sice diskuzí ohledně olejů je tady mnoho, ale teď momentálně mi nejde o hádku, jestli je lepší Castrol nebo Vavoline.. Všeobecně řeším domácí olejové hospodářství a v principu narážím na protichůdné informace...
Nejde mi zde o banány (šetření), ale prostě bych si do nové stavěné moto dílny pořídil dva sudy olejů, které by pokryly mé požadavky..
Takže potřebuji oleje pro následující motocykly:
1/ BMW R850R r.v.1995
2/ BMW R850R r.v.2004
Viskozitu chci 20w-50.. Výrobce u obou předepisuje API SE,SF a SG s kombinací CC a CD.. Z toho vyplývá, že moto NECHCE motocyklový olej (žádne JASO) a dokonce je možno použít olej pro naftové motory (CC a CD)... Takže chápu-li to správně, i klasický MOGUL M7ADS (CF/SG), co se lije do Tatry, je více než dostačující pro toto moto??
Trošku ovšem mám problém lít do moto olej za 50Kč/l a chtěl jsem najít trošku lepší olej, alespoň se specifikací SH, ale najednou je tu problém...
Motocyklové oleje splňují API SH levou zadní, ale zase mají modifikátory tření kvůli spojce.. Automobilové oleje se specifikací SH a vyšší zase nejsou s viskozitou 20W-50..
Našel jsem třeba olej, který je pro motocykly a prý je bez modifikátoru tření.. Přitom má JASO MA2.. Předpokládal jsem, že právě to MA2 má co do činění s prokluzem spojky a tím že modifikátory tření má... Tak jak to je??
Přečetl jsem i GS forum, ale většinou tam každý lije moderní syntetický motocyklový olej, který podle specifikací nemá v moto co dělat..
Takže co je lepší, lít do motoru automobilový minerální olej se specifkací SG (dle výrobce), nebo moderní MOTO olej, převyšující veškeré specifikace, ale zase s podporou protiprokluzu spojky??
No a dostávám se k dalším moto:
3 a 4/ mám 2x Piaggio Beverly 500.. Zde je předepsáno syntetický 5W-40 se specifikací API SL, ACEA A3 a JASO MA...
Takže zde je předepsán vcelku výkonný motocyklový olej.. Dokonce výrobcem doporučený AGIP CITY HI TEC je s podporou pro mokré spojky...
Takže BMW pro moto s katalyzátorem doporučuje prehistorický olej a Piaggio pro skůtra, který ani nemá žádné závratné otáčky a litrový výkon chce olej s JASO MA??
Tady mám chuť tam nalít například MOGUL Racing 5W-40 s API SM a ACEA A3, ale samozřejmě nesplňuje JASO MA..
Takže sem lít MOGUL MOTO 4T a poslechnout výrobce, nebo lít MOGUL Racing a kašlat na JASO MA?? Ten RACING by ještě měl tu výhodu, že by pasoval i do auta.. .-)
5/ Honda SCV 100 Lead.. Zde výrobce požaduje API SE, SF a SG.. Takže stačí automobilový.. ohledně viskozit, tak je také velmi benevolentní.. Od 10W30 do 20W40... Jenže nechce se mi kvůli tomuto chcípákovi mít další olej skladem, takže bych do něj lil buď olej do BMW, nebo do Piaggio...
Olej z Piaggio by byl oproti předepsanému za studena v zimě řidší, což nemůže ničemu vadit, ale BMW olej by byl zase zastudena i za horka moc hustý.. Na druhou stranu se jedná o přibližovadlo do hospody pro pivo a do krámu pro rohlíky, které má 60.000km na tacháči a hustší olej by možná naopak prospěl.. Takže babo raď...
Sorry za elaborát, ale nemohl jsem včera usnout, tak jsem začal vědecky přemýšlet nad oleji a zamotal se do toho..
Naposledy editováno 14.11.2016 14:23:19
1 reakcí na tento příspěvek Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
petrumr píše: a ty jezdí na kolik% výkonu? Tohle je velký mýtus, že kdo má velký krouták tak nepotřebuje kvalitní olej, Podívej se na ten píst při nízkých otáčkách jak se kouše do válce, tohle bylo markantní u škodováckých ležáku, že tam byly ty schody na vložkách jak se to podtáčelo.
