![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:
1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.
Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.
2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.
Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.
Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.
Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):
15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.
U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.
Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Díky všem za Vaše komentáře a názory!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/cool.png)
EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang
Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky
Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Mija66>čau, začínám na motorkách a mám Yamahu TDR 125. Jelikož je to 2T tak se chci zeptat jak moc tahat za plyn, nebo v jakých otáčkách to mám držet, abych měl co nejmenší spotřebu. Přece jenom to papá celkem dost (7-8 l/100), tak se právě ptám! Díky moc, čau
za prvý- jestli ti to žere 7-8 litru tak si nech seřídit směs a nebo se nauč počítat
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
za druhý- když budeš jezdit do 7 tisíc otáček tak bys měl mít spotřebu cca 3,5 litru na 100 km
sharkis>Mija66> jestli chceš jezdit na spotřebu, tak to prodej a kup si 4T, zase takovej rozdíl co se týče jízdy to neni a spotřeba kolem 3 litrů Jinak logicky - čim menší otáčky, tim menší spotřeba
necpi mu ty 4T m*r*d*k*y
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/cool.png)
Naposledy editováno 08.12.2009 20:41:54
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Úprava výkonu v TP:
Dodatečná úprava hodnoty výkonu motocyklu u zánovních motocyklů není možná. Součástky používající se k této úpravě nejsou homologované v ČR, tudíž legální cestou nelze nižší výkon do TP zapsat. To samozřejmě neplatí pro nové motocykly, které se dají uzavřené koupit.
Tohle bych možná přehodnotil
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
Naposledy editováno 05.08.2019 21:24:02
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Osobně si ale myslím, že je jednodušší nechat motorku napsat na jednoho z rodičů, protože i např. povinný ručení je pak díky nasbíranejm bonusům lacinější
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Co se týče tý kupní smlouvy a pojištění, tam si nejsem až tak jistej, ale vzhledem k tomu, že nejseš plnoletej, ani výdělečně činnej by tam někdo z rodičů být měl
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
sharkis píše: kulik> o tom se nikde nepsalo, ale musĂš doloĹľit Ĺľe jsi na nĂ skuteÄŤnÄ› jezdil, proto si myslĂm, Ĺľe bude staÄŤit napĹ™Ăklad doklady o zaplacenĂ povinĂ©ho ruÄŤenĂ na 2 roky po sobÄ› a to Ĺľe jsi vlastnĂkem ÄŤi provozovatelem vozidla JinĂ˝mi slovy pokud motorku alespoĹ? nevlastnĂš nebo neprovozuješ, tak na Ĺ™idičák ve 20ti mĹŻĹľeš na 99% zapomenout
NevĂm to samozĹ™ejmÄ› jistÄ›, ale jinĂ˝ zpĹŻsob doloĹľenĂ provozovánĂ vozidla mÄ› nenapasá
P.S. ano, A18 se změnà na A do 35kW (od 18ti let)
Kdes na tohle prisel? Praxe se bude dokladat drzenim ro sk. A2 po dobu dvou let.
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
V manuálu není ani zmínka o vypínání motorky, tak jsem myslel, že vyzraju a udělám opak toho co je psáno u startování. Jenže, tam je to napsaný tak šíleně divně, že tam vlastně neni nic o tom co se zapíná první, ale jen že to má být oboje zapnuto a pak stistknout tlačítko pro start.
Někdo mi jednou tvrdil, že pokud se to vypíná chcípákem, neodpojí se komplet okruh a může se cosi odpálit, kdežto klíčkem se vypne vše komplet. Elektrice na moto nerozumim, takže opravdu nevim jak tomu je.
-Na druhou stranu, kdyby byla jedna z možností škodlivá, bylo by to určitě napsáno vmanuálu, že se to nesmí vypínat, například klíčem.
http://www.motorkari...?ft=40918&fid=17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
NecMaster píše:
Někdo mi jednou tvrdil, že pokud se to vypíná chcípákem, neodpojí se komplet okruh a může se cosi odpálit, kdežto klíčkem se vypne vše komplet. Elektrice na moto nerozumim, takže opravdu nevim jak tomu je.
Gratulace Číkusovi za vznik další legendy
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
sharkis píše: gelová = bezúdržbová - je to téměř synonimum - viz. Motorkáři - zásadní je to, že se naplní při výrobě a pak už se do ní nezasahuje
bezudrzbova= elektrolit vo vate
gelova = kyselina sirova vo forme gelu
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
Naposledy editováno 06.06.2012 13:54:19
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
HanynaJirova píše: Já si do začátku kupovala Yamahu TZR 125.. motorka vzhledově pěkná a skvělý jízdní vlastnosti, navíc jsem jí kupovala s tim že v techničáku má 9kw a je otevřená na 30kw nebyl problém z ní vytáhnout 160
tak 30kw nemá určitě, toho se neboj
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
Akorat k tomu razeni, da se v klidu radit i 1-2 bez spojky stejne jako 2-3-4-5-6 kdyz uz to umis. A co se tyce podrazovani tak si nejsem jistej ze se tim vazne nici motor , mas to overeny nejak ? Ja vim z praxe ze se da naucit podrazovat hladce bez spojky i kdyz je to obtiznejsi nez razeni nahoru co se tyce uceni.
A gumy jako treba supercorsy drzi i nezahraty lip nez naka road guma akorat na ukor zivotnosti. Co se tyce naklonu u jetych gum tak zalezi jakou clovek koupi takhle to generalizovat akorat blbne lidi si myslim. Kdyz poridis nakou normalne jetou supercorsu tak s ni muzes v pohode litat na koleno i na hranu. Tot aspon moje zkusenost.
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)