globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Letecký motor
 
2.5.2011 v 22:25
Zdravím lidi!
Pohrávám si s myšlenkou upravit motocyklový motor pro pohon ultralehkého letadla. A vzhledem k tomu, že letecká fóra mlčí, se pouštím na půdu kde se vždy kecá až až . První můj dotaz směřuje k tipu nějakého levně, běžně sehnatelného motoru o výkonu nějakých 35 až 45Hp (26-33KW). Druhej dotaz je jestli má někdo představu kolik by mohl takový motor bez převodovky vážit. Dál otvírám k dizkusi víceméně k plkání a vymýšlení, proč by to nešlo

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

5.5.2011 v 17:00 | Nahoru | #361
A co tak použít motor z Jawy 350??? Jednoduchý, cenově dostupný. Zgenerálkovat a dát jiné karburátory pro zvýšení výkonu. Jak na tom bude s vibracema??? Nerozpadne se mu to letadlo pod zadkem???

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 17:00 | Nahoru | #362

Williams píše: je pravda, že při pročítání TD k nějakému vymakanému letadlu se člověk až diví na co všechno je myšleno... a jak by řekl Tomáš Tlustý, bezpečnost na prvním místě... viděl jsem jak v BA zalétávaly A319 po GO a celá posádka měla padáky, helmy atd. pro případ nouze... těžké je i sednout do něčeho na čem jsem dělal, protože některé konstrukce ve mne nevzbuzují důvěru...



ja zas slysel jak se zalitavala ta 610 a s tou bezpecnosti uz bych to nevidel tak ruzove

(reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 17:02 | Nahoru | #363

gryzli píše: A co tak použít motor z Jawy 350??? Jednoduchý, cenově dostupný. Zgenerálkovat a dát jiné karburátory pro zvýšení výkonu. Jak na tom bude s vibracema??? Nerozpadne se mu to letadlo pod zadkem???



ty jo to ma dohromady 20 koni z toho v realu mozna 15 a ze by je to dokazalo davat dlouhodobe? spolehlivosti je ten motor taky vyhlasenej.. hele zlatej trabant...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 17:34 | Nahoru | #364
assassin> taky jsem slyšel právě od jednoho učitele vyprávět jeho zážitek s Ae 270... Jako konstruktéra ho zvali na testovací let, kdy budou zkoušet přečerpávání paliva ze křídel během ploché vývrtky... co čert nechtěl, čerpadlo mezi nádržemi přestalo pracovat... vývrtku začali kolem 4km s palivem pouze v jednom křídle... tak to roztočily... 3km nic... 2km nic... kolem 1km to vybrali, ale interiér letadla nepoužitelný a všichni vylezli jak kačeři... a pak řekl, ještě že jsem do toho letadla nenastoupil..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 17:35 | Nahoru | #365
gryzli> montují se tam motory podle toho co je kde k dostani. Asi tezko tam v Americe budou davat trabanta. A asi tezko tam v cechach dam polovinu motoru z brouka...

V konstrukcni dokumentaci je zminena rada Rotaxu, 1/2 brouka, motor o kterym sem v zivote neslysel, a motor z Kawy 440. Obecne je tam proste řečeno, že jakýkoliv motor s výkonem mezi 35 a 45Hp vazici cca. 40kg.

Co od toho motoru potřebuju? Aby to vzletělo. Konstrukčně je nejjednodušší tam dát dvouválcovej vzduchem chlazenej dvoutaktni motor. Čili asi trabanta. Otázkou ale je jestli neexistuje modernější obdobně těžký motor s vyšším výkonem sehnatelný za rozumnou cenu. Což byl původní záměr se tady na to zeptat...
A vzhledem k váze letadla a mojí váze to vzlítne asi s čímkoliv. Prototyp měl motor o výkonu jen nějakých 26Hp a vzlétl s pilotem vážícím téměř 110kg. Ale bylo to nahraně. Takže je doporučováno minimálně těch 35koní...

Letecký motor

5.5.2011 v 20:15 | Nahoru | #366
WWW.trabime.cz Zde sezenes motor na trabika lehce cele jsem to necetl treba uz to mas vyresene

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 20:57 | Nahoru | #367

Williams píše: assassin> taky jsem slyšel právě od jednoho učitele vyprávět jeho zážitek s Ae 270... Jako konstruktéra ho zvali na testovací let, kdy budou zkoušet přečerpávání paliva ze křídel během ploché vývrtky... co čert nechtěl, čerpadlo mezi nádržemi přestalo pracovat... vývrtku začali kolem 4km s palivem pouze v jednom křídle... tak to roztočily... 3km nic... 2km nic... kolem 1km to vybrali, ale interiér letadla nepoužitelný a všichni vylezli jak kačeři... a pak řekl, ještě že jsem do toho letadla nenastoupil..



