O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.
A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).
Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:
1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...
2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...
3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'
A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.
Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..
Všem předem díky.
Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.
Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.
Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Naposledy editováno 07.07.2011 16:10:37
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Nejčastější problém je ten,že do zatáčky se přibrzdí a od poloviny se zrychluje.Je to ale dáno nejčastěji tím,že do zatáčky není vidět a pak v ní brzdit je blbost
Stalo se mi, ze jsem jednu zatacku letos podcenil, zavirala se rychleji, nez bylo na muj usudek zdravo (nezavodim, nevim), tak jsem si vzpomnel na Brno, a sahnul po spojce. Tu zatacku jsem vyjel, gumy a motka me fakt podrzely, a za vyjezdem uz jsem spojku povoloval... Po jizde a pohledu na zadni gumu mi moc dobre nebylo, opakovat bych to nechtel, ale kdyz je zle, muze se to hodit...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
NickCarter píše: No právě že to až tak pravda není :) viz anketa:
Anketa: Motorka pro 'hrocha', aneb jakou pro 120 kg na začátečníka
1000cm3-ale opatrně! 77% 30
600cm3-stroj bude na hranici a nikoho nesveš 5% 2
Zhubni hrochu! Ale to mi k ježdění nepomůžete 13% 5
Jiná varianta... (a jaká) 5% 2
Já opravdu chtěl slabší...
Zkusim to nějak rozškatulkovat:
Váha jezdce:
Mam yamaha XT600 E a mejch 120kg uveze dost slušně, ale na cestování ve dvou už by to nebylo
Takže nejprve se rozhodni na co převážně chceš mašinu používat. Já třeba téměř denně dojíždím do práce cca 25km a na to je úplně v pohodě. Cca 200km v tahu není problém
Brzdy:
silnice brzdí ostře
ostatní o maličko méně
ABS? Pro začátečníka bych celkem doporučoval, ale s opatrností se dá zvládnout. Na cestovní moto(pokud budeš podnikat delší výlety) bych ABS chtěl určitě
silné moto většinou=silnější ostřejší brzdy
Váha moto:
Obecně čím větší váha=větší kubatura, tím třeba horší manipulace když motorku někam tlačíš.
Větší váha se také hůře proplétá zatáčkami
Slabší lehčí stroj může být, v členité krajině kde je hodně zatáček a úzké silnice, příjemněji ovladatelný.
Výkon:
slabší moto-třeba moje jen tak na zadní nezvedneš. Musíš mu pomoci. Silný stroj tě vyklopí když vezmeš více za plyn a nepřeneseš váhu nad řidítka.
Výkonný stroj při neopatrném přidání ztrácí trakci na zadním kole. Ve městě při rozjezdu na bílé čáře na silnici silný stroj za deště okamžitě(prudší přidání) protáčí zadní kolo.
Výška motorky:
Vysoký enduro je trochu hůře ovladatelné při malé rychlosti(např. na malém kruhovém objezdu je to pro začátečníka dost nepříjemné) a taky když je někdo menší a nedosahne na zem.
Počet válců:
Ono je také rozdíl jestli je to litr čtyrválec(většinou vysokootáčkový), nebo dvojválec(velká síla od volnoběžných otáček). Osobně mam jednoválec a užívám si jak to bublá odspodu-dvojválec bude tahnout více(ale také pěkně odspodu), ale nebudou to takové rázy.
Kapotáž vs. naháč:
Většinou na naháči má člověk pocit větší rychlosti, takže nepotřebuje jet až tak rychle. Naopak když se schováš za kapotáží, tak ti 180km/hod. přijde v pohodě.
Na závěr ti popíšu dvě situace z mé motopraxe:
Situace první: věk 15, váha 70kg, moto java pionýr 21
první jízda, levotočivá zatáčka klopená ven, rychlost 63,5km/h z kopce plnej plyn. Kotrmelce ve strouze, obrovský štěstí že tenkrát nebyl žádnej provoz a v cestě nestály svodidla nebo strom. Příčina bouračky- do té doby sem jezdil jen na kole, v autoškole nás ani nevzali do reálného provozu, člověk si nemohl pročíst rady na motorkářích-internet jaksi ještě nebyl.
