Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:46 | Nahoru | #31
Za řidítka jen tahej, netlač do nich. Chceš začít točit doleva, zatáhni k sobě pravé řidítko a obráceně.To je kontra řízení. Přečti si nebo shlédni "Bibly zatáčení" (youtube/google). Na zbytek přijdeš praxí. Hodně štěstí :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:46 | Nahoru | #32

VladaM píše: https://www.youtube.com/watch?v=cGujKmhtLJ4

Ještě dotaz:
Umíš jezdit na kole?
Tam to funguje stejně.
Vem si kolo a zkoušej zatáčky, kličkování slalomem...
Nebo jeď rovně a zkus to zatlačení do řidítka.
Zkus si uvědomit, jak to kolo opravdu řídíš.

Pokud neumíš na kole, tak motorku nezkoušej.



dá se z toho něco vzít, nebo je to k ničemu. Né, že bych to potřeboval tedy :D

Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:49 | Nahoru | #33
Hele ze začátku nad tím vůbec nepřemejšlej nebo sebou sekneš, pokud si jezdil na kole a nerozbil ses tak zatáčet umíš, kontra řízení děláš podvědomě a jakmile nejsi víc vyježděnej a začneš o tom přemýšlet tak to posereš a lehneš. Spíš se nauč pořádně brzdit, odhadnout povrch, to zatáčení je na motorce to nejlehčí, pokud nemydlíš okreskový zatáčky nad kilo... S tím pohledem je to výborná rada, kdo tvrdí, že ne má hovno naježdíno, mozek reaguje na podněty, v případě motorky je to hlavně zrak a vnímání pohybu tělem z moto. Měj na paměti, kam čumim tam jedu, takže v zatáčce čumim na výjezd z ní a ne před kolo jestli nepřejedu broučka, o nerovnostech vozovky tě informuje moto. Při krizovce nečum třeba na auto nebo jiný objekt, ale do mezery mezi auty, stromy atd... Když se zafixuješ pohledem na objekt tak ho na 90% trefíš, proto čum kam jet, kde je cesta volná a ne třeba na auto v protisměru, ale na tu mezeru mezi ním a pangejtem vpravo, většinou to vyjde a když ne tak lepší pangejt než čelňák... Jasný, že jsou rychlosti, že toho moc už ovlivnit nejde, ale to je zas o předvídání takový to, co kdyby, ale to bys na to už nevlezl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:50 | Nahoru | #34

JohnnyS08 píše: Piwell> Můžeš mi prosím vysvětlit, jaká je spojitost mezi kontra řízením a zavařeným krkem?

Motorka se zařazeným krkem samozřejmě nepojede jinak než rovně, což ovšem neznamená, že zatočit nelze pouhým přenesením váhy, klidně i bez držení řidítek...



No ta, že kontra děláš podvědomě. Vařit krk nikdo nebude, ale jenom ze srandy si na něčem zkus třeba jen pořádně utáhnout ložiska. Pouhým přenesenám váhy (a ničím jiným) motorku z přímýho směru v podstatě nevychýlíš. A držení řídítek v tom nemá až tak velkou roli - kontra funguje i když řídítka pustíš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:55 | Nahoru | #35

Piwell píše: No ta, že kontra děláš podvědomě. Vařit krk nikdo nebude, ale jenom ze srandy si na něčem zkus třeba jen pořádně utáhnout ložiska. Pouhým přenesenám váhy (a ničím jiným) motorku z přímýho směru v podstatě nevychýlíš. A držení řídítek v tom nemá až tak velkou roli - kontra funguje i když řídítka pustíš.



vychylis, protoze predni kolo drzi smer a tudiz se "kontra" "udela samo"

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:58 | Nahoru | #36

kerut píše: NENI, spoustec je vychyleni motorky z rovnovazne polohy (kolmo na asfalt), a kontra je jen zpusob jak toho dosahnout, mirnym prenesenim teziste v nizske rychlosti (pri normalni pomale jizde a pribrzdeni) udelas uplne to same i uplne bez drzeni riditek.. (na lehouckym kole, ktery ma setrvacnost nula prd zatacim jedine zmenou teziste, riditek se jen drzim.. moto je samozrejme tezsi a hlavne ma daleko vetsi momenty setrvacnosti takze z vetsi rychlosti a do mensiho polomeru zatacky to tam samotnym tezistem samozrejme nezlomis ani kdyby ses posral, to je jasny..)



