním podobným má výhodu v integrovaném čerpadle, takže ohřívá motor rychleji a rovnoměrněji a navíc není problém jej vestavět i tam, kde by konstukce chladicího okruhu neumožnila splnění podmínek pro samotížnou cirkulaci.
Ohřívák jsem vestavěl do Punta 55SX a i když byly trochu problémy a laborování s odvzdušněním (jelikož jednotka je v "úvrati" okruhu radiátoru), nakonec pracuje výborně. Není zapojen přesně tak, jak by měl být dle montážního plánu , ale je vřazen ve vratné větvi od radiátoru, takže nasává glykol z radiátoru a vyhřívaného hrdla sání, ohřívá a žene jej vratnou větví na zpětnou hadici od chladiče a odtud přes čerpadlo do motoru. Motor se tak ohřívá od spodu, ne od hlavy a navíc v tomto případě může být ohřev zapnut i při běžícím motoru, jelikož směry proudění čerpadel souhlasí.
Trocha dokumentace konkrétní vestavby:
komplet dodávka:
ukázka velikosti jednotky:
původní vedení vratné větve:
namontovaný předehřev:
připojovací konektor, vyvedený v horním otvoru nárazníku - v "uklizeném" stavu prakticky není vidět:
vysunutý konektor před sejmutím krytky a připojením kabelu. Krytka je zajištěna proti ztrátě zdvojeným vázacím drátem:
Za (ne)kvalitu fotografií se omlouvám - jsou pořízené jen mobilem. Je ale vidět, že vestavba není obtížná. Jediné, co mě udivilo, jest, že síťový kabel pro připojení je jen necelý metr dlouhý, hodil by se delší. Je tam však běžný přístrojový konektor používaný dnes typicky na PC zdrojích, takže sehnat delší kabel snad nebude problém.
Další informace o výrobku zde. . Nemíním nikomu dělat reklamu, ale musím pět chválu na distributora, jelikož ohřev jsem objednával v neděli odpoledne a necelých 20 minut po odeslání objednávky p. Mudrák zavolal, jednak ohledně ověření platnosti objednávky (chápu, že se najde dost šprýmařů), ale také se hned z vlastní iniciativy vyptal, do čeho to chci namontovat, jestli to zvládnu nebo budu chtít montáž od nich a také ochotně odpověděl na všechny otázky. Také se hned omluvil, že prý náklaďák s poslední zásilkou havaroval a i když výrobce hned vypravil další, zdržení bude zřejmě nevyhnutelné. Ale i tak udělali, co se dalo a ve středu večer zásilku přivezli.
Takže mohu vřele doporučit, jednání opravdu solidní a vstřícné.
Dnes ráno jsem provedl zkoušku na zcela prochladném motoru (okolní teplota -5°C) a hodinu po zapnutí byl motor ohřát cca na 47°C a po další hodině již byl skoro na provozní teplotě (kolem 80°C) , i víko hlavy bylo horké, sání rovněž. Před otevřený termostat se slabě natemperoval i chladič a expanzka, takže nehrozil ani "tepltoní šok" po spuštění motoru.
Vůz sice startuje v pohodě na tři otáčky i v silných mrazech, ale tentokrát chytil na "drc" a i topení hned zpočátku fungovalo obstojně. Takže plná spokojenost.
Takže kdo uvažuje o podobném ohřevu, kor u naftového motoru, rozhodně mohu doporučit právě tento. Nevýhodou je sice závislost na vnějším zdroji 220V~, ale tu přebijí výhody snadné vestavby, možnosti použití i v garáži (nejsou zplodiny hoření) a též není nutné nijak zasahovat do elektrického rozvodu vozu, ani do palivového systému.
Výborně se osvědčí zejména řidičům dodávek, kteří musejí startovat kolem páté hodiny ranní, kdy jsou navíc teploty téměř nejnižší v průběhu dne.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
cili olej to neohreje jestli tomu dobre rozumim?
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Rozhodně to ale neznamená, že by se motoru mohlo hned zpočátku "naložit". Nesmí se zapomenout na to, že jsou ohřáté tak 3/4 motoru a hlavně zůstane studená kvaltkysna, klouby a ložiska kol. Některé starší vozy měly přihřívací tělísko i v kvaltkysně.