Tohle mohl rict tak jedine Marsalek

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 21:30 | Nahoru | #368
spalovac> Svozílek, ale jestli je to pravda nevím...

(reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 21:37 | Nahoru | #369

assassin píše: ja zas slysel jak se zalitavala ta 610 a s tou bezpecnosti uz bych to nevidel tak ruzove

jo, treba kdyz se s prototypem letelo do Ruska na propagacni let, tak se posral termoclanek a jednotka omezovacu motoru zhasla jeden motor kvuli domely spatny teplote mezi trubinama ....no, co delat uprostred Ruska po nouzaku na nejblizsim letisti, tak se prepojil termoclanek pouzity na indikaci teploty na palubni desce a jelo se dal bez indikace

Kawapepek: nemam duvod, proc necim machrovat, do lecceho jsem se sice zaplet, ale stale je to proti jinym jeste hovno.

Naposledy editováno 05.05.2011 21:39:50

Letecký motor

5.5.2011 v 21:37 | Nahoru | #370
Ahoj Twister, nemám čas se přelouskávat celým tématem, ale pár postřehů bych měl (mám doma šváru, co provozuje UL a ten by ti o tom moh´hodně povědět, takže pokud bys měl nějaký konkrétní dotaz, popř. by sis udělal motovejlet na Šumavu, určitě by ti byl k dispozici. Všechny lítadla o kterých se tu zmíním si postavil sám a některá i s pomocí navrhoval, mimochodem si i sám navrhuje a vyřezává dvoulistý vrtule - jo a je to samouk). Má zkušenosti s motorovým rogalem - motor Tráboš jak na přímo, tak reduktor řemenový i s reduktorem s ozubenými koly v oleji). Momentálně provozuje Minimaxe, a to s JEDNOVÁLCOVÝM dvoutaktem od Rotaxu. Mezi tím stačil postavit dvě další UL éra na kšeft. Momentálně má v dílně rozestavěnou UL repliku Fokkera DR I, kterou má ve stádiu před potažením. Motor tam dá asi nějakýho Wernera (když sežene peníze). Ale proč píšu. Zaujalo mě tohle vlákno, neboť právě o použití moto motoru do UL byla (z finančního důvodu) jedna z možností, kterou se vydat. Kromě BMW a Moto Guzzi, které jsou tu zmiňovány (mimochodem starší boxer BMW tu myslím dosud létá v rogalu) jsme uvažovali o americkejch V-twinech ala HD. (jako S&S, Ultima ap.), který maj tu výhodu, že jsou bez převodovky, jsou relativně pomaluběžný a mají vývod kliky ven už z výroby.
No, jak říkám, pokud potřebuješ spřízněnou duši, která by ti mohla s něčím poradit, tak mi napiš na: aeropupi@seznam.cz a uvidíme, jestli ti to bude přínosem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 21:50 | Nahoru | #371

Williams píše: spalovac> Svozílek, ale jestli je to pravda nevím...


Toho meznam. Jinak urcite to nemohlo byt udajnym cerpadlem na precerpavani mezi nadrzemi, protoze tam takove zadne neni
Jo jedna nechutna vyvrtka tam byla (tech vyvrtek se odletalo opravdu mooooc). Bylo to sice trosku jinak, ale to je jedno.
Ono skutecnost asi byla trochu nekde jinde nez tak, jak se to prezentovalo. Kazdpodne pro Ae 270 to melo katastrofalni dusledek a to, ze byla snizena vzletova hmotnost o 300 Kg

EDIT.

Samozrejme manualne tam tento stav za letu vyvodit lze. Musis odpoji SAM (coz je palubni pocitac, ktery mimo spoustu jinych funkci ridi i palivovy system ) a vracet palivo manualne z vratky pouze do jednoho kridla pomoci elektomagnetickeho ventilu, ktery je ve vratne vetvy a poustet jen palivove cerpadlo v jednom kridle. Ale opravdu se nepamatuji, ze by to nekdo udelal za letu a navic jeste ve vyvrtce. To by udelal sebevrah, protoze ta nesymetrie zpusobena nekolika set kilogramy paliva by byla zrejme smrtici.
Pamatuji si jen, ze u prvniho prvniho prototypu tam ten elektromagneticky ventil nebyl a vratka sla jen do leveho kridla. Po asi hodine letu zacala byt leva nadrz beznadejne plna a prava skoro prazdna. Tak s tim nad Aerem krouzili nejakou tu hodku, nez vylitali palivo z leve nadrze a pak sli na pristani :)

Naposledy editováno 05.05.2011 22:31:59

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

5.5.2011 v 22:04 | Nahoru | #372
Ja sice od Aerovaku zatim neslysel vypravovani o vyvrtkach, ale humorny historky uz jo, treba jak jeden mistr mel letet nekam kvuli nejakymu jednani a trval na tom, ze musi mit na zadech padak, jinak nepoleti, takze pak na cilovym letisti sli vsichni do kolen, kdyz ho videli vystupovat v obleku a padaku ...nebo prihoda o odletu 270ky z jednoho jisteho aerokluboveho letiste s asfaltovou drahou davno po setmeni za svetel automobilu kolem drahy kvuli zpozdeni honitby prevazeneho potentata

(reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 22:16 | Nahoru | #373

Jindra650 píše: Ja sice od Aerovaku zatim neslysel vypravovani o vyvrtkach, ale humorny historky uz jo, treba jak jeden mistr mel letet nekam kvuli nejakymu jednani a trval na tom, ze musi mit na zadech padak, jinak nepoleti, takze pak na cilovym letisti sli vsichni do kolen, kdyz ho videli vystupovat v obleku a padaku ...nebo prihoda o odletu 270ky z jednoho jisteho aerokluboveho letiste s asfaltovou drahou davno po setmeni za svetel automobilu kolem drahy kvuli zpozdeni honitby prevazeneho potentata



To samozrejme mozne je, protoze po certifikaci provozuje Aero Ae270 jako podnikove aerotaxi:)

2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

5.5.2011 v 22:27 | Nahoru | #374
Ae 270???? ... účel tohoto letadla jsem nikdy nepochopil (jeden motor)

(reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 22:32 | Nahoru | #375

JollyJoker píše: Ae 270???? ... účel tohoto letadla jsem nikdy nepochopil (jeden motor)



To bylo to nejlepsi na tom letadle!!!!!!!!!!! ze melo jenom jeden motor

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

5.5.2011 v 22:45 | Nahoru | #376
spalovac> jak jsem nakoupil, tak prodávám... jinak jsem slyšel spousty nepodložených historek z Aera... třeba jak pilot nouzově přistál na poušti (prý mu vysadil motor DV 2 o kterém nám bylo říkáno jako o nespolehlivém), ale ve zmatku nemohl otevřít překryt, tak se katapultoval, ale bohužel to poslal přímo do elektrických drátů...

Letecký motor

5.5.2011 v 23:04 | Nahoru | #377
... bawa se predelavaji pomerne bezne - nejcasteji R 1100 - vyhoda vstrikovani (nadmorska vyska/tlak)a podobne ...konverze...

(reakce na) Letecký motor

6.5.2011 v 00:29 | Nahoru | #378

JollyJoker píše: Ae 270???? ... účel tohoto letadla jsem nikdy nepochopil (jeden motor)

proc? pro tenhle pocet cestujicich by dva motory zajistily sice vyssi rychlost, ale taky 2x takovou spotrebu. nevim, kolik zere takhle konkretni PT6ka, ale M601E zere 220L/hod na 100% vykonu. a pak neslysel jsem od lidi co v tom litali, ze by to bylo spatny ero ....spis pohrbeny diplomaticky, vzniklo to jako spolecnej projekt s Thaiwanem a po krachu projektu s tim Aero bez dohody s druhou stranou nemuze nic delat, takze jako by to ani neexistovalo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

6.5.2011 v 00:38 | Nahoru | #379

Williams píše: spalovac> jak jsem nakoupil, tak prodávám... jinak jsem slyšel spousty nepodložených historek z Aera... třeba jak pilot nouzově přistál na poušti (prý mu vysadil motor DV 2 o kterém nám bylo říkáno jako o nespolehlivém), ale ve zmatku nemohl otevřít překryt, tak se katapultoval, ale bohužel to poslal přímo do elektrických drátů...

to s tim motorem DV2, ze to je smejd byla pravda ...podle mojich informaci to bylo dilo jakysiho synacka z UV KSS kterej jak bylo v SSSR zvykem, dostal funkci sefkonstruktera po skole a zbastlilo se dohromady nekolik celku z ruznych vyvojovych projektu. pak se to zaobalilo a sotva bezici prototyp se prodal jako licence do Povazskych strojiren, kde se mel zacit seriove vyrabet, pred tim tam jen opravovali a nikdy novy motory nedelali. takze se pak samozrejme zjistilo, jak nedodelanej ten motor je a muselo se to dokoncit ...potom se zacaly vyrabet L59ky, sly do Egypta a jeste Tunisu. po nejakych nehodach v Egypte se z toho stalo fiasko(i kdyz si za to asi mohli sami provozem), v Tunisu ale litaj dodnes a motory kusove generalkujou v Povazi

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

6.5.2011 v 01:32 | Nahoru | #380
Jindra650> co jsem zaslechl, tak když vyráběli na Ukrajině AI-25, tak to dělali skoro na koleni... vyvažování disků probíhalo bez počítačů atd... a ty motory byly dokonalý, ale na Slovensku dělali právě DV 2 s moderníma technologiemi, ale úplně na prd... a teď jsem si vzpomněl, že jeden z nich měl problém s obložením rotoru kompresoru, protože bylo z titanu a při přetížení větším jak 6G si škrtli lopatky a motor začal hořet, ale to asi bylo u té DV 2...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

6.5.2011 v 20:52 | Nahoru | #381

Williams píše: Jindra650> co jsem zaslechl, tak když vyráběli na Ukrajině AI-25, tak to dělali skoro na koleni... vyvažování disků probíhalo bez počítačů atd... a ty motory byly dokonalý, ale na Slovensku dělali právě DV 2 s moderníma technologiemi, ale úplně na prd... a teď jsem si vzpomněl, že jeden z nich měl problém s obložením rotoru kompresoru, protože bylo z titanu a při přetížení větším jak 6G si škrtli lopatky a motor začal hořet, ale to asi bylo u té DV 2...

A ty si myslis, ze se rotory musi vyvazovat pomoci pocitacu? V 60.tych letech treba motory do 707ky apod? Nebo jak se vyvazovaly a vyvazuji rotory do cesky M601cky? On ten DV-2 vzhledem k tomu, ze byl prodanej jen do L59ky na pohon, tak nebude zadnej zazrak, nic jinyho nepohani ani nepohanel
...jinak s tim skrtanim to je nejaka kravina, titanovy lopatky ok, ale ucpavky se ve statoru delaj mekky, aby si lopatka pri kontaktu jen hrabla(vylity treba olovem) ...vic o L39 a motorech je TADY

Naposledy editováno 06.05.2011 22:55:04

Letecký motor

6.5.2011 v 20:53 | Nahoru | #382
Táta má v letadle motor ještě z VW brouka. Byla to 1,6, ale letadlo nemělo stoupavost, tak to nechal převrtat na 1,9. A co, taky to funguje

Letecký motor

6.5.2011 v 21:13 | Nahoru | #383

(reakce na) Letecký motor

7.5.2011 v 00:48 | Nahoru | #384
Jindra650> nééé, já neřekl, že se to musí dělat s počítačem, právě naopak... motor BMW v Me-262 byl dělaný úplně na koleni :D .... Já vím, žě obložení je vždy z měkkého matroše... CFM mají dmychadlo obložené gumou a kompresor myslím grafitem... právě, že u jednoho motoru konstruktér na toto zapomněl a lopatky a skříň byly z titanu

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

7.5.2011 v 10:35 | Nahoru | #385
Doporučuji podívat se na letecké servery (třeba www.skyfly.cz), jinak pro takové mrně by měl stačit Trabant s reduktorem Velešín, dobře létají motory Hirth i malé Rotaxy - všechno dvoutakty (do 462=65 HP). Motor z motocyklu má nevýhodu, že je stavěn na poměrně malý rozsah použitelných otáček (krouticí moment). Četl jsem hodnocení jednoho pilota, který si namontoval motor Honda 650 (73 kW) a byl překvapen, že to má nízkou stoupavost - jistě, on motor, který točí kolem 10000 RPM, aby ten výkon měl, se moc špatně redukuje na otáčky vhodné pro vrtuli. V r.2004 jsem se kontaktoval s partou ladičů, kteří upravovali diesel tříválec 1200 ccm turbo, libovali si, ale pak ten motor zapadl (zřejmě kvůli ceně). Parametry měl ovšem bezvadné. Taky byly v nabídce 60 HP motory Walther-hvězdicový pětiválec, měl kolem 45 kg. Ono je to všechno o penězích.