Utahni ložiska a zkus to. Pokud, jak říkáš, přeneseš váhu, způsobíš tim kontra "pohyb" řídítek. Schválně si na kole pořádně utáhni ložiska a zkus si to.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 21:58 | Nahoru | #37

Veverčák píše: vychylis, protoze predni kolo drzi smer a tudiz se "kontra" "udela samo"



Jistě.

Edit: Proto taky píšu ať si zavaří krk nebo utahnou ložiska a pak to zjistí.

Edit2: Tím jsem chtěl říct, že se zavařeným krkem např. (prostě bez možnosti pohybu př. kola do stran) přenesením váhy nezpůsobíš v podstatě žádný zatočení. Jako jo, ale takový, že se otočíš se stometrovým poloměrem ...

Naposledy editováno 28.08.2017 22:01:55

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:06 | Nahoru | #38
No s tím zavařeným krkem jsme to zkoušeli na starý Esce ( pro mladší ročníky sportovní kolo, levnější než Favorit, to je taky bicykl, nemyslím tím Mladoboleslavský šíp) a všichni jsme si rozbili držku. Takže se zavařeným krkem opravdu nezatočíš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:06 | Nahoru | #39

Terminator72 píše: Za řidítka jen tahej, netlač do nich. Chceš začít točit doleva, zatáhni k sobě pravé řidítko a obráceně.To je kontra řízení. Přečti si nebo shlédni "Bibly zatáčení" (youtube/google). Na zbytek přijdeš praxí. Hodně štěstí :)



Nerad bych se hádal, ale podle Keitha je to přesně naopak, tlač, třeba jedním prstem, netahej a v reálu to tak opravdu podvědomě funguje.



Naposledy editováno 28.08.2017 22:08:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:12 | Nahoru | #40
Piwell> mas lehce pomotany priciny a dusledky, tim ze pohnes tezistem se neudela "kontra" (kontra ktery by nasledne spustilo proces zataceni) nybrz se motorka zhoupne dovnitr zatacky (coz je ta skutecna pricina vzniku toho "zataceni") a predni kolo -> brejle -> riditka.. se (jak pise Vevercak) proste jen poddaji/prizpusobi tomu pohybu, cestou nejmensiho odporu - takze se zhoupnou na jednu a pak stoci na druhou stranu...

ze to se pevnym(zavarenym) krkem nemuze zatacet (a pak logicny nema ani smysl nekam prenaset teziste) prece jeste neni dukaz ze riditkama musis nekam tocit

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:14 | Nahoru | #41
bushman7> Já když se na to úmyslně myšlenkově zaměřím (při jízdě), taky jen lehce tlačím, skutečně to stačí velice lehce, až to člověka překvapí jak lehce (když se na to vyloženě zaměří a vnímá to). Bez držení na to jde taky strašně malá síla. Možná proto si to lidi ani neuvědomujou. Ale pokud víš jak a proč to takhle funguje, můžeš si teprve zlepšovat "skill".

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:17 | Nahoru | #42
kerut> Nic se mi neplete, ty v tom hledáš něco víc ...

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:17 | Nahoru | #43
Jo bez držení to demonstroval Sršeň, ale fak to funguje jen do rychlosti lážo plážo, svižnějš se tak jet po okresce nedá a jakmile se přidaj nerovnosti tak konečná...

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:22 | Nahoru | #44

dewwil píše: Jo bez držení to demonstroval Sršeň, ale fak to funguje jen do rychlosti lážo plážo, svižnějš se tak jet po okresce nedá a jakmile se přidaj nerovnosti tak konečná...



Tak nějak, bez držení tak když brzdím motorem při vjezdu do uzavřené osady abych trochu protřepal ruce a trochu si to procvičil, protože v reálném provozu je to jen jeden z dalších vlivů na řízení a to spíše minoritní, ale možná má Sršeň nějaký speciální Šršní recept

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 22:45 | Nahoru | #45
no, jestli se chces neco dozvedet o motorkach, tak se hlavne neptej tady...ocekavam zas dalsi dost vedeckou diskuzi...neco jako o sireni zvuku v kruzich zasadne jen smerem dozadu

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

28.8.2017 v 23:30 | Nahoru | #46
Nooo můžu si to tady jen lajknout na zítra ať se něco dozvím taky

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 00:01 | Nahoru | #47
Si to vyzkoušej . V nějaký rozumný rychlosti se lehce krátce zapři o pár cenťáků do řítítka na jednu , na druhou stranu a uvidíš jak motorka hned reaguje . Je to dobrý k rychlý změně směru .