HornisGSX> Mě to také překvapilo, jaký je to prcek, ale nejspíš právě díky nucenému oběhu a relativně vysokému průtoku. Však také včera, když se v tom bazmeku pořád chytaly bubliny, tak byl na povrchu hned horký, že se nedal udržet v prstech, zatímco hadice zůstávala jen vlažná. Tedy při nízkém průtoku se logicky snadno přehřeje. Je ale naštěstí osazen termostatem s hysterezí 55 - 80°C a navíc i nevratnou termopojistkou nastavenou na 145°C.
Dnes ráno naopak jsem měl zpočátku pocit, že pojistka asi rupla, jelikož i několik minut po zapnutí byly hadice studené a znatelně se neohřívalo ani pouzdro "bufíku". Teprve po pár desítkách minut se začalo vše znatelně ohřívat, což svědčí o tom, že pokud není čerpadlo zavzdušněno, má takový průtok, že teplotní spád mezi výstupy tělesa je skoro neznatelný, v čemž taktéž vidím výhodu.
Takto ten drobeček vypadá zevnitř:
Ty zřejmě máš v autě podobný ohřev, ale bez čerpadla, nebo je to jen pomocný, na alternátoru závislý příhřev od výrobce, ne? Bez čerpadla bude logicky větší. Auta s tímto příhřevem mají tu výhodu, že nebývá problém místo něj namontovat Webasto, nebo Eberspächer a příhřev tak předělat na plnohodnotný bufík bez velkých zásahů do chladicího okruhu.
Možná otázka na J.M.K. - má to termostat? = vypne se to samo, při dosažení nějaký teploty?
EDIT: Mezitím přibyl příspěvek a otázka je zodpovězena v něm
Naposledy editováno 21.12.2012 16:14:47
EDIT: Taky zodpovězeno nahoře když jsem tohle smolil .
Naposledy editováno 21.12.2012 16:20:02
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
Pozor - proudový chránič nepomůže v případě, že "si sáhnete" mezi fázi a nulák hlídaného okruhu. Takový případ nerozezná. Ale v případě svodů, nebo průrazů na kostru a proti zemi (jež způsobí nenulový rozdíl výstupního a zpětného proudu), které právě způsobí nejvíc úrazů, je velmi užitečný.
moucan> Kvůli komfortu ani tak ne. Po dvouhodinovém ohřevu měl motor sice skoro 80°C, ale po natočení a puštění ventilátoru radiátor jen zlehka temperoval, přestože příhřev žene glykol přes něj. Což ale nejspíš zavinily studené vzduchové kanály a také nízký výkon oběhového čerpadla při volnoběžných otáčkách, což je u tohoto motoru trochu nectností.
Takže než auto začne naplno "hicovat", stejně nějaký ten kilometr potrvá. Ale na rozmrazení a odmlžování oken by to hned po vyjetí stačit mohlo a hlavně motor už má ohřátý blok, hlavu a celé sání na téměř provozní teplotu, takže snadno naskočí, nemusí si přidávat směs a rychleji ohřeje i olej. Tím i klesne spotřeba a hlavně opotřebení.
Nemontoval jsem to kvůli komfortu, spíš kvůli ohleduplnosti k motoru, zejména, když mě třeba čeká jen cesta k dochtoroj, nebo krátký úsek do 20km.
Sice by se dal namontovat pomocný spínač spouštějící ventilátor na střední otáčky i při vypnutém zapalování a pak by to snad i trochu natemperovalo interiér, ale ventilátor by vybíjel baterku a moc by to asi stejně nehřálo, takže na ohřev interiéru bude asi nejlepší tuten fofrák , i když tam už se musí řešit protažení kabelu dovnitř vozu (pokud nebude tažen jen přivřenými dveřmi) a u moderních aut je pakárna najít volnou průchodku a kor takovou, která bude z obou stran dobře přístupná.
V případě montáže toho topného ventilátoru a natahování kabeláže k němu už by nebylo od věci namontovat i nabíjecí zdroj, který je uveden v *.pdf odkazu zde. Také tady je o něm zmínka. Tak by se zajistila i "čerstvost" akumulátoru. Ale takovou nabíječku, spíš "dobíječku-udržovačku" dokáže zručný elektrikář vyrobit za zlomek uváděné ceny. A tím nemyslím žádný samodomo bastl nez ochran a utěsnění proti vlhkosti.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
Táta měl taky jen tenhle klíč, nakonec na něj jezdil asi rok, nevýhoda byla že jednou za pár nastartování zůstala svítit kontrolka. Tu máš něco podobného
Už mi kolega něco říkal o tom servisním klíči, ale nenapadlo mě, že by to byl ten hnědý zrovna.
