vzhledem k tomu, že jsem byl opět napadem některými místními "borci" jak se tady chlubím a moje motorka vypadá jak z cirkusu a další "moudra", ale nic konkrétního a konstruktivního jsem se nedozvěděl na svoji adresu, tak jsem se rozhodl, že blbosti budu mazat.
Upozornění:
Toto téma není myšleno ani jako provokace, ani zvedání svého ega či chlubení se jak jsem dobrý a kam to vlastně jedu, nebo dalších podobných záměrů, ale pouze o tom, že vyrážíme do přírody a koho to zajímá tak se může ozvat. Jestli máte někdo nějaké připomínky, či rady k tomu, co jsem níže napsal, tak sem s tím.
Původní text:
Čirou náhodou vyrážíme koncem srpna s kolegou přes Uzbekistán, kde si chceme trochu zajezdit v poušti, do Pamíru. Styl naší cesty bude tak trochu netradiční, poněvadž naším cílem nejsou známá turistická místa, hotely a focení před těmi nejznámějšími artefakty atp., ale ježdění po nejodlehlejších částech Tadžikistánu a Kyrgízie. Samozřejmě jen po cestách, protože stroje na kterých jedeme nejsou zrovna z nejlehčích. Tiger800 a Afrika1000.
Ale, protože ssebou nebereme nesmyslné a zbytečné věci, vše jsme zminimalizovali včetně nářadí a náhradních dílů, kromě teplého oblečení do hor a to vše se vejde do dvou nepromokavých pytlů na bocích motorky, pod sedalo a vybavení včetně vody a trochou benzínu navíc je na motorkách uloženo co nejníže, plánujeme i velmi špatné cesty, náročnější výjezdy a nebojíme se ani brodů. Jsme připravení proběhnout se v těch nejhorších místech vedle motorky a zatlačit. Proto žádný tankvak, ani topkejs, ani kanystry na zadním sedadle. Jako standardní součást vybavení bude lehký kladkostroj, sekera, lano a po dvou duších do každého kola.
Na místě nebudeme vůbec spěchat. Takže jestli někde budeme muset pár dní počkat kvůli vyšší hladině vody v řece, nebo zůstaneme za závalem, nezpůsobí nám to nervózní náladu a valium budeme přijímat jen v omezených dávkách. V žádném případě se nebudeme snažit překonávat řeky po dešti, nebo zajíždět na rozblácené cesty hned po dešti a pak se trápit, nebo riskovat. Proto nemáme vůbec žádný časový plán a itenerář. Alláh za nás rozhodne kam a jak a kdy pojedeme a kam vůbec dojedeme.
No a nakonec, přesun tam a zpět plánujeme tak na 800 kilometrů denně po dobrých cestách. Týden tam, týden zpět (týden má sedm dní). Celkem je to cca 5000 tam, 5000 zpět, pár kilometrů pouští a cca 4000km po samotných horách. Většinu bude samozřejmě tvořit asfalt různé i hrůzné kvality, ale těch pár set kilometrů po necestách si za ty tři týdny opravdu vychutnáme.
Jedním slovem bych to shrnul na poušť, hory, hory a zase hory. Spaní pouze ve stanu a u místních. Do hotelu za peníze nejdu, protože by se tím celá projížďka degradovala a to ani v případě nepříznivých klimatických podmínek. Když jsem přežil minulý rok sever i v tom největším hnusu kdy pršelo, sněžilo a všude bylo bláto, tak se dá předpokládat, že Pamír bude proti tomu mnohem přívětivější.
