Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
VladaM píše: https://www.youtube.com/watch?v=cGujKmhtLJ4
Ještě dotaz:
Umíš jezdit na kole?
Tam to funguje stejně.
Vem si kolo a zkoušej zatáčky, kličkování slalomem...
Nebo jeď rovně a zkus to zatlačení do řidítka.
Zkus si uvědomit, jak to kolo opravdu řídíš.
Pokud neumíš na kole, tak motorku nezkoušej.
dá se z toho něco vzít, nebo je to k ničemu. Né, že bych to potřeboval tedy :D
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
JohnnyS08 píše: Piwell> Můžeš mi prosím vysvětlit, jaká je spojitost mezi kontra řízením a zavařeným krkem?
Motorka se zařazeným krkem samozřejmě nepojede jinak než rovně, což ovšem neznamená, že zatočit nelze pouhým přenesením váhy, klidně i bez držení řidítek...
No ta, že kontra děláš podvědomě. Vařit krk nikdo nebude, ale jenom ze srandy si na něčem zkus třeba jen pořádně utáhnout ložiska. Pouhým přenesenám váhy (a ničím jiným) motorku z přímýho směru v podstatě nevychýlíš. A držení řídítek v tom nemá až tak velkou roli - kontra funguje i když řídítka pustíš.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Piwell píše: No ta, že kontra děláš podvědomě. Vařit krk nikdo nebude, ale jenom ze srandy si na něčem zkus třeba jen pořádně utáhnout ložiska. Pouhým přenesenám váhy (a ničím jiným) motorku z přímýho směru v podstatě nevychýlíš. A držení řídítek v tom nemá až tak velkou roli - kontra funguje i když řídítka pustíš.
vychylis, protoze predni kolo drzi smer a tudiz se "kontra" "udela samo"
kerut píše: NENI, spoustec je vychyleni motorky z rovnovazne polohy (kolmo na asfalt), a kontra je jen zpusob jak toho dosahnout, mirnym prenesenim teziste v nizske rychlosti (pri normalni pomale jizde a pribrzdeni) udelas uplne to same i uplne bez drzeni riditek.. (na lehouckym kole, ktery ma setrvacnost nula prd zatacim jedine zmenou teziste, riditek se jen drzim.. moto je samozrejme tezsi a hlavne ma daleko vetsi momenty setrvacnosti takze z vetsi rychlosti a do mensiho polomeru zatacky to tam samotnym tezistem samozrejme nezlomis ani kdyby ses posral, to je jasny..)
Utahni ložiska a zkus to. Pokud, jak říkáš, přeneseš váhu, způsobíš tim kontra "pohyb" řídítek. Schválně si na kole pořádně utáhni ložiska a zkus si to.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: vychylis, protoze predni kolo drzi smer a tudiz se "kontra" "udela samo"
Jistě.
Edit: Proto taky píšu ať si zavaří krk nebo utahnou ložiska a pak to zjistí.
Edit2: Tím jsem chtěl říct, že se zavařeným krkem např. (prostě bez možnosti pohybu př. kola do stran) přenesením váhy nezpůsobíš v podstatě žádný zatočení. Jako jo, ale takový, že se otočíš se stometrovým poloměrem ...
Naposledy editováno 28.08.2017 22:01:55
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Terminator72 píše: Za řidítka jen tahej, netlač do nich. Chceš začít točit doleva, zatáhni k sobě pravé řidítko a obráceně.To je kontra řízení. Přečti si nebo shlédni "Bibly zatáčení" (youtube/google). Na zbytek přijdeš praxí. Hodně štěstí :)
Nerad bych se hádal, ale podle Keitha je to přesně naopak, tlač, třeba jedním prstem, netahej a v reálu to tak opravdu podvědomě funguje.
Naposledy editováno 28.08.2017 22:08:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
ze to se pevnym(zavarenym) krkem nemuze zatacet (a pak logicny nema ani smysl nekam prenaset teziste) prece jeste neni dukaz ze riditkama musis nekam tocit
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
dewwil píše: Jo bez držení to demonstroval Sršeň, ale fak to funguje jen do rychlosti lážo plážo, svižnějš se tak jet po okresce nedá a jakmile se přidaj nerovnosti tak konečná...
Tak nějak, bez držení tak když brzdím motorem při vjezdu do uzavřené osady abych trochu protřepal ruce a trochu si to procvičil, protože v reálném provozu je to jen jeden z dalších vlivů na řízení a to spíše minoritní, ale možná má Sršeň nějaký speciální Šršní recept
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
dewwil píše: No s tím zavařeným krkem jsme to zkoušeli na starý Esce ( pro mladší ročníky sportovní kolo, levnější než Favorit, to je taky bicykl, nemyslím tím Mladoboleslavský šíp) a všichni jsme si rozbili držku. Takže se zavařeným krkem opravdu nezatočíš.
tak tomu rikam solidni "skola hrou", na to bych fakt nevlez..
