bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
 
23.9.2019 v 10:38
O co jde:
Řeším úvahu o změně způsobu chlazení oleje u svého stroje.Abych předešel nedorozumění,v motorce mám kapalinou chlazený motor,který krom kapalinového chladiče má i chladič olejový.Bohužel,jeho umístění je dost "na raně",přemístění by bylo obtížné a navíc tak nějak pochybuju o jeho nutnosti.Uvažuji o záměně za výměník.Slibuju si od toho větší svázanost teploty oleje a "vody" ,rychlejší zahřívání oleje a jeho podstatně větší stálost teploty.Jezdím často jen krátké trasy (cca 10km) do práce i za chladného počasí a tato úprava by mohla pomoci.
Vás poprosím o případné komentáře,především pokud víte o nějakém zásadním problému proč ne,díky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

30.9.2019 v 21:05 | Nahoru | #31
Tača> Tak jsem dnes studoval jak to mám s tím olejovým rozvodem a když koukám na to schéma od tebe,řekl bych že to máš stejné...
Co jsem vyčetl ze svého schématu a dopověděl translátor,tak já to mám za čerpadlem rozdvojené jak ty,ale v normálním módu jde veškerý olej přes chladič.Na konci toho druhého kanálu je tlakový ventil,který otevírá v případě že je chladič neprůchodný.Takže mě by teoreticky stačilo mít na hadici k chladiči ovládaný ventil a ten otvírat pokud se olej přehřeje.Nicméně síla výměníku olej-voda tví ve faktu že ho můžu nacpat kamkoliv...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

30.9.2019 v 21:43 | Nahoru | #32
Anti> neni to obtokovej ventil jako byva ve filtrech ? (cerpadlo jede podle otacek takze pri vysokych otackach kdy uz klade filtr oleji prilis velky odpor a olej si tlakem otevre obtok aby se stihalo mazat..)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

30.9.2019 v 22:44 | Nahoru | #33

kerut píše: Anti> neni to obtokovej ventil jako byva ve filtrech ? (cerpadlo jede podle otacek takze pri vysokych otackach kdy uz klade filtr oleji prilis velky odpor a olej si tlakem otevre obtok aby se stihalo mazat..)


Určitě. Je to obtok pro případ zasvineneho filtru, aby se neprotrhl a bordel neucpal kanaly.
Chrání před roztržením i chladič, pokud by byl olej ztuhlý.
Nevím jak to dělají, ale já mám teď když je chladno chladič poměrně studený, i obě hadice, ale motor i filtr je horký... ( DL 650). Asi ty průřezy budou menší nebo co. Olej 15W, povolený, ale standard je 10W

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

30.9.2019 v 23:31 | Nahoru | #34
DVI> no ja to myslel spis tak ze je to obtok pro pripad vysokeho tlaku, ne zasvineneho filtru.. tedy k zamysleni, zda jde vsechen olej vzdy (i pri vysokych otackach= velkem tlaku) chladicem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 00:22 | Nahoru | #35
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:41:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 00:36 | Nahoru | #36
HMS> ja zadny regulator tlaku nemam, ale rad se poucim ??

E:predpokladam ze mas na mysli ty obtokove ventily, ale ty fakt "nereguluji".. tlak se v systemu zvysuje a snizuje s otackami..

Naposledy editováno 01.10.2019 00:51:59

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 07:55 | Nahoru | #37

První je přímo na pumpě,reguluje maximální tlak v soustavě.

Druhý je vidět zespodu na přírubě filtru.Je to ten co přemosťuje průtok v případě ucpání chladiče

No a třetí je přímo ve filtru.Ten přemosťuje průtok v případě ucpání filtru...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 08:12 | Nahoru | #38
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:35:20

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 10:09 | Nahoru | #39
HMS> cerpadlo s regulaci prutoku jako odopoved beru, ale to fakt nemam... obtok nic nereguluje, kdyz se z nejakeho duvodu presvihne tlak tak skokove povoli, to neni regulator, to je ochrana..

