Hornet potřeboval:
Senzor polohy klikové hřídele. (normálka, to měly motorky odjhakživa)
Karburátor
Kohoutek v nádrži.
(Ještě tam měl nějaký asi senzor polohy plynu, ale ten neměl moc zásadní efekt)
Dnešní stříkačka, resp. elektorvýzbroj bez které si moc nezajezdíte, potřebuje:
Senzor polohy plynu.
Senzor polohy plynu sekundární.
Senzor polohy klikové hřídele. (jasný)
Senzor atmosférického tlaku.
Senzor teploty přívodního vzduchu.
Senzor tlaku přívodního vzduchu.
Senzor zařazené rychlosti.
Senzor teploty chladící kapaliny.
Senzor překlopení motorky.
Senzor HO2.
Secondary Throttle Valve Actuator. WTF?
Regulátor tlaku paliva.
Vstřikovače.
Palivový filtr pro vysoký tlak. WTF?
Palivový filtr pro nízký tlak. WTF?
Palivová pumpa.
Relé palivové pumpy.
Evaporativní systém kontroly emisí - systém kurvítk zabraňujících samovolnému vypařování benzínu do ovzduší, dobrý vtip.
Ventil pro PAIR. (elektro)
A to jsem s tím teprve začal, tenhle seznam se ještě rozroste.
Takže když někdo někdy přemýšlel, jestli koupit tu 20 let starou vránu, protože bude mít možná problémovou elektroinstalaci, tak good luck tady s novodobýma motorkama.
A proč to všechno? Protože se tím ušetří necelý litřík benzínu (a někdy ani to ne) a protože se tím na Západě odlehčí ovzduší, neboť v rozvojových zemích se bude moct permamentně kouřit z komínů jak se budou muset vyrábět tyhle po pár letech nepoužitelné výrobky.
Naposledy editováno 26.12.2016 19:37:47
1 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
Ono napsal jsi jen "karburator" - jako jeden funkcni celej, ale misto jednoho funkcniho celku "vstrikovani" to rozepsal do detailu.
On ten karbec taky muzes rozepsat do volnobozne trysky, hlavni trysky, emulzni trubice, membrana, pruzina soupatka, okruh sytice (tryska paliva i vzduchu), obohacovac..... Slozite karburatory toho maj nasobne vice a kazda z tech soucastek podleha opotrebeni a malokdo dnes umi poznat ktera z tech casti nefunguje a opravit nebo nastavit ji...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vsřikování je zázrak 21. století!
assassin píše: No jelikoz jsi s tim teprve zacal, tak jsi se pustil uz do dost odvaznejch soudu. Za prve vstrikovani tohle vse nepotrebuje, ale vetsinu toho ma pro lepsi funkci.
Ono napsal jsi jen "karburator" - jako jeden funkcni celej, ale misto jednoho funkcniho celku "vstrikovani" to rozepsal do detailu.
On ten karbec taky muzes rozepsat do volnobozne trysky, hlavni trysky, emulzni trubice, membrana, pruzina soupatka, okruh sytice (tryska paliva i vzduchu), obohacovac..... Slozite karburatory toho maj nasobne vice a kazda z tech soucastek podleha opotrebeni a malokdo dnes umi poznat ktera z tech casti nefunguje a opravit nebo nastavit ji...
A hlavně Plovák
Zase je třeba brát, že vstřiky máme v motorkách kvůli emisím a tidíž jsem tam napsal i PAIR, EVAP. I všechny ty ostatní senzory (snad kromě překlopení motorky) spadají do stejného balíku jako vstřikování, tj. snižování emisí.
Naposledy editováno 26.12.2016 19:51:38
1 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
Trochu mi to přijde, jakoby někdo chválil kladívkový zapalování oproti bezkontaktu.
Naposledy editováno 26.12.2016 21:48:43
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vsřikování je zázrak 21. století!
1 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
Naposled jsme u jednoho kamarada cistili zalepeny trysky u Bandita, pak dalsimu kamaradovi s jinym Banditem se zase posral mechanismus sytice. Ale pises, ze Jawu nemam pocitat, tak nevim, jestli Suzuki se pocitat da.
Pak mam doma jeste aparaturu od Yamahy a to nema karburator ani vstrikovani - idealni varianta.
Hlavne bych nerad, aby to vyznelo, ze jsem nejakej milovnik supermodernich picovin. Naopak, kdyz vidim konstrukci soucasnejch aut, milion cidel na vsechno, samy dotykovy displeje apod., tak se mi jezej chlupy na zadech. Ale zrovna vstrikovani a bezkontaktni zapalovani vnimam jako krok spravnym smerem.
