Auta starší šesti let budou muset podle EU na STK každý rok
Pokud máte doma auto starší šesti let, teď vás určitě nepotěšíme:
Evropská unie nařídila, aby takto stará auta byla podrobena Státní technické kontrole (STK) každý rok.
Majitelé aut starších šesti let budou muset v zemích Evropské unie na technickou kontrolu každý rok, nikoli jednou za dva roky jako nyní. Počítá s tím návrh nové směrnice Evropské unie, o které píše portál Europolitics.
Návrh v pátek představil eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Nová směrnice, která se vztahuje také na motocykly a skútry, by měla platit od roku 2016.
Návrh počítá s první kontrolou nových vozů po čtyřech letech. Další kontrola má být za dva roky. To odpovídá současné praxi v Česku. Poté se ale dvouletý interval má nově zkrátit na rok.
Komisař Kallas návrh podpořil statistickými údaji, podle kterých připraví ročně technické závady na autech v unii o život dvě tisícovky lidí.
Směrnice také sjednocuje technické kontroly. Určuje, co má být kontrolováno a stanoví jednotné hodnocení.
Nová norma obsahuje povinnost zaznamenávat při kontrole počet ujetých kilometrů. Toto opatření má omezit machinace s tachometry při prodeji ojetých vozů. Evropská komise ve zprávě ke směrnici píše, že podle různých odhadů v unii jezdí pět až 12 procent aut s přetočenými tachometry.
Komisař Kallas v pátek oznámil, že jeho komisariát chce propojit registry technických kontrol v jednotlivých státech.
Unijní státy dostanou dva roky na to, aby nová pravidla zavedly do svých zákonů.
Policie bude po nehodách odebírat techničák! Auta budou muset na kontrolu
Dopravní policie chce bezprostředně po vážných nehodách odebírat malé technické průkazy. Havarovaná vozidla by tak po opravě musela před návratem do provozu projít prohlídkou na stanicích technické kontroly (STK).
Ministerstvo dopravy záměr policie podporuje. "Po nějaké těžší havárii by vozidlo mělo projít znovu technickou kontrolou," uvedl mluvčí úřadu Martin Novák. Informovala o tom ČT24.
Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha to může zajistit, aby se na silnice vracela technicky způsobilá auta. Po nekvalitní opravě totiž auta technickou kontrolou neprojdou. „Ten systém bude nutit provozovatele k tomu, aby svá vozidla dali do pořádku,"
STK má zbrusu nová pravidla!
Řidiče mířící s vozidlem na STK čeká řada novinek. Nově tam totiž mohou jet až po emisní kontrole, auto musí být také krásně čisté. Nových pravidel je mnohem více...
Od 1. května je platná novela vyhlášky, která upravila postupy při kontrolách aut. Změny na technické má na svědomí EU, se kterou se sjednocují všechny členské státy.
Desatero, bez kterého na STK nevyrážejte:
1. EMISE – Emisní prohlídku je nutné absolvovat ještě před samotnou STK.
2. ÚKLID - Bez čistého auta na STK nejezděte, ke kontrole vás totiž nepustí.
3. POKLICE - Pokud máte na kolech připevněné poklice, musíte je před technickou všechny odmontovat.
4. TAŽNÉ ZAŘÍZENÍ - Jestliže vaše tažné zařízení drží jen z "dobré vůle“, nepočítejte s tím, že kontrolu bez problémů zvládnete.
5. KAPALINY - Z auta rozhodně nesmí unikat žádné provozní hmoty. Podle vyhlášky by vás s takovým vozem do prostor STK ani nepustili, podle ní je totiž zakázáno jakékoliv znečištění pracoviště od vozu.
6. DOKLADY – Každý musí být na technickou vybaven velkým technickým průkazem a dokladem o měření emisí. Majitelé aut, která jsou mladší roku 2002, budou muset technikům předložit navíc i výrobní štítek vozidla. Bez něj dostanou technickou maximálně na jeden měsíc.