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 10:39 | Nahoru | #40
Ten ventil ten tlak také reguluje, jde hlavně o studený start, kdy je olej hustý a pak při vysokých otáčkách. Zkus si někdy změřit ten tlak. Uvidíš, že někdy kolem 3-4000ot ten tlak už má svoji maximální hodnotu a do dalších 10 000 ot už nestoupá. Právě kvůli tomu regulátoru.

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 11:12 | Nahoru | #41
tlak jsem prave meril, misto klas. spinace tam mam talkomer.. a meni se s otackama,.. proto me prekvapuje ta "regulace"

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 13:03 | Nahoru | #42
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:36:31

2 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 13:29 | Nahoru | #43
Kerut: i kdyby to bylo on-off tak neznamen, ze to nereguluje tlak ne? To bys pak popřel, ze PWM rizeni je “regulace”

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 13:34 | Nahoru | #44
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:36:47

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 16:38 | Nahoru | #45
assassin> v tomto smeru spravna poznamka.. nicmene regulaci si predstavuju spojitou, u PWM tu spojitost zajistuje to co je za PWM (reproduktor, motor)..
a co se PWM tyka tak jde taky o to v jakem casovem horizontu.. pro ilustraci - LEDku muzes PWMkem regulovat jak chces, ale pokud presvihnes prurazne napeti staci i ns.. byt voltmetr (analogovy i dig. to je fuk) nameri prakticky nulu.. to uz jsme daleko OT, cidlo tlaku zkusmo zapojeny (potreboval jsem prakticky jen otestit prahovy napeti kvuli spinani kontrolky na novym budiku) zmenu s otackama vykazuje..

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 19:57 | Nahoru | #46
Kerut: tak jasne ze to s otackama roste, ale to treba napětí pri nabíjení roste (jasnejsi svetla) taky a neda se rict, ze by nebylo regulované.

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 20:25 | Nahoru | #47
Šmarjá,dohadovat se jestli regulační ventil reguluje...

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 20:41 | Nahoru | #48
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:37:09

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 20:44 | Nahoru | #49
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:37:29

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 21:12 | Nahoru | #50
Prostě, regulátor tlaku oleje ( redukční ventil) je v každým motoru co má tlakové oběžné mazání.

Protože kapacita olejové pumpy je vždycky vyšší než vypočtený průtok mazacími místy. Jedině tak může být v systému stejnoměrný tlak.
Jsou motory ( letecké, vzduchem chlazené) které maji dokonce dva, jeden pro hlavu a druhý klika.

Olej není stlačitelný, zubové hydraulické čerpadlo by šlo na nekonečno, do destrukce něčeho nebo sebe sama

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 21:18 | Nahoru | #51
Ono jde hlavně o to,že rozdíl dodávky mezi volnoběhem a maximálními otáčkami nebo studeným a horkým olejem je propastný...

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 22:30 | Nahoru | #52
Tak, k tématu... Dejte si pozor na zvětšený průtok při zásahu do mazání.
Je tu totiž určité riziko, ze pokud bude mít pumpa velké množství přepadu, tak se přeruší mazání, podle typu stroje ....
Ta pumpa sice většinou umí dát velký objem, ale sací trubka to omezuje. Dojde k utržení sloupce a nulové dodávce.
( Na to je potřeba myslet i pri vrkani plynem za mrazivého startu třeba čtyřkolky).
Je to dost nebezpečné, sací výkon pumpy v bublině je mizerný, tlak je chvíli nula.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

1.10.2019 v 23:48 | Nahoru | #53

Anti píše: Ono jde hlavně o to,že rozdíl dodávky mezi volnoběhem a maximálními otáčkami nebo studeným a horkým olejem je propastný...



presne tak.. naivne jsem totiz premyslel jestli by neslo z tlaku korelovat teplota ..ale otacky maji docela silny vliv ..o kolik to litalo presne nereknu, mel jsem tam jen na rychlo multimetr ale jako kolisani napeti pri dobijeni baterky to teda fakt nebylo, bylo to dost kolem pul voltu urcite coz je v prepoctu cca 25 coklu... neresil jsem ale ne/linearitu a ani nezkousel pres 10k (tam verim ze uz nekde zabere ten ventil a moc vejs to nepujde, to je jasny... ale kdyby mel tenb ventil "regulovat" od volnobehu tak se z toho posere a bude potreba 5x vetsi cerpadlo..)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 00:26 | Nahoru | #54
kerut> Záleží na aktuální viskozitě oleje ( teplota má vliv ) , a opotřebení motoru.
Viskozita klesá i se stářím oleje. Tedy spíš jeji teplotní rozsah.
Čím opotrebenejsi motor, tím vyšší průtok přes kluzná ložiska, v konečné fázi pak už v nízkých otáčkách na hranici kapacity pumpy.
U novějších motorů tedy redukční ventil pouští už někde v první třetině otáček, u vylitany vrány pak taky třeba až někde vysoko.

Vyvozovat teplotu z tlaku, to je odvážný úkol i pro NASA

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 00:37 | Nahoru | #55
DVI> tak pro NASA asi ne, vazkost je jak spravne pises zavisla na teplote, a mene vazky olej ma mensi odpor (tlakovou ztratu).. jinak budu samozrejme merit teploty oleje v obou hlavach, tohle mela byt jen takova korelace pro overeni, navic, kdyz uz ten tlak budu stejne zaznamenavat..
jinak si myslim ze to je i o konstrukci, tady je je velkej otackovej rozsah, a motor skutecne zabira (zjednodusene receno funguje, je navrzenej aby fungoval) az nekde od 7-8k.. byla by blbost aby mazal maximalnim tlakem hluboko pod to

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 01:15 | Nahoru | #56
No, kdo si hraje, nezlobí

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 07:51 | Nahoru | #57

DVI píše: Tak, k tématu... Dejte si pozor na zvětšený průtok při zásahu do mazání.
Je tu totiž určité riziko, ze pokud bude mít pumpa velké množství přepadu, tak se přeruší mazání, podle typu stroje ....
Ta pumpa sice většinou umí dát velký objem, ale sací trubka to omezuje. Dojde k utržení sloupce a nulové dodávce.
( Na to je potřeba myslet i pri vrkani plynem za mrazivého startu třeba čtyřkolky).
Je to dost nebezpečné, sací výkon pumpy v bublině je mizerný, tlak je chvíli nula.



To by hrozilo,kdyby se to někde "otevřelo".Pokud by vznikla,jak si psal,někde "na konci" příliš velká vůle.U Ducati to v podstatě hrozí jen na ojnicích(případně vahadlech),všechno ostatní je na valivých ložiscích.Navíc,ty výměníky olej/voda jsou kompaktnější,tam bude průtok spíše menší.A to ošetří ten druhý Bypass.
Což může vyvolávat tu situaci,že za studena jde poměrná část průtoku bypassem a nechladí se.Pokud to tak funguje i u originálního chladiče,mohlo by to zastat funkci termostatu..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 08:30 | Nahoru | #58
kerut> provozní tlak u dobrého motoru už máš kolem 3000 otáček. To že ty ho máš až vysoko značí značné opotřebení a vyšší průtok ložisky jak tu psal DVI

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 09:00 | Nahoru | #59
.

Naposledy editováno 30.12.2020 22:39:59

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

2.10.2019 v 09:45 | Nahoru | #60
HMS> To chápu,ale při exaktním navrhnutí by to mohlo fungovat jak jsem popisoval.Při studeném oleji půjde většina bypassem,jak se to ohřeje,půjde to přes chladič.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist