globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: 12V rázový utahovák, frekvence úderů
 
11.9.2017 v 18:36
Ahoj,

mohl byste mi někdo vysvětlit, proč mívají některé rázové utahováky výrazně odlišnou frekvenci rázů? Zajímá mě hlavně, proč takové ty dvanáctivoltové, co se strkají do zapalovače aut, mají asi tak jeden ráz za dvě sekundy:
"uuuuííííí-buch-uuuíííí-buch-uuuuííííí-buch"
Odhaduju, že přibližně stejný elektrický výkon mají akumulátorové, ale frekvence je mnohem vyšší, zní to jako souvislé CHRRRRRRRR!!! Pro srovnání, kulomet má kadenci "ta-ta-ta-ta-ta-ta!", což je někde mezi.

V obou případech tipuju výkon jejich motoru na cca 100 W. Připadá mi, že nižší frekvence rázů znamená větší energii každého z nich. A naopak.

Co je lepší a proč? Díky

2 reakcí na tento příspěvek 12V rázový utahovák, frekvence úderů

15.9.2017 v 20:50 | Nahoru | #91
Na to abych otestoval jestli udavane hodnoty vyrobcem jsou pravdive nebo jenom lakadlo na duverivce nepotrebuju ani sul ani rez.A nebo opacne ....utahnout trkacem a momentakem to prubnout.
Ja jsem tak zkousel ten Hiltak SW.
Jinak jde stejne o houno protoze kazdymu musi byt jasne
12V zazrak v sobe proste nikdy nenajde tu silu jako 220V a pneu.Kdo ma zakladni znalosti z elektriky a ve skole se ucil fyziku ten nemuze pochybovat.
Nebo videl nekdy nekdo aby treba tramvaj pohanelo 12V ?
...Asi blbej priklad ale vo vo tom to je

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 10:17 | Nahoru | #92
s.a.v.a.g.e.> Ja idem zobrať asi tento svetnaradia.sk/eshop/elektricke-naradie/utahovaky/43-utahovak-elektricky-powermat-eku-2000 najviac sa podoba na ten čo sem dával gugo len má viac W a Nm a keď to aj nebude pravda a číňan to tam napísal len aby lepšie predal tak snáď bude mať aspoň tých 450Nm ako ten slabší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 13:51 | Nahoru | #93
lecomondo> obal stejny jiny streva . Ma to 2x takovej prikon, takze by to neco umlatit mohlo.

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 16:04 | Nahoru | #94

gugo píše: nemako> jak je dlouhej ten klic na povolovani kol co s sebou ridic vozi ?

nevozí nic,dneska už všechno přezouvá servis. nevozí ani rezervy,je to zbytečná zátěž

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 17:03 | Nahoru | #95
gugo> to áno ale váha ostala rovnaká tak moc tomu dvojnásobku neverím.

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 17:35 | Nahoru | #96
lecomondo> TO este nemusi nic znamenat. Rotor bude stejnej akorat vnem natahaj tlustsi draty. A mechanicka cast veci zustane stejna. China no problem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 18:11 | Nahoru | #97

findejs1310 píše: Na to abych otestoval jestli udavane hodnoty vyrobcem jsou pravdive nebo jenom lakadlo na duverivce nepotrebuju ani sul ani rez.A nebo opacne ....utahnout trkacem a momentakem to prubnout.
Ja jsem tak zkousel ten Hiltak SW.
Jinak jde stejne o houno protoze kazdymu musi byt jasne
12V zazrak v sobe proste nikdy nenajde tu silu jako 220V a pneu.Kdo ma zakladni znalosti z elektriky a ve skole se ucil fyziku ten nemuze pochybovat.
Nebo videl nekdy nekdo aby treba tramvaj pohanelo 12V ?
...Asi blbej priklad ale vo vo tom to je



Takovou blbost může napsat jedině někdo, kdo z té fyziky propadal, srovnávat mašinku na povolování a utahování šroubů a matic, které bohatě stačí příkon elektromotoru 0,1 až 1 kW s tramvají, která má například v případě staré dobré T3 čtyři elektromotory po 40 kW. Na první straně tohoto vlákna je video aku-utahováku Dewalt, je sice napájen 18 V, má 610 W, ale je vidět, že nemá problém povolovat matice nábojů kol vytažených asi z potoka, jak už se tady psalo, energie jednotlivých rázů a z toho plynoucí dosažitelný kroutící moment nezávisí na výkonu pohonu, ale na mechanické konstrukci utahováku.
Jistě se nedá srovnávat ten Dewalt za 9000 Kč s čínským utahovákem za 1000 Kč s 80 W motorkem, ale jak už jsem psal výše, zatím jsem s ním povolil všechno co jsem potřeboval, náklaďáky ani bagry nespravuji, na každodenní používání to není, to by asi dlouho nevydrželo, ale úplně vyhozené peníze taky ne.