Věř že mám... Jen mi blábol výše přijde dost o mazání... Plácáš neustále dokonalý píčoviny. Nechápu co má společnýho kroutící moment s náročností na kvalitu oleje... Mazání.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
kilix píše: no to určite
Nevím jak v tvým světě ale v mém existuje dost velká rivalita mezi výrobci motorů a nedokáži si moc představit jak si draze zaplacené výsledky vlastních motorových testů sdělují (mimo ty povinné).1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
Tally-ho2 píše: Nevím jak v tvým světě ale v mém existuje dost velká rivalita mezi výrobci motorů a nedokáži si moc představit jak si draze zaplacené výsledky vlastních motorových testů sdělují (mimo ty povinné).
a kurva co s tím má společnýho olej ? Oni jsou ty motory jako u každýho výrobce jako jiný...každej má jiný tolerance a max. pístový rychlosti ? Nebo používaj diametrálně jiný materiály...
Naposledy editováno 16.11.2016 11:06:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
t_freedom píše: Věř že mám... Jen mi blábol výše přijde dost o mazání... Plácáš neustále dokonalý píčoviny. Nechápu co má společnýho kroutící moment s náročností na kvalitu oleje... Mazání.
Názorně to píši, že na M6ads byly schodky a jak se přešlo na M7adsII, tak schodky nebyly, nevíém co ti není jasný, ptej se dále.Pokud dochází k mechanickým změnám díky zatížení, může to mít desítky důvodu... Povrchovka, materiál, teploty. To že "mázneš" motor díky rychlosti když to už neumažeš to bych věřil ... Ale jestliže se bavíš o zatížení v nízkejch otáčkách silou a vibracema, není něco v pořádku materiálově nebo výpočtově.
Škodovkama myslíš co? Řadový 6válce v lodích a LIAZech? Ať vůbec víme o čem píšeme?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
a kurva co s tím má společnýho olej ? Oni jsou ty motory jako u každýho výrobce jako jiný..
Budeš se divit ale všechno souvisí se vším,třeba díky euro 6 je hodně změn a skoro u každé jde o to co na to olej.Rivalita( technologická vyspělost) je nejlépe vidět na přetahované v tom kdo má zrovna nejvýkonnější,(ale ekonomicky použitelný) motor na trhu.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
Tally-ho2 píše: t_freedom> Budeš se divit ale všechno souvisí se vším,třeba díky euro 6 je hodně změn a skoro u každé jde o to co na to olej.Rivalita( technologická vyspělost) je nejlépe vidět na přetahované v tom kdo má zrovna nejvýkonnější,(ale ekonomicky použitelný) motor na trhu.
Já tohle miluju... Začneme u motorek... A u toho jak "BALÍČEK ADITIV" může ovlivnit jednu či druhou motorku... My se ušklíbneme že mezi běžnými oleji specifikovanými pro běžný motorky nejsou zásadní rozdíly... Že cokoli dnešního bude vždy o řád lepší než to co výrobce specifikoval před x lety zpět... A ty to začneš zachraňovat euro 6kou a jinejma blabolama.
Klasika motorkáři...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
1 reakcí na tento příspěvek Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
K tomu bych si chtel dat motorku na servis
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
findejs1310 píše: No jestli se nekdo pta jakej olej si ma poridit do "nove motodilny" tak to bude asi "MECHANIK"
K tomu bych si chtel dat motorku na servis
Von si to pořizuje pro svou potřebu, má hodně motorek
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
petrumr píše: a ty jezdí na kolik% výkonu? Tohle je velký mýtus, že kdo má velký krouták tak nepotřebuje kvalitní olej, Podívej se na ten píst při nízkých otáčkách jak se kouše do válce, tohle bylo markantní u škodováckých ležáku, že tam byly ty schody na vložkách jak se to podtáčelo.
No rozhodně na víc než 15% a to jsem cestovní "mrdal"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
titus píše: Von si to pořizuje pro svou potřebu, má hodně motorek
Mě poser
By mě zajímalo kolik z mistnich dotazu je potreba davat sem...pripada mi to jako sport
Kdyz neco nevim podivam se do manualu...a tech je na netu plna prdel
Kdyz ho nenajdu tak si to vygooglim
Kdyz to nevygooglim zavolam do ofiko servisu
Co je na tom tezkyho do prd....
No nic du si koupit sud oleje...a nebo rovnou dva.......kdo mi poradi jakej
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
Tifone píše: No rozhodně na víc než 15% a to jsem cestovní "mrdal"
Do tehle diskuze bych se byt tebou nepoustel protoze Petrumbera ani na motorce nemusi pridavat plyn. ma totiz PETRTRUMOBILE
Kdyz jsem se to dozvedel tak jsem myslel ze jsem menecenej kdyz musim kroutit heftem
No nakonec jsem si zvykl a jezdim s plynem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
Tally-ho2 píše: t_freedom> Opravdu nemám co zachraňovat, jen jsem se zeptal slovenského kolegy zda to co píše má podložené nebo si to jen myslí,ostatní bláboly jsou jen odpověď na ty tvoje:)
... No jo... Hlavně si vždy jak budeš kupovat olej kromě SAE normy zkontroluj i aditivační balíček
1 reakcí na tento příspěvek Jaký olej do moto bez mokré spojky?? (BMW, Skůtr...)
Pro autora vlákna:
Máš povědomí o specifikaci výrobce a parametrech olejů tak co ti brání?Je ti "ošajstlich" tam nalít mogul za pár korun,tak tam nalij něco dražšího.Ty motory nijak nevybočují svými parametry aby měli specifické požadavky.Lépe jim uděláš zkrácením lhůty výměny.
Zlatá slova. Konečně to někdo řekl jednoduše a prostě, což je důležité při nízké odborné úrovni našich "motorkářů". Většina z nich jsou jen "majitelé" motocyklů a -dáli Bůh- za 10 nebo 20 let možná dostanou rozum.
https://eshop.paramo...mogul_super15w50.pdf
https://eshop.paramo...i_mogul_super_z1.pdf
https://eshop.paramo...ti_trysk_m8ad_z1.pdf
Zakladem uspechu, je vcasna vymena oleje, jak popisuje vyrobce motocyklu.
To tedy znamena, ze nejmene po 10.000km pri bezne zatezi, pri velke zatezi drive jak 8.000km a vzdy nejdele jednou za rok, na zacatku sezony i olejovy filtr a olej.
Pozor, za zvysenou zatez, se povazuje i kazdodenni jezdeni a caste starty!
Po odstavce delsi, jak jeden rok, bez ohledu na najete km, olej vypustit, naplnit vyplachovaci olej, nebo naplnit 15W40 mineral a doplnit vyplachovacim pripravkem, zahrat a vypustit, vymenit filtr a naplnit novy olej.
V pripade ze pouzijete cokoliv jineho, bude to jenom drazssi z nejistym vysledkem.
Z vlastni skusenosti vim, ze pred delsi cestou, mam li najeto treba 5.000km uprostred sezony, nic neskazim, pokud vymenim napln oleje driv, bez nutnosti menit olejovy filtr, pokud vim, ze se pri delsim vyletu mohu dostat na hranici 10.000km pro vymenu naplne.
Motor teto koncepce ma trocha jiny narok na olej, problem cini zejmena usady, ktere vznikaji dik vysoke tepelne zatezi, kterou nese olej, jelikoz je to take chladici medium.
Ja netvrdim, ze dnes nejsou lepsi a daleko lepsi oleje, jak ony paramo, ale problem je, ze tyto oleje maji uplne jine charakteristiky, mozna maji lepsi aditiva, ale nevim jak sou stabilni, pri vysich teplotach, ponevac zde se jedna o motor, ktery se chladi nikoliv vodou, ale prave onim olejem a olej ma dva okruhy, jeden mazaci a jeden chladici, ktere prcuji ze stejne naplne. Olej v chladicim okruhu, se zahriva na teploty daleko vyssi, jak u motoru, ktere maji stabilni chlazeni vodnim okruhem.
Prave teto specifikaci odpovidaji oleje, ktere byli udelany specialne pro motory chlazene vzduchem, bez vodniho okruhu.
Plati to nejen pro BMW boxery, ale i pro moho dalsich motoru, ktere sou chlazeny vzduchem, treba HD.
V techto cenovych hladinach, pokud budete menit olej paramo i po 5.000km, to nevyjde vubec draho, spis levneji, jak cokoli jineho.