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 00:04 | Nahoru | #48
NoFear4>Si děláš kozy . Taky máš první jízdy ?

Naposledy editováno 29.08.2017 00:04:18

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 00:25 | Nahoru | #49

dewwil píše: No s tím zavařeným krkem jsme to zkoušeli na starý Esce ( pro mladší ročníky sportovní kolo, levnější než Favorit, to je taky bicykl, nemyslím tím Mladoboleslavský šíp) a všichni jsme si rozbili držku. Takže se zavařeným krkem opravdu nezatočíš.



tak tomu rikam solidni "skola hrou", na to bych fakt nevlez..

s tou rychlosti lazo plazo to je jasny zejo, motorka ma holt nejakou setrvacnost a clovek proti neni moc velka "protivaha", cim tezsi masina nebo lehci jezdec tim to pujde bez riditek hur a hur,.. az vubec.. nemuzu Srsne moc kritizovat protoze ma asi najeto vic nez ja nachozeno, ale nektery ty rady jsou minimalne "hodne zvlastni" ...
to treba v GP uz davno kvuli" tocivosti" (aby trochu eliminovali gyroskopickej efekt) zacali delat motory s rotaci v protismeru otaceni kol, pac tam uz asi nebude zadna prdel to dostatecne rychle zlomit i s kontrovanim riditek ...ale je fakt ze tohle asi tazateli fakt moc nepomuze

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 01:53 | Nahoru | #50
Ahoj, mám za sebou prvé dve jazdy v autoškole a to sú zatial všetky moje skúsenosti z "veľkej" motorky. Sme na tom teda veľmi podobne.

Pozri si to video "Bible zatáčení", fakt to stojí za to.
Skúšal som to doma hlavne na skútri (mám ho dva mesiace) a funguje to. A skúšal som to aj v tej autoškole s asi 70kW Kawou.

Funfuje to v akejkoľvek rýchlosti s akýmkoľvek strojom..

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 07:58 | Nahoru | #51
Bible zataceni ucme se prezit skola smyku bezpecne na motocyklu... kurfa ja nechapu jak jsem mohl zvladnout autoskolu.....vubec nevim jak to ze jeste ziju!!!!to vazne bez videi bez ruznych kurzu bez specialni literatury nezvladnete jezdit?????

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 08:11 | Nahoru | #52

Michal1011 píše: dá se z toho něco vzít, nebo je to k ničemu. Né, že bych to potřeboval tedy :D


Jo, je to fajn.
Určitě si tam každý něco najde.
A na nějaké svoje chyby přijde, pozná jak by se mohl zlepšit.
I když to navenek třeba nepřizná.

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 08:32 | Nahoru | #53

HornisGSX píše: Bible zataceni ucme se prezit skola smyku bezpecne na motocyklu... kurfa ja nechapu jak jsem mohl zvladnout autoskolu.....vubec nevim jak to ze jeste ziju!!!!to vazne bez videi bez ruznych kurzu bez specialni literatury nezvladnete jezdit?????



tiež nechápem ako jazdím 15rokov, veď prvých 10, keď ešte tieto vychytávky neboli, som sa musel zabiť. A veľká moto bez obmedzenia od 17tich, no sodoma.

Ale k téme - NERIEŠ A JAZDI.
po roku-dvoch, keď už nebudeš totálne posratý z toho, že sedíš na motorke, môžeš začať riešiť techniku a teóriu. Dovtedy HLAVNE JAZDI.

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 08:36 | Nahoru | #54
přečíst si knížku, nebo zkouknout x hodin naučnejch videí je fajn, ale lepší je ten čas strávit jízdou.

a nejlíp jízdou na motorce, nad kterou budeš cejtit převahu a nebudeš se jí bát dostávat na limity.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 08:52 | Nahoru | #55
kerut> Ty zase dneska perlis. Vychylenim tela stejne dojde k vychyleni motorky na druhou stranu (zakon akce a reakce) a nasledne ke kontra vychyleni riditek. Mas to ukazany v tom videu od Kietha Coda, kdyz dal na motorku merku rizeni a nedrzel se riditek.
A dalsi perla..Cemu prosim pomuze setrvacnik rotujici v opacnem smeru. To mi jako chces rict, ze kdyz vezmu dva strvacniky rotujici opacnym smerem, ze nebudou fungovat, jako gyroskop? Ten Tvuj matros chci taky...

