Díky za kvalitní odpovědi.
tzn obecne doporucit to nejde, lepsi kdyz si nekdo nakym starym trafem na svareni odkouri jen baterku a ne treba i dalsi veci...
2 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
xv1900 píše: pokud mas gelovku nemuzes ji nabijet normalni nabijeckou normalni dava amper kolik si baterka rekne nabijecka na gelovky dava stale max 0.3 amper
0,3A? to asi ne... pri velkym vybiti by nemel proud prekrocit nejakou hranici, to vetsinou je na baterce udany kolik, ale kdyztak je to nejakej zlomek kapacity... 12Ah baterku bys proudem 0,3A nabijel par dni.. jak bys nabijel treba 75Ah "gelovku" z auta si nedovedu moc predstavit.
kdyz uz je baterka nabita na urcitou uroven tak to zas hlida napeti.. nemelo by to jit pres 14,5V... a to je cela ta veda.
to ze ty levny nabijecky nabijej max 0,3A je dany konstrukci te nabijecky, ma tak malej vykon ze vic nezvladne, ale rozhodne bezna motocyklova "gelovka" zkousne vetsi proud nez zacne plynovat...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
xv1900 píše: assassin> nejde o to co baterka vydrzi ale o to co je pro ni dobry ze bu de nabijet 2 nebo 10 dnni je snad jedno nebo myslis ze specha jezdit
hele ten proud je odvozenej od plochy elektrod, nesmis prekrocit nakou hranici aby se ti nezacal elektrolyt odparovat... no a evidentne ta plocha bude ruzna.. podle kapacity baterky .. takze minimalne je blbost rict ze gelovka = 0,3A, proste jinej ten proud bude u 2Ah baterky a jinej u 12Ah baterky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
xv1900 píše: assassin> ja mam jednu levnou nabijecku za 2700 kc v tabulce ktera je v priloze je doporuceno dobijeni gelovky 0.3amper z duvodu delsi zivotnosti
no a jakym proudem se podle te tabulky maji nabijet baterie typu AGM? ono totiz velka vetsina tech bezudrzbovejch motocyklovejch baterii nejsou gelovky ale AGM...
jo jinak zkus si po nastartovani motorky zmerit kolik do baterky cpe altik.. mozna se budes divit....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
xv1900 píše: assassin> at si nezasukujes ruky pletes si volty a ampery
muzes mi ukazat kde si pletu volty a ampery?
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
Samozřejmě, že i já odpojování vždy nedodržuji, protože na motorce mám udělaný konektor na dobíjení, protože mne rozčilovalo pořád baterii odpojovat, ale ve skutečnosti tuhle "vychytávku" používám málokdy - je to jen jako nouzovka.
Určitě nejsprávnější je, jak tu už nekdo napsal, baterii odpojit, protože odkouření baterie je jedna věc a odkouření elektroniky věc druhá.
Nakonec kdyby jsi měl originál pokyny k motorce od výrobce v češtině, tak tam ve stati "Údržba" určitě najdeš, že se baterie při nabíjení odpojuje.
Já to mám tak i u auta - ono totiž nehrozí ani tak přepětí, jako pulzace nabíječek/dobíječek. Tahle přednost moderních nabíječek, která je ku prospěchu bateriím, je na závadu elektronice.
To že se spoustě lidem při neodpojené baterii a dobíjení nic nestalo ještě neznamená, že zrovna tobě se to stát nemůže a pak si budeš drbat havu, že jsi ji neodpojil.
Viz Murphy: ...co se pokazit může, to se taky pokazí!
Čím je motorka modernější, tím složitější má řídící jednotku a čím je složitější, tím, v rámci miniaturizace, je náchylnější na nedodržení pokynů výrobce - třeba i na to odpojení baterie při nabíjení.
Znám spoustu lidí, kteří vařili na autě elektrikou a nic jim to neudělalo a znám i takové, kteří museli sahnout do štrůzoku a dát prachy za novou ŘJ.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
xv1900 píše: assassin> mas pravdu per to tam treba kladivem a at ti baterka vydrzi cau
Tomu říkám opravdu diskuzní demence v praxi1 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky
Než si neco poničit na motce a odpálit, tak to ji raději vyndám.
Každopádně díky hermetičnosti jedné i druhé, jsou náchylné na plynování v důsledku přepětí.
Za bezpečné dobíjecí napětí je považováno 13,8 V, kdy není nabita na 100%, ale jen na 95%, ale protože se napětí baterie vyrovná s dobíjecím napětím nabíječky, dojde k vyrovnání napěťového spádu, který prioritně určuje tok proudu (A), čímž dojde k zastavení nabíjení a nedosažení 100% kapacity, kdy už pak elektrolyt (jakýkoliv) není schopen brát a nedojde tak k následné elektrolýze a plynování.
Ony ve skutečnosti snesou víc aniž by ihned začaly plynovat, ale při nesprávném zacházení, kdy nejsou pravidelně dobíjeny alespoň na střední kapacitu, stárnou zrovna tak jako obyčejné s tekutým elektrolytem, které mají mít max. nabíjecí napětí do 14.3V , max. 14.5V!
Ale znáš to - i starší kapalinová baterie, která buď oním stářím a nebo špatným zacházením ztratí kapacitu, tak začne plynovat už při dosažení své poloviční kapacity (Ah), kdy bude teprve její napětí třeba jen 13.7 V! Zrovna tak se chová jak ta gelová, tak i ta rounová a protože pak plyny nemají kam utéci, dojde u tohoto typu baterií k roztržení.
Jsem asi stará škola, proto dávám přednost klasickým tekutým elektrolytům - s centrálním odvětráním a svodem.
Takže na gelovku: odpojit, vyjmout a použít hlavně takovou nabíječku/dobíječku, která je na tento typ baterií určená.
Edit: doplnění
Naposledy editováno 21.02.2012 15:17:25
1 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky
XTeZeto píše: Já teda baterku vyndávám při dobíjení vždy.Kdyby se při nabíjení něco podělalo.Jen by mě zajímalo,co se může odpálit když je vše přes spínačku?
dokud nezapneš zpalování nepustíš přepětí do řidící jednotky, takže jestli je někdo línej si odpojit jeden podelanej mínu s pol , at sveří motorku nekomu jinému. v březnu bude zase x témat moto nestaruje svítí mi kontrolka motorůůů2 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky
priklad: ted tu mam jednu mrtvou tu LiFePo4 baterku, par clanku jeste vykazovalo nakej zivot tak sem je prohnal cyklem vybit-nabit .. maji ted stejne napeti jako novej clanek, ale nabijecka do nich nacpala jen cca 300-500mAh, puvodni kapacita 2200mAh....
samo life neni olovo.. ale principielne el clanek jako el clanek ne?
Naposledy editováno 21.02.2012 20:37:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
xv1900 píše: assassin> mas pravdu per to tam treba kladivem a at ti baterka vydrzi cau
RTFM v praxi, neco si tam prectu, nevim co ale zuby nehty se toho drzim
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
jo a k nabíjení!
V pondělí jsem dal nabíjet svou odpojenou "gelovou" baterii. "Inteligentní" nabíječka určená k nabíjení bezúdržbových motocyklových baterií (značka Oxford-typ nevím) provedla test a začala nabíjet a na displeji se objevilo, že nabíjí proudem 0,75A, takže nevím kde je chyba,ale myslím že by sis měl rozšířit obzory
Ad1,Doporučuji si přečíst nějaký dokument o rozdílu v akumulátorech. (Usnadním ti to - olověných akumulátorech.) Schválně se podívej jestli máš na akumulátoru napsáno gel.
Ad2,Nevím jaké máš vzdělání,ale základní pravidlo ohledně nabíjení akumulátorů se učilo snad už na učňáku,tak bylo že se nabíjí 1/10A kapacity akumulátoru. Nejlepší nabíječka byl laboratorní zdroj a dva multimetry - jedním jsi kontroloval napětí (cca14V) a druhým nabíjecí proud,který jsi nastavil na tu výše uvedenou kapacitu akumulátoru.
Moderní nabíječky nabíjejí pulzně a mění se jak proud,tak napětí. (Dle stavu nabití). Dále umí dělat to,že pulzama s OPAČNÝM napětím dokáží desulfátovat desky.
K tvé první otázce: Pokud si nespleteš plus a mínus,nezapneš během nabíjení zapalování,tak můžeš nabíjet s připojenou baterkou. Jen je tam podmínka,že bys měl mít dobře odvětrávaný prostor. Pokud máš nějakou starou trafonabíječku,tak bych raději baterku nabíjel uplně mimo vozidlo.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... | Peters_ | 35 | 28.4.2024 v 11:57 mariano |
Po vycisteni ucpane hltrysky v karb... Honda CBF 600S | bandit.kenny | 6 | 8.4.2024 v 22:22 bandit.kenny |
Honda CBF 600 nesvítí přední světla... Honda CBF 600S | Eržebet | 8 | 8.4.2024 v 00:30 alik4321 |
Blinkry Hornet-relé Honda CBF 600N, Honda CBF 600S | salahadin | 8 | 15.3.2024 v 22:09 salahadin |
Spojková sada cbf600s 2005 ( PC38) Honda CBF 600S | Mišáneeek | 8 | 12.8.2023 v 09:03 Strider |