Téma: Nedobíjí - asi relé
5.9.2013 v 11:22
Ahoj,
třinda mi přestala dobíjet, po krátké kontrole jsem zjistil že relé nějak pochybně bzučí a asi je chyba v něm. Není problém ho vyměnit, ale chci se zeptat jestli ho není možné, že chyba je ještě někde jinde ( elektrice fakt moc nerozumím ). Jo a zapalování mám Vape. Dík Martin
Naposledy editováno 05.09.2013 11:24:29
třinda mi přestala dobíjet, po krátké kontrole jsem zjistil že relé nějak pochybně bzučí a asi je chyba v něm. Není problém ho vyměnit, ale chci se zeptat jestli ho není možné, že chyba je ještě někde jinde ( elektrice fakt moc nerozumím ). Jo a zapalování mám Vape. Dík Martin
Naposledy editováno 05.09.2013 11:24:29
1 reakcí na tento příspěvek Nedobíjí - asi relé
Kup japonce
1 reakcí na tento příspěvek Nedobíjí - asi relé
A to VAPE máš jen zapalovací sadu, nebo sadu komplet s alternátorem? Jestli tam máš ten původní alternátor PAL (s drápkovou, buzenou kotvou) a regler (relátko) je klasický vibrační, tak jestli jde rozumně odkrytovat, tak při běžícím motoru na pár vteřin podrž kotvu relátka v "přitažené" poloze a když začne napětí na baterce vybíhat přes 14V (poznáš i na stoupajícím jasu světel), je altec v pořádku a relátko buď půjde seřídit, nebo holt nezbude, než vyměnit. A raději dát elektronické - VAPE má také v nabídce regler pro altíky s buzenou kotvou.
E: Nebo někde na vrakovišti sehnat elektronický regler PAL, používaný v Š100 a podobných typech coby náhrada původního vibračního relátka. Funkci vibraregleru plně nahradí - jsou to jen tři tranďáky - Schmittův komparátor a výkonový spínač. Rozhodující je u něj jen regulované napětí a zatížitelnost koncového stupně, tedy potažmo příkon budicího vinutí kotvy, takže na "slabší" alternátor v pohodě použít půjde.
Naposledy editováno 05.09.2013 12:08:35
E: Nebo někde na vrakovišti sehnat elektronický regler PAL, používaný v Š100 a podobných typech coby náhrada původního vibračního relátka. Funkci vibraregleru plně nahradí - jsou to jen tři tranďáky - Schmittův komparátor a výkonový spínač. Rozhodující je u něj jen regulované napětí a zatížitelnost koncového stupně, tedy potažmo příkon budicího vinutí kotvy, takže na "slabší" alternátor v pohodě použít půjde.
Naposledy editováno 05.09.2013 12:08:35
1 reakcí na tento příspěvek Nedobíjí - asi relé
nejdřív bych se zaměřil na stator, jestli v něm nejsou vyhřáté kontakty na fáze (3 šedé dráty), z vnitřní strany svorkovnice - jestli nejsou od kontaktů upadené konce vinutí a jestli nejsou vyhřáté a rozletované spoje uvnitř v usměrňovači u diod - tohle jsou všechno celkem běžné problémy téhle elektroinstalace. Potom se může regulátor projevovat tak, že bzučí.
Když někde v těchhle místech vznikne na konektoru přechoďák, tak se zahřívá tak, že to může skončit jejich rozletováním a problémama s dobíjením.
Obě 638 co mám jsem musel v těchto místech dát dokupy, motorka nedobíjela a regulátor jsem taky slyšel bzučel - ale nikdy jsem ho nepotřeboval měnit.
ještě doplním, že regulátor je polovodičovej a co možná bzučí je relátko na spínání kontrolky dobíjení...
Naposledy editováno 05.09.2013 12:13:44
Když někde v těchhle místech vznikne na konektoru přechoďák, tak se zahřívá tak, že to může skončit jejich rozletováním a problémama s dobíjením.
Obě 638 co mám jsem musel v těchto místech dát dokupy, motorka nedobíjela a regulátor jsem taky slyšel bzučel - ale nikdy jsem ho nepotřeboval měnit.
ještě doplním, že regulátor je polovodičovej a co možná bzučí je relátko na spínání kontrolky dobíjení...
Naposledy editováno 05.09.2013 12:13:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedobíjí - asi relé
J.M.K.> Ahoj, jestli je altík původní nebo od vape nevím, dá se to nějak jednoduše poznat? Třeba podle nápisu PAL? Relátko je podle mě vibrační - černá krabička a dá se otevřít. Zkusím přidržet sepnutou kotvu a prověřím co dělá napětí na baterce - mimochodem ve vypnutém stavu je cca 12V po nastartování to čínskej multimetr ani nezvládá změřit. Za přepokladu že bude altík ok budu chvíli dloubat do relátka a pak pořídím nové
Sauna> Jestli si to dobře pamatuju, tak původní altík vypadá takto (jsou na něm i kladívka):
Ty budeš mít na čele jeho tělesa (místo držáku kladívek) desku (tišťák) s bezkontaktními snímači pro VAPE zápalko.
