1 reakcí na tento příspěvek Nafouklá baterie
Mam Exide v Kawasaki ZL600 od minuleho roku. Moc jsem toho nenajezdil a v zime baterii vyndal domu, kde jsem ji zacal az minuly tyden nabijet. Zjistil jsem, ze v ni neni voda, tak jsem destilkou pres ventily doplnil na pozadovanou rysku mezi MIN a MAX. Asi po dvou hodinach jsem zacal nabijet automatickou nabijeckou z Alzy a hodnota nabijeni na displayi (nejde prepnout zadny mod nebo snizit/zvysit nabijeni) ukazovala neco malo pres 12.
Nabijecku jsem nechal pres noc, ale nafoukla se a byla dost tepla. Taky uchazela.
Tedka je to par dni, co je baterie odpojena a trosku mozna splaskla, ale obcas ji porad slysim uchazet.
Co tedka s ni?
Uz jsem se s ni duchu rozloucil, ale spis mi jde o to, jestli nebouchne.
Mam povolit ty ventily? Je to bezpecne?
Diky
1 reakcí na tento příspěvek Nafouklá baterie
Jo a naposledy mi mechanik rikal, ze baterka byla uplne bez vody, kdyz mi delal pravidelnou jarni prohlidku. Napadlo me, co jsem tady cetl na foru, ze kdyz i tedka byla uplne sucha, tak jestli neni problem v regulatoru. Ten mozna prebiji, je to tak? V motorkach se nevyznam, ale rad se neco dozvim. Prece jen chci, aby me bezpecne dovezla kam je potreba.
Diky za reakce a rady.
A pokud je baterie suchá, tedy tzv. vyvařená, tak opravdu nejspíš přebíjí regulátor. Chce to novou baterii a měřák - tzv. multimetr - ten koupíš už za slabý 2 stovky. Baterii dej do mašiny, nastartuj a změř napětí na svorkách baterie. Mělo by být min. 13,8 V, při lehce zvýšených otáčkách i 14,2-14,4 V, nemělo by jít přes těch cca 14,4 V. Jestli by bylo přes 14,6 V, tak je to moc a bude ničit - přebíjet baterii. Pak dochází k rozkladu vody (elektrolyt = cca 36-38% kys. sírová a zbytek voda) na kyslík a vodík (elektrolýza), tedy k plynování nebo tzv. vyváření baterie. To samé se ovšem děje, pokud je vyzkratovaný jeden z článků baterie - pak dochází k plynování i při správném napětí regulátoru. Plně nabitá baterie v perfektní kondici po pár hodinách klidu (tedy ne bezprostředně po nabíjení, třeba i během jízdy) má napětí cca 12,6-12,8 V dle typu a teploty.
Ještě bych maličko doplnil jinak velmi dobrý Čárlího příspěvek.
Regulátory, jak stárnou, bývají někdy zrádné v tom, že za studena sice regulují ve správných mezích, ale po zahřátí už nemusejí fungovat stejně dobře. Proto je dobré ověřit jejich funkci i při delší jízdě nebo alespoň hned po zastavení (samozřejmě ještě s běžícím motorem a v jeho různých otáčkách).
A druhá věc obecně k tomu vysychání - baterky u některých motorek trpí dost i teplem od motoru (je to různé dle umístění a tepelného odstínění akecu).
rancher píše: Woe, dobíjet 12V baterku, když ukazuje 12,5 V, co sis myslel, že to došťoucháš na 20 V?
Vůbec tomu nerozumíš a radíš! Když má baterka 12,5 V, tak nemá 100% a potřebuje nabít!
Jinak pro dakaristu> po nalití a odstavení a následném zazátkování se má změřit. Pokud měla 12,V, tak osobně bych jí dal do motorky a jezdil a pak někdy druhej dne po jízdě změřil, jestli má aspoň 12,7V. Ale i když dobíjel, tak by to nemělo ničemu vadit, protože v motorce se taky dobíjí....