Řeším úvahu o změně způsobu chlazení oleje u svého stroje.Abych předešel nedorozumění,v motorce mám kapalinou chlazený motor,který krom kapalinového chladiče má i chladič olejový.Bohužel,jeho umístění je dost "na raně",přemístění by bylo obtížné a navíc tak nějak pochybuju o jeho nutnosti.Uvažuji o záměně za výměník.Slibuju si od toho větší svázanost teploty oleje a "vody" ,rychlejší zahřívání oleje a jeho podstatně větší stálost teploty.Jezdím často jen krátké trasy (cca 10km) do práce i za chladného počasí a tato úprava by mohla pomoci.
Vás poprosím o případné komentáře,především pokud víte o nějakém zásadním problému proč ne,díky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Co jsem vyčetl ze svého schématu a dopověděl translátor,tak já to mám za čerpadlem rozdvojené jak ty,ale v normálním módu jde veškerý olej přes chladič.Na konci toho druhého kanálu je tlakový ventil,který otevírá v případě že je chladič neprůchodný.Takže mě by teoreticky stačilo mít na hadici k chladiči ovládaný ventil a ten otvírat pokud se olej přehřeje.Nicméně síla výměníku olej-voda tví ve faktu že ho můžu nacpat kamkoliv...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
kerut píše: Anti> neni to obtokovej ventil jako byva ve filtrech ? (cerpadlo jede podle otacek takze pri vysokych otackach kdy uz klade filtr oleji prilis velky odpor a olej si tlakem otevre obtok aby se stihalo mazat..)
Určitě. Je to obtok pro případ zasvineneho filtru, aby se neprotrhl a bordel neucpal kanaly.
Chrání před roztržením i chladič, pokud by byl olej ztuhlý.
Nevím jak to dělají, ale já mám teď když je chladno chladič poměrně studený, i obě hadice, ale motor i filtr je horký... ( DL 650). Asi ty průřezy budou menší nebo co. Olej 15W, povolený, ale standard je 10W
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Naposledy editováno 30.12.2020 22:41:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
E:predpokladam ze mas na mysli ty obtokove ventily, ale ty fakt "nereguluji".. tlak se v systemu zvysuje a snizuje s otackami..
Naposledy editováno 01.10.2019 00:51:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Naposledy editováno 30.12.2020 22:35:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
2 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
a co se PWM tyka tak jde taky o to v jakem casovem horizontu.. pro ilustraci - LEDku muzes PWMkem regulovat jak chces, ale pokud presvihnes prurazne napeti staci i ns.. byt voltmetr (analogovy i dig. to je fuk) nameri prakticky nulu.. to uz jsme daleko OT, cidlo tlaku zkusmo zapojeny (potreboval jsem prakticky jen otestit prahovy napeti kvuli spinani kontrolky na novym budiku) zmenu s otackama vykazuje..
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Protože kapacita olejové pumpy je vždycky vyšší než vypočtený průtok mazacími místy. Jedině tak může být v systému stejnoměrný tlak.
Jsou motory ( letecké, vzduchem chlazené) které maji dokonce dva, jeden pro hlavu a druhý klika.
Olej není stlačitelný, zubové hydraulické čerpadlo by šlo na nekonečno, do destrukce něčeho nebo sebe sama
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Je tu totiž určité riziko, ze pokud bude mít pumpa velké množství přepadu, tak se přeruší mazání, podle typu stroje ....
Ta pumpa sice většinou umí dát velký objem, ale sací trubka to omezuje. Dojde k utržení sloupce a nulové dodávce.
( Na to je potřeba myslet i pri vrkani plynem za mrazivého startu třeba čtyřkolky).
Je to dost nebezpečné, sací výkon pumpy v bublině je mizerný, tlak je chvíli nula.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Anti píše: Ono jde hlavně o to,že rozdíl dodávky mezi volnoběhem a maximálními otáčkami nebo studeným a horkým olejem je propastný...
presne tak.. naivne jsem totiz premyslel jestli by neslo z tlaku korelovat teplota ..ale otacky maji docela silny vliv ..o kolik to litalo presne nereknu, mel jsem tam jen na rychlo multimetr ale jako kolisani napeti pri dobijeni baterky to teda fakt nebylo, bylo to dost kolem pul voltu urcite coz je v prepoctu cca 25 coklu... neresil jsem ale ne/linearitu a ani nezkousel pres 10k (tam verim ze uz nekde zabere ten ventil a moc vejs to nepujde, to je jasny... ale kdyby mel tenb ventil "regulovat" od volnobehu tak se z toho posere a bude potreba 5x vetsi cerpadlo..)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Viskozita klesá i se stářím oleje. Tedy spíš jeji teplotní rozsah.
Čím opotrebenejsi motor, tím vyšší průtok přes kluzná ložiska, v konečné fázi pak už v nízkých otáčkách na hranici kapacity pumpy.
U novějších motorů tedy redukční ventil pouští už někde v první třetině otáček, u vylitany vrány pak taky třeba až někde vysoko.
Vyvozovat teplotu z tlaku, to je odvážný úkol i pro NASA
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
jinak si myslim ze to je i o konstrukci, tady je je velkej otackovej rozsah, a motor skutecne zabira (zjednodusene receno funguje, je navrzenej aby fungoval) az nekde od 7-8k.. byla by blbost aby mazal maximalnim tlakem hluboko pod to
DVI píše: Tak, k tématu... Dejte si pozor na zvětšený průtok při zásahu do mazání.
Je tu totiž určité riziko, ze pokud bude mít pumpa velké množství přepadu, tak se přeruší mazání, podle typu stroje ....
Ta pumpa sice většinou umí dát velký objem, ale sací trubka to omezuje. Dojde k utržení sloupce a nulové dodávce.
( Na to je potřeba myslet i pri vrkani plynem za mrazivého startu třeba čtyřkolky).
Je to dost nebezpečné, sací výkon pumpy v bublině je mizerný, tlak je chvíli nula.
To by hrozilo,kdyby se to někde "otevřelo".Pokud by vznikla,jak si psal,někde "na konci" příliš velká vůle.U Ducati to v podstatě hrozí jen na ojnicích(případně vahadlech),všechno ostatní je na valivých ložiscích.Navíc,ty výměníky olej/voda jsou kompaktnější,tam bude průtok spíše menší.A to ošetří ten druhý Bypass.
Což může vyvolávat tu situaci,že za studena jde poměrná část průtoku bypassem a nechladí se.Pokud to tak funguje i u originálního chladiče,mohlo by to zastat funkci termostatu..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Naposledy editováno 30.12.2020 22:39:59