12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 18:18 | Nahoru | #98
Maxipes dyt sem psal ze je to blbej priklad tak me hned nechytej za slovo...podstata je ale uplne stejna

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

16.9.2017 v 23:54 | Nahoru | #99
[quote=Maxipes_Fík]Takovou blbost může napsat jedině někdo, kdo z té fyziky propadal,

maxipes tam je to fakt o zkušenostech a dobrých radách, pak o tom jestli chodíš do práce nebo tě to živí, v tom vidím prioritu nějaké výpočty a fyzika je hezká věc, o práci tučím píšou že to je síla po dráze s, ale ve skutečnosti je to sice síla po dráze s a ale výsledek jsou prachy, bez těch je celá fyzika k ničemu dobrá tak do základní školy

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 08:01 | Nahoru | #100

findejs1310 píše: Na to abych otestoval jestli udavane hodnoty vyrobcem jsou pravdive nebo jenom lakadlo na duverivce nepotrebuju ani sul ani rez.A nebo opacne ....utahnout trkacem a momentakem to prubnout.
Ja jsem tak zkousel ten Hiltak SW.
Jinak jde stejne o houno protoze kazdymu musi byt jasne
12V zazrak v sobe proste nikdy nenajde tu silu jako 220V a pneu.Kdo ma zakladni znalosti z elektriky a ve skole se ucil fyziku ten nemuze pochybovat.
Nebo videl nekdy nekdo aby treba tramvaj pohanelo 12V ?
...Asi blbej priklad ale vo vo tom to je



On to sice už napsal Maxipes Fík, ale mě to nedá a musím to zopakovat:

1) Výkon přibližně 1000 W můžeš mít z 18 Voltové aku, 230 Voltů zásuvky anebo z pneumatického motoru. Je to úplně jedno. Šlo by to snadno i z autobaterie, ale nedělá se to, aby byla jistota, že po akci nastartuješ, takže tam se raději bere jen cca 80 wattů.

2) Daný výkon můžeš rozdělit do rázů. A zde zase platí, že i nízký výkon může dávat rázy s dostatečnou energií, ale počkáš si. Trvá to. A profíkům utíkají peníze. Nám ostatním je to fuk.

3) Energie rázu je moment síly krát úhel otočení šroubu (v radiánech). Takže čím tužší soustava, tím větší moment. Proto se ten moment tak špatně měří. Proto najdete u stejného zboží různé momenty. Proto, překvapivě, i laciný 12 V utahovák povolí matici u osobáku.

V bodě č. 1 jsem na začátku tohoto vlákna udělal chybu, že jsem podcenil výkon aku. Neopakuj můj omyl!
Dále zde neustále vyznívá, že pneumatický utahovák lépe utahuje, než elektrický. Tohle brzy přestane být pravda. Pneumatický motor již narazil na své termodynamické limity. Ale elektrika zatím má kam postupovat.

1 reakcí na tento příspěvek 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 08:29 | Nahoru | #101
Jmart
Kazda technologie ma sve limity.
At si kazdej koupi to co mu vyhovuje pro jeho pracovni cinnost a na co ma prachy.
K bodu c.2......Uz jsem tady psal......koupit basu piv abys vydrzel nez to povolis.
No ale nakonec sis odpovedel sam

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 10:19 | Nahoru | #102

jmart píše:

V bodě č. 1 jsem na začátku tohoto vlákna udělal chybu, že jsem podcenil výkon aku. Neopakuj můj omyl!
Dále zde neustále vyznívá, že pneumatický utahovák lépe utahuje, než elektrický. Tohle brzy přestane být pravda. Pneumatický motor již narazil na své termodynamické limity. Ale elektrika zatím má kam postupovat.



t vá terorie je hezká, no v praxi to tak úplně nefachčí, utahovačkou stěží uhodneš přesný moment nebo v dalším postupu je ti utahovačka k ničemu,

příklad utahování šroubu 30Nm + 60 Nm + 90 stupnů + 90supnů + zahřít + 30 stupnů, u utahovačky nejvíc oceníš její povolovací moment , zkušenosti a autogen

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 11:40 | Nahoru | #103

findejs1310 píše: ............K bodu c.2......Uz jsem tady psal......koupit basu piv abys vydrzel nez to povolis.............