To "relátko" oddekluj a jak psal honza.kr, bude v něm relátko a to možná slouží jen ke spínání kontrolky dobíjení. Poznáš to dle toho, že v regleru bude i tišťák s několika eln. součástkami, kdežto u klasického vibračního regulátoru ("relátka") by bylo jen relé (cívka, kotva, kontakty).
Čínský multimetr za 2 stovky ze supermarketu můžeš hodit do popelnice, ten už sám o sobě měří - + autobus a kor kupa rušení, co v elektrice na motorce jest, jej úplně "zblbne". Nejlepší je měřit klasickým analogovým měřákem, jako je třeba Avomet, nebo (německý) UNI 11.
A jak jsem předtím zmínil tu možnou náhradu původního relátka eln. regulátorem PAL ze škodovky, tak jsem zapomněl dodat, že by bylo třeba ještě dodělat devítídiodový usměrňovač (ten je u automobilových alteců vestavěný). Tam by šel použít z MZ - má také buzený alternátor a usměrňovač a regler jsou ve dvou samostatných tělesech.
To už by ale bylo dost bastlení a bude snazší rovnou namontovat alternátor VAPE, nebo, ukáže-li se, že je vadné "relátko", namontovat alespoň regler VAPE (obsahuje i usměrňovač).
Ty budeš mít na čele jeho tělesa (místo držáku kladívek) desku (tišťák) s bezkontaktními snímači pro VAPE zápalko.
To "relátko" oddekluj a jak psal honza.kr, bude v něm relátko a to možná slouží jen ke spínání kontrolky dobíjení. Poznáš to dle toho, že v regleru bude i tišťák s několika eln. součástkami, kdežto u klasického vibračního regulátoru ("relátka") by bylo jen relé (cívka, kotva, kontakty).
Čínský multimetr za 2 stovky ze supermarketu můžeš hodit do popelnice, ten už sám o sobě měří - + autobus a kor kupa rušení, co v elektrice na motorce jest, jej úplně "zblbne". Nejlepší je měřit klasickým analogovým měřákem, jako je třeba Avomet, nebo (německý) UNI 11.
A jak jsem předtím zmínil tu možnou náhradu původního relátka eln. regulátorem PAL ze škodovky, tak jsem zapomněl dodat, že by bylo třeba ještě dodělat devítídiodový usměrňovač (ten je u automobilových alteců vestavěný). Tam by šel použít z MZ - má také buzený alternátor a usměrňovač a regler jsou ve dvou samostatných tělesech.
To už by ale bylo dost bastlení a bude snazší rovnou namontovat alternátor VAPE, nebo, ukáže-li se, že je vadné "relátko", namontovat alespoň regler VAPE (obsahuje i usměrňovač).
Ahoj, tak relátko bylo ok, uvnitř usměrňovače byl uklepaný kontakt od jedné diody. Připájeno, vyřešeno. Ještě jeden dotaz je možné usměrňovač a regulátor něčím novějším a odolnějším? Přece jen už je to 25 let stará elektronika a evidetně má už svý nejlepší zasebou.
Ten původní obrovský usměrňovač jsem vyhodil jako první, děs a hrůz.. Náhrada dva diodové můstky snad za 60Kč dohromady.. Viz. návod na jawamanii.. http://www.jawamania.info/GetFile.aspx?source=tree&nodeid=941
..já jsem si s tím tak nehrál, prostě jsem původní faston konektory prostě nasadil na diodové můstky a hotovo..
A regler dát elektronicky pro staré škodovky 100-120, stojí cca 200Kč a je to "na věky". Stačí prohodit, konektor je stejný.
..já jsem si s tím tak nehrál, prostě jsem původní faston konektory prostě nasadil na diodové můstky a hotovo..
A regler dát elektronicky pro staré škodovky 100-120, stojí cca 200Kč a je to "na věky". Stačí prohodit, konektor je stejný.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Dvoukomorové výfuky Jawa 350/640 [1, 2] Jawa 350/640 | Marec222 | 39 | 8.8.2024 v 09:29 Krautkopf |
Jawa 350/640 - nefunkční blinkry Jawa 350/640 | Pitr73 | 1 | 4.8.2024 v 14:53 Frantas |
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 7 | 22.6.2024 v 11:00 Deyva |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 32 | 23.8.2023 v 15:22 frds1206 |