Naposledy editováno 26.12.2016 23:31:04
1 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
Takže by chtěli mít v autě karburátor, kladívka na zapalování, kola ze dřeva (hřebík jim nevadí) atd...
Na motorce mám 4 karburátory. Já ani nevím, že tam jsou. Fungují. Ale pamatuji si u aut,že se stále něco řešilo a štelovalo. Protože i když se zdá, že karburátor je na provoz a seřízení jednoduchá věc, tak tomu tak není. Naopak vstřikování je pro mě daleko jednodušší.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vsřikování je zázrak 21. století!
1 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
Moje 20let stare TL s 80tis km ma vstrikovani taky naprosto v poradku...
Vstrikovani tam urcite neni primarne kvuli emisim, zacalo se s nim davno predtim nez nekdo emise zacal resit a treba prvni suzuki - gsxr s nim fungovaly lip nez s karbcema.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vsřikování je zázrak 21. století!
zdenysrx6 píše: jarous350> zlatý kladívka,opravitelný na koleně
jo, opravitelné na koleně, třeba třikrát, pětkrát za den....
Mufiozo píše: AndělČK> Já mám takový dojem, že když někdo mluví o ústavičně pozornost vyžadujících karburátorech, tak vzpomínají na trabant, šáde 120 anebo javu 350. Nedovedu si představit že by se něco závažného rozeštělovalo třeba na japonskcýh Mikuni karburátorech. Uděláš synchro, vyčistíš, zkontroluješ membrány a jezdíš. Jasně, někomu tam ty membrány praskaly, na druhou stranu můj 15 let starý Hornet 80k km je měl krásně měkoučké, nezteřelé.
U aut mám dokonce zkušenosti s posledníma karburátorama, které měli řídící jednotku, lambda sondu, katalyzátor, hallův snímač , snímač teploty vzduchu, MAP či MAF senzor, snímač škrtící klapky... atd.
Byl to třeba Mitsubishi colt s 1.3 a Škoda Favorit Ecotronic. Více problematické auta na přípravu směsi neznám.
fockewulf píše: jo, opravitelné na koleně, třeba třikrát, pětkrát za den....
Přesně tak. Mě když někdo řekne zlatá kladívka.
Už je to sice přes 20let, ale stále mám před očima, jak mám věčně sundaný boční kryt a ladím. A když už jsem byl konečně spokojený, tak za týden znova.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vsřikování je zázrak 21. století!
Já jen když vidím tu elektroinstalaci u vstroma (jinou stříkačku jsem neměl a nedělám si iluze, jak to vypadá v jiných motorkách), jak tam vedou dráty z jednoho konektoru do druhého, přičemž v těch konektorech drží v podstatě jen na těch koncových uchyceních (žádné uchycení v konektoru nejprve za hlavní izolátor kabelového svazku, aby nedošlo k namáhání konců vodičů, se nekoná), hlavní trasa kabelů je omotaná izolačkou (tenhle oldschool bych pochopil ještě u starších motorek, ale ne tam, kde už je 4x víc elektroniky) a většinou jednotlivé svazky bez společného izolátoru jen tak vedou z hlavní trasy. Ve vstupech konektorů jsou sice gumičky proti propuštění prachu a vody, ale moc festovní to teda není. Prostě když tuhletu úroveň elektroinstalace jako celku srovnám s tím, jak festovně udělané byly karburátory na Hornetovi, tak z toho nemám moc dobrý pocit.
Někdo jak vidí drátky, tak se hned orosí
U V-stromu (nebo KLV1000) to funguje trochu jinak - otočíš klíček, přepneš chcípák, zabručí pumpa, zmáčkneš startér a motor hned chytí na zvýšený volnoběh nastavený právě tím Secondary Throttle Valve Actuatorem. Hned můžeš cvaknout za jedna a jet. Nemusíš na nic čekat. A je úplně jedno, jestli jsi zrovna přijel, nebo motorka x měsíců stála.
A jinak jak psal assassin - ten seznam senzorů je tam především kvůli tomu, že můžeš bez problémů nastartovat v teple u moře nebo v zimě ve 2500m.n.m. i po měsících stání. Stříkačka se popere s většinou stavů daleko líp, než karbec.
Z toho seznamu, co jsi napsal, je kvůli emisím snad jen ten PAIR a možná ještě snímač zařazený rychlosti (motor běží na 1.-3. kvalt podle jiné mapy).
Mufiozo píše: assassin> Já jsem žádný neladil, ono to jde totiž trochu mimo mě, podle mě jsou motorky nejlepší, když jsou v seriovém stavu... jasně, pro tunery je to už věc jiná, vstřikování jasně vede
Já jen když vidím tu elektroinstalaci u vstroma (jinou stříkačku jsem neměl a nedělám si iluze, jak to vypadá v jiných motorkách), jak tam vedou dráty z jednoho konektoru do druhého, přičemž v těch konektorech drží v podstatě jen na těch koncových uchyceních (žádné uchycení v konektoru nejprve za hlavní izolátor kabelového svazku, aby nedošlo k namáhání konců vodičů, se nekoná), hlavní trasa kabelů je omotaná izolačkou (tenhle oldschool bych pochopil ještě u starších motorek, ale ne tam, kde už je 4x víc elektroniky) a většinou jednotlivé svazky bez společného izolátoru jen tak vedou z hlavní trasy. Ve vstupech konektorů jsou sice gumičky proti propuštění prachu a vody, ale moc festovní to teda není. Prostě když tuhletu úroveň elektroinstalace jako celku srovnám s tím, jak festovně udělané byly karburátory na Hornetovi, tak z toho nemám moc dobrý pocit.
jo tak, takze o tom vis prd, ale mas "pocit"
v tom konektoru je ten kovovej pin "zmacklej" jak na vodic tak na izolaci a soucasne na gumicku tesneni - nevidel jsem ze by se ten konektor vytrhl a to mi minule na dvou dratech od civek visel celej motor z ramu. za me jsou to jedny z nejlepsich konektoru co se u moto pouzivaji. omotani izolackou - jsou tim jen uchyceny casti svazku k sobe pro jednodussi instalaci do vozidla - pouziva se to takhle bezne i v automotive, ja to mam treba stejne v BMW s puvodni cenou pres mega
ja kdyz videl jak je celej hornet udelanej "rozpoctove" tak nechapu, jak ho beres jako etalon kvality :)
jo a koupil jsem kdysi jedno TL ktere uz v te dobe asi 3,5roku nevrcelo, u me lezelo asi 3 roky, nahodil jsem na nej svoji nadrz s cerstvym benzinem, dal novou baterku a po asi 3vterinach startovani bezelo... docela bych chtel videt start 6+ let nepouzivaneho horneta
Naposledy editováno 27.12.2016 14:34:00
PAIR systém je u karburátorů taky.
Vstřikování si dokáže poradit s měnící se nadmořskou výškou samo, některé karburátory se na nadmořskou výšku dají nastavit (jehla)
Vstřikování vzniklo snad už ve třicátých letech, v bitvě o Anglii měla německá letadla výhodu oproti karburátorovým britským letadlům (let na zádech a s negat. přetížením)
Motory s karburátory mají VĚTŠÍ výkon než se vstřikováním
Vstřikování je obecně spolehlivější, ale i tam se projevují závady (podávací a vstřikovací čerpadlo).
Vstřikování dokáže částečně kompenzovat špatnou synchronizaci škrticích klapek
- u karburátoru krásně poznám, jak při pomalém pouštění spojky motor vadne, dá se jemně dávkovat plynem a nechá si líbit běh hluboko pod volnoběžnými otáčkami.
- u FI při pomalém pouštění spojky motoru otáčky moc neklesají, sám si přidává a dorovnává do naprogramovaných volnoběžných otáček. Pak najednou chcípne, jako když utne. Proč konstruktéři nedovolí nechat motor běžet pod volnoběhem, když už je kompenzace otáček na limitu, a raději ho vypnou, než aby umřel sám?
Vždy, když jsem do ruky dostal FI motorku, tak jsem s tím bojoval. Je to samozřejmě o zvyku, ale podle mě je v tomhle režimu karbec lepší.
Tohle dokazou az nove systemy s drive by wire a predpokladam, ze takovou motorku jako panigale si asi v blate netrapil...
1 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
2 reakcí na tento příspěvek Vsřikování je zázrak 21. století!
vilemx píše: Už je to opravdu dávno, ale mám za to, že Varan FI, 1150 GSA i 954 Fároš si dokázali na volnoběhu trochu přidat. Jasně že ne jako v autě klapkou, ale el.mag. ventilem. Kolikrát mi to při podtočení nečekaně chíplo, že jsem ty FI novoty (cca 15 let zpátky) proklínal
tyhle jsou dost stary, skoro bych rekl, ze jeste nemaj volnobeh rizenej ventilem...
ale i tak, ze to chcipne, za to podle me nemuze FI - ale proste konstrukce motoru, tocivejsi motor nedokaze bezet na 500ot jako stabilak. nesetkal jsem se zatim u FI u motorky ktere by pri podtoceni vypnulo dodavku paliva... me jde na TL stahnout volnobeh i pod 1000ot , jen je slyset jak se to motoru nelibi. a pri nastavovani synchra jsem tohle zkousel na spouste motorek...