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 09:46 | Nahoru | #56
Zatáčení na motorce a strhlo se to skoro na úroveň vědecké práce

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 10:59 | Nahoru | #57
A prdí také hadi? To je zase vlákno.

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 11:45 | Nahoru | #58
Hele, začal jsem na motorce v 38letech a rovnou na 300kg mrše se širokou přední gumou. Daleko větší problém, kterej jsem řešil a řeším, než jak zatáčet, je čumět kam chci zatáčet. Ty řidítka i rychlost jdou jaksi samy. Ale nefixovat pohled v zatáčce na jeden bod, ale plynule čumět do zatáčky a pohled stále posouvat do výjezdu ze zatáčky, to mi stále občas dělá problém. Koukni na ty videa Twist of the Wrist a bude ti to jasné.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 11:49 | Nahoru | #59

DrDNA01 píše: kerut> Ty zase dneska perlis. Vychylenim tela stejne dojde k vychyleni motorky na druhou stranu (zakon akce a reakce) a nasledne ke kontra vychyleni riditek. Mas to ukazany v tom videu od Kietha Coda, kdyz dal na motorku merku rizeni a nedrzel se riditek.


to ale neni zakon akce a reakce, to je zpusobeno jen konkretni geometrii - zavlekem predniho kola (viz vise, volny kolo/riditka jde cestou nejmensiho odporu), kdyz bude zavlek nulovej riditka se nikam do protipohybu nezhoupnou a motorka zacne stejne zatacet (i kdyz v tomhle pripade bych uz nedoporucoval poustet riditka), obdobne kdybys mel rizeni zadniho kola misto predniho, a takova jednokolka bude docelaprekvapive takyzatacet (zde osem neplest s Dewwilovou pevnou dvoukolkou )

DrDNA01 píše: A dalsi perla..Cemu prosim pomuze setrvacnik rotujici v opacnem smeru. To mi jako chces rict, ze kdyz vezmu dva strvacniky rotujici opacnym smerem, ze nebudou fungovat, jako gyroskop? Ten Tvuj matros chci taky...

napsal bych ti zkus si to, ale protoze predpokladam ze sestavit takovej experiment bude chvilku trvat, tak tady mas video

jinak mi prijde debilita nad timhle vubec premyslet, normalni clovek proste chce prenest teziste, nejdriv pomalu a postupne (i to nejvetsi drevo a behem prvni jizdy na cemkoliv) rychle zjisti i bez premysleni "jak na to" (pak to samozrejme mnoho let piluje k dokonalosti, ale "prvni krok" je nejdulezitejsi) .. tedy prijde vlastne na to samy (ze mu k tomu ze mu k tomu zatoceni pomuze jemne potlacit na vnitrni riditko, atd).. vono koukat na videa je fain, a bible zataceni je dost poucna, ale vyzkouset si to na vlastni ruce je proste vzdyky vejs.. trochu bych to prirovnal k situaci - sedim a premyslim jak hodit zmuchlanej papirek do par metru vzdalenyho odpadkace, horem ? spodem ? zapestim ? loktem ? rychle? pomalu oblouckem ??? ... a pak ho tam parkrat hodis a (pokud ne hned napoprve tak) driv nebo pozdejc trefis i bez dlouhyho premysleni "jak to ta ruka vlastne dela"

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 12:08 | Nahoru | #60
kerut> Zakon akce a reakce je mysleno, kdyz posunu sve telo do prava, motorka se hne doleva. Zavlek zpusobi kratky conterstering doleva, motorka se preklopi doprava a zavlek otoci kolo doprava. Takze jsem presunutim vahy do prava nakonec zatocil doprava, ale je to vse vyrazne pomalejsi, protoze vazim min jak polovinu toho, co motorka (85 vs 200 kg). Kdyz tam rovnou posunu riditka rukou, jsem tam hned. A zrovna toto si myslim, ze pro zacatecniky ma vyznam, protoze zacatecnici, co jsem potkal sice byli schopni zatocit i pred pochopenim countersteeringu, ale mnohdy za cenu skoro zastaveni v zatacce a hlavne potrebuji dlouhou vzdalenost na "zacatek zataceni". Na uhybny manevr v autoskole si myslim, ze je countersteering nezbytnost. Jeste me nikdo neukazal, ze to da i bez drzeni...

S tim setrvacnikem teda smekam klobouk. Clovek se uci kazdy den...

Naposledy editováno 29.08.2017 12:09:43
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist