Téma: solární panel a autobaterie
 
18.6.2011 v 13:48
Nějakou náhodou jsem se dostal ke dvěma solárním panelům a chtěl bych je použít na dobíjení autobaterie na chatě.
Údaje na panelu jsou tyto:
Pmpp >= 20*W
Vmpp 2,8V
Impp 7,3A
Voc 3,6V
Isc 8,3A
Nevím jestli je lepší pro moje použití spojit panely seriově nebo paralelně, a jaky použít regulátor dobíjení.
Autobaterku mám 12V, 55Ah.

Jestli s tím má někdo zkušenosti, budu rád za rady. Dík

1 reakcí na tento příspěvek solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 15:46 | Nahoru | #1
To naši spoluobčané prodávají už i solární panely ?
Jinak co sem slyšel tak to neni tak jednoduchý musí se ktěm panelum dokoupit nějaký kraviny podívej se na GME.cz
tady něco je

Naposledy editováno 18.06.2011 15:48:15

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 16:15 | Nahoru | #2

BombermanGsr píše: To naši spoluobčané prodávají už i solární panely ?
Jinak co sem slyšel tak to neni tak jednoduchý musí se ktěm panelum dokoupit nějaký kraviny podívej se na GME.cz
tady něco je


no jak jsem k tomu přišel tu psát nebudu
jde mi spiš o to,jestli ty dva panely budou stíhat dobíjet baterku,když k ni budu mít připojeny DC motorek,teď nevim kolik ma Wattu(zjistim).
To dobíjení by šlo přes regulátor,např. z GeMu jak si posílal (Solární regulátor 12V/12A). Jen potřebuju vědět jestli ty panely dát do serie (že by se mi sčitalo napětí) nebo paralelně( že by se sčitaly proudy) aby to teda stihalo dobíjet.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 16:49 | Nahoru | #3
--tomas-->
No spíše bych ty panely řadil seriově. Tak jako tak asi budeš muset použít nějaký DC/DC konvertor (step up měnič), protože ty panely mají při zatížení jmenovité napětí nízké. Za vhodných podmínek se může ten měnič chovat zrovna jako regulátor. Počítej s tím, že 40W co z nich dostaneš je stejně jen špičkových a to ještě při ideálním nasměrování.

(reakce na) solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 17:02 | Nahoru | #4

Radek1981 píše: --tomas-->
No spíše bych ty panely řadil seriově. Tak jako tak asi budeš muset použít nějaký DC/DC konvertor (step up měnič), protože ty panely mají při zatížení jmenovité napětí nízké. Za vhodných podmínek se může ten měnič chovat zrovna jako regulátor. Počítej s tím, že 40W co z nich dostaneš je stejně jen špičkových a to ještě při ideálním nasměrování.


jo,počítám s tím že měnič bude součástí regulátoru

1 reakcí na tento příspěvek solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 20:45 | Nahoru | #5
POkud vím tak dobíjení funguje tak že napětí to znamená Volty musi být vyšší než napětí v baterii. a proud to znamená ampery představují množství elektřiny kterou tam napustíš,u auto baterie by se mělo nabíjet 12 hodin a přizpusobit ampery desetině kapacity baterie,v praksi to znamena že 55ku bys měl nabíjet 5,5 amperama po dobu 12 hodin to je 1oo procent kapacity, pokud budeš nabíjet 11 amperama dosáhneš 1oo nabití za dobu 6 hodin,a 22 amperama za 3 hod atd. PRO BATERIJI JE OVŠEM NEJŠETRNĚJŠÍ CO NEJPOMALEJŠÍ DOBÍJENÍ a jinak stale platí vzoreček volty x ampery = watty 12 VOLT X 55AH JE 660 WATU PO DOBU JEDNE HODINY NEBO 1320 WATU PO DOBU 30 MINUT ADT.

1 reakcí na tento příspěvek solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 20:53 | Nahoru | #6
Pokud ti panel dava 12v ta tim auto baterii nenabiješ protože ta má min 12,5v tudiš musiš panely zapojit paralerně - +- + abys dostal nabíjecí napětí 24 voltu a pak už veškeré ampery pustit do baterky a podle amper zjistis kolik eletriky tam teče což ti ukáže jakou dobu nabíjet

solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 21:12 | Nahoru | #7
už se tady na něco podobného někdo ptal a dával jsem sem odkaz z fora jachting.info. tenhle způsob se na lodích používá pro dobíjení baterek
zkusím pohledat

(reakce na) solární panel a autobaterie

18.6.2011 v 22:07 | Nahoru | #8

Wlastimil píše: Pokud ti panel dava 12v ta tim auto baterii nenabiješ protože ta má min 12,5v tudiš musiš panely zapojit paralerně - +- + abys dostal nabíjecí napětí 24 voltu a pak už veškeré ampery pustit do baterky a podle amper zjistis kolik eletriky tam teče což ti ukáže jakou dobu nabíjet



Kdyz je zapojis paralelne, tak tam budes mit porad 12 V..musis je dat seriove..a co znamena to podle amper zjistis kolik elektriky tam tece?

Na to by se mozna hodilo solarni stresni okno z audin ne? Mozna mam este doma celkem zanovni z A8..kdyz sme to merili, tak davalo pres 12 V a 2A..stacil ale i malej mracek a proud hrozne moc klesnul..

solární panel a autobaterie

19.6.2011 v 18:19 | Nahoru | #9
čus, pokud máš vmpp 2,8V tak si myslím, že máš s autobaterií smůlu, bo třeba podle tohoto odkazu je to provozní napětí www.ecosolar.cz/Products/Flex.htm

(reakce na) solární panel a autobaterie

28.6.2011 v 13:51 | Nahoru | #10

Wlastimil píše: POkud vím tak dobíjení funguje tak že napětí to znamená Volty musi být vyšší než napětí v baterii. a proud to znamená ampery představují množství elektřiny kterou tam napustíš,u auto baterie by se mělo nabíjet 12 hodin a přizpusobit ampery desetině kapacity baterie,v praksi to znamena že 55ku bys měl nabíjet 5,5 amperama po dobu 12 hodin to je 1oo procent kapacity, pokud budeš nabíjet 11 amperama dosáhneš 1oo nabití za dobu 6 hodin,a 22 amperama za 3 hod atd. PRO BATERIJI JE OVŠEM NEJŠETRNĚJŠÍ CO NEJPOMALEJŠÍ DOBÍJENÍ a jinak stale platí vzoreček volty x ampery = watty 12 VOLT X 55AH JE 660 WATU PO DOBU JEDNE HODINY NEBO 1320 WATU PO DOBU 30 MINUT ADT.



Napětí x proud = výkon (příkon). V jednotkách V x A = W. 12VOLT X 55AH je nesmysl, protože
AH je Ampér Hodina, což je údaj udávající KAPACITU akumulátoru (např. 1A mohu odebírat po dobu 55hod. Během nabijení stoupá napětí akumulátoru a nabíjecí proud klesá. Akumulátor se považuje nabitý, jestliže dosáhne napětí na článek, které se 2 hodiny nemění 2,5 V (u 12V baterie 15V +-0,5V). Panely o kterých píšeš jsou pro nabíjení akumulátoru nevhodné, protože dávají malé napětí.

solární panel a autobaterie

25.5.2017 v 07:06 | Nahoru | #11
Reklamo di dohajzlu!

1 reakcí na tento příspěvek solární panel a autobaterie

25.5.2017 v 08:52 | Nahoru | #12
Některý rady jsou fakt vtipný
Mezi solární panel a baterii (je fakt lepší trakční než startovací) se standartně zapojujou MPPT regulátory. Ty jsou však dělaný na provozní napětí panelu 18 - 40 V a vzhledem k tomu, že tvoje dva panely v sérii budou mít (2*2,8 V) 5,6 V, bude každopádně nutný použít adekvátně výkonnej step-up konvertor (ty pracujou s účinností i přes 95% takže ztráty by nemusely být tak velký). Předpokládám, že asi nebude mít valnej smysl krmit step-up konvertorem MPPT regulátor, dal by se za to zařadit obvod, kterej bude nabíjet baterku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) solární panel a autobaterie

25.5.2017 v 15:04 | Nahoru | #13

abcman píše: Některý rady jsou fakt vtipný
Mezi solární panel a baterii (je fakt lepší trakční než startovací) se standartně zapojujou MPPT regulátory. Ty jsou však dělaný na provozní napětí panelu 18 - 40 V a vzhledem k tomu, že tvoje dva panely v sérii budou mít (2*2,8 V) 5,6 V, bude každopádně nutný použít adekvátně výkonnej step-up konvertor (ty pracujou s účinností i přes 95% takže ztráty by nemusely být tak velký). Předpokládám, že asi nebude mít valnej smysl krmit step-up konvertorem MPPT regulátor, dal by se za to zařadit obvod, kterej bude nabíjet baterku.



Za sest let uz to asi vyresil, nebo ty panely vzteky rozdupal

(reakce na) solární panel a autobaterie

25.5.2017 v 15:33 | Nahoru | #14
Twister> ajo ten vocas s tou reklamou vykopal mrtvolu a já si toho nevšiml
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist