Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.
Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:
Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.
(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)
Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .
Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.
A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.
Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
a na řízení, předpisy to vliv nemá... a opravdu člověk k řízení auta nepotřebuje být "automechanik"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Nicméně vlákno se točí hlavně kolem toho, že vůz, u kterého existuje možnost, že porucha nějakého elektronického komponentu náhle pustí motor na plný výkon, znemožní jeho vypnutí a zároveň znefunkční brzdy, by logicky neměl vůbec dostat homologaci pro provoz, jelikož hrozí jeho naprostá neovladatelnost. A když už, musel by být vybaven "Notausschalterem" jako každá obráběcí, tvářecí a podobná mašina.
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Ja chápu o čem mluvíš, ale jak říkám neznám v blízkém ani vzdáleném okoli nikoho kdo by třeba boural v dusledku výpadku nějakého systému ala abs. Podle me neni auto ve kterem by kolaps jednoho "pocitace" zapříčinil full gas a zároveň nemožnost vypnutí motoru, nemožnost vyřadit a nefunkcnost brzd. V žádným s aut které mají tyto systémy elektronické neřídí vse centrální jednotka, ale několik autonomních. Aby vysadily všechny a ještě atypických zpusobem je statisticky témeř vyloučené (ty systémy se konstruuji aby bez proudu vyřadily, zabrzdily atd...
V mem okoli všichni technici co umi jezdit s autem bez elektroniky jezdi rychle, což je fakt. To ze láma řidič by hypoteticky měl problém kdyby vysadil systém kterej skoro nikomu nevysadil ke druhej fakt. V prvním případe je nebezpečí realne, v druhem hypotetické.
Vzhledem k tomu ze sám dokazu jet hodne rychle= nebezpečné, je mi celkem sumak ze se v tom muže splasit kompjutr. Kdybych se bal tak nejezdim v rychlejch autech a tuplem ne na motorce, ostatne nářky motorkaru nad nebezpečím všeho druhu mi vždy přišly legracni
Naposledy editováno 03.03.2013 23:03:11
Tento názor podkládá i tvrzení, že když byl následně dotázán dovozce onoho typu auta, tak byl naprosto bezradný a netušil, co by takovou poruchu mohlo způsobit.
Rovněž jsem zatím neviděl auto, které by kompletně řídila jedna centrální jednotka. Ale vím i o případu, kdy ženská s nějakým moderním benzino/elektrickým hybridem vjela do myčky, voda se zřejmě dostala někam na štekry, načež auto zcela "kleklo", nereagovalo vůbec na nic a jelikož i kvaltkysna byla elektronicky řízena, nešlo ani vytlačit z linky ven. Museli holt počkat, než elektrika vyschla a pak teprve bylo možné vůz znovu nastartovat a odjet.
Ohledně těch motorek souhlasím - "kdo se bojí, se*e v síni". Na druhou stranu, vše má své pro i proti. Pokud mi vjede auto do cesty a já se stačím všas odrazit vzhůtu, tak auto přeletím, dopadnu, udělám pár kotrmelců a max. pár zlomenin se zahojí. A co se děje na místě vozidel, už mě neohrozí. Na druhou stranu, pokud budu v tom autě, které bude po nárazu sešrotované tak, že z něj nebude možné vylézt a ještě začne hořet, tak smrtícímu ohnivému peklu těžko uniknu.
To jest můj argument proti tomu, jak v očích obecné veřejnosti jsou motorky "nebezpečné" a jak je na nich jezdec zranitelný.
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Lidi jsou liny kurvy, ani zrcatka si neoskrabou, takze uz jen z toho duvodu zlaty novy auto co si vse rozmrazi samo
Jinak to ze si ty opravis mechanicky veci na aute sam, to uz jsi docela vyjimka, to uz je vetsi pravdepodobnost ze v aute sedi clovek s notebookem a diag kabelem co rozjede to zasekly moderni auto nez pilot co na mezi udela go prevodovky....
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin píše:
Dnes rano cestou do prace sem to sledoval, 2felicie, stare bmw a jednickova fabie, total zamrzly okna a zrcatka. Jedna nepojizdna felicie u krajnice na varovkach....
Lidi jsou liny kurvy, ani zrcatka si neoskrabou, takze uz jen z toho duvodu zlaty novy auto co si vse rozmrazi samo
Vyhřívané přední okno a zrcátka má možná tak každé 100té nové prodané auto.
Jinak k tématu.
Chápu lidi, co sami nedokáží kontrolovat olej atd. Většinou to svěří svému automechanikovi a tomu věří a nemají tedy potřebu to dělat. Většinou jsou to lidé vzdělaní, ale v absolutně jiném oboru. Lékaři, právníci......atd.
Já sám si na autě opravím prakticky cokoliv. Už jsem i kompletně repasoval převodovku(nová kola, synchrony, ložiska, gufera) a to už některé servisy odmítají pro náročnost dělat.
Naposledy se mi rozbila nabíječka na navigaci a já jsem byl 500km od domova. Tak jsem si šáhnul pod sedačku, vyndal stabilizátor 7805 a do pár minut jsem si vyrobil novou.
Naposledy editováno 04.03.2013 09:14:35
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
AndělČK píše: Vyhřívané přední okno a zrcátka má možná tak každé 100té nové prodané auto.
základní okta za 340 má vyhřívané zrcátka, okno stojí 4300 kč... u fabie ta první slušná výbava za 270 zrcátka rovněž, okno bude podobně... u forda je čelní vyhřívané okno standart mám dojem už v základu, minimálně ve druhém stupni výbavy je...
J.M.K. píše: Lion> Právě... a nač cálovat za něco, co zvládnu doma?
Treba proto, ze za dobu vymeny tech veci ses schopnej vydelat vice nez te stoji ten servis, nejses od toho zasranej a nebo mas tak vzacny volny cas.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Ale je mně jasné, že nás už moc není, kdo se nebojí navléct do monterek a vrhnout se do opravy. Ale pochopitelně se pouštím jen do toho, co zvládn ua na co mám adekvátní vercajk. Ne, jako jistý uživatel zde z fóra, naivně věřící, že vzkřísí mrtvolu.
AndělČK> Tak to jseš docela vyjímka... mně už kolik lidí řeklo, že s sebou vozím spoustu zbytečných věcí, jak je to zbytečná přítěž - a ejhle, jak se leccos z toho může nečekaně hodit. Známý měl MB240D (možná ještě má) a jednou mu cestou rupnul kulový čep. Vůz se mu povedlo ukočírovat na kraj, zastavit, hever, kolo dolů, čep během několika minut vyměnil a jel dál. A kdo dneska vozí v kufru třeba i náhradní kuláč...
Naposledy editováno 04.03.2013 12:03:58
AndělČK píše: Jinak k tématu.
Chápu lidi, co sami nedokáží kontrolovat olej atd. Většinou to svěří svému automechanikovi a tomu věří a nemají tedy potřebu to dělat. Většinou jsou to lidé vzdělaní, ale v absolutně jiném oboru. Lékaři, právníci......atd.
A i tam se najdou vyjímky. Já (nějaký ten titul mám ) si olej nejen kontroluju,ale i měním.
A nejúžasnější auto,co jsem měl byl Civic 3D 4gen. r.88 1.6 (81kW/900kg) bez posilovače, bez ABS...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Al něvieš niečo opraviť, tož do teho kopni!
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Lion píše: základní okta za 340 má vyhřívané zrcátka, okno stojí 4300 kč... u fabie ta první slušná výbava za 270 zrcátka rovněž, okno bude podobně... u forda je čelní vyhřívané okno standart mám dojem už v základu, minimálně ve druhém stupni výbavy je...
Vyhřívané zrcátka má i moje další auto z roku 1991 a nebo třeba felicie. Tady se jedná o to přední sklo. To určitě dnes není standartem. A když už, tak většinou za příplatek. Když jsem se zamyslel, kdo si poslední dobou kupoval nové auto a jestli tam má vyhřívané přední sklo, tak jsem na nikoho nepřišel. Ani otec, který si před lety kupoval nové MB Viano, které stálo přes milion, tak ho tam nemá. Ale dobrá věc to je, leč dokážu žít i bez toho.
1100Virago píše: J.M.K.: Jo, říká se, že tohle se stalo aspoň jednou každému, kdo do Intráka lezl To je taky pěkná konstrukční zhovadilost.
bat ... stalo se mi to jednou - pak jsem tu 'ridici jednotku' ze sedla sundal a soupnul jsem ji do nepouzivaneho zadniho airboxu - a je klid .
Jooo... zlatá "dračiče" (XV535)... tam žádné takové pasti nejsou a betelné přístup snad ke všemu.
1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Ovšem to byl jediný podobný případ z Evropy a navíc tam se (pokud si dobře pamatuju) nemluvilo o nefunkčnosti brzd .
Jinak jsou skutečně všechny takové případy z USA a "náhodou" se to nikdy nestane americkému autu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Navíc tento test o lecčems vypovídá.
Naposledy editováno 06.03.2013 00:13:39
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
ovšem toto nic němění na tom, že i při takovém zaseknutí pedálu musí být možné odstavit motor a nesmějí být blokovány brzdy. Ten test s cihlou na plynu přesně simuluje tuto situaci a Toyotu vybrali právě proto, že zrovna s těmito vozy takový problém ve státech řešili, byla i svolávačka, ale co si vzpomínám, tak se to nakonec vysvětlovalo tím, že řidiči si prostě v kritické situaci spletli pedály a místo na brzdu dupli na plyn.
Právě mě zarazilo to v té citaci v úvodu vlákna, že "při sešlápnutém plynu bezdy nereagují" a něco podobného tu někdo zmínil u Laguny (nebo snad Thalie). Čímž se opět dostáváme k tomu, že auto, u kterého taková eventualita existuje (brzdy budou blokovány, pokud plyn není zcela uvolněn), by dle selského rozumu nemělo vůbec být vpuštěno do provozu.