Kontrolka se navíc nechová přesně tak, jak je popsáno v Tvém odkazu - normálně zhasne vteřinu po zapnutí zapalování, ale někdy zůstane rozsvícená a stačí jen vypnout, znovu zapnout a už je to v pořádku. Zaráží mě ale ten fakt, že i když kontrolka zůstane rozsvícená, tak motor normálně naskočí a běží.
Pokud si dobře vzpomínám, tak se závada objevuje i u těch dvou černých klíčů.
J.M.K. píše:
Nemontoval jsem to kvůli komfortu, spíš kvůli ohleduplnosti k motoru, zejména, když mě třeba čeká jen cesta k dochtoroj, nebo krátký úsek do 20km.
Motoru teď nejvíc v zimě prospěješ kvalitním nízkoviskozním olejem. Tvůj motor v Puntu přežije karosérii min 2x i bez předehřevu. Takže za mě absolutní zbytečnost. Ale snaha se cení a kdo nic nedělá sice nic nezkazí, ale také ničeho nedosáhne.
Krom toho, když jsem k vozu přišel, byl celý pokrytý jinovatkou, zatímco haubna byla od motoru již roztátá a oschlá. Přestože po nastartování radiátor ještě skoro vůbec netopil, během těch pár minut, než jsem vyjel, dokázal okno rozmrazit.
Takže efekt předehřevu je znatelný více, než dost... ohřev v ničem nezklamal.
dva_hrnce> V tom případě bys musel namontovat klasický naftový bufík. Motor F176 se sice ohřeje relativně rychle, ale i tak je účinek ohřevu sakramenstky znát. Jaký máš ve filce motor? Kolega kdysi měl filcku s motorem 1.9D, nějak tam napasoval starší Webasto (bohužel už nevím, kam přesně) a tvrdil, že to bylo v mrazech hodně znát a jak jezdil převážně úseky do 10km, měl o cca o 35% menší spotřebu včetně spotřeby webasta.
AndělČK> Však také na olej si dost potrpím a vím, že ty motory vydrží hodně. Mám také F128 starý 40 let, najeto 240000km a krom výměny náplní, "spotřebních" věcí, kladky a řemenu se na motor nesáhlo a šlape jako hodinky. I rozvod je tichý, ovšem vůle se na rozvodu takové konstrukce prakticky nerozhazují.
O Trabantu se zase tvrdívalo, že motor vydrží 300000km a kastle vydrží tři motory.
A kvůli těm krátkým cestám jde i o rychlou funkčnost radiátoru, jelikož Punto dost trpí mlžením oken a absence chlazení a tím i možností vysoušení vzduchu to leckdy jen zhoršuje.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
Ono není třeba ten motor nějak extra moc předehřívat, stačí +30-40 stupňů na hlavě, což je za půl hodinky. Tohle má dobrou cenu a určitě se to vyplatí - hlavně někde v údolí, kde jsou běžně mrazy pod -15. Stačí ještě nabíječka s pomocným startem kvůli baterce a zima je hned snažší.
Webasto jsem chěl před léty namontovat do Accenta, jelikož ten se v zimě na krátkém úseku fakt neohřeje, ale ztroskotalo to na volném (ne)prostoru a nákladech, kdy dle propočtu by cena montáže přesáhla cenu samotného "bufíku".
Pokud časem narazím na MB 300D ve slušném savu, určitě jej koupím a tam bych webasto namontoval každopádně, tam se snad vejde. Proti zamrzání mají některé naftové filtry pomocná topná tělíska, ale zrovna v případě MB 300D, kde jde o klasický nafťák s mechanickým řadovým čerpadlem, tomu asi tak nebude. Nicméně viděl jsem někde i elektrické "ohřívací dečky" na baterku, tak snad nebude problém je dobastlit i na filtry.
Udržovat předehřáté ještěrky a podobné motory, které sice startují párkrát za den a na pár minut, ovšem nečekaně, je každopádně výborný nápad.
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Žhavil na několikrát a přesto motoru trvalo dost dlouho, než se rozeběhl. Navíc dle popisu nějaký předehřívák namontovaný má, jen holt tentokrát jel do práce dříve a na ohřátí tím pádem nebyl čas.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Naposledy editováno 22.12.2012 15:32:57
1 reakcí na tento příspěvek Tip na zimu - předehřev motoru.
Pak to budu shánět a už to nebude k sehnání... nejspíš.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
HornisGSX píše: J.M.K.> tak podle toho videa má buď motor v prdeli nebo žhaviče po smrti! loni jak byli mrazy kolem -30°C osobák na drc náklaďák na druhej žduch
Tak to fakt nevim co máš za náklaďák. Při -25 maj co dělat i nový baterky aby to utočily a běžně to chytne nejdřív na 1-2 válce a postupně se přidávaj další. Takový mám tedy zkušenosti já.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
charlie.vtx1800> Souhlas... na Lízu jsme v zimě muselí být dva. Byla u ní taky dost zbastlená elektrika (třeba spínač mlhovky rozsvěcel lampu v boudě, spínač se symbolem větráku rozsvěcel zadní mlhovky, větrák už nevím, čím jsem pouštěl), takže pro zapnutí starteru jsem musel nejen držet spínačku, ale i zmáčknout tlačítko uprostřed palubky. Třetí ruka na podržení přidavače už chyběla. Tož jsme museli být dva - kolega prvně nastříkal éter do sání, pak skočil dovnitř, chňapnul přidavač, já zapnul starter... motor se přesně, jak říkáš, cca 15s jen pomalu převaloval, ale jak chytil, hned vyletěl do otáček a běžel plynule, ne že by se válce chytaly postupně, dokud motor neběží vlastní silou.
Fananek-Jarda> Také už mám natažen kabel ze stodoly, tam mechanický časovač, jen nastavím zapnutí cca 2h před vyjetím, pak natočím, nechám bublat, až po minutě ohřev vypnu, vyjedu za cca další minutu a to pak stačí ujet pár stovek metrů a auto už hicuje jak čert.
rrss> Pouzdro je z tvrdého plastu. Vrtulka nevím, nerozebíral jsem to, nicméně pokud je dobře odlitá bez vad výlisku (pnutí, bubliny, kaverny) a v náplni nebude svinčík, tak nevidím důvod, proč by praskla. Navíc ten bazmek je made in Deutschland, žádná čína, tak tomu docela věřím, že to něco vydrží.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tip na zimu - předehřev motoru.
Tohle je 25 let stará 124-ka. Motor má řadový čerpadlo, nepřímý vstřikování - nelze to srovnávat s dnešními common-raily se 3,6V rychložhavičema. Navíc nevíš v jakym stavu má žhaviče, zda mu nepadá nafta a jakou má kompresi. Startér nebo baterku má taky v prdeli protože mu točí pomalu. Myslim že kdyby to měl všechno v pořádku nastartuje na první pokus. To že mu ta kontrolka tak dlouho svítí je při takový teplotě u takovýho krámu normální.
charlie.vtx1800 píše: Tak to fakt nevim co máš za náklaďák. Při -25 maj co dělat i nový baterky aby to utočily a běžně to chytne nejdřív na 1-2 válce a postupně se přidávaj další. Takový mám tedy zkušenosti já.
Třeba má nějaký stroj pro Sibiř co jezdí na benzín
Jinak přidávám další zkušenosti - po dvouhodinovém (stačí i 1.5h) ohřevu stačí nastartovat, zaklapnout "zavíračku", ventilátor pustit naplno a za těch pár minut, než odpojím kabel, otevřu vrata, vyjedu před ně a zavřu je, je interiér znatelné natemperovaný. Pak stačí ujet 0.5km a radiátor už hicuje naplno, jako dříve po cca 5km jízdy. Nemluvě o tom, že motor chytne "na cvrnk" a hned sníží otáčky na volnoběh, takže jsem zvědavý, jak se to projeví na spotřebě. Jde totiž i o to, že studený motor po ustálení otáček beží trochu nepravidelně, jako by v cca půlvteřinových intervalech vynechávalo zapalování. Je to znát i na zvuku výfuku (pravidelné slabé "poprdání"). Nevím ale, zda to u tohoto motoru a jednobodové stříkačky Webber-Marelli není normální.