...protože mám porovnání se všema třema probíranejma platformama, tak jen upřesním, že ten čas potřebnej u povolení např. jednoho šroubu kola u osobáku je delší o jednotky sekund, možná tak dvě, tři max do pěti ...to já jen aby si případnej zajemce o koupi 12V v podstatě "setrváku" nemyslel, že je to úplně k hovnu
...dokonce musím říct (samotnýho mě to zajímalo, tak jsem mezi nima zkoušel rozdíly), že šroub (matka) kterej nešel/a povolit malým vzduchovým, naopak ten dvanáctivoltovej setrvačník po roztočení a kousnutí většinou utrh (čas u 12V se prodlužuje, pokud je závit tzv. zarostlej až do konce, protože vzduchovej po odtrhnutí už pak vytočí šroub/matku až do konce v jednom tahu, ten 12V musíš v průběhu vytáčení znovu roztočit a na ten jeden ráz ti vytočí jen kus zbývajícího závitu, přičemž ten kus je přímo úměrnej těžkosti točení vlivem příp. "zarostlosti" závitu

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 11:50 | Nahoru | #104
i

Naposledy editováno 18.09.2017 23:01:17

12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 12:21 | Nahoru | #105
Torino
Taky už máš strach že jsi na konci své kariéry s pneumatickým utahovákem ?
Myslím že ještě pár let můžeme klidně spát

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 14:01 | Nahoru | #106
jmart>

Dále zde neustále vyznívá, že pneumatický utahovák lépe utahuje, než elektrický. Tohle brzy přestane být pravda. Pneumatický motor již narazil na své termodynamické limity. Ale elektrika zatím má kam postupovat.



Nechci ti brat iluze, ale tak kde se elektrika prevadi na mechanickou praci, uz to moc kam postupovat nema.
Bude postupovat ovladani, ukladani energie atd Ale to je ti zrovna tady k prdu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 14:36 | Nahoru | #107

felixxx píše: t vá terorie je hezká, no v praxi to tak úplně nefachčí, utahovačkou stěží uhodneš přesný moment nebo v dalším postupu je ti utahovačka k ničemu,

příklad utahování šroubu 30Nm + 60 Nm + 90 stupnů + 90supnů + zahřít + 30 stupnů, u utahovačky nejvíc oceníš její povolovací moment , zkušenosti a autogen



Ano, to jsou společné problémy pro všechny situace. Bez ohledu na typ rázového utahováku/povolováku a druh jeho pohonu. Jedině, že by existoval rázový utahovák s měřičem momentu. Teda, on sice existuje



ale u něj jistě namítneš, že neumí foukat pneumatiky, nemá integrovaný autogen a že neumí za pět minut vyměnit podvozek u tanku, který po padesáti letech vytáhli z bažiny.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 15:15 | Nahoru | #108

gugo píše: jmart>



Nechci ti brat iluze, ale tak kde se elektrika prevadi na mechanickou praci, uz to moc kam postupovat nema.
Bude postupovat ovladani, ukladani energie atd Ale to je ti zrovna tady k prdu.



Přečti si tuhle diskusi a uvidíš, že JE kam postupovat. Elektrický pohon tady neustále někdo kritizuje a podceňuje.

Víš, co je moje iluze? Elektromotor v rázovém utahováku, který bude mít 1000 wattů, účinnost (i s řízením) 95 %, bude bezkartáčový, hmotnost půl kila. Těch 50 wattů tepla se uchladí pasivně, takže tam nebude ventilátor, co žene zaprášený vzduch rovnou na rotor.

Jenže tahle iluze už nejspíš existuje, akorát ji nemám doma.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 19:54 | Nahoru | #109

jmart píše: Přečti si tuhle diskusi a uvidíš, že JE kam postupovat. Elektrický pohon tady neustále někdo kritizuje a podceňuje.

Víš, co je moje iluze? Elektromotor v rázovém utahováku, který bude mít 1000 wattů, účinnost (i s řízením) 95 %, bude bezkartáčový, hmotnost půl kila. Těch 50 wattů tepla se uchladí pasivně, takže tam nebude ventilátor, co žene zaprášený vzduch rovnou na rotor.

Jenže tahle iluze už nejspíš existuje, akorát ji nemám doma.