7. ÚLEVA SE ZTMAVENÝMI SKLY - Řidiči s tmavými skly si ještě na chvíli mohou oddychnout. Prověřování propustnosti ztmavených skel se totiž na nějakou dobu odkládá. Zatím totiž nebyl schválen testovací přístroj.
8. CENA – Ačkoliv se toho mění hodně a prohlídky budou náročnější, cena pro řidiče se zatím měnit nebude.
9. TRPĚLIVOST – Na STK si připravte také pevné nervy. Prohlídky vozidel budou trvat déle, než ty původní.
10. NAŘÍZENÍ POLICIE – Novinkou je také možnost policie poslat řidiče po silniční kontrole přímo na technickou. Navíc cesta do stanice a zpět nesmí překročit 8 kilometrů.
"Úkony jsou nové, seřazené v úplně jiné logice, nemají návaznost, takže to je trošku problém, že se všechno musíme učit znova," uvedl Jiří Rejmon, šéf Profesní komory STK .
1 reakcí na tento příspěvek Co se chystá na STK
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
P-M-T-K píše: Je to všechno o penězích.....Lidi nemají (šetří na jiné věci) peníze a proto nekupují nová auta.Neopravují (šetří na jiné věci) svoje stará auta......Proto je to tak,jak to je.
Přesně tak. A ve většině případů to ani ničemu nevadí, takže proč nutit nové plečky za každou cenu a nebo nejezdit? Co bude dál, bude chodit policie po ulici a rozbíjet lidem oknaa dveře starší 6 let aby si koupili nové a točili tak ekonomiku? Je to zvrácené a postavené na hlavu. A hlavně ať si zelení fanatici říkají co chcou, ale ani kolo ani hromadná doprava nejsou žádná rozumná a myslitelná alternativa dopravy.
TangoLima píše: Já bych zavedl STK každý den a v neděli 2x Stejně dobře víme z novinek.cz a podobných serverů, že v neděli jezdí hlavně "tydle pyráti, mámo a já bych to zakázal, protože v neděli maj všichni čumět na Přemka podlahu a pak si dát v hospodě sváteční dvanáctku".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
memphis.unv píše: homat> většinou když někdo začne slovíčkařit tak je to známka zoufalství.
jo, je jasný že zažiješ neskutečnou buzeraci za nesvítící světlo, ale právě třicetiletý auto neni jak v případě muscle carů tak pickupů problém. tyhle auta tam jezdí nafurt a za pár dolarů. teda kromě těch "vyspělejch" částí.
a pokud se chceš o něčem bavit, mohl by ses spiš vyjádřit k těm 90% kterýs záměrně opomenul
Abych se přiznal, tak ti nerozumím ani slovo. Máš pravdu po přečtení tohoto příspěvku jsem zoufalej. Možná jsi měl jít spát o něco dřív než se pokoušet na ránem používat klávesnici.
Pak bude ještě samozřejmě nutné a ze zákona nařízené zaplatit za tyto použité a nebezpečné věci příslušný EKO - poplatek.......
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
"asi budu jeden z mála komu to nebude vadit, tedy to, že co se pohybuje na silnici musí být 100% funkční a v odpovídajícím stavu. Na druhou stranu se vytlouká klín klínem, protože spoustu věcí by se dalo řešit s již platnými zákony."
Rovnou jsem to napsal, že budu asi jedinej, a zároveň, že to považuji za zbytečný, ale mám pocit, že když se někde objeví značky EU tak tak je to jak rudej hadr, moc se ani nečte co kdo píše.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
homat píše: Bludevil> já nevím, přečetli jsi si můj první příspěvek?
"asi budu jeden z mála komu to nebude vadit, tedy to, že co se pohybuje na silnici musí být 100% funkční a v odpovídajícím stavu. Na druhou stranu se vytlouká klín klínem, protože spoustu věcí by se dalo řešit s již platnými zákony."
Rovnou jsem to napsal, že budu asi jedinej, a zároveň, že to považuji za zbytečný, ale mám pocit, že když se někde objeví značky EU tak tak je to jak rudej hadr, moc se ani nečte co kdo píše.
Hypotetický příklad: Jeden SRAD je 100% funkční a v odpovídajícím stavu. Dokonce v lepším, má vyměnené přední brzdiče za lepší, to samé brzdovou pumpu. Oproti sérii brzdí nesrovnatelně lépe. Obojí nehomologané pro tento model. Dále, protože kdysi kleknul na klice a musel tam jít jedinej sehnatelnej motor, který byl z karburátorové verze (až na hlavu identický se vstřikovacím motorem, hlava je tam nasazena ale vstřikovací), takže nesedí typové číslo motoru. Suzuki povolení nevydá. Takže tu máme SRADa ve 100% technickém stavu, který ale teoreticky nikdy neprojde STK, protože skvělé brzdy nejsou schváleny zrovna pro něj a motor. i když zcela identický, má jiné číslíčko. Co řekneš na tohle? Díky skvělým STK v ČR je to věc co nesmí na silnici. Jak to obhájíš?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
Pokud to je tak jak píšeš, tak máš pořád možnost udělat to jako individuální stavbu. Bude tě to stát spoustu peněz za schvalování, ale pokud bude vše odpovídat obecným normám nebo ti bude umožněna vyjímka, není problém to dát do oficiálního stavu. Když si stavíš motorku tak nemůžeš počítat, že ti na to budou pasovat data z originálu.
Naposledy editováno 07.07.2014 09:19:13
pepe.k píše: ale chápu, že když do čerstvě zvolenýho eu parlamentu přijde 750 ambiciózních všeznalců, tak se každej snaží vyniknout co nejpřevratnějšim novym návrhem, ideálně postihující celou populaci v E.U.
To je stará vesta, Oliver Cromwell tuším říkal: držte si peněženky, parlament zasedá :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
Proč to k čertu není jak bylo dřív ukázáno v USA? Hromada (cca 1/2) ve finále vůbec neřeší stav vozidel a nemá to žádný signifikatní vliv na bezpečnost.
Já nechápu, co tě tak oblažuje na tom, že jsou a budou zkušebny, normy atd.? Úchylka na množství popsaného papíru? Co je tak skvělýho na datech originálu? Ty jsi přesně jak zabedněnej technik na STK: "...me nezajímá že TO funguje a funguje to skvěle, mě zajímá že na tom není éčko...". Je tohle důvod proč STK a celá mašinérie schvalování do provozu alias homologace existuje? Já myslel že smyslem je bezpečnost... Zcela zjevně, ani omylem.
Ale tebe to živí, tak si tu polívčičku hřát budeš a budeš popírat realitu ve prospěch svaté doktríny.
eidt: Btw, tím příkladem Furgon jsi to přesně rozsekl, tj. jsi naprosto přesně popsal, že nejde o tom, co a jak kde může být a fungovat, ale jen a pouze o papír
Naposledy editováno 07.07.2014 09:29:24
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
homat píše: Bludevil> když už jseš ten právník a narazíš na to, že tvůj klient porušil kogentní právní normu, tak to u soudu obhajuješ tím, že zákon je taky jen papír? Asi ne, každý máme nějakou profesi, které bychom měli rozumnět, a kterou bychom měli ctít.
Ale samozřejmě že ano!! To je ten rozdíl mezi právníkem a neprávníkem. Neprávník, až na informované jedince (díky bohu za ně) tuší něco o základních zásadách daného zákona(eventuelně jiného normovaného právního aktu) a právního odvětví, jeho smyslu, duchu a vůbec cílech (většinou popsaných v důvodových zprávách, judikatuře, komentářích, literatuře atd. ). A tím také argumentuju, pokud postup jedince se sice jeví být v rozporu s jednotlivostí zákona, ale je zas zcela v souladu s jeho smyslem.