Olejovy filtr levnejsi, jak nejaky K&N a pod, je alternativni levny mann filter W712/54, ktery staval kolem 100kc.
Existoval i jeste o maly kousek delsi filtr, ktery se dal povolit bez klice v lochu toho filtru. prekazel ale pri montazi shutzplechu.
Stal nekdy v roku 97, kolem 88kc. cislo si ale nepamatuju.
Tak a muzete me snest pod cernou zemi.
Ja si ale za timto tvrzenim stojim, mam to overeno lety praxe.
Já třeba za kvalitní 5W40 považuju Total 9000 Energy, leju ho do dvou aut a do skůtru ho dám taky.
Ta koncepce motoru, jeho chlazeni a pracovni cyklus i mazani a zejmena teplotni rozsah, odpovidaji specifikaci stare API SE/CC, nebo take SF/CC.
To je take psano v manualu ku temto motocyklum a take si je dobre uvedomit, ze motor "gilardone" nevzniknul v roce 94, ani nevymysleli olej pro tento motor, ani specifikace pro oleje do techto motoru, ve dnu, kdy meli na testovaci stolici slozeny tento motor.
Vychazeli z osvedcenych specifikaci oleju, pro vzduchem chlazene motory .
Dbalo se zejmena u techto specifikaci, aby oleje netvorili v mazacim a chladicim okruhu usady, pri velkem rozpeti teplot.
Tomu odpovida ona "stara specifikace" SF,SE, CC...
SF Zastaralá -Pro motory z roku 1980 - 1989. Obsahuje aditiva pro zvýšení oxidační stability a aditiva proti opotřebení, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.
SE Zastaralá -Pro motory z roku 1971 - 1979. Obsahuje aditiva zabraňující oxidaci oleje, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.
Pokud olej splnuje tyto specifikace a zda se, ze je vhodny spis do traktoru, jak do motoru BMW, klidne si tam lejte co sami, podle svedomi uznate za vhodne.
Take se nic neskazi, pokud se pouzije mineral kuprikladu castrol 20W50, nebo 15W50, SF, SG, avsak sou jiz nekolikanasobne drazssi.
Problem je v tom, ze se jedna o oleje, ktere nevadi mokrym spojkam, takze u motoru BMW se suchou spojkou neuskodi, ale sou jaksi zbytecne.
Motor bude v beznych evropskych podminkach a klimatickem pasmu, kde jezdime obvykle kolem komina, pracovat bez problemu take z olejem 15W40, treba i paramo SF/CD.
Koncepce motoru BMW oilhead, je totiz na tyto oleje stavena.
Neuskodi mu ale olej 5W50 SM/CF, ale je to temer zbytecna strata penez, nemame li sud toho oleje zadara.
Stejne by melo platit, ze vymena bez ohledu na najezd 10000km, nebo jednou za rok. Prodluzovanim a oddalovanim vymeny oleje, treba presvedcenim, ze loni sem najezdil jen 2000km a letos mi staci, kdyz najedu jeste 8000, ale nenajedu, zas dam jen 2000, takze pristi rok, mam jeste 6000 a pak budu menit.. To je chyba horsi, jak po 8000 menit bez filtru uprostred sezony levne paramo M8AD a na jaro znovu.
Nekdy se nestane nic, ale mam overeno, ze dva roky olej v motoru se postupne stava problemem, neobsahuje li specialni primesi pro "NZ" oleje, jako je ricin, nebo PCB, ktere sou jiz radu let zakazane.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Oprava spojky BMW R 850 R | Pavlk | 6 | 31.12.2023 v 18:29 TomasNBK |
odborná oprava koncového prevodu BMW R 1100 GS, BMW R 1150 GS, BMW R 1150 GS Adventur... | Destroyer | 27 | 10.12.2023 v 13:00 Tomassino |
Honda lead 100 nehází jiskru Honda SCV 100 Lead, Honda @125 | Sovičič | 19 | 14.7.2023 v 17:16 combust |
Honda Lead pokazené ložisko v zadne... Honda SCV 100 Lead | mmichal624 | 7 | 29.12.2022 v 13:42 krokoš |
Zkušenost z prodejcem Piaggio Beverly 500 | Veno | 14 | 15.8.2022 v 13:55 olenapokerdom |