Hele ja mel elektricky stroje na skole jen jako vedlejsak, protoze jsem puvodne energetik, ale vytvaret motor co ma ucinnost 95% tam kde bude ten motor bezet kratkodobe, je skoro bych rekl nesmysl. Bez kartacu jen tak jebude, protoze motor kde potrebujes okamzite otacky a vykon se proste musi mit buzenej rotor. Stim nic nenadelas. Leda ze by si vtom rotoru chtel mit akumulatory a nejaky rizeni. Ale to je dost scifi.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 21:55 | Nahoru | #110

gugo píše: Hele ja mel elektricky stroje na skole jen jako vedlejsak, protoze jsem puvodne energetik, ale vytvaret motor co ma ucinnost 95% tam kde bude ten motor bezet kratkodobe, je skoro bych rekl nesmysl. Bez kartacu jen tak jebude, protoze motor kde potrebujes okamzite otacky a vykon se proste musi mit buzenej rotor. Stim nic nenadelas. Leda ze by si vtom rotoru chtel mit akumulatory a nejaky rizeni. Ale to je dost scifi.



Vysoká účinnost je nutná. Ono to tak vypadá, že je fuk, jestli máš účinnost 90% nebo 95%. Rozdíl ve výkonu motoru nikdo nepozná, ale rozdíl v chlazení a přehřívání je dvojnásobný a to hlavně jde. Ruku v ruce s tím jde poměr výkon/hmotnost.

Motory bez kartáčů jsou dneska neprosto běžná věc - i ten utahovák Dewalt to má (viz slovíčko brushless). To s tím buzením bývala pravda v době, kdy permanentní magnety byly o dost slabší, než elektromagnety. Ale dnes máme neodymové ...

Je to samozřejmě nemyslitelné bez výkonových mosfetů pro přepínání vinutí (což dřív nebylo). Další možností pro zvýšení výkonu jsou vyšší otáčky, které dřív nebyly možné kvůli vířivým proudům. Ale lepší geometrie rotorů spolu s amorfními kovy udělala velký skok.

Nemůžu uvěřit tomu, že jsi napsal, že není moc kam postupovat a že mi tedy bereš iluze

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 22:08 | Nahoru | #111
jmart> asi se začínáme chápat,

pokud se budem bavit o fyzice a momenu je to ok

pokud to přejde na šroub a praxi tam už žádné zákony i neplatí , tam de o to že víšm hmenzhe se to zkušenost

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 22:09 | Nahoru | #112
jmart> To co pises je dobry do laboratore. Kdyz ty plastaky vidim, tak je to presne jak natom videu. Pani s upravenejma nehtama utahuje/povoluje srouby.
Bez se nekdy podivat do pneuservisu nebo dilny jak ty bouchacky vypadaj. Je to vomlaceny jak krava. To by ten plast uz by davno prosoupanej skrz na skrz.
Proste IMHO jemna elektronika se pro tyhle ucely nehodi.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 22:34 | Nahoru | #113

gugo píše: jmart> To co pises je dobry do laboratore. Kdyz ty plastaky vidim, tak je to presne jak natom videu. Pani s upravenejma nehtama utahuje/povoluje srouby.
Bez se nekdy podivat do pneuservisu nebo dilny jak ty bouchacky vypadaj. Je to vomlaceny jak krava. To by ten plast uz by davno prosoupanej skrz na skrz.
Proste IMHO jemna elektronika se pro tyhle ucely nehodi.



Kvůli tomu, že u nějakého konkrétního modelu je kryt z plastu a není z kovu zavrhneme kompletně elektrický pohon u rázových utahováků?

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

17.9.2017 v 22:39 | Nahoru | #114

felixxx píše: jmart> asi se začínáme chápat,

pokud se budem bavit o fyzice a momenu je to ok

pokud to přejde na šroub a praxi tam už žádné zákony i neplatí , tam de o to že víšm hmenzhe se to zkušenost



Mohu tě ujistit, že všechny rázové utahováky, které s oblibou používáš, navrhl a vypočítal člověk, kterého bys při náhodném setkání považoval za teoretika, který tomu vůbec nerozumí. A překvapivě, při výpočtu použil fyzikální zákony, které platí nejen pro celý vesmír, ale i pro tvůj šroubek.

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

18.9.2017 v 09:31 | Nahoru | #115
o

Naposledy editováno 18.09.2017 23:01:51

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

18.9.2017 v 12:40 | Nahoru | #116
jmart> tak ja jsem nic takovyho nepsal, nehlede na to ze razovej utahovak na elektriku mam a pouzivam .
Jen to co jste sem postovali z utubu, na me pusobi jak detske hracky. A ze elektronika, bude nachylna na vibrace a hazeni po dilne je asi jasny ne ?