s tou rychlosti lazo plazo to je jasny zejo, motorka ma holt nejakou setrvacnost a clovek proti neni moc velka "protivaha", cim tezsi masina nebo lehci jezdec tim to pujde bez riditek hur a hur,.. az vubec.. nemuzu Srsne moc kritizovat protoze ma asi najeto vic nez ja nachozeno, ale nektery ty rady jsou minimalne "hodne zvlastni" ...
to treba v GP uz davno kvuli" tocivosti" (aby trochu eliminovali gyroskopickej efekt) zacali delat motory s rotaci v protismeru otaceni kol, pac tam uz asi nebude zadna prdel to dostatecne rychle zlomit i s kontrovanim riditek ...ale je fakt ze tohle asi tazateli fakt moc nepomuze
Pozri si to video "Bible zatáčení", fakt to stojí za to.
Skúšal som to doma hlavne na skútri (mám ho dva mesiace) a funguje to. A skúšal som to aj v tej autoškole s asi 70kW Kawou.
Funfuje to v akejkoľvek rýchlosti s akýmkoľvek strojom..
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Michal1011 píše: dá se z toho něco vzít, nebo je to k ničemu. Né, že bych to potřeboval tedy :D
Jo, je to fajn.
Určitě si tam každý něco najde.
A na nějaké svoje chyby přijde, pozná jak by se mohl zlepšit.
I když to navenek třeba nepřizná.
HornisGSX píše: Bible zataceni ucme se prezit skola smyku bezpecne na motocyklu... kurfa ja nechapu jak jsem mohl zvladnout autoskolu.....vubec nevim jak to ze jeste ziju!!!!to vazne bez videi bez ruznych kurzu bez specialni literatury nezvladnete jezdit?????
tiež nechápem ako jazdím 15rokov, veď prvých 10, keď ešte tieto vychytávky neboli, som sa musel zabiť. A veľká moto bez obmedzenia od 17tich, no sodoma.
Ale k téme - NERIEŠ A JAZDI.
po roku-dvoch, keď už nebudeš totálne posratý z toho, že sedíš na motorke, môžeš začať riešiť techniku a teóriu. Dovtedy HLAVNE JAZDI.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
A dalsi perla..Cemu prosim pomuze setrvacnik rotujici v opacnem smeru. To mi jako chces rict, ze kdyz vezmu dva strvacniky rotujici opacnym smerem, ze nebudou fungovat, jako gyroskop? Ten Tvuj matros chci taky...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
DrDNA01 píše: kerut> Ty zase dneska perlis. Vychylenim tela stejne dojde k vychyleni motorky na druhou stranu (zakon akce a reakce) a nasledne ke kontra vychyleni riditek. Mas to ukazany v tom videu od Kietha Coda, kdyz dal na motorku merku rizeni a nedrzel se riditek.
to ale neni zakon akce a reakce, to je zpusobeno jen konkretni geometrii - zavlekem predniho kola (viz vise, volny kolo/riditka jde cestou nejmensiho odporu), kdyz bude zavlek nulovej riditka se nikam do protipohybu nezhoupnou a motorka zacne stejne zatacet (i kdyz v tomhle pripade bych uz nedoporucoval poustet riditka), obdobne kdybys mel rizeni zadniho kola misto predniho, a takova jednokolka bude docelaprekvapive takyzatacet (zde osem neplest s Dewwilovou pevnou dvoukolkou )
DrDNA01 píše: A dalsi perla..Cemu prosim pomuze setrvacnik rotujici v opacnem smeru. To mi jako chces rict, ze kdyz vezmu dva strvacniky rotujici opacnym smerem, ze nebudou fungovat, jako gyroskop? Ten Tvuj matros chci taky...
napsal bych ti zkus si to, ale protoze predpokladam ze sestavit takovej experiment bude chvilku trvat, tak tady mas videojinak mi prijde debilita nad timhle vubec premyslet, normalni clovek proste chce prenest teziste, nejdriv pomalu a postupne (i to nejvetsi drevo a behem prvni jizdy na cemkoliv) rychle zjisti i bez premysleni "jak na to" (pak to samozrejme mnoho let piluje k dokonalosti, ale "prvni krok" je nejdulezitejsi) .. tedy prijde vlastne na to samy (ze mu k tomu ze mu k tomu zatoceni pomuze jemne potlacit na vnitrni riditko, atd).. vono koukat na videa je fain, a bible zataceni je dost poucna, ale vyzkouset si to na vlastni ruce je proste vzdyky vejs.. trochu bych to prirovnal k situaci - sedim a premyslim jak hodit zmuchlanej papirek do par metru vzdalenyho odpadkace, horem ? spodem ? zapestim ? loktem ? rychle? pomalu oblouckem ??? ... a pak ho tam parkrat hodis a (pokud ne hned napoprve tak) driv nebo pozdejc trefis i bez dlouhyho premysleni "jak to ta ruka vlastne dela"
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
S tim setrvacnikem teda smekam klobouk. Clovek se uci kazdy den...
Naposledy editováno 29.08.2017 12:09:43