Situace druhá:
věk 35, váha 116,moto XT600E právě jsem předal peníze původnímu majiteli a vezu si moto domů. Je to moje první velká motorka po asi 12-ti leté přestávce. Jedu 50km/hod, strachy mam sevřený půlky a jedu hrozně opatrně.
Zásadní rozdíl v těch situacích je míra rozumu a respektu. Pokud to někdo nemá, tak je jedno co si koupí. Pokud máš respekt k výkonu a chceš si krok za krokem hezky pomalu vše ošahat, tak neni problém začít i na silném stroji. Začni tím, že si zaplatíš kurz pro motorkáře. Někde tu je odkaz na kurz asi za 1300,- na den(jestli si to dobře pamatuju), kde tě instruktor prakticky naučí jak zatáčet brzdit, přidávat plyn, budeš znát limity svojí mašiny a i svoje. Po rovině se ti většinou nic nestane. Problémy nastávají v nesprávně projížděných zatáčkách, při krizovém brzdění,nebo když ti něco někdo vjede / vleze do cesty.
Hlavně ze začátku nejezdi při vyjížďce s kámošema jako druhej. Vždy jeď první a ostatní ať se přizpůsobí tvému tempu. Dobří kámoši budou mít pochopení. Pokud ne, tak raději jeď v klidu sám.
Naposledy editováno 07.07.2011 19:31:32
Sleeper1 píše: Jen ve strucnosti doplnim (funkcni pravidlo od nejmenovaneho zavodnika) k teorii jizdy, co tu probirate...
V najezdu do zatacky (na brzde) tlacim (sunu teziste tela) na predek, aby predni guma, co nejvic lepila k povrchu. Na vyjezdu pri pridanim gasu plynule presunu teziste tela na zadek. Opet, aby guma mela, co nejlepsi adhezi.
No neni to snadne?
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
U naháče tě limituje poryv větru a to je dobře...
GB-XT600 píše:
...
Na závěr ti popíšu dvě situace z mé motopraxe:
Situace první: věk 15, váha 70kg, moto java pionýr 21
první jízda, levotočivá zatáčka klopená ven, rychlost 63,5km/h z kopce plnej plyn. Kotrmelce ve strouze, obrovský štěstí že tenkrát nebyl žádnej provoz a v cestě nestály svodidla nebo strom. Příčina bouračky- do té doby sem jezdil jen na kole, v autoškole nás ani nevzali do reálného provozu, člověk si nemohl pročíst rady na motorkářích-internet jaksi ještě nebyl.
Situace druhá:
věk 35, váha 116,moto XT600E právě jsem předal peníze původnímu majiteli a vezu si moto domů. Je to moje první velká motorka po asi 12-ti leté přestávce. Jedu 50km/hod, strachy mam sevřený půlky a jedu hrozně opatrně.
Zásadní rozdíl v těch situacích je míra rozumu a respektu. Pokud to někdo nemá, tak je jedno co si koupí. Pokud máš respekt k výkonu a chceš si krok za krokem hezky pomalu vše ošahat, tak neni problém začít i na silném stroji. Začni tím, že si zaplatíš kurz pro motorkáře. Někde tu je odkaz na kurz asi za 1300,- na den(jestli si to dobře pamatuju), kde tě instruktor prakticky naučí jak zatáčet brzdit, přidávat plyn, budeš znát limity svojí mašiny a i svoje. Po rovině se ti většinou nic nestane. Problémy nastávají v nesprávně projížděných zatáčkách, při krizovém brzdění,nebo když ti něco někdo vjede / vleze do cesty.
Hlavně ze začátku nejezdi při vyjížďce s kámošema jako druhej. Vždy jeď první a ostatní ať se přizpůsobí tvému tempu. Dobří kámoši budou mít pochopení. Pokud ne, tak raději jeď v klidu sám.
Diky za reakci, krasne cteni. Jo a na levem predlokti mam z doby kdyz mi bylo 16 a sedlal jsem Mustanga 50cm3 doted jizvu :) Tehda jsem presne jako ty vedel ze jsem borec a ze to uz vsechno umim, aale to ze na sterku predni kolo muze ujet jsem se tehdy dozvedel docela presne a tvrde :) Do kurzu uz mam poslanou prihlasku.
JollyJoker píše: Na druhou stranu je dobře, že jsi si nekoupil kapotu,protože jak na tebe na kapotě nefouká,tak bys letěl do zatáčky 180+ a pak by jsi zjistil,že to nadáš na brzdu.
U naháče tě limituje poryv větru a to je dobře...
No fouka celkem dost to mas pravdu i kdyz se nejede 180+
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
hele napisu to bez okolku, pac jsme se ted vratil z parby a je mi vse sumak
clovek vam chce napsat (jako jeden z mala na m.cz) uzitecnou radu a vzdy se najde nejakej mrdalek, co vsemu rozumi lip a napise radoby vtipny moudra, co nicemu nepomuzou...
jezdete si jak chce, ale jeste jednou potkam nejakyho lulanka v proti smeru, tak mu protahnu kevlarovou pest mezi usima
a kdyz uz DPC na tu masinu vlezu, tak na ni jedu stylem, ze nebudu drzovat....TZN., ze kvuli vam nebudu v plechovce brdit, ale ze se mi rychle sklidite z cesty.... fakt mam nejradsi partu dusinu, kterou potkavam za volantem (a fakt specham, pac business musi frcet) a voni se s tim serou jak se starou pannou a vubec se neklidej z cesty i kdyz na to evidentne nemaji...
to vubec nemluvim o tom, kdyz se s kamosem vracime z hor a potkame groupu (i sportonich) motorek, co si to sere ( ja nevim) 100 - 140 s tim, ze kazdej druhej zaclani na plny care.... bych vas taky skopnul do skarpy.... horsi ovsem je, ze potkavam i jednotlivce na sportech, co si to serou podobnou rychlosti a furt se mamrdi natahujou na plnou caru.... snad neni mozny, co se na ty silnici deje.... bud jedu a nebo vubec...a nebo to vodprzim!
ted se trochu vratime k fyzice, pac mi FAKT NEJDE DO HLAVY, proc bych mel zatezovat zadni kolo, kdyz potrebuju, aby mi prede pri brzdeni neustrelil..... Jezdili jste kuci (a holky) nekdy na kole, ze tady melete uplny (ja vim, ze jen teoreticky) hovinka?
nic woe, jedny stope zdar a plnej pyco a jedno jestli 125cc nebo litr, JE TO VSECHNO O TOM? CO MAS V HLAVE, prece!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Naposledy editováno 08.07.2011 00:24:19
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
ted se trochu vratime k fyzice, pac mi FAKT NEJDE DO HLAVY, proc bych mel zatezovat zadni kolo, kdyz potrebuju, aby mi prede pri brzdeni neustrelil..... Jezdili jste kuci (a holky) nekdy na kole, ze tady melete uplny (ja vim, ze jen teoreticky) hovinka?
Nějakej ofenzivní, ne? Mně je úplně šumák co kdo zatěžuje, když se ti jede líp tak, že seš namáčklej na nádrž, tak prosím, mně se zase zatáčka jede líp, když sedím víc vzadu. Nehledě na to, že se svojí váhou toho stejně moc "nezatížím", prostě se mi tak líp ovládá motorka, ale nikomu to necpu
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
3 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
P.S. nezapoměň na gyroskopickej efekt a coriolisovo zrychlení
Naposledy editováno 08.07.2011 14:00:32
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Chlape viděl ses na tý motorce??? Kámoše, kterej ti řekl: "Super, sedne ti, vypadáš na ní dobře", toho bys asi měl nakopat do kulek
Přijde mi to tak tragicky disproporční jako dvoumetrovej basketballista na Shadow 600, tak špatný jako Bud Spencer na dětský tříkolce, nebo tak příšerný jako Jitka Molavcová v křiváku s plamenama.
Přitom je tolik motorek, který by tě lehoulince uvezly, sedly k tvojí figuře, neměl bys schízu a nemusel jezdit s nebetyčnym strachem ve voku.
Sorry, musel jsem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Rookie píše: Chlape viděl ses na tý motorce??? Kámoše, kterej ti řekl: "Super, sedne ti, vypadáš na ní dobře", toho bys asi měl nakopat do kulek
Sorry, musel jsem
Videl, to se ti zda, to dela jen ta barva obleceni a spatny uhel foceni
A jakou by ji doporučil ty?
Naposledy editováno 08.07.2011 21:28:54