1 reakcí na tento příspěvek 12V rázový utahovák, frekvence úderů

18.9.2017 v 14:02 | Nahoru | #117
Pokud ta elektronika bude správně navržená, vyrobená a zalitá zalévací hmotou, tak je dost pravděpodobné, že přežije zbytek utahováku s rezervou (pokud v tom nebude zabudované oblíbené kurvítko). Regulátor alternátoru na motorce je taky zalitý, z toho důvodu neopravitelný, ale určitě není náchylný na vibrace, k jeho poruše dochází hlavně z důvodu nekvalitního konektoru, zateče do něj, zoxiduje a buď uhnije nebo se zničí teplem na přechodovém odporu nebo obojím (to teplo se dostane po konektoru i dovnitř regulátoru).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

18.9.2017 v 18:04 | Nahoru | #118
Maxipes_Fík> tak do hondackejch regulatoru rozhodne nezatyka a serou se jak na bezicim pasu.
Zadna ECU do kteru jsem lezl nebyla zoxidovana, ale nesla z duvodu ze se bud umlatily kontakty na prechodu do konektoru nebo neco jineho co se nepodarilo zjistit.
Ja nikoho nehodlam presvedcovat o svoji pravde, kazdopadne budu rad pouzivat jednoduchej buchar co vazi 10 kg , nez abych si koupil 12V vec u ktery me za 3 roky odejde baterka, ktera bude stat jak pulka naradi a za dalsi 4 roky se to vysere, protoze neco.
Proste cim vic veci do toho obvodu vlozis tim vetsi nachylnost na poruchu ziskas. Takhle tam mas vypinac a mozna regulator aby to nenabihalo do plnejch to je vsechno.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

18.9.2017 v 20:08 | Nahoru | #119

gugo píše: Maxipes_Fík> tak do hondackejch regulatoru rozhodne nezatyka a serou se jak na bezicim pasu.
Zadna ECU do kteru jsem lezl nebyla zoxidovana, ale nesla z duvodu ze se bud umlatily kontakty na prechodu do konektoru nebo neco jineho co se nepodarilo zjistit.
Ja nikoho nehodlam presvedcovat o svoji pravde, kazdopadne budu rad pouzivat jednoduchej buchar co vazi 10 kg , nez abych si koupil 12V vec u ktery me za 3 roky odejde baterka, ktera bude stat jak pulka naradi a za dalsi 4 roky se to vysere, protoze neco.
Proste cim vic veci do toho obvodu vlozis tim vetsi nachylnost na poruchu ziskas. Takhle tam mas vypinac a mozna regulator aby to nenabihalo do plnejch to je vsechno.



gugo, napsal jsi spoustu rozumných a užitečných postřehů. Ale snadné to s tebou není - nelíbí se ti plastový kryt, nelíbí se ti životnost baterie, vývoj elektromotorů považuješ za ukončený, snahu o vysokou účinnost považuješ za zbytečnost, pak že rotor prý musí mít buzení, nelíbí se ti vysoká cena, laciný utahovák je zas "hračka pro děti", zapouzdřenou elektroniku považuješ za náchylnou, kontrolér pro desítky ampér nazveš "jemnou elektronikou" ...

a přitom nikdo neví, jestli mluvíš o konkrétním utahováku anebo tak nějak obecně. A právě to zobecňování se ti moc nedaří.

Víš co? Budu si tě raději pamatovat jako člověka, co jako první napsal, že jsem podcenil proud u aku-utahováku Dewalt.

(reakce na) 12V rázový utahovák, frekvence úderů

20.9.2017 v 09:39 | Nahoru | #120
jmart> tak jiste ze zobecnuju, protoze nakonec to vsici budou vyrabet v cine. A opravdu jsem videl dost spotrebicu ktery dojely na to ze se neco vysralo na elektronice.
Napriklad automaticka poracka bosh kde u regulace otacek motoru uhorely cesty na plosnaku mezi kontakem.
To co jsem psal ohledne motoru, rikal jsem ze jsem elektricke stroje mel na skole jako vedlejsak takze ano vychazel jsem ze starych informaci.
Jinak ja ti ten nazor nevnucuju, riakam ze pokud jsem na dilne kde nejednam s vecma jako v rukacickach a mam 240V tak nechci nic na baterky.
To ze Lion lipol life baterky starnou je asi fakt o kterym se hadat nebude ne ? Obcas nejakej aku pak vyrobim a pak ho pouzivam.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist