O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.
A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).
Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:
1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...
2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...
3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'
A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.
Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..
Všem předem díky.
Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.
Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.
Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
VlastíkPlamínek píše: to se těžko popisuje, musíš si to zažít, a pokud si to budeš zažívat na litru, tak to budeš mít holt o dost složitější než na slabší moto. Neexistuje univerzální návod co dělat a co nedělat.
Otázka nebyla ani tak co dělat když nastane půšvih, ale na co si dát pozor.
Těch věcí a zcela konkrétních je jistě dost.
Naposledy editováno 04.07.2011 22:09:07
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
nicmene se nedoporucuje silnej stroj cloveku kterej zacina..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Hlavne si stuj za svym a nenech se do niceho ukecat :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Woko_O píše: nicmene se nedoporucuje silnej stroj cloveku kterej zacina..
No právě že to až tak pravda není :) viz anketa:
Anketa: Motorka pro 'hrocha', aneb jakou pro 120 kg na začátečníka
1000cm3-ale opatrně! 77% 30
600cm3-stroj bude na hranici a nikoho nesveš 5% 2
Zhubni hrochu! Ale to mi k ježdění nepomůžete 13% 5
Jiná varianta... (a jaká) 5% 2
Já opravdu chtěl slabší...
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Kubát píše: Katana> pěkně napsané, nejhorší je, když adrenalin zzatemní mysl, a to je na tisícovce patrnější než třeba na pětikilu
A jak se takové zatemnění projevuje?2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Jinak nevím, co bych ti napsal, většinu důležitých návyků jsem posbíral na 125. Tak snad ještě napíšou ostatní co všechno v začátcích hrozí. Ale myslím, že to bude hlavně na tobě, jak se s tou motorkou vyjezdíš
4 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
na motce nemám problém, ale chtěl bych začít lyžovat. Vidím to tak, že bych koupil lyže a šel rovnou na černou sjezdofku naučím se tam mnohem rychlej a nohu bych si přece mohl zlomit i na cvičný loučce mám přece hlavu a v ní to mám srovnaný akorát mi řekněte, na co si dát pozor
na motce nemám problém, ale chtěl bych začít s horolezectvím. Vidím to tak, že bych koupil cepín a lano a šel rovnou na nějakou osmitisícofku naučím se tak mnohem rychlej a spadnout ze skály bych moh i f Krkonoších mám přece hlavu a v ní to mám srovnaný akorát mi řekněte, na co si dát pozor
Naposledy editováno 04.07.2011 22:25:00
NickCarter píše: A jak se takové zatemnění projevuje?
Třeba takhle www.novinky.cz/krimi/236002-motorkar-zemrel-pri-predjizdeni-kolony.html Jinak je to jak píše Kubát: nejhorší je, když adrenalin zatemní myslNaposledy editováno 04.07.2011 22:23:53
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
NickCarter píše: A jak se takové zatemnění projevuje?
např tak, že si začátečník koupí moc silnou motku
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1. Předpoklad pro mimořádnou událost máš zakódovanou v mozku. Buď to tam máš nebo to tam nemáš zakódované.
2. I když v mozku nemáš zakódovaný předpoklad mimořádné události, musíš nepodlehnout touze něco si dokazovat. Náklony, rychlosti, ukázat tomu hňupovi před sebou svou SPZ... a další věci domyslím...
3. Vždy si uvědomovat skutečnost, že nikdo není robocop - i já se mohu zmrzačit a když půjde dobře tak jezdit na vozíku.
Naposledy editováno 04.07.2011 22:37:58
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Kubát píše: NickCarter> ono se to opravdu těžko popisuje, chce to zažít...
No chápu no, já to ale založil právě proto, abych to nezažil...
Chce to nějakýho motorkářskýho Jiráska co to umí popsat :)
Naposledy editováno 04.07.2011 22:35:12
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Lucky-Luke píše: Vasil.D> Dobře napsaný. Je to o tý hlavě, já mít R1 tak se taky zrakvím Mě naštěstí SS netáhnou, ale držím se toho že obsah ničím nenahradíš. Větší obsah, s tím větší výkon a krouťák můžou ale začátečníka překvapit i na čoprech. Tam je to hlavně o to že ty velkoobjemový dvouválce po ubrání plynu brzděj mašinu jak blázen a čím větší rychlostí jedeš když zavřeš plyn tím je to brždění razantnější. Tuhle mi kamarád říkal že mi nesvítí brzdový světlo a já mu řekl že sem za těch 50 kiláků ještě nebrzdil protože brzdím jen motorem a o brzdu ťuknu jen na křižovatce. Ale v zatáčce může bejt takový ubrání plynu poslední protože kór v náklonu je motor schopnej tak razantně zabrzdit že zadní kolo podklouzne. Já mám odzkoušeno, když se mi zdá že se do zatáčky nevejdu, nebrzdit, neubírat plyn, jen vymáčknu spojku a rázem mám pocit že mašina je o 50 kilo lehčí a snadnějc ji do tý zatáčky nacpu. Pak je tu samostatná kapitola o tom když přejedu nějakou nerovnost a cuknu u toho s plynovou rukojetí. To je taky svinstvo a tam se snad dá doporučit jen nedržet ty hevty křečovitě jak bejzbolku aby to zápěstí taky pobralo trochu toho houpnutí jako tlumič a nepřeneslo to celý na plyn.
Díky! To je přesně to, o čem jsem doufal, že to tady bude.
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Začínáš jezdit a dostaneš dva pytle: plný pytel štěstí a prázdný pytel na zkušenosti. Cílem hry je, abys pytel na zkušenosti naplnil dřív, než vyprázdníš pytel se štěstím.
Takže Ti přeju hodně štěstí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
NickCarter píše:
Chce to nějakýho motorkářskýho Jiráska co to umí popsat :)
kuwa, já už sem wod Karla pochytil, že i na sebesložitější otázku se dá odpovědět jednoduše a krátce
Takže - na co si dát pozor?
DEJ SI POZOR, ABY SES NEZABIL
A už to víš
Naposledy editováno 04.07.2011 22:42:45
když bych to vztáhl k sobě: mám rád zrychlení, prostě když tě to tlačí dozadu a ty se snažíš na tom udržet. a někdy prostě při tom zrychlení celý v euforii začnu třeba o vteřinu pozděc brzdit a krizovka je na světě... no spíš to bývalo dřív. teď už prostě vím, co si můžu dovolit a co ne. oprvdu se to strašně špatně popisuje. hlavně opatrně
Revolt píše: Mně osobně třeba vylekalo, že mi motorka při akceleraci se studenou gumou začala v určitých otáčkách hrabat, místo toho aby víc zrychlovala. Prostě už si musíš dát pozor, aby na výkon motoru byls připraven nejen ty ale i tvůj stroj (pneumatiky). Na malé 10 kw motorce tohle při rozjezdu nehrozilo.
Díky...-vodník- píše: Bacha si musíš dávat stejně na dváce jako na litru, akorát u toho litru většinou děláš chyby ve většich rychlostech, takže je méně času na "korekci chyby". Ale pokud dokážeš udržet pozornost po celou dobu jízdy (což třeba u mě je problém, kolikrát se přistihnu, že myslím na pi*oviny a nepamatuju si poslední dva kilometry jízdy - přičítám to spíš tomu, že spoustu věcí už dělá tělo automaticky a ani k tomu nepotřebuje můj mozek) tak nebude problém... Hlavně se tedy (pokud opravdu začínáš) soustřeď, to ostatní už přijde samo....
joo tohle dobře znám, občas se zamyslím přemýšlím nad něčím jiným a začnu se táhnout do protisměru třeba nechápu