Co je velmi důležité je voda do pouště. Člověk nikdy neví a kdo nechce riskovat tak bere 10 litrů vody a 24 litrů benzínu celkem. Minulý rok jsem vezl 8 litrů benzínu do rezevy v petkách, ale letos beru jen 4 litry ve dvou kanystříkách, vzhledem k tomu, že tam jsou všude lidi a na cestách je docela rušný provoz ve srovnání se severem a těch pár litrů z uazíka každý rád daruje. Většinou
Tam jedeme na Šinko 804-805 plus bereme náhradní novou sadu 804-805 ssebou 13kg na zadním sedadle a nosiči nakonec přežijeme. Shánění gum na místě bylo zavrženo, protože nevíme vůbec kdy a kam dojedeme, poněvadž první bod naší cesty je údolí bartang, kde budeme měnit jeté (cca 6tkm) za nové. Staré u někoho necháme a kdyby bylo nejhůř, tak nám je po někom pošle. To je nejlepší způsob jak se pojistit v případě rozervané gumy. (vlastní zkušenost, naštěstí se to stalo jen jednou se zadní E09 dakar
Na druhé sadě dojedeme až domů. Cca 9tkm, což gumy po asfaltu s přehledem dají. (ověřeno z více míst zde na
fóru i z vlastní zkušenosti). Nejraději bych tam přezul na E10-E09, ale obávám se, že by nemusela vydržet těch 9tkm z největší části po asfaltu. A vracet se pro odhozené gumy patnáctset kilometrů postráda smysl. Ještě větší nesmysl je taščit ssebou druhou sadu gum do terénu, rozuměj mizerné cesty, protože hodně zvedají a posouvají těžiště a průchodnost stroje se podstatně snižuje.
Volba "špalků" namísto gum typu E07: protože stojí nové gumy srovnatelně, tak nemá cenu jet na 07 a v poušti a předhůří se na nich trápit. Stejně bychom je před horama museli shodit a dát špalkový. Navíc když zaprší, tak jsou mimo asflt E07 nepoužitelný. Další bod pro "špalky", se kterejma se v pohodě jede po asfaltu i za mokra.
Kdo namítne, že se to dá všechno odjet na E07, tak asi nechápe na co se připravujeme.
Takže takový je plán neplán a kdyby se čirou náhodou chtěl někdo přidat a vlastní odpovídající stroj který zvládne denní přesun 800km a ještě se s ním dá po horších cestách, (od 650-ky po 800-ovku na drátových kolech, s plechem pod motorem, samozřejmě bez kufrů a topkejsu) tak se může přidat. Sebevrazi a mučitelé sama sebe můžou klidně jet i na boxerech, velkých supertenere nebo velkých tigrech, ale já bych do toho osobně nešel. Nebude to žádná šotolina v Bosně ale fakt náročnější ježdění. Ideální by bylo nějaké lehké jednomístné enduro, ale na něm se tam v rozumné době nedá dojet.
Takže to je asi vše. A jestli máte nějaké konstruktivní připomínky hlavně ke gumám, tak můžete poradit.
Díky za štábní kulturu přizpěvatelů.
Z.
Naposledy editováno 20.07.2018 15:13:59
Nebudu ale tahat věci do motoru, elektriku čerpadla a podobný věci, protože to se dá pořešit dopředu výměnou za něco spolehlivýho, ale vezmu co je fakt potřeba a co se opotřebuje a předpokládám, že nevydrží cestu. Toť můj názor a zkušenost. Třeba rusové běžně mění do dovezenejch afrik čerpadla a mají potom pokoj, na věky. U bmw zase něco s elektrikou taky ok. Tigra jsem v Rusku neviděl kromě Moskvy, jednou a tak nevím
Naposledy editováno 22.07.2018 18:07:40
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
yeuop píše: ZdendaZB> ja neumim prezout gumy, myslim to vazne.... na XTcku jsem si umel vymenit svicku a vzduchovy filtr.... dvakrat jsem zkousel vymenit olej, ale dopadlo to spatne naradi take jaksi moc neresim.... jednou v ulan bataru jsem chtel vymenit svicku - no tu jsem zrovna mel, ale klic na ni uz nikoliv
nejenom neumim prezout gumy, ja neumim ani sundat kolo....
Tomu rozumím a zcela tě chápu, že když máš servisní vrtulník na satelitním telefonu, sleduje tě soukromá družice jede před tebou doprovodnej kamaz co staví mosty a pod. tak to nepotřebuješ. To já ti můžu jen závidět.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
ZdendaZB píše: Tomu rozumím a zcela tě chápu, že když máš servisní vrtulník na satelitním telefonu, sleduje tě soukromá družice jede před tebou doprovodnej kamaz co staví mosty a pod. tak to nepotřebuješ. To já ti můžu jen závidět.
tak zrovna do Yeuopa bych se moc nestrefoval, nema toho odjeto zrovna malo promin, ale cele tohle vlakno vypovida primarne o tom, ze jen ty mas ten spravny nazor a na ostatni ani moc zvedavej nejses. popravde, pak ale nechapu, proc jsi ho vubec zakladal...(reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Eso_Rimmer píše: tak zrovna do Yeuopa bych se moc nestrefoval, nema toho odjeto zrovna malo promin, ale cele tohle vlakno vypovida primarne o tom, ze jen ty mas ten spravny nazor a na ostatni ani moc zvedavej nejses. popravde, pak ale nechapu, proc jsi ho vubec zakladal...
...aby si to potvrdil no ne?
Ona vetsina jeho threadu je podobnejch...
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Každopádně, mám vyřešeno, odlehčil jsem stroj o cca osm kilo a tím to končí. Gumy jsou taky jasný, celkem a nyní stačí vyrazit.
Takže kdyby náhodou někde chtěl jet, nechť se ozve. Kdyby náhodou ne, nechť se neozývá.
Obcas se totiz zahrabete v kamenitym poli, nebo zustanete v brodu. Takze poradny boty, chranice a hlavne, nespechat.
Par takovych normalnich foto z prirody, oslavy i svatby. V prusmycich muzete videt orly jak krouzi mezi vrcholky, ve stepi si zajezdid na koni nebo velblloudovi a kdyz budete umet rusky tak se dozvite vsechno mozny i nemozny od mkstni h domorodcu 😀
Naposledy editováno 14.09.2018 11:53:52
(reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
ZdendaZB píše: Tomu rozumím a zcela tě chápu, že když máš servisní vrtulník na satelitním telefonu, sleduje tě soukromá družice jede před tebou doprovodnej kamaz co staví mosty a pod. tak to nepotřebuješ. To já ti můžu jen závidět.
Stejně se posere vždycky něco co člověk zrovna s sebou nemá
Dve petky benzinu ssebou, voda se najde, jidlo na 3 dny pro jistotu a vyrazite treba do opustenyho prusmyku 4400 metru, kde chodi obcas jen berani a kozy. A kde posledni stopy konci kousek za vrchoem a dale jiz nikdo nejezdi.
Kde se vam i nekolikrat za den stane, ze budete muset prehodit par kamenu, nebo si vytvorit chodnicek, abyste mohli prejet potok, ci kamenity pole.
Kde budete zdolavat rozpadle serpentyny, nacouvavat si v zatackach a provozovat vyssi divci se spojkou, plynem a odrazeni se nohama, abyste projeli ty nejobtiznejsi useky.
Obcas budete muse sestoupit ze stroje a popotlacit ho, ponevadz jste se zachytli o kamen, nebo zahrabali ve stare koleji plne blata, ackoliv vsude kolemje jen same kameni.
Budete krouzit po plani a hledat zbytky stare cesty, ponevadz voda, vitr, snih a dest vykonali svoje dilo a zustala jen nahorni step bez naznaku kudy dale...
Naposledy editováno 27.09.2018 08:00:37
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
jedu tam s motorkou, fotim motorku, mam fotit porad sebe nebo krajinky ?
krajinek jsou nekonecny mraky na goglu, sam sobe uz moc zajimavej nejsem, ponabsiolvovani drsnejch expedic na balkan , takze ta motorka to trochu ozivi.
kdybych sel pesky tak se asi omezim pouze na prirodu, ale ja pesky nejdu a chodit nebudu
jo a navic, motorka dodava to spravny meritko
ale priste uz jenom krajinky a panoramata, ale bude fo nuda...
Naposledy editováno 27.09.2018 18:25:39
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Fotky s motorkou mám rád, lebo fakt dokresľujú obraz. Fotka bez motorky môže aj znamenať, že dotyčný fotograf priletel na helikoptére, odfotil a opäť odletel. Ak tam je aj motorka, tak sa dá oceniť aj výkon, ktorý jazdec spravil, nie len že čo videl.
Jo, ak nepriletí chytrák, čo odfotí cudziu motorku a potom spokojne odletí.
Myslím, že je nás tady sakra málo, kdo na takovej trip má "koule" a proto každýmu Drum Bun!!
Už se těším, až budu hltat zážitky na vlastní uši .