Ovšem, blb si vystačí jen s přesnou zákonnou dikcí
edit: A ano, to je typický problém, zejména s lidmi od automotive a spol. oborů, kteří jsou přesvědčení, že jsou Ynženýři, takže přece rozumí všemu, stačí si přece najít jednu konrétní větičku dokazující jejich pravdu, bez ohledu na celek...
Naposledy editováno 07.07.2014 09:52:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
Bludevil píše: edit: A ano, to je typický problém, zejména s lidmi od automotive a spol. oborů, kteří jsou přesvědčení, že jsou Ynženýři, takže přece rozumí všemu, stačí si přece najít jednu konrétní větičku dokazující jejich pravdu, bez ohledu na celek...
A také to, že jejich obor je to nejdůležitější na světě a měl by každý kolem nich lítat jak kdyby to byla atomová věda. Viz ty kecy o srovnávání aut a výbušnin
A jasně že není, prostě to je jen blbé auto a nic víc, dřív lidi vozili dříví z lesa na dvoukoláku, oslovi nebo volovi či na kočáru, problém se řešil až když odpadlo kolo cestou a šlo to, dnes se jezdí s autem. Je to jen další nástroj a nic jiného, ne oser kolem kerého se musí skákat a točit tanečky a vykládat mu v origo servise pohádky na dobrou noc. Platí tu uplně stejně jako všude jinde "ono se to nevysere".
1 reakcí na tento příspěvek Co se chystá na STK
Jako právník by jsi měl vědět jaké jsou odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Srovnávat evropské normy s normami v americe je trochu na vodě vzhledem k obydlenosti určitých částí. Jistě jsi si všimnul, že kde je obydlenost vyšší nebo v metropolích jsou normy platné. A pak tu máme taky úroveň občansko právních sporů v USA,které dokáží citelně odměnit omyly.
závěrem:
za prvé - nechtěl bych tě potkat na silnici, protože jestli stejným způsobem přistupuješ k ostatním normám, tak asi jezdíš i na červenou, protože se ti to zrovna hodí.
za druhé - doufám, že něco takvoýho mne nebude nikdy právně zastupovat.
Tímto se odpojuji z tohoto vlákna a taky ti přeji hazký den.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
Škoda z provozu dopravních prostředků
§ 2927
(1) Kdo provozuje dopravu, nahradí škodu vyvolanou zvláštní povahou tohoto provozu. Stejnou povinnost má i jiný provozovatel vozidla, plavidla nebo letadla, ledaže je takový dopravní prostředek poháněn lidskou silou.
(2) Povinnosti nahradit škodu se nemůže provozovatel zprostit, byla-li škoda způsobena okolnostmi, které mají původ v provozu. Jinak se zprostí, prokáže-li, že škodě nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.
Naposledy editováno 07.07.2014 10:23:16
V okamžiku, kdy jsi do debaty o jablkách začal tahat ne hrušky, ale způsoby zpracování hovězího, jsi definitivně anuloval vše předtím, co vůbec mohlo znít smysluplně a udělal jsi z toho: "jedno co plácám, já mám vždy pravdu".
Jsem se s tim Ynženýrem nesekl co?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co se chystá na STK
Stahujeme už slipy ráno v obyvačce když brod je ještě v sousední vesnici kam teprve dojdeme večer
dj_hroch píše: homat> My už jsme ráčili způsobiti škodu? Že jsem si toho ještě nevšiml. Zatím leda tlačíme preventivně vehykel vod stodole po stk aniž by se cokoliv dělo Provoz není způsobování škod!
Stahujeme už slipy ráno v obyvačce když brod je ještě v sousední vesnici kam teprve dojdeme večer
Nezapomeň, i kdyby to mělo zachránit jeden lidský život, zejména matku s kočárkem, nebo homosexuálního roma na vozíku...