Naposledy editováno 07.05.2011 11:29:39

Letecký motor

7.5.2011 v 17:17 | Nahoru | #386
Twister: a co elektromotor? ale já nic o tom nevím.. .letadélka stavím od Směru a "chovám včely"

Letecký motor

7.5.2011 v 21:01 | Nahoru | #387
Ideální by mohl být nějaký Rotax V990 z RSV mille, který má mazání se suchou skříní. Zajímavé by bylo zjistit, kolik váží motor z RSV mille, když se odstraní převodovka a nahradí reduktorem. Výkon je cca 120 PS, má "letecky" dvě svíčky na válec atd... Otázkou je, zdali to není na Tebou zamýšlený stroj příliš (zbytečně výkonné a možná težké).

Naposledy editováno 07.05.2011 21:03:17

(reakce na) Letecký motor

7.5.2011 v 23:19 | Nahoru | #388
Twister> Ještě můžeš použít motor Buran.Myslím že je o něco silnější,než Trabant.

(reakce na) Letecký motor

8.5.2011 v 09:12 | Nahoru | #389

Williams píše: assassin> taky jsem slyšel právě od jednoho učitele vyprávět jeho zážitek s Ae 270... Jako konstruktéra ho zvali na testovací let, kdy budou zkoušet přečerpávání paliva ze křídel během ploché vývrtky... co čert nechtěl, čerpadlo mezi nádržemi přestalo pracovat... vývrtku začali kolem 4km s palivem pouze v jednom křídle... tak to roztočily... 3km nic... 2km nic... kolem 1km to vybrali, ale interiér letadla nepoužitelný a všichni vylezli jak kačeři... a pak řekl, ještě že jsem do toho letadla nenastoupil..



Na co potřebuješ motor při vývrtce? Některá letadla ji vyberou, jiná jsou bez šance. Některá mají protivývrtkový padák. V ultralightu se stačí předklonit a potlačit

(reakce na) Letecký motor

8.5.2011 v 09:20 | Nahoru | #390
Fantan> Předchozích 10 stran jsem nečetl, byl jsem v Rumunsku, ale pěknés to shrnul.
Nevím, zda zde zaznělo, že se v Bíteši vyrábí malý proudový motor TJ100. V ultralightu je to samozřejmě nelegální, ale možné - protože to pohánělo Blaníka, což je plnotučný větroň.

Nic proti větroňům (a jindrovi650), ale souhlasím se zakladatelem tématu - UL je nejlepší polétání, pokud chceš létat sám. Na vzlet větroně, pokud není motorizovaný, potřebuješ alespoň 3, lépe 5 lidí. Vlekař, někdo u křídla, pilot. Popř. obsluha navijáku, další borec, co tahá lana zpět na startoviště atd. atd.

Na rozdíl od jindrova názoru musím osobně potvrdit, že s UL vzlétnout můžeš, přistát musíš tj. na nejmenovaném letišti už mi hlásili "pane Kudrna, vítr 12 knotů, nárazy 18, nechcete přistát proti větru na pojížděčku" přistál jsem v pohodě na runway jen na velkých klapkách, které běžně nepoužívám.

Čistokrevný větroň nemůže létat nic než okruhy, pokud: je úplně zataženo (peřina), je úplně jasno (málokdo doletí jakoukoli trať z "čisté termiky" - tu obvykle piloti dokážou vykroužit jen bezprostředně u letiště, kde dobře znají místa, kde vzniká), je zima nebo časné jaro v takovém případě potřebují naviják nebo vlek a mohou létat jen okruhy, a to ne každého baví.

Pokud jezdíš na motorce sám a ne ve skupině, jdi do UL. Pokud jsi týmový hráč a potřebuješ nad sebou náčelníka, jdi na "velké" letiště (aeroklubové). Pokud chceš lítat celý rok, jdi na velké letiště s asfaltovou dráhou a úklidem sněhu, jako já, v UL samozřejmě.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist