Téma: Konstrukce pneumatik - šípový vzorek
 
8.12.2013 v 21:43
Chlapi, může mi někdo vysvětlit, proč se pneumatiky se šípovým vzorem dávají někdy směrem jako na zadku a někdy opačně? zde jsme se tohoto tématu dotkli. Tady jsou dva případy











Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

8.12.2013 v 21:47 | Nahoru | #1
Hodně zjednodušeně ...

Ve většině případů se směrový pneu dávají tak, jako je vidět na obr. 1.
Je to z prostýho důvodu. Přední a zadní kolo má na motorce povětšinou zcela rozdílnou funkci, kdy se jedno stará o brždění a druhý o akceleraci, při kterých síly logicky působí opačnými směry. Proto se také vzorek nasazuje "obráceně", tedy v jednom případě hrne kolo vodu před sebe a v druhém za sebe.

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

8.12.2013 v 21:48 | Nahoru | #2
dává se to kvůli jízdě na vodě, aby byla voda odváděna i v náklonu

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

8.12.2013 v 21:52 | Nahoru | #3
chápu, ale proč jednou tak a jednou tak. Má původní úvaha z uvedené druhé diskuze:

v místě styku s asfaltem se při otáčení drážky sbíhají do středu, tudíž ženou vodu v těchto drážkách do středu pod gumu. To se děje NEPŘETRŽITĚ při otáčení kola VPŘED. Tudíž i ve chvíli, kdy se kolo otáčí VPŘED při brždění. Kdyby byly na gumách nějaké šupiny, nebo strst, dovedu si představit dopředu dát gumy opačně (proti srsti), než na zadku (na zadku působí pohonová síla po směru, vepředu působí brzdná síla proti) Ale účinnek rozbíhání nebo sbíhání drážek (odvod vody) je věc jen a jen směru otáčení, který je u obou kol VŽDY stejný.
Píšeš "když začneš brzdit na mokru, voda je na styčné ploše odváděna z pod pneumatiky do stran". A co dělá podle tebe voda, než začneš brzdit, tedy většinu času jízdy?

Naposledy editováno 08.12.2013 22:06:55

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

8.12.2013 v 22:34 | Nahoru | #4
Je to kvůli odvodu vody při náklonu. Když jedeš rovně tak ti nevadí že to nebrzdí protože to jede rovně ale pokud by ti to v náklonu cpalo všechno vodu přímo do styčný plochy tak to neni dobrý.(mluvím o předním kole) U zadního máš možnost ustřelení korigovat ale u předku je ta možnost o dost menší.

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

8.12.2013 v 23:39 | Nahoru | #5
mám na moto starý typ Pireli Angel, a taky sem na tu čučel proč to není na obou gumách stejné...

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

8.12.2013 v 23:54 | Nahoru | #6
Obrazek A je dobre. Je to kvuli brzdeni na vode. Opacne by ti kolo klouzalo pri brzdeni

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

9.12.2013 v 08:17 | Nahoru | #7
bromep> představ si, že předek ti půjde do smyku, tudíž pokud bude vzorek správně tak vytlačuje bordel z pod pneumatiky do stran, v opačném případě pod ní... Jasný při jízdě jde většina bordelu pod pneumatiku, ale při brždění ven, hlavně u motorky při jízdě je předek dost odlehčenej(proto dřív sjedeš zadek), jde tam hlavně o to brždění. Taky jde o navržení vzorku výrobcem, u některých je vzorek po směru jízdy, ale maj to vychytaný takže to odvádí taky dobře, ale u "šípáků" jsou předky v 99% proti směru jízdy... Zatím jsem se setkal, třeba u Road Attack první generace s tím, že vzorek na předku byl po směru jízdy a taky to bylo při brždění kurva znát, předek mi klouzal na brzdách i na suchu a kolikrát jsem měl škrtátko na trenkách Přitom Sport Attack a Street Attack měl předek do protisměru a tohle se nestávalo a šlo o téměř identický vzorek, asi chyba ve výrobě, Road AttackII už to měl taky do protisměru.
Jinak obrázek B, je tam středová drážka, takže vzorek je OK, ikdyž je po směru jízdy

e: rozdíl mezi RA1 a RA2










Naposledy editováno 09.12.2013 09:16:00

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

9.12.2013 v 09:01 | Nahoru | #8
z té tmavé fotky cb nejsou vidět i opačné drážky:

Konstrukce pneumatik - šípový vzorek

9.12.2013 v 12:51 | Nahoru | #9
Jo, když nad tím více přemýšlím, mate recht, že v připadě brždění se zvýší přítlak a ty šípy to hrnou do stran jako pluh. Taky je pravda, že většina těch obrácenejch (jako na zadku), co jsem našel má středovou drážku, i když taky ne všechny:





Zajímavý je, že to takto mají většinou skútry.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist