1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
Mirek12 píše: tuhle sezonu mám najeto cc 3000tis km bych musel bejt bez práce abych měl tolik času jezdit a taky tu chut jezdit pořád
3000 tisic kilometru , ty jezdis i ve spani ne1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
To trikpa:
Jak zvýšit šanci, že koupím dobře, a jak vytipovat problémovou motorku?
Usuzovat je možné nejenom podle technického stavu kupované motorky (mnoho dobrých tipů máš již od kolegů uvedeno výše), ale i podle některých "netechnických okolností".
Přikládám jim stejnou váhu jako těm technickým, a jednoznačně se to osvědčuje.
Takže další ještě možná nezmíněné body k dobru nebo minusy:
1.
Tu nabízenou motorku má její majitel už delší dobu a absolvoval s ní STK již před časem (ne včera, když si podal inzerát)?
Pokud těch STK bylo víc, je dobré zkontrolovat si jejich pravidelnost (uvedeno v TP) a mrknout se na záznamy o stavu tachometru - slušné STK to tam uvádějí a slušný prodejce si ty protokoly o STK schovává a je schopen a ochoten je kupujícímu na požádání obratem doložit.
2.
Už osoba samotného prodejce (majitele) dost napoví, jestli lze očekávat serioznost a poctivost nebo naopak problémy. Samozřejmě ne vždy to lze poznat na první pohled, ale u některých lidí už podle jejich vzhledu, chování, oblečení, způsobu mluvy a domácího prostředí poznáš, že máš před sebou darebáka.
3.
Jestli má prodávající motorku jenom pár měsíců nebo dokonce týdnů, je nutno velmi zbystřit a být velmi opatrný. A připravit se na to, že je tam pravděpodobně nějaký pro kupujícího zatím skrytý zádrhel - ať si majitel tvrdí o důvodu prodeje cokoliv. Naopak je-li prodávající prvním nebo druhým majitelem nebo měl-li tu mašinu několik let, je to mnohem lepší. Kromě jiného se nemůže v případě nějaké skryté vady tak lehce vymlouvat, že on nic, on muzikant, on nic nevěděl, to určitě někdo před ním atd.
4.
Nízký kilometrový nájezd je u mnoha typů motorek i u mnoha lidí reálný. Nedej na to, že typická motorka "má mít" ročně najeto 10 tisíc km, takže např. 5 let stará mašina s 20 tisíci km na tachometru je určitě stočená. Není to pravda. Třeba čopráci jezdí pokud možno jenom za krásného počasí, nádrž mají typicky tak na dojezd 150-200 km.
A i jiné typy motorek u mnoha lidí jsou v provozu spíš výjimečně než často a pravidelně, třeba jednou za týden nebo i za měsíc. A když má takový prodejce na sebe napsány ještě další dva tři stroje na značkách a s nepropadlými STK a platnými povinnými ručeními (je žádoucí toto všechno ověřit), tak je ten nízký roční nájezd u prodávaného stroje úplně logický.
5.
Něco jiného je, když majitelem je mladý kluk, který na tom s kamošema lítá dennodenně a něco jiného je kupovat si motorku od staršího otce rodiny, který nemá motorku jako svoji prioritu, protože hlavně musí živit rodinu a věnovat se dětem, a motorka je jenom koníček kvůli občasné relaxaci, když čas, manželka a rodina dovolí.
6.
Dobrým signálem je i to, když je motorka garážovaná v suché a čisté garáži.
Pokud ji má ale prodávající jen tak někde opřenou za barákem, nebo jestli je podlaha v garáži špinavá a celá mastná od oleje a šmíru a kolem dokola brajgl a poházené vercajky a díly, můžeš čekat, že se v tom ten člověk (a možná ještě s kamarádama) furt hrabe - buďto z nutnosti nebo z blbosti. Nebo s tím kšeftuje. Tak na toto všechno bacha!
Snad Ti to trochu pomůže
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
Ale na druhou stranu, pokud má někdo v plánu na motorce hodně nalítat a pak jí co nejdráž prodat, tak už si bude hlídat i tohle a před odjezdem na STK tacho stočí na hodnotu o třeba 5-7 tisíc víc, než bylo při minulé STK, aby to vypadalo, že na motorce jezdil, ale nepoznalo se, jak velké porce km motka skutečně mezi STK najezdila.
No-limits píše: Dovi> Bod 1 by měl být poměrně slibný pro zjištění alespoň přibližného nájezdu km. Podle mě by STK měly mít přímo povinnost stav tachometru do protokolu udávat a tyto protokoly by měly být, po zadání VIN, volně přístupné na netu.
Ale na druhou stranu, pokud má někdo v plánu na motorce hodně nalítat a pak jí co nejdráž prodat, tak už si bude hlídat i tohle a před odjezdem na STK tacho stočí na hodnotu o třeba 5-7 tisíc víc, než bylo při minulé STK, aby to vypadalo, že na motorce jezdil, ale nepoznalo se, jak velké porce km motka skutečně mezi STK najezdila.
Jasně, souhlas.
Ono když se chce a jsou na to prostředky a čas, tak zfalšovat se dá bohužel skoro cokoliv na světě, nejenom ten obligátní údaj na odometru.
Takže samozřejmě, nedá se ani na ty údaje z protokolů STK spoléhat absolutně, ale je potřeba u té kupované motorky vzít do úvahy všechny dostupné údaje, porovnat je, i jejich věrohodnost, a z toho všeho usuzovat, jestli jsou vzájemně v souladu nebo v rozporu.
Prostě všímat si všech indicií, jestli to do sebe zapadá a jestli to, co do mne prodávající hustí, je reálné - a já v tom případě pravděpodobně jednám s poctivcem a slušným člověkem.
Nebo naopak jestli jsou to všechno jenom žvásty s cílem, aby to kupujícímu domnělému hejlovi ten nepoctivý prodávají už už prodal, a pak po něm potopa.
2 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
Původně jsem ho ale nechtěl ani uvádět, protože kromě sebe jsem se ve svém bližším okolí zatím nesetkal s někým dalším, kdo by tento "dokument" u svých motorek vedl.
Tím dalším údajem je něco jako kniha jízd nebo palubní deník - samozřejmě, pokud si ho majitel vede.
Přiznám se, že u auta to nedělám - nemám na to čas ani chuť při denních rutinních jízdách.
Ale u motorek ano, protože je sedlám méně častěji a hlavně jízda na nich je pro mne radost a nikoliv spíš povinnost, jako je tomu u auta.
Takže si i pro upamatování píšu u motorek kromě jiného datum, stav odometru, kde všude jsem na mašině byl a jezdil, kdy jsem dělal jaký servis (výměna náplní, seřízení apod.) a poctivě i tankování paliva (paragony si schovávám), ze kterého si orientačně počítám i průměrnou spotřebu mezi jednotlivým dotankováním.
Samozřejmě by i toto všechno šlo fixlovat, ale kdo a hlavně proč by to dělal?
Je toho už pěkně tlustá ručně psaná bichle, ve které je příjemné si za dlouhých zimních večerů občas počíst a připomenout si tak pěkné zážitky na mašinách...
2 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
Ok dobrá, uznávám že motorka může mít takhle málo najeto, ale aby to bylo 90% jako je to na inzercích, to ne...
Pak už jen najít ten správnej kus
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
abcman píše: 2 tisíce za sezónu? Tohle je nějakej klub svátečních řidičů ne?
Ok dobrá, uznávám že motorka může mít takhle málo najeto, ale aby to bylo 90% jako je to na inzercích, to ne...
Pak už jen najít ten správnej kus
abcman píše: 2 tisíce za sezónu? Tohle je nějakej klub svátečních řidičů ne?
Ok dobrá, uznávám že motorka může mít takhle málo najeto, ale aby to bylo 90% jako je to na inzercích, to ne...
Pak už jen najít ten správnej kus
videl bych to na 2 typy ridicu
1) co jezdi kazdy den 150km + dovolena a najedou treba 20tis za rok
2) svatecni, co se jdou projet o vikendu treba 100km a staci jim to, maji to jako konicek a ne jako dopravni prostredek, nebo nejsou tak moviti aby si mohli dovolit porad jezdit (a neustale kupovat nejen benzin ale i gumy,retezovky,a dalsi spotrebni veci)- napr. studenti
Naposledy editováno 02.09.2011 12:03:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
Sema píše: Dovi>Jojo, k motorkám si taky vedu palubní deníky a zrovna tak si to rád za dlouhých zimních večerů prolistuju. A taky si nemusím pamatovat, co jsem kdy měnil. Akorát už jsem zvolil modernější verzi a mám to v Excelu
Díky, to jsem rád, že nejsem na světě sám jediný s touto úchylkou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
Hygienik píše: Dovi> neboj nejsi, nepíšu si kam jsem jel a tak podobně, ale píšu si co jsem do toho kupoval za kolik a kdy... celkem zajímavý to spočítat, ale hlavně máš o všem přehled a nemusíš přemýšlet ježiši kdy jsem měnil destičky, gumy, olej a tak
Tak tak.
A ono i třeba to na motorce zdánlivě zbytečné sledování spotřeby paliva se může občas hodit i člověku, který běžně na spotřebu vůbec nehledí. Její náhlá změna (zvýšení) při jinak stejných podmínkách (stejný jezdec, zatížení motorky, profil trasy, jízdní rychlost atd.) něco signalizuje - v první řadě je dobré myslet na zapalovací svíčky a vzduchový filtr.
Taky si raději zkontrolovat nahuštění pneumatik a případně si dát pozor i na svoji dosud spolehlivou a oblíbenou benzinovou pumpu apod.
Je dobré si vzít k nákupu někoho z okolí, kdo tomu rozumí.
Kupující má často růžové brýle.... a kdeco může přehlídnout.
K počtu km - vezl jsem známého pro motorku, co měla za 7 let na tachometru 2700km a jasně, nevěřil jsem tomu. Až na místě jak jsem to viděl.... stav jak z výstavy... a navíc měla původní neojeté pneu (dle roku výroby). Pořád na té motorce jezdí a super, bez poruchy.
Na druhou stranu jsou motorky, které mají třeba i 25 tisíc km ročně....
1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
osobne by som si pozical skusacku tlakov a dal si robotu vyskusat kazdy valec.da sa skusacka aj kupit za 50e.ked sa budu hodnoty lisit,tak by som to nechcel.a potom pozriet na platnicky,alebo retazovku.na 10.000km to predsa nikto nemoze menit...treba s rozumom na to.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak poznat stočenou motorku ?
ty mi chces povedat ze konkretne na FZ1 by si preventivne vymenil retazovy kit po 10.000,ked stoji 420euro?rozhodne ti mozem potvrdit,ze neznicis orginal retaz na prvych 20.000km ani na R1.
3 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
Tak se chci zeptat jestli když bych zavolal do daného servisu, zeptal se na vin motocyklu, řekli by mi kolik mělo najeto, prípadně jaký byl stav? Uchovává se to tam vůbec? díky.
Docela mě totiž zaujalo tohle , ale bojím se koupit cokoli bez servisky...
Naposledy editováno 03.09.2011 16:51:27
xBaryk píše: Chci se zeptat, když borec píše do inzerátu, že moto bylo servisováno v Hondě,ale do mailu mi píše, že cituji "Doklady k servisování nemám. Ono ani nebylo pořádně co servisovat"..
Tak se chci zeptat jestli když bych zavolal do daného servisu, zeptal se na vin motocyklu, řekli by mi kolik mělo najeto, prípadně jaký byl stav? Uchovává se to tam vůbec? díky.
Docela mě totiž zaujalo tohle , ale bojím se koupit cokoli bez servisky...
1 reakcí na tento příspěvek Jak poznat stočenou motorku ?
No právě.. toho se bojím, nebo napsat do smlouvy, že nabude plné moci třeba až po prohlédnutí v nestranném servisu,v případě, že bych boural tak se toto ruší...
Jo, díky za ten link, už sem na to koukal, a asi to obětuju, jeví se to jako dobrá prevence/investice.
Naposledy editováno 03.09.2011 16:57:25
xBaryk píše: bikes>
No právě.. toho se bojím, nebo napsat do smlouvy, že nabude plné moci třeba až po prohlédnutí v nestranném servisu,v případě, že bych boural tak se toto ruší...
Jo, díky za ten link, už sem na to koukal, a asi to obětuju, jeví se to jako dobrá prevence/investice.
nebo se zkus domluvit s nakym servisakem (svym) zda by nejel s tebou a nekoukl na to nez to koupis
jinak v brne ma servis jeden sikovnej od nas ze mesta, kdyz by ses s nim domluvil a on mel cas tak by treba jel s tebou a prohlidl by to
Naposledy editováno 03.09.2011 17:01:25